Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2,5v lapsen puhe? Puhuuko selvästi?

Vierailija
24.08.2012 |

Mulla kiinnostais tietää että kuinka teidän n.2,5vuotiaat lapset puhuu :) Onko puhe jo selvää? Tuleeko lauseita,minkä pituisia? Vastaako lapsi kysymyksiin kuinka selkeästi? yms...

Mulla on nyt sen ikäinen tyttö...ja alkoivat ehdottaan puheterapiaa!!!!? Puhuu jonkin verran,paljon sanoja,muutama 3sanan lausekki on tullu...Ei kauhean selvää,mutta äitinä ymmärrän :)Ei varsinaisesti vastaa kysymyksiin...

Jotenki vaan tuntuu hullulta joku puheterapia näin varhain...ainaki minusta,entä muista?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koko ajan. Toki on joitan "isoja" sanoja jotka sanoo vähän hassusti ja epäselvästi. Ja minä ymmärrän äitinä paremmin kuin vaikka isänsä. Tosin isosisko ymmärtään parhaiten. Mutta kyllä vieraatkin saa selvää puheesta.

Vastaa kysymyksiin ja puhuu aika pitkiä lauseita. Osaa kertoa "vitsejä" tyyliin isi on pieru.

Välillä toivon että olisi edes hetken hiljaa :)

En kyllä laittaisi teidän lasta puheterapiaan!

Vierailija
2/25 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muutamia sanoja, mutta ei esim pyydä mitään vaan ennemmin osoittelee. Ei ole puhuttu mitään terapioista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi puhuu useita kymmeniä sanoja, mutta ei vielä lauseita. Osan sanoista ymmärtää vain äiti ja isä, osan kuka vain. 2-vuotisneuvolassa "uhkailtiin" puheterapialla puolen vuoden päästä, jos ei puhe parane. On se tarkkaa, mutta hyvähän se on, että huolehtivat...

Vierailija
4/25 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne parivuotiaan kanssa siellä terapiassa tekevät, siis sellaista, mitä ei vanhemmat kotona voisi tehdä? Meillä lorutellaan, luetaan, katsellaan kuvia ja nimetään niitä sekä lauletaan päivittäin, mutta ei se puhe siitä ole parantunut.

Mekin olemme menossa puheterapiaan, jos ei puhe ala sujua 3 vuotiaaksi mennessä.

Vierailija
5/25 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laulelee ja höpöttää, mutta edes lauseita ei tule. Yksittäisiä sanoja kyllä, mutta ei niitäkään sellaisia määriä kuin pitäisi.

Minä kävin neuvolassa ja pyysin lähetteen puheterapeutille. Saatiin nopeasti aika ja ensi viikolla mennään. Haluan, että tarkastaa suun noin mekaanisesti. Paljon muuta ei kai tässä vaiheessa voi tehdäkään. Ja poika on muuten erinomaisesti kehittynyt ja virkeä eli tuskin kovin laajaa kehitysviivettä ainakaan. Tottakai aluksi tuntui kamalalta, että lapsi ei puhu ja pitäisi puheterapiaan mennä. Toisaalta parempi, että nyt katsotaan ja saa mahdollisesti hoitoa kuin antaa muun kehityksen heikentyä huonon puheen takia. (lapsi ei pysty ilmaisemaan itseään älyllisesti oikealla tasolla ja siksi "tyhmentyy")

Onhan tää toisaalta hiukan stressaavaakin. Itse olen aina ollut todella verbaalinen, luinkin jo 4-vuotiaana. Myös mies on kielellisesti lahjakas ja niin on esikoinenkin. Sitä pelkää kaikkea vakavampaa, vaikka kuinka pitäisi ajatella, että se puhe tulee sieltä vielä. Voi olla, ettei tukea edes tarvi tai sitten tarvii. Pääasia, että asia otetaan seurantaan.

Vierailija
6/25 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasiassa niin että tuntemattomatkin ymmärtävät mitä poika sanoo.Tietysti on vielä paljon vaikeita sanoja jotka sanoo omalla tavallaan ja niitä ei sitten kaikki ymmärräkkään :D

Vastaa kyllä kysymyksiin ja kyselee itsekin paljon.

Vierailija
7/25 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä ohjattiin eteenpäin, todettiin dysfasiaa ja dyspraxiaa. Käytiin foniatrilla jossain vaiheessa myös, opettelimme viittomia. Päiväkodissa oppi 3 ja puolen vuoden iässä pikkuhiljaa puhumaan, nyt 10 v ja tuskin huomaa puhevaikeuksia. Ei siitä terapiasta mitään haittaa ole.

Vierailija
8/25 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo asioita ja vastaa kysymyksiin. Käsitteissä hakua, esim mikä on eilen, tänään ja huomenna, mutta aikamuodot oikein ja selittää usein niin, että ulkopuolinenkin ymmärtää.

Selitti äsken, että kun tyttö heittää hiekkaa, tulee sotku ja paha mieli ja sitten pitää siivota.

Vierailija
9/25 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni ei puhu kauhean hyvin (ehkä odotan liikaa), lyhyitä lauseita- mutta selvästi.

vastaa aina kysyttyyn.

kaksikielisenä mennyt kielet vähän sekaisin, mutta neuvolassa ei olla ehdoteltu mitään puheterapiaa.

ikätovereita on, jotka puhuu paljon paremmin :/

oppi juuri sanomaan r kirjaimen...

