Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten migreeni diagnosoidaan?

Vierailija
24.08.2012 |

Mistä tietää, että päänsäryssä on kyseessä migreeni?

Täytyisikö mahdollisen migreenin takia käydä lääkärissä vai voiko koittaa selviytyä ilman?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös valo- tai hajuherkkyyttä, pahoinvointia tai näköhäiriöitä, minulla usein myös vapinaa, jos yltyy pahaksi. Ja särky voi olla toispuolista. Jos migreeni ei ole paha niin kyllä siitä itsekseenkin selviää, mutta jos tavallisista tulehduskipulääkkeistä ei ole mihinkään ja kohtaukset kestävät vuorokausia, olisi aihetta mennä lääkäriin hakemaan tuhdimmat tropit.

Vierailija
2/3 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"luulen, että mulla on migreeni kun sillointällöin ennen päänsärkyä näkökentässä hyppelee sahalaita"

-juu, migreeniltähän se vaikuttaa, laitan merkinnän tietoihisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kliininen eli se perustuu ainoastaan lääkärin esittämiin kysymyksiin ja potilaan vastauksiin. Migreenille on määritelty erilaisia diagnostisia kriteereitä, ja jos potilaan päänsäryt täyttävät nämä kriteerit, voi lääkäri vahvistaa diagnoosiksi migreenin. Määritelmään kuuluu myös se, että lääkärin tekemä neurologinen tutkimus on normaali. Tämä varmistaa sen, että päänsäryt eivät johdu muusta syystä kuin migreenistä. Monet potilaat eivät ole tyytyväisiä diagnoosiin ilman aivojen tietokonetomografiaa tai magneettitutkimusta. Asiasta on kuitenkin syytä keskustella tarkkaan lääkärin kanssa, sillä jos kyseessä on edellä mainitut kriteerit täyttävä päänsärkyoireisto, aivojen kuvantaminen on turhaa.

Yleislääkärin koulutus riittää hyvin tyypillisen migreenin diagnosointiin ja hoitoon. Neurologin apua tarvitaan epätyypillisissä tapauksissa tai jos tavanomaiset migreenilääkkeet eivät tehoa odotetusti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi