Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Stadin asunnot -kohta asunnoton!

Vierailija
05.03.2015 |

Miten niitä Stadin asuntoja oikein jaetaan? Olen ollut jo monta vuotta asunnonhakija (muutaman kuukauden välein aina uusinut hakemukseni), haen yksiötä tai kaksiota, luokitukseni on erittäin kiireellinen, olen ollut välillä opiskelijana, sossun asiakkaana, työttömänä tai pienipalkkaisena, jolla määräaikainen asunto, huonossa suhteessa, eronneena, kaikki alueet valittuna ja silti en ole saanut yhtään asuntotarjousta!

Ihmettelen, kun välillä kuulee, että joku on saanut asunnon muutaman tunnin tai viikon haun jälkeen ilman että olisi edes kiireellisesti asunnon tarpeessa. Menevätkö asunnot suhteilla vai miten niitä jaetaan? 

Ihmeellinen luokitussysteemi, kun valtaosa hakijoista on luokiteltu erittäin kiireellisiksi. Silti vain 6 % saa asunnon. Stadin asunnoilla on pakko olla joku oma epävirallinen kriteeristönsä, joilla asuntoja jaetaan. Vai menevätkö ne täysin sattumanvaraisesti?

Kohta olen oikeasti asunnoton, eikä minulla ole mitään paikkaa, minne mennä koirani kanssa :( 

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä koira ja mene soluun jos on hätä.

Vierailija
42/80 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 18:05"]

Kolme lasta yh, luottotiedot kunnossa, työpaikka valituinen. Asunnon tarve kiireellinen, syytä en lähde tänne erittelemään. 2 v stadin jonossa, alueet laajat mutta ei kuitenkaan kaikki alueet. Kahdessa vuodessa 0 tarjousta. Ja en usko hetkeäkään ettei kolmiota ole vapautunut yhtään toivomiltani alueilta.

[/quote]

Onko rajauksesi alueissa vain läntiseen jakeskiseen Helsinkiin? Itä-Helsingissä on paljon asuntoja ja jos ne jättää pois, vaikeutuu asunnon saanti varmasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on nyt jotain mätää, jotain mitä ap ei kerro. Jos on niin puhtoinen ja aktiivinen kun väittää, luulis että olisi jo saanut asunnon.

Vierailija
44/80 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahat kielet kertovat, että ei ole mitään toivoakaan saada kämppää kaupungilta, jos ei ole joko raskaana oleva nainen tai maahanmuuttaja.

Vierailija
45/80 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 20:03"]Tässä on nyt jotain mätää, jotain mitä ap ei kerro. Jos on niin puhtoinen ja aktiivinen kun väittää, luulis että olisi jo saanut asunnon.

[/quote]

Ymmärrätkö, miten paljon siinä asuntojonossa on jo pellästään kiireellisiä hakijoita? Toisilla käy flaksi ja toisilla ei.

Vierailija
46/80 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 20:04"]

Pahat kielet kertovat, että ei ole mitään toivoakaan saada kämppää kaupungilta, jos ei ole joko raskaana oleva nainen tai maahanmuuttaja.

[/quote]

Ehkä se, että ap on laittanut noinkin ison vuokrakaton tulkitaan siten, että on varaa myös muihin, kuin kaupungin asuntoihin, en ota kantaa onko se oikea toimintatapa, mutta jos itse olisin valitsemassa asukkaita, eikä kaikille olisi asuntoa tarjota, antaisin asunnon sille, jolla ei ole varaa vapaiden markkinoiden hintoihin.

Vierailija
47/80 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ei tuossa ole paljon toivoa.

Olen itse ollut neljä vuotta jonossa. Sekä asunnottomana että pienen lapsen yksinhuoltajana että sopimattomassa asunnossa asuvana. Soittelen sinne joka viikko. Kämppää ei vaan löydy. Urpoja ja kusipäitä siellä duunissa. 

Hae Setlementtisäätiöltä S-koteja, saa heti. Vantaan asuntoihin ja Espoonkruunuun kannattaa laittaa myös hakemus.

Vierailija
48/80 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 20:03"]

Tässä on nyt jotain mätää, jotain mitä ap ei kerro. Jos on niin puhtoinen ja aktiivinen kun väittää, luulis että olisi jo saanut asunnon.

