Paljonko elatusmaksu, jos mulla nettotulot 1300€ /kk ja lapsen isällä 2600€/kk?
Lapsi asuu kuussa 2 viikkoa isällään, 2 viikkoa minun kanssani. Minä olen lähivanhempi. Isä maksaa lapselle harrastuksia noin 100€/kk ja muita elatukseen liittyviä asioita (ruokaa, vaatteita ym) lapsen hänellä ollessaan ehkä noin 120 eurolla kuussa. Varmasti haluaisi jatkaa näin, mutta voisiko saada tuon saman rahan elatusmaksun kautta?
Kai joku elatusmaksu siitä huolimatta tulee, vaikka minä saan lapsilisän? Olen viemässä asiaa lastenvalvojalle nyt ensimmäistä kertaa, erottu alle vuosi sitten. Lapsi on nyt 16vuotias.
Kommentit (60)
ota huomioon et jos suututat exän hän voi laittaa raha hanat kiinni siihen kunnes lapsi on täysi-ikäinen varmistaakseen ettei joudu elättään sinua.
Valmistaudu myös siihen et lastenvalvoja voi ehdottaa sinulle,että sinun on haettava työpaikka jolla pystyt elättään lapsesi ja itsesi.Laissa on kohta sellaisia varten jotka hankkiutuvat tahallaan elämäntilanteeseen jossa tulot on alhaiset.Sua ei tulla kohtelemaan silkkihansikkain jos olet sellainen luuseri.
Isilläkin on nykyään oikeuksia ja varsinkin miehillä jotka ovat noin osallistuvia kuin sinun lapsesi isä.
elatusmaksuksi 250e tai 350 e/kk siitä, että lapsi on luonasi 2 vk/kk, niin sehän merkitsee 500e tai 700 e/kk, jos hän olis kokonaan sun luona? Melko kallista, täytyy sanoa..Ja ihmetystä kyllä herättää pieni palkkasi, vaikka ostit juuri asunnon? Tuolla oli joku laittanut, mikä on lapsen perusosa/kk toimeentulotuessa ja kirjoittanut, että lapsen tehtävä ei ole maksaa vanhempiensa asumismenoja. No, ei olekaan, mut kai elarilaskelmassa otetaan huomioon lapsen asumismenoina jotain 23 %. Mut tuskin koko siitä yhtiövastike + lainaosuus + korot -potista, vaan varmaan yhtiövastikkeesta. Samoin varmaan otetaan isällä sama prosentti huomioon, jos teette sopimuksen, että lapsi on puolet kuukaudesta isällään.
Mut senkun teette sopimuksen, siitähän se selviää. Yritä nyt kuitenkin pysyä väleissä lapsen isään. Huomaa, että elareita saat enää pari vuotta, mutta lapsi kuluttaa aika paljon vielä senkin jälkeen kun täyttää 18 v, esim. opiskellessaan. Silloin on kiva, jos on vanhemmat (tai tässä tapauksessa varmaan isä), joka pystyy hiukkasen avustamaan ;)
niin vuoroviikoin asuvilla elari on yleensä 0 €. Tällöin lapsilisästä maksetaan harrastus- ja vakuutuskuluja. Jopa vaatteet, tosin voi sopia niinkin, että kummassakin kodissa on omat vaatteet ja välineet (esim. pyörä).
Jos sopimukseen ei tule erillismainintaa, niin elarista maksetaan kaikki kulut. Siis myös esim. sairaus- ja harrastuskulut kuuluvat lähivanhemmalle. Yleensä juuri näin toimitaan, eikä lähdetä erottelemaan, sillä siitä seuraa usein kiistoja. Toki fiksut vanhemmat voivat keskenään sopia kulujen jakamisesta.
Huomaa myös, että exäsi ei ole suurituloinen. Hän maksaa nyt todella paljon kuluja, kun ottaa huomioon kokonaistilanteenne sen perusteella, mitä olet kertonut.
Jos homma menee lastenvalvojalle, niin mies varmasti suuttuu. Tällöin hän lopettaa varmasti nykyisen anteliaisuutensa. Muista, että hän voi keksiä lukuisia keinoja esim. näyttääkseen täysin elatuskelvottomalta (esim. adoptoi uuden vaimonsa 4 lasta, rakentaa kalliin talon, jää työttömäksi). Tällöin saat KElan minimielarin, joka on pienempi kuin miehesi nyt maksama. Kaupan päälle saat pilattua välit exääsi.
Sinuna pyytäisin miestä kenties osallistumaan joihinkin lisäkuluihin. Jos ei suostu, niin ota sitten yhteyttä lastenvalvojaan. Varaudu siihen, että saat välit menemään pilalle koko loppuelämäksesi ja pilaat lapseltasi mahdollisuuden esim. isoihin ylioppilasjuhliin tai häihin.
Itsekin eronneena ja useita eroja sivusta seuranneena en voi kuin sanoa, että ahneella on usein paskanen loppu. Oikeasti, nyt on kyse parista vuodesta, eikä kymmenestä, joten rauhoitu jo.
Ymmärtäisin tilanteesi, jos miehesi olisi hyvätuloinen. Hän on kuitenkin keskituloinen ja osallistuu menoihin hyvin, joten anna olla. Please. Tee se lapsesi vuoksi. Hän on sen ansainnut.
Kuulisin mielelläni kokemuksia muilta, joilla on vuoroasuminen + maksetaan elareita. Sopimukseen varmaankin tullaan kirjaamaan, että kuka vastaa mistäkin kulusta?
ap
niin vuoroviikoin asuvilla elari on yleensä 0 €. Tällöin lapsilisästä maksetaan harrastus- ja vakuutuskuluja. Jopa vaatteet, tosin voi sopia niinkin, että kummassakin kodissa on omat vaatteet ja välineet (esim. pyörä).
Jos sopimukseen ei tule erillismainintaa, niin elarista maksetaan kaikki kulut. Siis myös esim. sairaus- ja harrastuskulut kuuluvat lähivanhemmalle. Yleensä juuri näin toimitaan, eikä lähdetä erottelemaan, sillä siitä seuraa usein kiistoja. Toki fiksut vanhemmat voivat keskenään sopia kulujen jakamisesta.
Huomaa myös, että exäsi ei ole suurituloinen. Hän maksaa nyt todella paljon kuluja, kun ottaa huomioon kokonaistilanteenne sen perusteella, mitä olet kertonut.
Jos homma menee lastenvalvojalle, niin mies varmasti suuttuu. Tällöin hän lopettaa varmasti nykyisen anteliaisuutensa. Muista, että hän voi keksiä lukuisia keinoja esim. näyttääkseen täysin elatuskelvottomalta (esim. adoptoi uuden vaimonsa 4 lasta, rakentaa kalliin talon, jää työttömäksi). Tällöin saat KElan minimielarin, joka on pienempi kuin miehesi nyt maksama. Kaupan päälle saat pilattua välit exääsi.
Sinuna pyytäisin miestä kenties osallistumaan joihinkin lisäkuluihin. Jos ei suostu, niin ota sitten yhteyttä lastenvalvojaan. Varaudu siihen, että saat välit menemään pilalle koko loppuelämäksesi ja pilaat lapseltasi mahdollisuuden esim. isoihin ylioppilasjuhliin tai häihin.
Itsekin eronneena ja useita eroja sivusta seuranneena en voi kuin sanoa, että ahneella on usein paskanen loppu. Oikeasti, nyt on kyse parista vuodesta, eikä kymmenestä, joten rauhoitu jo.
Ymmärtäisin tilanteesi, jos miehesi olisi hyvätuloinen. Hän on kuitenkin keskituloinen ja osallistuu menoihin hyvin, joten anna olla. Please. Tee se lapsesi vuoksi. Hän on sen ansainnut.
