2,5v lapsen puhe? Puhuuko selvästi?
Mulla kiinnostais tietää että kuinka teidän n.2,5vuotiaat lapset puhuu :) Onko puhe jo selvää? Tuleeko lauseita,minkä pituisia? Vastaako lapsi kysymyksiin kuinka selkeästi? yms...
Mulla on nyt sen ikäinen tyttö...ja alkoivat ehdottaan puheterapiaa!!!!? Puhuu jonkin verran,paljon sanoja,muutama 3sanan lausekki on tullu...Ei kauhean selvää,mutta äitinä ymmärrän :)Ei varsinaisesti vastaa kysymyksiin...
Jotenki vaan tuntuu hullulta joku puheterapia näin varhain...ainaki minusta,entä muista?
Kommentit (25)
jopa saman perheen lasten välillä.
Tyttö puhui jo 1,5v ihan lauseilla ja osasi vaikka mitä lauluja ja loruja ym.
Poika puhui 2 sanan lauseita saman ikäisenä ja pitempiä lauseita vasta 2,5-3v.
Maksimoi lapsesi kehityksen pilaaminen jos sinulla on valintamahdollisuus kieltäytyä!!
Jokkut kuulemma vie lastaan 1- vuotiaana JO puheterapiaan, kyllä kannattaa lasta vaan pitää pumpulissa ekat 5 vuotta ja sitten vasta esikoulussa havahtua ettei lapsi ole koulukypsä.
Oletko sä äiti ollenkaan?
Eikä todellakaan puhu selvästi. Ensimmäiset 4 sanan lauseet tulivat viime keväänä, mutta puhe on edelleen useimmiten sellaisia 1-3 sanaisia lauseita. Ääntää edelleen varsin vauvamaisesti, en tiedä miten hyvin perheen ulkopuoliset edes poikaa ymmärtäisivät. Puhe kyllä kehittyy koko ajan, sanavarasto laajenee jne. Kukin tahdissaan, mä en ainakaan ole vielä huolestunut.
Kun oli 2 v 6 kk. Ennen tätä vain joitakin sanoja. Ei terapiaa.
niin menkää ihmeessä! Täällähän on kaikki julkiset palvelut kiven alla, ja puheterapiasta ei ainakaan mitään haittaa ole.
Minä vein itse 2-vuotiaani yksityiselle puheterapiaan juurikin epäselvän artikulaation vuoksi. Poika on nauttinut terapiasta, hassutellaan ja leikitellään suun ja äänteiden kanssa.
Puheterapeutit on tosi taitavia! Lapset tykkää!