Kumpi pahempi perus-wt vai akateeminen wt
nyt kun kaikilla halukkailla alkaa olla koulutus niin paljastuu, ettei sen myötä olekaan automaattisesti sivistynyt ja hyvätapainen... harva se päivä saa ällistellä että miten lääkärit, juristit, kauppatietelijät jne. ovat nykyään tuollaisia.
Kommentit (61)
Kaikki nämä etiketit yms. Nousukas tai ekan polven akateeminen jännittää ja opiskelee, ja käyttäytyy sitten täysin oppikirjamaisesti. Ei ihme, jos tulee epämukava fiilis. Sen sijaan sukutaustaltaan oikeasti "parempi" ottaa rennosti ja mokailee ilman häpeää. Ei tarvitse todistella tai näytellä mitään. Voi ajaa kuraisella vanhalla autolla ja pukeutua rääsyihin. Eli olla kuin WT :D Se on se nousukas keskiluokka, joka pingottaa ja elvistelee, ja se on kyllä luokista kamalin.
Luokkajakoisesti ajateltuna, eikä sillä ole väliäkään. Olen kasvanut "vanhan rahan" ja koulutettujen maailmassa, en tuntenut sitä ikinä omakseni. Eipä tule nykyään elettyä sen puolen juttuja ollenkaan, enkä varmaan ihan wt-puoltakaan edusta.
Onko tämä jotain oman itsetunnon pönkittämistä yli-ihmisajattelulla?
Akateeminen WT on siinä mielessä oxymoron, eli paradoksi, että WT on kouluttamaton mutta akateeminen on jo ihan määritelmän mukaisesti läpensä koulutettu ja ohjelmoitu. Mutta onhan niitä rikollisia poliisejakin ja empatiakyvyttömiä lääkäreitä. Voisiko olla olemassa kirjailijoita, jotka viisveisaavat kieliopin ja oikeinkirjoituksen? WT:stä voi tulla kovalla työllä akateeminen, mutta voiko akateemisesta tehdä enää white trashia siten että se on jokseenkin uskottava muodonmuutos? Ehkä siihen tarvitaan kapinahenkeä ja inhoa akateemisuutta kohtaan, jota löysi itsestään sen akateemisen elämänjakson aikana. Vaikea keksiä muuta kuvaelmaa akateemiselle white trashille. Vai lukeeko joku inhon, kapinahengen ja kostonhengen vallassa itsensä maisteriksi ja sitten käyttäytyy töykeästi, junttimaisesti ja vaativasti alallaan? Mikä on akateemisen white trashin syvin olemus? Vähän kuin yrittäisi kissakoiraa tai susilammasta määritellä.
-14.
MInulle on aina uskoteltu että on huono asia huutaa, juoda humaltumistarkoituksessa, tehdä etelänmatkoja, käyttää muovikenkiä, jättää jätteet lajittelematta, you name it. WT on määritelmällisesti kielteinen asia. Siksi se, että olen wt ja ylpeä siitä tekee jotkut ihmiset vaivaantuneiksi, vaikka itse olen mielestäni vain rehellinen ja inhimillinen.
olen elänyt kahden luokan risteyksessä lapsuuteni. Se oli hieno näköalapaikka ja antoi perspektiiviä siihen, mitkä asiat elämässä lopulta ovat arvokkaita.
MInulle on aina uskoteltu että on huono asia huutaa, juoda humaltumistarkoituksessa, tehdä etelänmatkoja, käyttää muovikenkiä, jättää jätteet lajittelematta, you name it. WT on määritelmällisesti kielteinen asia. Siksi se, että olen wt ja ylpeä siitä tekee jotkut ihmiset vaivaantuneiksi, vaikka itse olen mielestäni vain rehellinen ja inhimillinen.
Noista huonoa on ainoastaan jätteiden lajittelemattomuus.
jotka käyttää aikaansa ja energiaansa toisten ihmisten lokeroimiseen ja arvostelemiseen korostaen tällä tavoin omaa oletettua erinomaisuuttaan.
ja yrittää televisiosta opitun mallin mukaisesti elää ylemmän keskiluokan elämää.
Samantyyppisiä kuin jotkut "sivistymättömät älyköt" - talk show/sitcomien kasvattamia jotka ehkä lukevat paljon ja pistävät päälle bleiserin ja älykkölasit. Julkisuudestakin tuttuja...