Kuulisin mielelläni kokemuksia muilta, joilla on vuoroasuminen + maksetaan elareita. Sopimukseen varmaankin tullaan kirjaamaan, että kuka vastaa mistäkin kulusta?
ap
, ja nimenomaan ajateltu myös lapsen kannalta, ei vain vanhempien keskinäisen mittelyn.Okei, oletetaanpa nyt tässä, että Ap voittaisikin lastenvalvojalla. Saisi vaikkapa 150 e/kk elareita, eli 1500 e/v, siis 3000 e/2v kunnes lapsi on täysi-ikäinen. Ja isukki ei enää kustantaiskaan noita kuluja mitä nyt kustantaa mm. vaatteisiin ja harrastuksiin. Ne pitäis maksaa niistä elareista. Kannattaako tuo? Ja vielä jos menis käräjille, niin kukas sen maksais? :D
eli jos maksaa elareita n. 150 e/kk, tekee se vuodessa n. 3000 e(+ jotain). Meillä ei noita niin sentilleen lasketa eikä tarkoin jaotella, mäkin ostan lapsille kaikenlaista huolimatta siitä, että maksan elarit kuuliaisesti ;)
Tänä päivänä 400-600 euron elatusmaksu on ihan normaali.
Miksi av:lla kuvitellaan, ettei isän (yleensä etävanhempi) pidä osallistua lapsen elatukseen?
jos tuollaiset elarit on nykyään ns. normaaleja, olisin pulassa! Vaikka muuttaisin yksiöön (mihin ei saisi sitten lapsia enää kylään), ei riittäsi palkka vuokraan ja elatusmaksuihin kahdesta lapsesta! Ja jos mulla olis poikia, huolehtisin kyllä että kortsut on hankittu ja laskelmat tehty: 18 vuotta 400-600 euroa kuussa jos kortsu unohtuu...
tässä tositarinaa tästä päivästä. Minulla on 14 ja 17 vuotiaat lapset, jotka vuoroasuvat 50 / 50 minun ja äitinsä luona. Kesällä 2010 lastenvalvojan luona ehdotin, että toinen lapsi tulisi kirjoilleen luokseni ja toinen äidille, mutta äiti, joka oli jo siirtänänyt molemmat lapset kirjoille omaan osoitteeseensa, nauroi kyseiselle ehdotukselle. No ajattelin että tässä ei nyt montaa vuotta ole jäljellä, joten lasten parhaaksi on että maksan kiltisti elatusmaksut molemmista ja jatketaan vuoroasumista normaalisti. Maksoin 80 % lasten elatustarpeesta ja euroina tämä oli 759,00 euroa yhteensä per kk. Lisäksi maksoin kaikki lasten investointiluontoiset menot, kuten tietokoneet, polkupyörät, mopot, moottoripyöräkoulut, mp vakuutukset ( 700 eur /v) sekä pääsääntöisesti kaikki lomamatkat kuten hiihtolomien laskettelut yms. Lisäksi lahjoitin lapsille 1.000 eur per vuosi, jonka saavat käyttöönsä täytettyään 18 v. Nyt syyskuussa sain kirjeen lakiasiantoimisto lakiasianaiset ky:ltä jossa minua vaaditaan maksamaan elatusmaksua vuoroasumisesta huolimatta 1.360 euroa yhteensä / kk koska lasten äiti on ruvennut opiskelemaan ja on elatusmaksukyvytön. Kieltäydyin kunniasta. Ja lokakuussa tuli haaste käräjäoikeuteen, tosin vaade oli pudonnut 1.300 euroon. Lapsilla ei ole mitään sairauksia tai erityisharrastuksia. Valtio maksaa lasten äidin oikeudenkäyntikulut, koska hän on lasten edustaja kieltäydyttyään siitä, että toinen poika olisi kirjattu asumaan minun luonani. Näin meillä oikeusvaltiossa vuonna 2012.
tietääkseni se pienentää elatusmaksuja, ja koska hän maksaa harrastuksia 100 eurolla sekä ostelee vaatteita yms niin eikö elatus mene jo tasan? vai oliko tarkotus että isä ei enää osta itse mitään vaan saisit rahan omalle tilille? jotenkin en ymmärrä miksi miehen pitäisi enempää maksaa kun jo maksaa harrastuksia 100e plus hommaa vaatteita, minimielari on kuitenkin jotain 139?
