Tää on ihan tajutonta, miten paljon rahaa meillä on!
Mentiin nuorena naimisiin heti ylioppilaskesänä. En päässyt opiskelemaan, mies pääsi. Tein töitä välivuotena ja tulin toivotusti raskaaksi. Kun odotin neljättä, pääsin vihdoin opiskelemaan. Mies oli jo siinä vaiheessa valmistunut. Opiskelin sitten megavauhtia ja valmistuin viime keväänä. Työhistorian olemattomuudesta huolimatta sain vakituisen työpaikan ja nyt ollaan pari kuukautta saatu nauttia kahdesta palkasta.
Lähdettiin opiskelijaperhebudjetilla aikoinaan, mihinkään ei ollut varaa. Sitten taloustilanne koheni, kun mies meni töihin. Isolla perheellä tosin kaikki raha meni suoraan elämiseen, ei paljoa ylimääräisiä euroja ollut. Ja nyt vihdoin minä kannan korteni kekoon taloudellisesti perheen hyväksi ja olo tuntuu suorastaan rikkaalta. Kun on tottunut elämään vain miehen palkalla, oma pienikin palkkani tuntuu ihan käsittämättömältä.
Ekalla palkalla ostettiin lapsille polkupyörät ja vanhemmille uudet silmälasit sekä Ruotsin risteily. Ja vaatteita ja kaikenlaista pientä, mitä on jäänyt hankkimatta pitkiin aikoihin.
Toisella palkalla ostettiin lapsille uudet kännykät ja Nintendo Wii, uusi pöytätietokone ja uusi mikroaaltouuni.
Kolmas palkka meni perheen lomamatkaan ja neljännellä palkalla sitten eletään lomakohteessa leveästi.
Kituuttaminen loppui tähän! Eläköön keskiluokkainen ja keskituloinen perhe-elämä!
Kommentit (16)
kiva juttu. Minäkin olen tyytyväinen palkkaani vaikka se ei iso ole ja asun yksin. :)
Ettei kihahda hattuun. Nimin. kokemusta on.
Mutta paljon onnea uudesta hienosta elämäntilanteestanne!
noin 1500 euron kk budjetilla. Nyt kun ollaan molemmat töissä tuntuu ihan hassulta ettei tarvitsekaan jokaista senttiä laskea.
Me tosin ollaan jokaisesta rahasta laitettu useampi satanen säästöön. Ja pian on puskurirahastokin täynnä. Ja me ei olla sen kummemmin reissattu eikä laiettu mitään ylimääräistä. Suosittelen teitäkin osan säästämään.
Me haaveillaan siitä omasta kodista. Toista autoa ei tarvita.
Jäin sitten miettimään että miksiköhän mulla ei ole itselläni muistoa tuosta elämänvaiheesta, ikinä ei ole tuntunut siltä että NYT mulla on vihdoin rahaa.
Osin on varmaan sitä, että kun menin töihin, eka työpaikka oli niin älyttömän pienipalkkainen, ja oli opintolainaa poismaksettavana. Mutta isompi este on varmaan ollut ihan pään sisällä: olen jotenkin kaikki nämä vuodet odottanut sitä "pahaa päivää" niin horkassa etten ole ikinä osannut suhtautua palkkaani noin iloisen vapautuneesti ja uskaltanut pistää sitä sileäksi.
Nytkin mulla kyllä olisi rahaa siihen että voitaisiin lähteä perheen kanssa reissuun, mutta jotenkin olen ajatellut ettei sitä noin vain voi "törsätä". Vaikka miksipä ei? Tuleehan sitä uusia palkkoja taas.
Kunhan mä tuon tähän talouteen 1000 - 1500 euroa nettona, niin elämme leveästi. Mutta samalla alkaa kyllä säästäminen tulevaisuutta varten.
Eläkää muutama kuukausi noin. Mutta alkakaa tosiaan jossain vaiheessa syksyllä tai viimeistään talvella laittamaan joka kuukausi säästöön. Tuohon rahan käyttämiseen nimittäin tottuu yllättävän nopeasti ja sitten sitä jo ihmetteleekin, että mihin ne rahat valuu, kun ei mitään jää säästöön. Niitä säästöjäkin kuitenkin jossain vaiheessa tarvitaan, jos halutaan hankkia jotain isompaa, tulee remontointia tai sairastumisia.
opiskelijabudjetilla.. Ette varmaan enää saa kuitenkaan asumistukea että kannattaako maksaa vuokraa? Omakotitalon kun rakennatte / ostatte, takaan että kaksi palkkaa ei tunnu enää suurelta.. Ja laitatte kaksi autoa..
Meille on ainakin halvempaa asua omassa talossa kuin jossain vuokrakämpässä. Vuokrat on niin järjettömän kalliita. No onhan tietenkin lainan lyhennyksen lisäksi vesi/sähkö/jätekulut, mutta silti rahaa jää enemmän. Ja kaksi autoakin löytyy pihasta..
kun rahat riittää ja jää säästöönkin. mä en edes muista, milloin olis pitänyt miettiä jonkun asian/tavaran hankintaa. meillä on useampi lapsi ja kaksi työssäkäyvää vanhempaa. rahaa jää joka kuukausi väkisin säästöön ja voidaan tehdä mitä halutaan.
elämä on mukavaa ja ihan omalla työllä ansaittua.
että rahaa ei riitä mihinkään. Sitä kun tottuu siihen rahaan ja kulutus kasvaa pikku hijaa vaikka millaiseksi.
Tiedän ihmisiä jotka säästävät rahaa vaikka saavat minimiä sossusta ja lomatkin onnistuu.
Tolla rahankäytöllä teidän elämä ei kauaa pysy mukavana- vaatimukset nousee koko ajan ja ostettava ei lopu.
Alkakaa ainakin säästämään osa sun palkkasta.
ekana vuonna kun olin töissä, matkustettiin lähes joka kuukausi jonnekin, lyhyille tai pidemmille reissuille. Mitään ei tietty jäänyt säästöön mut ei haitannut..
nyt sit menee jo säästön puolelle suuriosa :)
opiskelijabudjetilla.. Ette varmaan enää saa kuitenkaan asumistukea että kannattaako maksaa vuokraa? Omakotitalon kun rakennatte / ostatte, takaan että kaksi palkkaa ei tunnu enää suurelta.. Ja laitatte kaksi autoa..