Nousukas lienee se termi mitä olisi pitänyt käyttää mutta akateeminen wt kyllä kuvaa samaa ilmiötä eri kannalta.
Mikä on akateemisen white trashin syvin olemus? Vähän kuin yrittäisi kissakoiraa tai susilammasta määritellä.
-14.
ja yrittää televisiosta opitun mallin mukaisesti elää ylemmän keskiluokan elämää.
Samantyyppisiä kuin jotkut "sivistymättömät älyköt" - talk show/sitcomien kasvattamia jotka ehkä lukevat paljon ja pistävät päälle bleiserin ja älykkölasit. Julkisuudestakin tuttuja...
Nousukas lienee se termi mitä olisi pitänyt käyttää mutta akateeminen wt kyllä kuvaa samaa ilmiötä eri kannalta.
Mikä on akateemisen white trashin syvin olemus? Vähän kuin yrittäisi kissakoiraa tai susilammasta määritellä.
-14.
Henkka Hyppönen on tuollainen.
-14.
Henkka Hyppönen on tuollainen.
piti siis lainata aiempaa viestiä tähän
Yliopistolla taisi olla sellainen dosentti (-wt).
:)
Mukava ihminen, mutta railakasta menoa.
Köyhän, sivistymättömän perheen lapsi, joka on opiskellut vähän enemmän?
Nykyään kaikki akateemiset eivät tule perinteikkäistä akateemisista suvuista.
Myös niissä sossuperheissä kasvaa älykkäitä lapsia, joilla on mahdollisuuksi akateemiselle uralle.
minäkin olen suunnattomalla työllä, opiskelulla ja uhrauksilla noussut sosiaaliluokan ylöspäin. nyt tilanne on juuri tuo, että en sopeudu nykyiseen ympäristööni, mutta kun käyn entisellä kotipaikkakunnallani, en sovi sinnekkään.
Pälkäneeltä...?
oikean keski- tai yläluokan tunnistaa siitä, että eivät häpeä jos eivät tiedäkään etikettiä. rauhassa ottavat mallia toisista tai kysyvät ja em. taustaiset isännät myös neuvovat ilkeilemättä. nousukkaat ("akateeminen wt") opettelee etukäteen ja brassailee
Luokka-asemastaan epävarmat hermoilevat ja kyttäilevät muita.
Akateeminen wt on kiinnostava termi. Itselleni tulee mieleen joku DI-tyyppi, sellainen härskinoloinen kuten se Putouksen yksi sketsihahmo.
En missään tapauksessa ole wt. Rapujuhliin minua ei saa vietyä, mutta ei myöskään örveltämään kännissä. Minulle sosiaalinen status on täyttä evvk:ta.
Eksentrinen akateeminen. Ensimmäisessä polvessa.
Olen akateeminen wt ylempää, enkä halveksi muita kuin oman koulutukseni läpikäyneitä. Oma akateeminen tutkintoni oli täyttä höttöä (enempää sitä mainostamatta) ja sen tehtävä oli ilmeisesti pääasiassa vakuuttaa opiskelijat erinomaisuudestaan ilman mitään varsinaista käteenjäävää hyötyä tai oppia. Koska olen wt, uskallan sanoa tämän. Minulle henkinen wt-status merkitsee juuri tätä: minun ei tarvitse kumartaa keinotekoisia luokkaerottimia kuten akateemista koulutusta tai etiketin tuntemusta, vaan voin ihan rehellisesti sanoa mitä mieltä olen asioista, omana itsenäni.
Ihmettelen miten rajoittuneita monien koulutettujenkin ihmisten identiteetit ovat nykyaikana - ei nähdä esim. eri lähtökohtia, joista luokkaeroja rakennetaan. Etiketin orjallinen noudattaminen viestii aivan eri asioista kun noudattajana on ensimmäisen polven 'nousukas' tai sitten vanhan sivistyssuvun vesa. Mikään ei ole enää välttämättä sitä miltä se näyttää, ei yhteiskuntaluokissa, seksuaalisessa suuntautumisessa tai koulutuksessa.
Kirjoittamattomien sääntöjen rikkominen on hyvin vapauttavaa ja lisää ihmisen itsetuntemusta ja suhteellisuudentajua valtavasti. On harmi jos joku käyttäytyy tietyllä tavalla vain kuuluakseen johonkin 'yhteiskuntaluokkaan'.