Osaisiko joku kertoa, mitä on odotettavissa?
ap
isän asumiskulut ja sinun kulut, huollettavien määrä jne.
Lastenvalvoja tekee laskelman listaan, johon MOLEMPIEN menot listataan. MOLEMMAT osallistuvat lapsen elatukseen.
Mutta jos sanotaan, että tulojen suhteessa mentäisiin, niin mikä olisi suunnilleen lopputulos?
Asumiskulut ovat varmasti minulla isommat, koska ostin juuri asunnon. Mies maksanut aikanaan asuntonsa, ei lainaa jäljellä.
ap
elatusmaksuista löytyy kun googlesta hakee, siellä on laskukaavat ja aika tarkat selostukset mitä huomioidaan ja miten. Esimerkiksi vanhemman asumiskuluille on asetettu tietty katto johon asti kulut huomioidaan, eli jos asuu kalliisti tai lyhentää asuntolainaa tosi isoja summia niin kuluja ei huomioida kuin tiettyyn rajaan asti. Ja niistä kuluistakin vain se lapsen osuus.
Ja lastenvalvojalle ei tarvitse ehdottaa mitään, kyselee menot ja tulot ja laskee kaavan mukaan. Toki keskenään voi sopia muutakin mutta kannattaa varautua siihenkin että jos lastenvalvojalle lähdet niin summa pienenee nykyisestä.
lapsen peruskulut on mitkä on, kaikilla samat, tienasi vanhemmat ei mitään taikka miljoonan. Tietysti harrastukset yms voi summaa muuttaa siitä perussummasta, mutta ne perus valmiiksi lasketut ruoka ja asumiskulut on valmiiksi määritelty, todelliset kulut voi olla enemmän tai vähemmän mutta ne eivät vaikuta laskelmiin. Ne kulut vaan sitten jaetaan vanhempien tulojen suhteessa humioiden luonapito.
lasten harrastusmenot tosiaan korvataan, mihin lapsi on tottunut? Toimeentulotuessa taitaa olla niin, että harkinnalla voidaan myöntää jotain 170 e/vuosi harrastuksiin sitoumuksena tai kuittia vastaan. Ja tääkin silloin, jos perhe on toimeentulotukeen muuten oikeutettu. Ei havaintoa, miten ne huomioidaan elatusmaksuissa. Mutta lopettakaa se hokeminen niistä harrastuksista, on niitä ilmaisiakin tai halpoja sellaisia. Mutta kun nykylasten pitää saada pitää se elintaso, muotivaatteet, harrastukset kalleinta laatua ja muuta. Teette vaan karhunpalveuksen, sillä kun heistä tulee täysi-ikäisiä, ei sossusta sellaisia korvatakaan. Joutuvat pikavippikierteeseen. Opettakaa työntekoa ja tulemaan omillaan toimeen.Tämänkin Ap:n 16-vuotias joutaisi mainiosti hankkimaan itselleen omaa rahaa vaikkapa mainoksia ja ilmaislehtiä jakamalla.
