Miksi mulla on vuosittain väh.2-3kpl keuhkoputkentulehduksia?
Viimevuonna taisi olla peräti lievä keuhkokuumekin..
Alkaa turhauttamaan, ollut pari vkoa töissä kesän jälkeen (uusi työpaikka) ja jo olen saanut jonkin pöpön puolikuntoisilta lapsilta jota hoitoon rahdataan yskimään, aivastelemaan ja räkimään:/
En jaksaisi tätä yskimistä enkä vihreiden limaklönttien yskimistä ja sylkemistä*oks*.
Tupakkaa en ole ikinä polttanut, hometta meillä ei ole eikä lemmikkieläimiä.
Keuhkortg otettiin viimeksi muistaakseni alkuvuodesta ja oli se lievä keuhkokuume diagnoosina silloin.
Kommentit (3)
sitä astmaa en itse huomannut mitenkään, olen himotreenaaja ja urheilen rankkaa treeniä melkein 10h viikossa. Astma ei haitannut siis urheilua mitenkään, oli niin hyvä kunto. Mutta sitten nuo keuhkoputkentulehdukset vaan joka vuosi uusi monta kertaa, ja röntgen otettiin yhden keuhkokuumeen yhteydessä, keuhkoputket olivat jotenkin "arpiset".
Sitten tehtiin isot astmatestit, mun astma on sellainen "ei-tulehduksellinen" eli en eritä limaa tai yski. Astma löytyi spirometriatestissä ja rasitustestissä (sellainen "juoksurasitus"). Mulla on ollut jo monta vuotta todella kevyt ylläpitolääkitys eikä haittaa menoa. Ainoastaan se pitää huomata että aina kun tulee flunssa, pitää lääkitys triplata flunssan ajaksi, jos näin ei tee, niin taas tulee keuhkoputkentulehdus (tai jopa keuhkokuume).
Astmaa on monenlaista, sinuna pyrkisin tutkimuksiin, ja se ei todellakaan ole sitten mikään maailmanloppu jos astma on... nimim. 10 tuntia edelleen treeniä viikossa ja maratooneja...
vuosittain monta keuhkoinfektiota. Syy paljastui lopulta (vakavan sairastumisen ja verenmyrkytyksen jälkeen).
Mulla oli tiettyjä immuunipuutoksia, jotka mahdollistivat esim pneumokkibakteerin (just nää keuhkoinfektiot) pääsyn kroppaan, kun ei näille ollut vastustukykyä...
Rokotuksia vaan tietyin väliajoin. Eipä ole siitä lähtien ollut noit "keuhkotauteja".
Suosittelisin, että varaisit ajan lääkäriin ja pyydät testausta. Koska eihän tuo ole normaalia, että noin monta infektiota on. Lisäksi voi paljastua muitakin puutoksia, jotka on hyvä sitten rokotuksilla paikata.
Otatko kunnon annosta C-tä D-tä ja maitohappobakteereja päivittäin?
Noilla saat jo ainakin vähän lisävastustusta.