Vierailija
10/25 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se. Meillä 2,5 v puhui pitkiä lauseita, erilaisia lausetyyppejä, sanavarasto varmasti tuhansia sanoja. Osasi kertoa tapahtumista, keksiä pieniä tarinoita jne. Epäselvyyttä oli vielä, vieraatkin saivat kyllä selvää mutteivat yhtä hyvin kuin vanhemmat. Monet äänneyhdistelmät olivat vielä hankalia.

2, 5 pitäisi viimeistään tulla jo lauseitakin, 2 v voi vielä odotella, jos ymmärtää hyvin ja kommunikoi muuten hyvin. Ja 2, 5 edistystä pitäisi tapahtua jo jatkuvasti- siis enemmän kuin tyyliin yksi uusi sana viikossa. Jos lauseita tulee ja edistyy koko ajan, luultavasti puhuu kohta hyvin. Epäselvää puhe saa vielä olla. Mutta pitäisi sentää vanhempien saada selvää.

Puheterapia kannattaa aloittaa ajoissa, 2-3 v lapsi alkaa jo turhautua, jos ei saa sanottua asioitaan- lapsella voi olla jo paljon asiaa, vaikka keinoja ilmaisuun ei vielä olisi. Eli puheongelmat voi johtaa myös käytösongelmiin.

Vierailija
11/25 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla tyttärelläni on keskivaikea kuulonalenema (kuulokojeet) ja puheterapia aloitettiin 1,5 vuoden iässä. Puheterapia on ollut kerran viikossa ja täysin leikkipohjaista.

Ei kannata suhtautua puheterapiaan niin negatiivisesti, koska sillä vain ehkäistään sitä että myöhempiä ongelmia ei pääsisi syntymään. Tottahan on, että puheen kehittymisen hidastuminen vaikuttaa myös lapsen älylliseen kehittymiseen.

Meillä tilanne on tällä hetkellä se, että tyttö on 2,5 vuotta ja puheterapia loppuu, koska neiti on täysin ikäistensä vauhdissa, eikä ole hetkeäkään hiljaa, puhuu todella selkeästi ja pitkiä lauseita ja sanavarasto on tosi iso.

Vierailija
12/25 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuu selvästi, myös s ja r. Vastaa kysymyksiin asiallisesti, selvää huumoriakin ja vitsailua havaittavissa, yhdyssanoja, useamman sanan (4-5) lauseita. Itsestään käyttää minä-mutoa.

Vierailija
13/25 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selviä sanoja on ehkä kymmenen. Muut sanat on sitten tavuja tai äänähdyksiä. Lauseita ei muodosta. Puheterapiasta on mainittu muttei vielä ainakaan terapiaan lähetetty.

Vierailija
14/25 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän ei välttämättä koko terapiaa edes aloita! Sen kun tarkkailee lasta ja tekee päätelmänsä.

Vierailija
15/25 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun puhui niin hyvin, minä nuorena äitina ihmeissäni että mitä kummallista siinä on:) Nyt on jo iso poika, erittäin fiksu ja pärjäävä, ei minkäänlaisia vaikeuksia ole ollut koulussa koskaan, sosiaalinen ja verbaalinen kaveri. Eli ehkä sillä jotain merkitystä älynkin kanssa on miten nopeasti ja helposti lapset alkavat puhua.

Puhuu selvästi, myös s ja r. Vastaa kysymyksiin asiallisesti, selvää huumoriakin ja vitsailua havaittavissa, yhdyssanoja, useamman sanan (4-5) lauseita. Itsestään käyttää minä-mutoa.

Vierailija
16/25 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuvaa pulputusta. Nukkuu sentään hiljaa =)

Puhuu melko selvästi, pitkiä lauseita, kertoo asioita, vastaa kysymyksiin, keksii tarinoita lelujensa kanssa. Vaikeammat sanat on epäselviä ja pitää tulkata vieraille. Käyttää minä ja sinä muotoa sujuvasti, vitsailee joskus.

Vierailija
17/25 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaadin lähetteen puheterapiaan kun mun lapsi oli 1,8kk kun ei tullut kuin muutama epäselvä sana.

Olen ymmärtänyt et suurin osa 2,5vuotiasta keskustelee jo täysin sujuvasti pitkillä lauseilla.

Vierailija
18/25 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Einstein ei tainnut oppia puhumaan kovin aikaisin mutta älykäs kaveri oli.

kun puhui niin hyvin, minä nuorena äitina ihmeissäni että mitä kummallista siinä on:) Nyt on jo iso poika, erittäin fiksu ja pärjäävä, ei minkäänlaisia vaikeuksia ole ollut koulussa koskaan, sosiaalinen ja verbaalinen kaveri. Eli ehkä sillä jotain merkitystä älynkin kanssa on miten nopeasti ja helposti lapset alkavat puhua.

Vierailija
19/25 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä oli epäselvä artikulaatio. itsekin olin hiukan epäileväinen, pidin liian aikaisena, mutta ihan hyväjuttu oli. Terapiassa ensin tutkittiin ja sitten keskityttiin vahvistamaan suun ja kielen lihaksia. Harjoitteita tehtiin enimmäkseen kotona ja ne oli hauskoja. Höyhenten puhaltelua, imemistä, kielellä pelleilyä. Lpais teki niitä mielellään. Lihakset vahvistui ja puhe selkeytyi. Suosittelen.

Vierailija
20/25 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pisti aloittajan tekstissä tuo, ettei lapsi vastaa kysymyksiin.

Kuvittelisin että se on painavin syy puheterapialähetteelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi