Paljonko elatusmaksu, jos mulla nettotulot 1300€ /kk ja lapsen isällä 2600€/kk?
Lapsi asuu kuussa 2 viikkoa isällään, 2 viikkoa minun kanssani. Minä olen lähivanhempi. Isä maksaa lapselle harrastuksia noin 100€/kk ja muita elatukseen liittyviä asioita (ruokaa, vaatteita ym) lapsen hänellä ollessaan ehkä noin 120 eurolla kuussa. Varmasti haluaisi jatkaa näin, mutta voisiko saada tuon saman rahan elatusmaksun kautta?
Kai joku elatusmaksu siitä huolimatta tulee, vaikka minä saan lapsilisän? Olen viemässä asiaa lastenvalvojalle nyt ensimmäistä kertaa, erottu alle vuosi sitten. Lapsi on nyt 16vuotias.
Kommentit (60)
Se lapsi niitä vaatteita tarvitsee KUUKAUDESSA jos nyt jo saa isältään 120€ edestä. :D olisipa varaa edes itselle ostaa joskus jopa joku rätti, saati edes 120€ edestä kuussa. :D
Ihan hullua lähteleä riitelemään asiasta enää tässä tilanteessa, kun lapsilisät loppuu kohta ja samoin myös elatusvelvollisuus.
Mistä sitä tietää, vaikka lapsi muuttaisi kohta omaan kotiin tai sanoo muuttavansa isälleen, jos alatte riitelemään.
Oikeasti ap voi lähinnä kieltäytyä maksamasta harrastekuluja, jos hänellä ei ole varaa ja vedota siihen, että ne on isän valitsemia harrastuksia.
Ennemminkin keskittyisin sopimaan isän kanssa noista opiskelukuluista, kun teinin lapsilisät kohta loppuvat ja on aika aloitella oman talouselämän hallintaa ja itsenäistymistä.
tässä on monta pientä juttua, esim naapureillamme se vaikutti elatusmaksuihin kun lastenvalvoja oli neuvonut äitiä tekemään vaihdon sunnuntaisin, jolloin isälle ei tule täyttä viikkoa eli asuu kuukaudessa 2 pv enemmän äitinsä luona näin äiti saa elatusmaksun.
Minä keskustelisin isän kanssa suoraan ainakin yrittäsin... Nuorenne ei kuitenkaan "nauti" näitä etuuksia kauaa...
Se lapsi niitä vaatteita tarvitsee KUUKAUDESSA jos nyt jo saa isältään 120€ edestä. :D olisipa varaa edes itselle ostaa joskus jopa joku rätti, saati edes 120€ edestä kuussa. :D
Ei se isä nyt pelkkiin vaatteisiin käytä 120 euroa! Kerran kun kysyin isältä, niin arveli puolen kuun ruokakuluiksi lapsen osalta 80-100 euroa ja vaatteita on hankkinut sen verran, että poika periaatteessa varmaan viikon niillä isällään pärjäisi. Ulkovaatteet ostan minä.
Älkää nyt tehkö minusta ahneempaa kuin olen. Mietin vain sitä, että millä minä voin varmistua siitä, että tämä tahti jatkuu (enkä joudu yksin ostamaan pojalle kaikkea). Helpointa se mielestäni olisi, jos vain minä vastaisin hankinnoista.
Enkä minä käytä lapselle tarkoitettuja maksuja mihinkään muuhun kuin lapseen!
Äitini vinkkasi minulle oikeusministeriön ohjeen, jossa on eräs laskukaava. Laskin, että enimmillään voisin saada jopa 350 euroa elatusmaksuina!! (itselläni elatuskyky on heikko)
ap
jos sulla ei ole varaa maksaa sitä ilman ex-miehen kynimistä.
kun kerroit aiemmin ostaneesi asunnon? Muista myös se, että lastenvalvoja voi tulkita sinun ostaneen asunnon saadaksesi isomman elarin lapselle. Näin ollen suurempia asumiskulujasi ei huomioida. Tiedän omasta kokemuksesta, että näin voi käydä.
Usko nyt, että ei kannata lähteä tappelemaan asiasta. Tuhoat vaan välinne ihan turhaan. Mies osallistuu nyt erittäin hyvin kustannuksiin ja kysymys on kuitenkin vain parista vuodesta.
Äitini vinkkasi minulle oikeusministeriön ohjeen, jossa on eräs laskukaava. Laskin, että enimmillään voisin saada jopa 350 euroa elatusmaksuina!! (itselläni elatuskyky on heikko)ap
10–17-vuotias 1. lapsi ?322,74/kk, ?10,76/pv
eli tää on tarkoitettu tuon ikäisen lapsen ruokiin, vaatteisiin, harrastuksiin tms. Lapsen ei kuulu maksaa vanhempiensa asumiskuluja. Eli johan miehesi maksaa tuosta 220 e/kk, kai säkin nyt jotain lapseesi panostat?
lastenvalvoja määrää mitään elareita ei exäsi maksaa ne, jos ne ovat hänen mielestään sopivat, voit siis sopia hänen kanssaan niistä muutenkin. Oikeuteen meno tuossa tilanteessa taas on sulaa hulluutta. Meillä vähän sama tilanne, paitsi lapsi meillä ehkä viikon kuussa, exäni haastoi minut oikeuteen ja elareiksi määrättiin 80 €/kk, vaikka tuloni ovat huomattavasti suuremmat kuin hänellä .
kun nuori on 50% ajasta isallaan, asumis- ja ruokakulut menevat tasan.
Jos ex ja sina maksatte yht. 300e harrastus- ja vaatekuluja/ kk + lapsilisa = 400e/ kk. Kylla tuon rahan pitaisi riittaa vaatteisiin, puhelimeen, parturiin ja muihin satunnaisiin kuluihin.
Mita muita kuluja jaa jaljelle?
-vakuutukset (tapaturma ja ehka joku harrastuslisenssivakuutua)
-terveyskulut(tuskin ovat hurjan suuret, jos poikasi on perusterve ja kun hammashuolto on ilmaista.
En usko, etta saisit exaltasi kovin paljon tuota 150e enempaa, koska siihen ei ole tarvetta.
Miksi haluat lisaa rahaa? Milla perusteella aiot sita hakea?
Kannattaisikohan ensin hieman tutustua faktoihin ennenkuin jakelee muille neuvoja.
Lapsen elatushan maksetaan niin, että ensin lasketaan KAIKKI lapsen kulut yhteen. Vaatteista&ruuista yms. on olemassa valmiiksi laskettu summa per ikävuosi. Siihen lisätään lapsen osuus asumiskuluista, sähköstä, vakuutuksista. Sitten lisätään harrastus yms kulut. Tämän jälkeen loppusumma jaetaan maksettavaksi vanhempien kesken (heidän omien tulojensa ja menojensa mukaisesti.Eli isompituloinen ja velaton maksaan taatusti enemmän kuin pienituloinen ja velallinen. Lähivanhemman maksuosuutta kasvattaa tosin lapsilisä ja etävanhemman maksuosuutta pienentää taasen luonapitovähennykset.
Eli mielestäni olet hyvinkin oikeutettu saamaan elaria.
Tänä päivänä 400-600 euron elatusmaksu on ihan normaali.
Miksi av:lla kuvitellaan, ettei isän (yleensä etävanhempi) pidä osallistua lapsen elatukseen?
10–17-vuotias 1. lapsi ?322,74/kk, ?10,76/pv
eli tää on tarkoitettu tuon ikäisen lapsen ruokiin, vaatteisiin, harrastuksiin tms. Lapsen ei kuulu maksaa vanhempiensa asumiskuluja. Eli johan miehesi maksaa tuosta 220 e/kk, kai säkin nyt jotain lapseesi panostat?
Tuon summan päälle lasketaan vielä harrastukset, vakuutukset, osuus asumiskuluista jne.
niin summa ei kuitenkaan tulisi olemaan iso (ehkä maksimissaan sen minimielarin). Kannattaako oikeasti alkaa riitelemään asiasta kun elatusaikaa on vain vähän jäljellä? Miehellä ei kuitenkaan ole mitkään huipputulot. Ymmärtäisin katkeruuden, jos mies saisi käteen 5000 €.
Kannattaisikohan ensin hieman tutustua faktoihin ennenkuin jakelee muille neuvoja.
Lapsen elatushan maksetaan niin, että ensin lasketaan KAIKKI lapsen kulut yhteen. Vaatteista&ruuista yms. on olemassa valmiiksi laskettu summa per ikävuosi. Siihen lisätään lapsen osuus asumiskuluista, sähköstä, vakuutuksista. Sitten lisätään harrastus yms kulut. Tämän jälkeen loppusumma jaetaan maksettavaksi vanhempien kesken (heidän omien tulojensa ja menojensa mukaisesti.Eli isompituloinen ja velaton maksaan taatusti enemmän kuin pienituloinen ja velallinen. Lähivanhemman maksuosuutta kasvattaa tosin lapsilisä ja etävanhemman maksuosuutta pienentää taasen luonapitovähennykset.
Eli mielestäni olet hyvinkin oikeutettu saamaan elaria.
Ja lisäksenä vielä ap:lle niin varmasti tulet saamaan elatusmaksua kunhan vain vaadit.
Mitä minun kannattaisi ehdottaa elatusmaksuksi?
350 vai 250 euroa vai jotain siltä väliltä? Vai pidänkö suuni supussa ja odotan lastenvalvojan laskelmaa.
Kuulisin mielelläni kokemuksia muilta, joilla on vuoroasuminen + maksetaan elareita. Sopimukseen varmaankin tullaan kirjaamaan, että kuka vastaa mistäkin kulusta?
ap
Mitä minun kannattaisi ehdottaa elatusmaksuksi?
350 vai 250 euroa vai jotain siltä väliltä? Vai pidänkö suuni supussa ja odotan lastenvalvojan laskelmaa.Kuulisin mielelläni kokemuksia muilta, joilla on vuoroasuminen + maksetaan elareita. Sopimukseen varmaankin tullaan kirjaamaan, että kuka vastaa mistäkin kulusta?
ap
Toivottavasti sinulle ei käy sitten samoin kuin minulle. Onnea matkaan!
poistin alkuosan kun ajattelin että liian masentava sinulle luettavaksi.
meille sanottiin yhden vuorokauden etävanhemmalla olon vähentävän etän elatusmaksua 20 €