Eka känni? Kuuluuko päihteiden kokeilu nuoruuteen?
Päihteitä ei tulisi käyttää alle 18-vuotiaana, mutta tästä huolimatta ainakin alkoholin, tupakan tai jonkin muun päihteen kokeilua saattaa murrosikäisen nuoren maailmassa tapahtua.
Vaikuttavia tekijöitä on paljon; kaveripiirissä vallitseva kulttuuri, media tai vanhempien antama malli, mutta ihmistä ei voi lasipulloonkaan sulkea Tärkeää on siis ennen kaikkea välittäminen ja keskusteleminen.
Mitä tehdä kun nuoren muuttunut käytös askarruttaa? Mistä tietää onko kyseessä normaali murkkuikäisen ailahtelu vai jotain ihan muuta?
Keskustelussa mukana tänään Paula ja Petri
Kommentit (37)
Mutta ei oikein ole kokemusta, koska esikoinen on tehnyt kuulemma absolutismilupauksen ja toinen murkku vinkui aikansa alkoholin ihanuutta ja sai maistaa sentin lasin pohjalla konjakkia ja halut loppui siihen. Ei ole kuulemma sen kehumisen väärti, mitä kaverit koulussa kehuu.
Joten ihan limsapoikia löytyy meidän perheestä.
jos kertaalleen näitä kokeillaan, mutta sallimaan en ala, ja sen teinini tietävät. _Vielä_ eivät ole edes maistaneet.
Käytös on kyllä muuttunut ilman päihteitäkin :D, joten normaalilla ailahtelulla vielä edetään.
Jokunen vuosi sitten olin luennolla, jossa puhuttiin päihteistä, liittyi johonkin Vantaa? projektiin ja ne tulokset valottivat kovasti tätä sallimisasiaa, eli en salli.
Humalahakuista kännäämistä ei toki sallita mutta ei ole maailmanloppu jos lapsi joskus humalassakin kotiin tulisi. Ruokaviiniä ja joskus saunaoluen saa meillä alaikäisenäkin, vanha sääntö "kun on rippikoulun käynyt ja rokotettu" pätee tuossa ikärajana.
Itse kokeilin alkoholia kunnolla ensimmäisen kerran 13-vuotiaana, kun tyhjensimme kaverin kotoa puoliski pullon punaviiniä. 15-vuotiaana kävin jo toisinaan kotibileissä joissa juotiin sammuksiin asti. Hauskaa oli ja mitään en osaa katua, vaikka ymmärränkin että vaaratkin olisi ollut mahdollisia silloin kun joskus sammui jonnekin kotibailuihin, esim. joku olisi voinut käyttää seksuaalisesti hyväkseen. Äkkiä sitä kuitenkin oppi rajansa eikä alkoholi ole elämässäni aiheuttanut ongelmia.
Jokunen vuosi sitten olin luennolla, jossa puhuttiin päihteistä, liittyi johonkin Vantaa? projektiin ja ne tulokset valottivat kovasti tätä sallimisasiaa, eli en salli.
Olikohan ollut Vantaa Välittää -hanke? Muistatko mikä niissä tuloksissa oli, joka sai miettimään asiaa?
Kiitos kommentista. Se on kyllä hienoa, että nykyään yhä useampi nuori valitsee tuon alkoholittoman linjan. Toivottavasti se pitää molemmilla. Onko tätä asiaa pohdittu ihan vaan varman päälle, jos toinen tulisi esim. humalassa kotiin? (toivotaan tietenkin, että näin ei koskaan käy :) )
Monelle kuuluu, eikä se toki aina välttämättä ole huono asia, jos osaa vetää rajan. Useimmat eivät valitettavasti vaan osaa. Itse olen vielä 17v ja tehnyt myös absolutistilupauksen. Ei ole koskaan ollut mielenkiintoa kokeilla mitään muitakaan aineita.
Onko maailma muuttunut niin, että tänä päivänä on enemmän vaaroja kuin ennen?
