Miten muka joidenkin on niiin vaikeaa saada töitä?
En ymmärrä. Varsinkin nyt nuoret/työttömät valittelevat, että mistä sitä töitä saisi. "Oon lähettänyt jo 100 hakemusta (koti sohvalta tietysti) enkä varmaan saa yhtäkään paikkaa" Kyynel. No et varmasti saakkaan naksuttelemalla jotain shittiä tekstiä hakemukseen jota kukaan ei lue. Mikseivät nuoret/työttömät mene paikanpäälle hakemaan töitä? Mitä ihmeen töitä haetaan kun "mistään ei saa". Siivoukseen oteteaan lähes kaikki hakijat? Vai mielumminko ollaan makaamassa kotona kuin haetaan "paskaduunia". En vain käsitä tätä ruikutuksen määrää ja niitä vätyksiä. Ymmärrän toki etteivät kaikki voi työllistyä, mutta ne useat jotka valittavat etteivät saa töitä vaikka kuinka hakevat, niin pistää kyllä miettimään mikä on päässä vialla. Kertokaa.
Kommentit (281)
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 21:10"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 21:04"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 20:52"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 20:42"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 20:37"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 20:28"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 20:14"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 20:02"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:58"]
Minkä ikäinen aloittaja on, ja millainen koulutus hänellä on? 1950-luvulla syntyneistä aika moni todella sai työpaikan tuolla tavalla, ja aika monta pyydettiinkin töihin. Riitti, jos oli käynyt keskikoulun ja ylioppilas vastasi siihen aikaan työelämässä jokseenkin nykyistä tradenomia; merkonomia vähintään kun moneen toimistohommaan oli edellytyksenä ylioppilas tai ...
[/quote]
Olen 21.
[/quote]
Aha. No kokemuksia sitten ei hyvin monesta työpaikasta, eikä varsinkaan vaativammista paikoista ei sitten ole. Mutta väitteesi pitänee paikkansa ainakin puhelinmyynnissä.
[/quote]
On hyvinkin monesta paikasta kokemusta. yhteensä n. 15-20 yrityksestä. Olen myös työskennellyt ulkomailla. Vaativia omasta mielestäni. Vastuullisia hommia.
Mutta keskustelussa ei ollut kyse vaativien töiden hausta tai niiden saannista.
[/quote]
No työpätkäsi ovat olleet silloin pätkiä sanan varsinaisessa merkityksessä.
[/quote]
Olen työskennellyt parhaillaan 5 yrityksessä kerrallaan. 15 vuotiaana kahdessa, 16 vuotiaana yhdessä, 17 vuotiaana kahdessa, 18-20 vuotiaana viidessä, ja nyt työskentelen kahdessa firmassa. + joka kesä eri kesätyöt ihan vaihtelun vuoksi. Pisin työsuhteeni on kestänyt 2011 vuodesta tähän päivään.
[/quote]
Kyllä minä pystyn helposti laskemaan, ettei tuohon ikään mennessä ole pitkiä työsuhteita tehtynä, jos on yli 10 eri työpaikassa ollut. Nuori ikä ja käytettävissä oleva aika ja tunnit vuorokaudessa tulevat vastaan.
Alan sitä vastoin yhä enemmän epäillä, että sepität omasta päästäsi koko tuon tarinan ja kymmenistä työsuhteista ja useista töistä yhtä aikaa. Jos nyt se yksi työsuhde sieltä työhistoriasta todellisuudessa löytyy.
[/quote]
Yläasteella on oikeasti aikaa jakaa vaikka muille. Silloin oli ihan helppoa, 3 kertaa viikossa lehdenjakoa ja viikonloppuisin lastenhoitoa. 16 vuotiaana siivousta. Lukion kävin vartavasten hitaammin töiden takia. Se oli kyllä kamalaa aikaa. Menin 8 kouluun ja tulin kotiin 20-22. Kyllä nyt kaduttaa, en kiellä. Se oli hirvittävän raskasta aikaa, mutta kontakteja tuli VALTAVASTI. Nykyisin helppoa opiskelujen ohella teen toisessa firmassa satunnaisia vkloppuja ja lomat ja toisessa iltahommia 2x viikko. Tietysti voit olla uskomatta se ei vaikuta tähän asiaan millään tavalla. Keskustelun idea ei ollutkaan minun työhistoriani.