Kannattais miettiä jo ennenkuin meinaa sikitä, että onko varaa.
lasten harrastusmenot tosiaan korvataan, mihin lapsi on tottunut? Toimeentulotuessa taitaa olla niin, että harkinnalla voidaan myöntää jotain 170 e/vuosi harrastuksiin sitoumuksena tai kuittia vastaan. Ja tääkin silloin, jos perhe on toimeentulotukeen muuten oikeutettu. Ei havaintoa, miten ne huomioidaan elatusmaksuissa. Mutta lopettakaa se hokeminen niistä harrastuksista, on niitä ilmaisiakin tai halpoja sellaisia. Mutta kun nykylasten pitää saada pitää se elintaso, muotivaatteet, harrastukset kalleinta laatua ja muuta. Teette vaan karhunpalveuksen, sillä kun heistä tulee täysi-ikäisiä, ei sossusta sellaisia korvatakaan. Joutuvat pikavippikierteeseen. Opettakaa työntekoa ja tulemaan omillaan toimeen.Tämänkin Ap:n 16-vuotias joutaisi mainiosti hankkimaan itselleen omaa rahaa vaikkapa mainoksia ja ilmaislehtiä jakamalla.
Kannattais miettiä jo ennenkuin meinaa sikitä, että onko varaa.
Tietäisit jo et aloituksen 16-vuotias ei ole se joka vaatii rahaa vaan AP,lapsen äiti on sitä mieltä et exän pitää maksaa "hänelle" elatusta koska hänen tulonsa on niin pienet.
1300€kk nettotuloilla osti asunnon ja nyt haluaa pistää exänsä maksamaan lainan lyhennykset.Se et itse hankkisi vaikka toisen työn ei tietenkään ole vaihtoehto.
Se lapsi niitä vaatteita tarvitsee KUUKAUDESSA jos nyt jo saa isältään 120€ edestä. :D olisipa varaa edes itselle ostaa joskus jopa joku rätti, saati edes 120€ edestä kuussa. :D
Ei se isä nyt pelkkiin vaatteisiin käytä 120 euroa! Kerran kun kysyin isältä, niin arveli puolen kuun ruokakuluiksi lapsen osalta 80-100 euroa ja vaatteita on hankkinut sen verran, että poika periaatteessa varmaan viikon niillä isällään pärjäisi. Ulkovaatteet ostan minä.
Älkää nyt tehkö minusta ahneempaa kuin olen. Mietin vain sitä, että millä minä voin varmistua siitä, että tämä tahti jatkuu (enkä joudu yksin ostamaan pojalle kaikkea). Helpointa se mielestäni olisi, jos vain minä vastaisin hankinnoista.
Enkä minä käytä lapselle tarkoitettuja maksuja mihinkään muuhun kuin lapseen!
Äitini vinkkasi minulle oikeusministeriön ohjeen, jossa on eräs laskukaava. Laskin, että enimmillään voisin saada jopa 350 euroa elatusmaksuina!! (itselläni elatuskyky on heikko)
ap
Siis sä olet ihan idiootti jos kuvittelet saavasi 350 euroa elareita YHDESTÄ teinistä, joka asuu puolet ajasta isällään.
Mä jotenkin niin näen tässä jutussa ahneen paskaisen lopun: ihan kohta isältä loppuu elatusvelvollisuus, ja hän voi sitten sinun kohdallasi pistää todellakin liinat kiinni täysin, jos alat nyt ryttyilemään.
Lapsi on kuitenkin jo 16 vuotias, tässä on elareita maksettavana enimmillään enää 2 vuotta, ja sen jälkeen ex-miehesi rahankäyttö ei kuulu enää pätkääkään sinulle.
Mutta siis tuossa tilanteessa noilla tuloilla luulisin miehesi joutuvan maksamaan sinulle korkeintaan 100e/kk.
Se lapsi niitä vaatteita tarvitsee KUUKAUDESSA jos nyt jo saa isältään 120€ edestä. :D olisipa varaa edes itselle ostaa joskus jopa joku rätti, saati edes 120€ edestä kuussa. :D
Ei se isä nyt pelkkiin vaatteisiin käytä 120 euroa! Kerran kun kysyin isältä, niin arveli puolen kuun ruokakuluiksi lapsen osalta 80-100 euroa ja vaatteita on hankkinut sen verran, että poika periaatteessa varmaan viikon niillä isällään pärjäisi. Ulkovaatteet ostan minä.
Älkää nyt tehkö minusta ahneempaa kuin olen. Mietin vain sitä, että millä minä voin varmistua siitä, että tämä tahti jatkuu (enkä joudu yksin ostamaan pojalle kaikkea). Helpointa se mielestäni olisi, jos vain minä vastaisin hankinnoista.
Enkä minä käytä lapselle tarkoitettuja maksuja mihinkään muuhun kuin lapseen!
Äitini vinkkasi minulle oikeusministeriön ohjeen, jossa on eräs laskukaava. Laskin, että enimmillään voisin saada jopa 350 euroa elatusmaksuina!! (itselläni elatuskyky on heikko)
ap
Siis sä olet ihan idiootti jos kuvittelet saavasi 350 euroa elareita YHDESTÄ teinistä, joka asuu puolet ajasta isällään.
Mä jotenkin niin näen tässä jutussa ahneen paskaisen lopun: ihan kohta isältä loppuu elatusvelvollisuus, ja hän voi sitten sinun kohdallasi pistää todellakin liinat kiinni täysin, jos alat nyt ryttyilemään.
Lapsi on kuitenkin jo 16 vuotias, tässä on elareita maksettavana enimmillään enää 2 vuotta, ja sen jälkeen ex-miehesi rahankäyttö ei kuulu enää pätkääkään sinulle.
Mutta siis tuossa tilanteessa noilla tuloilla luulisin miehesi joutuvan maksamaan sinulle korkeintaan 100e/kk.
seurasin vastikään yhden kaverini ristiretkeä lastenvalvojalle ja vaatimaan lisää elareita... paskaa sai lähinnä käteensä.
ei tässä rahan perässä olekaan. Vaan Ap. Sinällään kirjoitin epäselvästi. Viesti olikin osoitettu Ap:lle ja näille muille elareiden metsästäjille. Kun en vaan näitä käsitä, sillä lapsen tai teinin ei ole pakko saada kaikkea uusinta uutta, voi tyytyä vähän vähempään ja samalla oppia rahan käyttöä tulevaisuutta varten.
Kaikkea hyvää Ap:n teinille, lehdenjako ei ole yhtään hullumpi keino hankkia hieman ikiomaa rahaa. Paitsi tässä tapauksessa se on hankalaa, kun asuu puolet kuukaudesta muualla, niin ei taida sekään onnistua. Toivon, että tämä 16-vuotias pärjää hyvin koulussa, jota kautta pääsee hyviin jatko-opintoihin ja aikanaan irtautumaan kodeistaan, kuten luonnollista onkin. Kaikkea hyvää!
Olisi kohtuullista, ettei elareita maksettaisi, kun kerran jaatte huoltajuuden (ajan) tasan.
Kaikkien AP,een itse antamien tietojen mukaan hän saisi korkeintaa 150€kk ja senkin vain jos isä suostuu.Moni taitaa unohtaa et lastenvalvojan paperia ei tarvitse allekirjoittaa.Mikään laki eikä kukaan ihminen EI VOI pakottaa isää allekirjoittamaan.
AP voi viedä asian oikeuteen jonka tulee häviämään ihan mennen tullen.
Kerrataan vielä,vaikka exä olisi miljonääri hänen velvollisuus ei ole maksaa enempää kuin lapsen lakimääräinen tarve.AP saa ihan varmasti asumistukea,yksinhuoltajakorotuksen asumistukeen ja lapsilisään yms jotka pitää ottaa laskelmassa huomioon lähivanhemman tuloina.
Ap,olen itsekin yksinhuoltaja joka olen tapellut vaikka mistä mut toivon silti ettei kukaan mies ole niin tyhmä et allekirjoittaa kohtuuttomat vaatimuksesi.