Vaikka on itse selvinnyt ilman vammoja, niin huolettaako riskit oman lapsen kohdalla? Tajuttomuus, ”sammuminen”, on kuitenkin vaarallinen myrkytystila, johon kuolee Suomessa 400 ihmistä vuodessa. Miten nuori osaa kontrolloida juomaansa määrää?
Hassua se on että 16v saa harrastaa laillisesti seksiä esim. 35v miehen kanssa ilman että miestä syytetään mistään mutta sitten kotona 2 saunakaljan ottaminen on hirveä rikos. voivoi.
Mun ensikänni tapahtui 13v mikä oli puolestaan ihan liian aikasin! Oman 13v lapsen voisin antaa kotona maistaa vähän alkoholia, mutta siihen maistamiseen se kanssa jäisi. 16v voisin antaa alkaa ihan luvallisesti sitten juomaan, jos osaa kohtuudella käyttää. Jos taas ei osaisi kohtuudella käyttää niin sit pitäsin sen nipinnapin linjan sinne päivään asti kun täyttää sen 18v jos olisi kerennyt siinä välissä tulla järkeä päähän sitten enemmän.
Mutta vaikka mä aloitin alkoholin juomisen 13-vuotiaana en silti juonut ikinä itseäni sammumiskuntoon tai sellaiseen kuntoon etten tajuaisi asioita ja pystyisi pitämään huolta itsestäni. Joten toivon että lapseni perivät tämän tavan alkoholin suhtautumisen kanssa ainakin minulta niin ei tarvii munkaan olla huolissani mun teineistä kun niillä ois samalla tavalla järkeä päässä.
ja itse en ole vielä ensihumalaa kokeillut, vaikka ikää on jo kohta puoli vuosisataa.
Vanhempien esimerkki ja arvot ovat tärkeitä. Vaikka itse olen ollut porukassa, jossa juotiin, kukaan ei saanut alkoholia kurkkuuni kaadettua, vaikka kovasti yrittivät painostaa.
Olikohan ollut Vantaa Välittää -hanke? Muistatko mikä niissä tuloksissa oli, joka sai miettimään asiaa?
Sallivuus lisäsi liikakäyttöä selvästi näillä nuorilla vs niihin nuoriin, joiden koti ei sallinut alkoholia alaikäisenä. Seuraukset näkyy sitten aikuisuuteen vastaavasti.
Tilaisuus oli erittäin hyvä ja asiallinen, ja stakesilta kait se löytyy vieläkin?
senikäinen on jo maailmankuvansa ja arvonsa muodostanut. Jos nuori alkaa tulla kännissä kotiin, niin peli alkaa olla menetetty. Eivät vanhemmat enää tuossa vaiheessa voi kauheasti nuoreen vaikuttaa. Voivat toki parin-kolmen vuoden ajaksi laittaa kotiarestiin, mutta kun ikää on 18 v, nuori saa tehdä vapaasti mitä haluaa. Jos viinanhimo on syttynyt, niin ei siinä vaiheessa kukaan ulkopuolinen voi asialle enää mitään.
Olen aina sanonut heille, että sitten kun menette ja kokeilette ja oksennatte jossain nurkan takana, otatte kiltisti puhelimen käteen ja soitatte mammalle niin mamma hakee kotiin ja peittelee ja laittaa oksennusämpärin viereen ja haukkuu sitten aamulla ja elämä jatkuu. Mutta se, että sattuu mitä tahansa, aina pitää tulla kotiin ja soittaa jos ei riitä taksirahat tms. Että haen mistä tahansa ja missä kunnossa. Ikinä ei saa pelätä kotiintuloa, vaikka olis vähän viinakokeilu mennytkin överiksi.
Eivät ole olleet kiinnostuneita kokeilemaan, mutta tietävät, että jos näin käy niin kotiin pitää tulla aina. On kai sitä nyt äitikin joskus nuori ollut ja viinat on kokeiltu.
Ovat silti olleet itse sitä mieltä, että ei kiinnosta. Esikoisen absolupaus oli minustakin aika radikaali, mutta kunnioitan hänen päätöstään. Olen sanonut kuitenkin, että ole armollinen itsellesi, sillä elämässä saattaa sattua mitä tahansa. Että jos lupaus ei pidä niin älä ole liian tiukka itsellesi.
Itse asiassa olen vähän hämmästynyt itsekin, kuinka tämä oikeastaan näin on mennyt. Emme miehen kanssa ota alkoholia, mutta olen kyllä aina puhunut nuorille, että jos haluatte kokeilla, ostan kyllä sen saunakaljan jos haluatte maistaa. Toinen tosiaan kokeili konjakkia sentin ja sanoi, että hyvä kun sai kokeilla niin meni se uteliaisuus ohitse ja tajus, ettei se ookkaan mikään kova juttu.
Ja ei, emme ole kasvattaneet alkoholivastaisiksi. Pikemminkin olen yrittänyt puhua koko ajan, että vaikka vanhemmat ei ota alkoholia niin se on ihan normaalia ottaa saunakalja tai viiniä ruoan kanssa tms.
Kiitos kommentista. Se on kyllä hienoa, että nykyään yhä useampi nuori valitsee tuon alkoholittoman linjan. Toivottavasti se pitää molemmilla. Onko tätä asiaa pohdittu ihan vaan varman päälle, jos toinen tulisi esim. humalassa kotiin? (toivotaan tietenkin, että näin ei koskaan käy :) )
Mitä nuorempana juomisen aloittaa, sitä todennäköisemmin käyttää alkoholia usein ja runsaasti aikuisiässä. Nuorena aloitettu kokeilu on suurin alkoholismia ennustava tekijä. Kehittyvät aivot ovat herkät ja alkoholinkäyttö saattaa aiheuttaa pysyviä muutoksia kasvavan nuoren aivoissa. Tietenkään tämä ei tarkoita, että näin käy kaikilla, mutta riski on suurempi. Mitä myöhempään kokeilun saa siirrettyä, sen parempi.
Mutta kyselyiden mukaan nuorten humalajuominen on laskusuunnassa. Täälläkin jokunen kirjoitti absolutismilupauksista. Hyvä juttu!
Perheen alkoholitavat/kulttuuri ja sen siirtyminen lapsille puhuttaa aina yhtä paljon, mutta se on tietysti hyvä asia. Perheissä on tässä asiassa tosiaan erilaisia suhtautumistapoja ja näkemyksiä.
Yksi hyvä keino on listata plussia ja miinuksia vanhempien kesken;
- Nuorelle annetaan vaikutelma, että alkoholin käyttö (murrosiässä) on hyväksyttyä
- Nuori oppii alkoholin mielihyvää tuottavat vaikutukset jo nuorena.
+ Alkoholista ja sen käyttötavoista päästään puhumaan nuoren kanssa.
Lisää plussia ja miinuksia?
ja vähän kaikkea on tullut kokeiltua. Nykyään otan kuitenkin huomattavasti rauhallisemmin, sillä kerran kun meni pahasti överiksi, niin vähän meni maku moiseen kännäilyyn.
Ja olen huomannut, että nuoret yleensä jakautuvat niihiin joilla lähtee samantien lapasesta, ja sitten niihin jotka eivät ikinä itseään känniin juo. Kultaisen keskitien löytäneitä onkin sitten todella harvassa.
Oma tyttäreni otti ekat kännit kaverin kans 15v.Se meni ihan överiksi likka joi viinaa sen verran paljon et oksenteli ja oli sekava,mutta tajuissaan koko ajan. Olen antanut omien lasten maistaa tilkan alkoholia.
Itse käytän alkoholia erittäin harvoin,enkä juo kaatokännejä.Isovanhempien alkoholin jatkuva juonti lasteni kyläilyjen aikana voi tietysti olla osa syy tyttäreni kokeiluun,tytär saa viestiä mummolta ja papalta kuinka hienoa alkoholin kanssa läträäminen on.
Ajatuksia, kokemuksia, kysymyksiä? :)