[/quote]
Entäs paljonko meni aikaa saikutteluun burn-outtien vuoksi? Ja montako kertaa oli lastensuojelusossut ovella, kun lapsi painaa lukioikäisenä päivää klo 8-22? Meinaan, ei varmaan sossut kovin helposti tuollaista sulata, jos saavat tapauksesta tietää. :D
Mutta tietenkin netin ihmeellisessä maailmassa on kaikki mahdollista. :D
[/quote]
Ei sen työpäivät kestäneet 8-22. Se meni ensin kouluun, heitetään nyt vaikka 8-14 jos suoritti lukion normaalia hitaammin. Sitten matkat koululta työpaikalle ja työpaikalta kotiin sekä mahdollinen odotteluaika kirjastossa, jos työt eivät alkaneet heti koulun jälkeen. Kyllä tuollaisia työmääriä saa tehdä yli 15-vuotiaana ja sossut siitä mitään itke. Lukioikäinen on 16-18-vuotias eikä mikään 12-vuotias tulitikkutyttö.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 17:44"]
Soittaminen tai käyminen toimii vain hyvin pienissä firmoissa. Vähänkin isommassa saa kuulla, että "hakemukset käsitellään aikanaan ja soitetaan, jos halutaan sinut töihin".
Mutta joo, on aloittajalla jonkinlainen pointtikin. On ihmisiä, jotka ovat luonnostaan itsevarmoja ja sosiaalisesti lahjakkaampia. He jättävät itsestään hyvän kuvan ja tulevat valituiksi ja kokevat elämän helpoksi. Mutta se on puhdas lahja. Jos ei ole sitä, niin sitten on vain nobody tuhannen joukossa, joka ei voi erottua edukseen. Ei sellaiseksi voi alkaa omalla päätöksellä. Sitä nuo lahjakkaat eivät tajua.
[/quote]
Mutta sitä voi harjoitella. Itse olen aiemmin ollut erittäin epävarma ja se on näkynyt päällepäin. Opiskeluaikoina en ensin saanut kesätöitä mistään. Sitten päätin että p*rkele, minähän hankin töitä vaikka kiven kolosta. Valitsin tarkasti paikan tai kaksi mihin hain. Luin työpaikkahakemuksen pikkutarkasti läpi, hakemuksessa korostin niitä ominaisuuksia itsessäni minkälaista työntekijää hakevat. En kirjottanut mitään "listoja" ominaisuuksistani tyyliin: olen joustava, itsenäiseen työhön kykenevä, erilaisten ihmisten kanssa toimeen tuleva... Ei ei ei (tähän muuten sortuu tosi moni). Olen huomannut että paremmin menee läpi sellainen hakemus johon on kirjoittanut pitemmillä lauseilla aiemmasta työstään jotain sellaista mistä nuo toivotut ominaisuudet käy ilmi.
Työhakemuksen jälkeen menin käymään, esittäydyin reippaasti, katsoin silmiin. Jutustelin jotain pientä. Ette usko miten tuskallista ja vaikeaa se oli ensimmäisillä kerroilla kun teki mieli juosta kirkuen pois. Esittäytymisen ansiosta pääsin haastatteluun.
Ennen haastattelua luin vielä kerran läpi työpaikkailmoituksen. Surffailin netissä etsien tietoa yrityksestä. Mietin mitä kaikkea olen tehnyt elämäni aikana (harrastuksissa, opinnoissa) ja onko niissä ollut jotain mikä auttaa tämän työn tekemisessä. Oikeasti aika yllättävän monesta justusta voi vetää asioita joka auttaa työssä. Jos tunsin jonkun yrityksessä työskentelevän, soitin hänelle ja kyselin kaikkea mahdollista. Kerroin olevani erittäin kiinnostunut paikasta.
Haastatteluun mennessä, lähdin liikkeelle vaatteista. Itsestään selvää lienee että vaatetus pitää olla siisti. Kannattaa ottaa selvää yrityksen pukeutumiskoodista. Kotoa pitää lähteä riittävän ajoissa liikkeelle että ehtii työpaikan vessassa vielä vilkaista peiliin. Ja ennen kaikkea rauhoitella hermojaan ja vielä kertailla kaikkea mahdollista.
