Ymmärrän ADHD-lapsia mutta on silti ärsyttävää
että ne pari ADHD-tapausta vie huomion harrastuksessa joka ikinen kerta. Ei tule ohjauksesta mitään kun ohjaaja joutuu JATKUVASTI paimentamaan näitä.
Sama kokemus muskarissa, uimakoulussa ja jumpassa.
Voisiko ratkaisu löytyä siitä, että jos tiedätte lapsenne olevan aivan mahdottoman vilkkaita ja keskittymiseen vielä kykenemättömiä, niin juttelisitte sen ohjaajan kanssa jos voisitte olla mukana tunnilla? Niin että opettaja voisi keskittyä oleelliseen ja paimentaisitte itse lapsenne.
En sano tätä mitenkään ilkeästi, vaan tämä voisi olla kaikkien osapuolten kannalta se paras ratkaisu.
Kommentit (8)
Saattaisi paremmin toimia avustajalla kuin vanhemmilla se ryhmässä aisoissa pitäminen ja valmentaja voisi keskittyä omaan tehtäväänsä.
että ne pari ADHD-tapausta vie huomion harrastuksessa joka ikinen kerta. Ei tule ohjauksesta mitään kun ohjaaja joutuu JATKUVASTI paimentamaan näitä. Sama kokemus muskarissa, uimakoulussa ja jumpassa. Voisiko ratkaisu löytyä siitä, että jos tiedätte lapsenne olevan aivan mahdottoman vilkkaita ja keskittymiseen vielä kykenemättömiä, niin juttelisitte sen ohjaajan kanssa jos voisitte olla mukana tunnilla? Niin että opettaja voisi keskittyä oleelliseen ja paimentaisitte itse lapsenne. En sano tätä mitenkään ilkeästi, vaan tämä voisi olla kaikkien osapuolten kannalta se paras ratkaisu.
Itselläni on vilkas (ei ADHD) tytär ja aina silloin tällöin hänelle pitää sanoa, että "Maija" istupas alas tai rauhoituppas..
Mikäli tämä häiritsee ohjaajaa ja muiden viihtyvyyttä niin kyllä se on hänen asiansa sanoa vanhemmille, että älkää tuoko lastanne enää tänne.
ei siksi, että lapsi uhmaisi (päinvastoin, hän hakee minusta turvaa) vaan siksi, että sitten se ohjaaja jättää kokonaan lapseni pois ohjauksestaan, pelkästään minun ohjattavakseni ja lapsikin tajuaa, ettei tämän näin pitänyt mennä ja että voisimme yhtä hyvin leikkiä kotona keskenämme. Se adhd-lapsi on ihan yhtä oikeutettu oikeaan ohjaukseen kuin muutkin.
Kun kerran joka harrastusryhmässä näet JATKUVASTI tällaista. Ja mistä tiedät lasten diagnoosit? Oletko urkkinut ne potilastietojärjestelmistä?
On kyllä harvinaista että seudullanne noin paljon ADHD-lapsia! Miten niitä riittää muskariin, uimakouluun ja jumppaankin vielä ja useampia kappaleita? Ja kylläpä ap on läheisissä väleissä kaikkien harrastuskavereiden vanhempien kanssa kun ovat diagnoosin kertoneet.
Kerro ap missä asutte? Olen todella hämmästynyt!
keskustassa, jossa myös nämä harrastukset ovat.
En tiedä lasten diagnoosia, joten perun puheeni ADHD:sta ja vaihdan termini "vilkkaiksi lapsiksi, jotka eivät näytä osaavan keskittyä ollenkaan".
Omat huomioni ovat siis noista kolmesta harrastuksesta niiltä kerroilta kun olen ollut mukana tunneilla.
Uimakoulua seurasin joka kerta paikan päällä. Aina sama homma.
Ei tästä nyt tarvitse mun mielestä kovin hermostua, tottahan se on että jo yksikin ylivilkas lapsi vie huomion koko muulta porukalta.
On se ohjaajakin näyttänyt ärtymyksensä noille lapsille ja komentanut oikein tiukasti ja yrittänyt useaan otteeseen viedä lasta omalle paikalleen ihan käsivarresta pitäen.
AP
En tiedä lasten diagnoosia, joten perun puheeni ADHD:sta ja vaihdan termini "vilkkaiksi lapsiksi, jotka eivät näytä osaavan keskittyä ollenkaan".
Oikein!
Meillä on ollut omien lasten kanssa ongelmana, että pistävät nukkumaanmenon pelleilyksi. Yökylään tuli lapsi, poikani kaveri, ja suhtauduin ajatukseen nukkumaanmenosta hiukan huolestuneesti, koska hänellä on ADHD-diagnoosi.
Vaan kuinka kävi? Tämä ADHD-tyttölapsi meni erittäin kiltisti nukkumaan ja päälle päätteeksi vielä haukkui minun poikani perusteellisesti. Tämän vierailun jälkeen meillä nukkumaanmenopelleilyt loppuivat. Ajattelinkin kutsua tämän ADHD-tytön kylään aina, kun meillä on kasvatusongelmia.
mutta vanhemman mukanaolokaan ei välttämättä asiaa auta, koska adhd-lapsilla saattaa olla myös paljon uhmakkuutta suhteessa vanhempiinsa. He myös tarvitsevat kipeästi näitä harrastuksia purkaakseen energiaansa ja saadakseen positiivisia kokemuksia, koska koulussa he yleensä saavat lähinnä huomautuksia ja jälki-istuntoa ja puhutteluja.
Monilla adhd-lapsilla on lääkitys, mutta sen vaikutus yleensä lakkaa iltaan mennessä jolloin levottomuus voi olla vielä normaalia vaikeampaa.