Suomeksi sanottuna, aika työlästä on. Noilla opeilla olen sen jälkeen päässyt joka ainoaan paikkaan mihin olen hakenut. Viimeisimpään paikkaan haki 200 ihmistä, 3 valittiin. Minä olin yksi heistä.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 21:40"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:31"]Niin, ja unohtui sanoa, että juuri tällä hetkellä on parhaat mahdollisuudet työpaikan löytymiseen, koska firmoissa tarvitaan kesälomien ajaksi tekijöitä. Onnistuneen kesän jälkeen ei hyvästä työntekijästä enää luovuta. [/quote] Firmoissa tarvitaan työntekijää tasan kesälomien ajaksi...yhdessäkään paikassa missä olen ollut töissä,ei ole kesätyöntekijöitä pidetty enää kesän jälkeen...koska ei ole ollut tarvetta kuin kesälomatuurauksille,vaikka olisi ollut kuinka hyvä työntekijä tahansa. Silloin kun olin itse vielä nuori oli paljon paremmat mahdollisuudet työllistyä kesätyöpaikkaansa.
[/quote]
Jos noin haluaa itselleen uskotella.
Sen verran kun viitsii selvittää yrityksen taustoja, että onko kyseessä kasvava yritys, niin se "kesätyökin" voi venyä vuosien mittaiseksi.
Enhän minä mitään kesätöitä käskenytkään hakemaan, vaan hakemaan ihan oikeita töitä. Tässä vaiheessa vuotta kun pääsee sisälle helpoimmin, juurikin noiden kesälomien takia - eli uudelle työntekijälle ehtii vielä opettamaan riittävästi ennen kesälomakauden alkua, jotta voi niitä helpompia hommia hoitaa kun toiset lomalla.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 21:40"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:31"]Niin, ja unohtui sanoa, että juuri tällä hetkellä on parhaat mahdollisuudet työpaikan löytymiseen, koska firmoissa tarvitaan kesälomien ajaksi tekijöitä. Onnistuneen kesän jälkeen ei hyvästä työntekijästä enää luovuta. [/quote] Firmoissa tarvitaan työntekijää tasan kesälomien ajaksi...yhdessäkään paikassa missä olen ollut töissä,ei ole kesätyöntekijöitä pidetty enää kesän jälkeen...koska ei ole ollut tarvetta kuin kesälomatuurauksille,vaikka olisi ollut kuinka hyvä työntekijä tahansa. Silloin kun olin itse vielä nuori oli paljon paremmat mahdollisuudet työllistyä kesätyöpaikkaansa.
[/quote]
Minä olen saanut jäädä vakituiseksi kahden kesätyön jälkeen, kerran 2009 ja kerran 2014
Töitä ei vaan riitä kaikille. Joku tekee kaikkensa, soittelee, hakemuksia, käy, ja silti ei satu oikea tuuri kohdalle. Joku hakee yhden ja kun satutaan tarvitsemaan tekijä juuri silloin, se on siinä. Silti tuo, joka on tehnyt enemmän, voisi työntekijänä olla parempi - on vain sattunut huonompi tuuri. Tuttu lähipiirin nuori haki yhtenä kesänä kolmeen paikkaan ja olisi päässyt kaikkiin, ei siis tarvinnut hakea tuon enempää. Se, mihin meni, ei seuraavana kesänä ottanut ketään, koska oli yt:t. Sitten haki paljon enemmän ja jäi ilman silti. Seuraavana kesänä taas tuli työpaikka, vähemmällä hakemisella.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 11:08"]
Ai kaikki keikkaduunit& hanttihommat ovat sellaisia mitä ei kannata tehdä koska niistä ei saa elantoa eikä käteen jää mitään. Selvä, opettakaa vain lapsillenne se, minulle ei tarvitse. Aika paljon itsekkin olen tehnyt "hyväntekeväisyyttä", kyllä nyt käy sitä toista opiskelijaa kateeksti joka tajusi ettei ole mitään järkeä kun sossusta saa saman verran ja niiiiin ne opiskelutkin venyy. Harmi kun minulla on nippu työtodistuksia ja sillä toisella ei. Voivoi kun ei se työnteko vaan ole kannattavaa työttömille tai opiskelijoille. Tai siis niin niitä töitä ei ole tai jos on niin kaikki sellasia tunti per kuukausi ei mitään järkeä. Tai sitten arpa onni suosi jotain muuta ja hänet valittiin töihin. Itsellä ei ole osuutta eikä arpaa saako työn vai ei. Jännä juttu kyllä.
[/quote]
Sitten kun olet tyyntynyt hieman närkästyneestä sarkasmistasi, voisitko edes hieman ymmärtää näitä työttömiä/nuoria/opiskelijoita/mitäikinäolivatkaan, joille työttömyys on todellista ja ainoat tarjolla olevat työpaikat tuntuvat olevan näitä todella ankeita tuntimääriä ja nollasopimuksia?
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:12"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:04"]
Tunnen yhden tällaisen täydellisen ihmisen, joka ei varmasti tule kärsimään työttömyydestä. Todella mukava, kaunis ja sosiaalinen. Jokunen vuosi sitten sai töitä soittamalla, palkattiin siis ennen kuin edes näytti naamaansa. Valitettavasti itselläni ei ole tuollaista "sisäistä hehkua" kuin hänellä, ei vaikka kuinka yrittäisin! Työttömänä ollaan, tosin en ikinä ole ollut vielä yli 2kk ilman töitä. Määräaikainen työ päättyi jokunen aika sitten, työssäni olin hyvä ja työntekijänä pidetty. Mutta jos minä alkaisin soittelemaan firmoihin niin menisi viimeisetkin mahdollisuudet siinä änkyttäessä! Sama juttu paikan päälle menemisessä, en todellakaan osaa myydä itseäni! Tietyissä töissä tiedän olevani LOISTAVA ja niitä paikkoja haen. Miksi ihmeessä hakisin puhelinmyyjäksi tai heselle kun olisin niissä töissä aivan surkea?
[/quote]
Tuossa tilanteessa laittaisin sähköpostia firmalle ja kyselisin, että ottavatkos töihin ja päläläpäää. Oikeastaan ihan sama mitä siihen viestiin höpisisi. Kunhan tulisi näkyvyyttä. No jos et halua hanttihommiin niin silloin ei kyllä ole varaa myöskään valittaa ettei töitä ole. Koska niitä on. That's the problem. Miksi valittaa asiasta jonka itse on päättänyt.
[/quote]Esim. puhelinmyynnissä ei monesti ole ollenkaan pohjapalkkaa vaan pelkkä proviisiopalkkaus. Tuli joskus kokeiltua sitäkin. Viikossa 3 myyntiä, kun en sovi hommaan että ei se kaikille vaan sovi kyllä näin on. Muutenkin mun mielestä puhelinmyynti on ihan perseraiskausta niille myyjille ja myös asiakkaille - hirveä möly ja kukaan ei halua...
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 21:18"]
Ei paljon. Nuorena ihme kyllä jaksaa ja työni oli sellaista, että jos työ jäi tekemättä se täytyi tehdä seuraavalla kerralla. Lopulta lopetin lähes kaikki työt, koska todellakin taakasta tuli liian suuri. Äitini osti minulle ja poikaystävälleni asunnon 16 vuotiaana joten eivät "tienneet". Ja lepäsinhän vkloput. Joskus saattoi myös olla päivällä muutaman tunnin taukoja. Kyllä se välillä itsestäkin uskomattomalta tuntuu, mutta nyt rauhoittunut.
[/quote]
Niinpä niin.. :D etuoikeutettuna on helppo paasata.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 22:19"]
Ei paljon. Nuorena ihme kyllä jaksaa ja työni oli sellaista, että jos työ jäi tekemättä se täytyi tehdä seuraavalla kerralla. Lopulta lopetin lähes kaikki työt, koska todellakin taakasta tuli liian suuri. Äitini osti minulle ja poikaystävälleni asunnon 16 vuotiaana joten eivät "tienneet". Ja lepäsinhän vkloput. Joskus saattoi myös olla päivällä muutaman tunnin taukoja. Kyllä se välillä itsestäkin uskomattomalta tuntuu, mutta nyt rauhoittunut.
[/quote]
[/quote]
Häh? Asunossa ei ole mitään etuoikeutettua, vaativampaahan se oli 16 vuotiaana pyörittää omaa talouttaan. Oma äitini nyt on vain vähän sellainen "sinun tulee pärjätä omillasi" tyyppi. Toki homassa on puolensa, mutta en näe millään tavalla, että olin etuoikeutettu kun muutin 16 vuotiaana pois kotona, toisten syödessä äidin kokkaaman aterian koulusta päästyään. Ja tämä "etuoikeus" ei liity millään tavalla tähän keskusteluun ja työntekoon.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 22:18"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:12"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:04"]
Tunnen yhden tällaisen täydellisen ihmisen, joka ei varmasti tule kärsimään työttömyydestä. Todella mukava, kaunis ja sosiaalinen. Jokunen vuosi sitten sai töitä soittamalla, palkattiin siis ennen kuin edes näytti naamaansa. Valitettavasti itselläni ei ole tuollaista "sisäistä hehkua" kuin hänellä, ei vaikka kuinka yrittäisin! Työttömänä ollaan, tosin en ikinä ole ollut vielä yli 2kk ilman töitä. Määräaikainen työ päättyi jokunen aika sitten, työssäni olin hyvä ja työntekijänä pidetty. Mutta jos minä alkaisin soittelemaan firmoihin niin menisi viimeisetkin mahdollisuudet siinä änkyttäessä! Sama juttu paikan päälle menemisessä, en todellakaan osaa myydä itseäni! Tietyissä töissä tiedän olevani LOISTAVA ja niitä paikkoja haen. Miksi ihmeessä hakisin puhelinmyyjäksi tai heselle kun olisin niissä töissä aivan surkea?
[/quote]
Tuossa tilanteessa laittaisin sähköpostia firmalle ja kyselisin, että ottavatkos töihin ja päläläpäää. Oikeastaan ihan sama mitä siihen viestiin höpisisi. Kunhan tulisi näkyvyyttä. No jos et halua hanttihommiin niin silloin ei kyllä ole varaa myöskään valittaa ettei töitä ole. Koska niitä on. That's the problem. Miksi valittaa asiasta jonka itse on päättänyt.
[/quote]Esim. puhelinmyynnissä ei monesti ole ollenkaan pohjapalkkaa vaan pelkkä proviisiopalkkaus. Tuli joskus kokeiltua sitäkin. Viikossa 3 myyntiä, kun en sovi hommaan että ei se kaikille vaan sovi kyllä näin on. Muutenkin mun mielestä puhelinmyynti on ihan perseraiskausta niille myyjille ja myös asiakkaille - hirveä möly ja kukaan ei halua...
[/quote]
Ei se juu kaikille sovi, mutta keskustelussa on tullut ilmi muitakin helppoja työpaikkoja :)
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:41"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:38"]
En päässyt edes mäkkiin olen liian korkeasti koulutettu ja ymmärsivät varmaan että olisin siellä vain sen rahan takia ja samalla etsisin oman alan töitä.
[/quote]
No enpäs usko. Ei niitä kiinnosta ettet sinne jää vuosiksi, meinaatko että on kovin harvinaista ko. alalla että ovi käy samaan tahtiin sisään ja ulos?
Eikä sulle pitäisi edes maksaa senttiäkään enempää koulutuksestasi. Joku muu syy oli varmaankin, ehkä jos keksit sen niin seuraavalla kerralla lopputulos on parempi?
[/quote]
Top tykkänään, nykyään mäkkäri yms tarjoaa omia 'akateemeja' ja koulutuksia yhteistyössä mm. Haaga-Helian kanssa ja mitä luulet miksi!! Sitouttaakseen hlökuntaansa.
En oo ikinä tehnyt hakemusta. Olen töissä.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 22:31"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 22:19"]
[/quote]
[/quote]
Häh? Asunossa ei ole mitään etuoikeutettua, vaativampaahan se oli 16 vuotiaana pyörittää omaa talouttaan. Oma äitini nyt on vain vähän sellainen "sinun tulee pärjätä omillasi" tyyppi. Toki homassa on puolensa, mutta en näe millään tavalla, että olin etuoikeutettu kun muutin 16 vuotiaana pois kotona, toisten syödessä äidin kokkaaman aterian koulusta päästyään. Ja tämä "etuoikeus" ei liity millään tavalla tähän keskusteluun ja työntekoon.
[/quote]
Mahtava provo vaiko voiko olla todellisuutta :p. Riippumattomuus on suurin autuus.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 23:05"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 22:31"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 22:19"] [quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 21:18"] Ei paljon. Nuorena ihme kyllä jaksaa ja työni oli sellaista, että jos työ jäi tekemättä se täytyi tehdä seuraavalla kerralla. Lopulta lopetin lähes kaikki työt, koska todellakin taakasta tuli liian suuri. Äitini osti minulle ja poikaystävälleni asunnon 16 vuotiaana joten eivät "tienneet". Ja lepäsinhän vkloput. Joskus saattoi myös olla päivällä muutaman tunnin taukoja. Kyllä se välillä itsestäkin uskomattomalta tuntuu, mutta nyt rauhoittunut. [/quote] Niinpä niin.. :D etuoikeutettuna on helppo paasata. [/quote] Häh? Asunossa ei ole mitään etuoikeutettua, vaativampaahan se oli 16 vuotiaana pyörittää omaa talouttaan. Oma äitini nyt on vain vähän sellainen "sinun tulee pärjätä omillasi" tyyppi. Toki homassa on puolensa, mutta en näe millään tavalla, että olin etuoikeutettu kun muutin 16 vuotiaana pois kotona, toisten syödessä äidin kokkaaman aterian koulusta päästyään. Ja tämä "etuoikeus" ei liity millään tavalla tähän keskusteluun ja työntekoon. [/quote] Mahtava provo vaiko voiko olla todellisuutta :p. Riippumattomuus on suurin autuus.
[/quote]
Kerro toki minullekkin miten yksi kämppä vaikuttaa muiden ihmisten työnhakuun?
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:55"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:44"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:27"]
No aika monessa paikassa käsketään tekemään hakemus netissä. Äidinkielenopettajani kertoi, miten olivat tehneet kaverilleen työhakemuksen. Olivat jättäneet huomioimatta, kun ainoastaan nettihakemukset otettiin huomioon. Ja sitten asiaan. Tällä hetkellä alalla, jolle valmistun on huono työllisyystilanne. Porukkaa lomautetaan ja irtisanotaan. Toista se oli silloin, kun aloitin opinnot. Näyttää siis aika huonolle.
[/quote]
Tottakai käsketään, mutta sitä hakemusta ei "löydy" sieltä satojen muiden seasta ellei soita. Kyllä se yritys kiinnostuu 99% todennäköisemmin Liisan hakemuksesta, joka soittaa ja kertoo, että on kiinnostunut kyseisestä työstä, kuin Maijan hakemuksta ilman muuta kontaktia. Siinä vain käy niin, että se Maija tihrustaa muille kun on niin kova hakemaan töitä, mutta ei tipu.
Alan huono tilanne mielestäni eri. Silloin ei ole kyse tästä asiasta, että "mitään töitä ei löydy".
[/quote]
No tuo soitteluhan ei kyllä myöskään mikään automaattinen onnenavain ole. Ei meillä ainakaan työpäivän aikana ole yksinkertaisesti aikaa vastailla niihin kyselyihin, tästä syystä ohjataan tekemään verkkohakemus.
[/quote]
Meillä ei ainakaan edes tällaisia puheluita yhdistetä pomolle, joka siis on pienessä työpaikassamme ainut joka työhakemuksia voi ottaa vastaan. Paikanpäällekään ei ole asiaa ilman ajanvarausta ja sekin on ainoastaan asiakkaillemme. Sähköpostiviesti on ainut tapa meillä siis kysellä töiden perään, eipä silti, ei niitä ole, kun alallamme on säästövaatimuksia.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:28"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:23"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:06"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:57"] [quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:45"]"Täällä on yksi ainoa siivousfirma. Eikä sinne palkata kouluttamattomia. Eikä autottomia, joskaan eivät sitä silloin maininneet. Ei mulla olis ollit sitäkään. Mä ainakin olen enemmänkin nykyään kuullut näitä että ainakin laitoshuoltajan tutkinto pitäis olla." Nojuu tuo on sitten eri asia jos noin pienellä paikkakunnalla asut. Eipä ole hirveästi työtarjontaakaan. [/quote] Niin no mainitaan nyt vielä että nykyään olen töissä. Mutta ei, niihin siivousfirmoihin ei todellakaan aina noin vaan kuka tahansa mene töihin. [/quote] Ei otetakkaan ketään pipipäitä tms, mutta kyllä pääsääntöisesti jokainen mahdollinen työntekijä hyödynnetään ja myöhemmin potkaistaan pihalle. Jos siivoushomia ei saa isolta paikkakunnalta niin kyllä jostain ihan muusta kiikastaa. [/quote] Ja tässäkö nyt puhuttiin niistä isoista paikkakunnista? Niinpä, ei puhuttu. Se olis aika epärealistinen ajatus että me kaikki asuttais niissä isoimmissa kaupungeissa. Ja kyllä niissäkin osaavat hakijat menee täysin puskista tulevan edelle.
[/quote]
Sanoin ensimmäisellä sivulla, etten ollut ajatellutkaan asiaa pienten paikkakuntien näkökulmasta, koska olen huomannut tämän ongelman vain tietysti isolla paikkakunalla kun täällä asun. Ei ole henk. koht. kokemusta pienten paikkakuntien työtarjonnasta.
[/quote]
Et ajatellut pienten paikkakuntien kautta. Et ajatellut kasvatusta tai luonnetta. Et tarkoittanut kaiken ikäisiä, etkä autottomia. Et niitä joiden fysiikka ei kestä yötyötä. Et heitä, joiden on saatava tarpeeksi rahaa, jotta voivat elättää lapsensa ja ottamalla huono palkkaisen työn menettävät edut. Et heitä, jotka ovat fyysisesti poikkeavia. Etkä heitä, jotka joutuvat menemään julkisilla, joita kulkee harvoin jne.
Tietenkin, jos ajattelet vain kauniita, koulutettuja sanavalmiita perheettömiä ystäviäsi, jotka asuvat Helsingissä ja vanhemmilla omat firmat tai paljon suhteita. Kielitaitoisia ja ulospäinsuuntautuneita, niin heidän kohdallaan se varmasti pitää paikkansa. Sellaisille saatetaan jopa soittaa kotiin.
Mitä vanhemmaksi tulee, huomaa kuinka suuri merkitys on sattumalla tai tuurilla. Milloin valmistui, missä kaupungissa puoliso oli töissä, mille alalle valmistui, mikä ala romahti, pysyikö terveenä, sairastelivatko lapset, millaisen älykkyyden sai synnynlahjakseen.
Tämä ikuinen työttömien syyllistäminen on vaan niin epäreilua. Sekä nuorten että vanhojen. Aina heitä ollaan haukumassa mt-ongelmaisiksi, laiskoiksi ja huonoksi. Monet ovat tehneet ihan hitosti töitä opiskellakseen ammatin ja tutkinnon ja yhtäkkiä nämä ihmiset ovat laiskoja ja huonoja, koska eivät hae nollasopimus työpaikkoja tai ehkeivät edes saa niitä vaikka hakisivatkin.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 23:10"]
Meillä ei ainakaan edes tällaisia puheluita yhdistetä pomolle, joka siis on pienessä työpaikassamme ainut joka työhakemuksia voi ottaa vastaan. Paikanpäällekään ei ole asiaa ilman ajanvarausta ja sekin on ainoastaan asiakkaillemme. Sähköpostiviesti on ainut tapa meillä siis kysellä töiden perään, eipä silti, ei niitä ole, kun alallamme on säästövaatimuksia.
[/quote]
Tuosta syystäpä juuri pitäisi hakijan selvittää firman tilannetta, eli onko kasvussa vai veteleekö viimeisiään.
Kasvuyritykseen, johon palkataan porukkaa koko ajan on helpointa päästä, ja kannattaa ottaa yhteyttä/käydä tapaamassa vaikka ei juuri sillä hetkellä olisikaan haku päällä.
Ja edelleenkin NYT on paras aika hakea.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 23:14"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:28"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:23"] [quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:06"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:57"] [quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:45"]"Täällä on yksi ainoa siivousfirma. Eikä sinne palkata kouluttamattomia. Eikä autottomia, joskaan eivät sitä silloin maininneet. Ei mulla olis ollit sitäkään. Mä ainakin olen enemmänkin nykyään kuullut näitä että ainakin laitoshuoltajan tutkinto pitäis olla." Nojuu tuo on sitten eri asia jos noin pienellä paikkakunnalla asut. Eipä ole hirveästi työtarjontaakaan. [/quote] Niin no mainitaan nyt vielä että nykyään olen töissä. Mutta ei, niihin siivousfirmoihin ei todellakaan aina noin vaan kuka tahansa mene töihin. [/quote] Ei otetakkaan ketään pipipäitä tms, mutta kyllä pääsääntöisesti jokainen mahdollinen työntekijä hyödynnetään ja myöhemmin potkaistaan pihalle. Jos siivoushomia ei saa isolta paikkakunnalta niin kyllä jostain ihan muusta kiikastaa. [/quote] Ja tässäkö nyt puhuttiin niistä isoista paikkakunnista? Niinpä, ei puhuttu. Se olis aika epärealistinen ajatus että me kaikki asuttais niissä isoimmissa kaupungeissa. Ja kyllä niissäkin osaavat hakijat menee täysin puskista tulevan edelle. [/quote] Sanoin ensimmäisellä sivulla, etten ollut ajatellutkaan asiaa pienten paikkakuntien näkökulmasta, koska olen huomannut tämän ongelman vain tietysti isolla paikkakunalla kun täällä asun. Ei ole henk. koht. kokemusta pienten paikkakuntien työtarjonnasta. [/quote] Et ajatellut pienten paikkakuntien kautta. Et ajatellut kasvatusta tai luonnetta. Et tarkoittanut kaiken ikäisiä, etkä autottomia. Et niitä joiden fysiikka ei kestä yötyötä. Et heitä, joiden on saatava tarpeeksi rahaa, jotta voivat elättää lapsensa ja ottamalla huono palkkaisen työn menettävät edut. Et heitä, jotka ovat fyysisesti poikkeavia. Etkä heitä, jotka joutuvat menemään julkisilla, joita kulkee harvoin jne. Tietenkin, jos ajattelet vain kauniita, koulutettuja sanavalmiita perheettömiä ystäviäsi, jotka asuvat Helsingissä ja vanhemmilla omat firmat tai paljon suhteita. Kielitaitoisia ja ulospäinsuuntautuneita, niin heidän kohdallaan se varmasti pitää paikkansa. Sellaisille saatetaan jopa soittaa kotiin. Mitä vanhemmaksi tulee, huomaa kuinka suuri merkitys on sattumalla tai tuurilla. Milloin valmistui, missä kaupungissa puoliso oli töissä, mille alalle valmistui, mikä ala romahti, pysyikö terveenä, sairastelivatko lapset, millaisen älykkyyden sai synnynlahjakseen. Tämä ikuinen työttömien syyllistäminen on vaan niin epäreilua. Sekä nuorten että vanhojen. Aina heitä ollaan haukumassa mt-ongelmaisiksi, laiskoiksi ja huonoksi. Monet ovat tehneet ihan hitosti töitä opiskellakseen ammatin ja tutkinnon ja yhtäkkiä nämä ihmiset ovat laiskoja ja huonoja, koska eivät hae nollasopimus työpaikkoja tai ehkeivät edes saa niitä vaikka hakisivatkin.
[/quote]
En ajatellutkaan, olet ihan oikeassa. Oikeasti ajattelin vain "kavereitani" ja ikäisiäni nuoria: tavallisia pullisaisia. Olin kirjoittanut aloituksen valmiiksi, mutta muutin lopulta "nuoret" kohtaan "nuoret/työttömät", sillä ajattelin sen herättävän enemmän keskustelua. Kirjoitin myös tahallani provosoivasti (tosin sanon asiat yleensäkkin hyvin suoraan ja pelkistetysti) juuri vain siksi, että ihmiset ottaisivat kantaa. Oma kannanottoni oli oikeasti vain nuorissa jotka valittelevat työpulaa. Elämä on epäreilua, ihan meille kaikille vaikkei se ulospäin näykkään välttämättä.
Hyvät ystävät, mitäpä jos sen sijaan että valitetaan työpaikkojen vähyyttä, alettaisiinkin luomaan niitä? Jos tuntuu, ettei mistää löydy itselle työpaikkaa, niin sen voi luoda itse :) Ja ehkäpä sen seurauksena kymmenelle muulle? Yrityksen perustamiseen löytyy jos jonkinlaista tukiohjelmaa, neuvontaa ja starttirahoitusta. Ja kaikki me ollaan hyviä jossain :) Ei muuta kuin hihat heilumaan!