[/quote]

Ehkä hän haluaa nimenomaan kaupungin asunnon, sellaisen vaikutelman saa. Sieltä on perheettömän ja lapsettoman kyllä aika vaikea kämppää saada, niin se vaan valitettavasti on. Toisaalta sekin, että opiskelee voi vaikuttaa asunnon saantiin, aikoinaan perheettömille hakijoille sanottiin kaupungilta ihan suoraan, että hakekaa opiskelija-asuntoa. Nuorisoasuntoliiton asuntoihin käsittääkseni ei oteta opiskelijoita ollenkaan, mutta ehkä ap. ei ollut opiskelija, kun sinne hakemuksen jätti.

Vierailija
49/80 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma, kun eivät Satolta ole tarjonneet asuntoa mulle, mutta johtuisiko siitä, että tuloni ovat niin pienet. Kuten sanoin, olen hakenut Satolle ja noihin muihinkin. Voi olla, etten ihan jokaiseen eläkesäätiöön ole hakenut, mutta niiden vuokrapyynnöt ovat myös kohtuuttomia. Oikeastihan mulla ei olisi varaa siihen 780 € asuntoonkaan, mitä olin kaupungille laittanut ylärajaksi. Tuloni ovat tippumassa 500 euroon/kk, joten milläs makselet? Saton ja muiden vuokrapyynnöt ovat tosiaan kohtuuttomia. Kaupungilta saa kolmion samaan hintaan kuin Satolta pikku yksiön. Koirani kanssa oltaisiin aika ahtaalla sellaisessa.

Jos saisin uudiskohteen kaupungilta, niin voisin vuoden päästä yrittää päästä halvempaan, jos en olisi löytänyt työpaikkaa siihen mennessä. Jos nyt joudun Satolle tms. en pääse ikinä kaupungille. Ja millä maksan koiran eläinlääkärin ym. ylimääräiset kulut, jos joudun hakemaan sossusta apua vuokranmaksuun? Siksi Sato on viho viimeinen mahdollisuus, jos muuten jään sillan alle. Mutta täysin kestämätön se tilanne on silloin taloudellisesti. Kun on pienet tulot, niin pitäisi olla pienet menot. Olen yrittänyt pärjätä omillani enkä missään nimessä halua joutua uudelleen sossun asiakkaaksi. Se oli  nöyryyttävää ja pelkään, että passivoituisin kokonaan, kun mikään yritteliäisyys tai pätkätöiden tekeminen ei olisi enää kannattavaa. 

Ap

Vierailija
50/80 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

hmm,  mielenkiintosta. mä sain viikossa asunnon satolta, ihan keskustassa. oon sossupummi, ei ollu kiireellistä asunnon tarvetta ja koiraki löytyy. kannattaa tosiaan hakee satolta, ite hain sieltä ja vvo:lta mut jälkimmäisest ei ikinä kuulunu mitää. älä oo liian nirso, vaa valitse suosiol kaikki asunnot mitkä on vaan sen maximivuokran sisällä. sit ku tulee asuntotarjous, mee samantien kattoo sitä asuntoo. vaikka samana päivänä, ja heti ku oot asunnon nähny nii varaat sen. jos oot jäämässä kodittomaks, nii voit jo sillo ku se viesti tulee nii ilmottaa et otat asunnon - siis pelkän pohjapiirrustuksen perusteella. sillon oot ainaki ensimmäinen ja saat sen.

suosittelen myös noihin paikkoihin soittamista, varsinki kuukauden alussa. voi olla just vapautuvii asuntoja, joita ei oo viel laitettu nettii ja voit saada näin "etumatkaa".

tsemppii!

Vierailija
51/80 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 20:14"]

Ap, ei tuossa ole paljon toivoa.

Olen itse ollut neljä vuotta jonossa. Sekä asunnottomana että pienen lapsen yksinhuoltajana että sopimattomassa asunnossa asuvana. Soittelen sinne joka viikko. Kämppää ei vaan löydy. Urpoja ja kusipäitä siellä duunissa. 

Hae Setlementtisäätiöltä S-koteja, saa heti. Vantaan asuntoihin ja Espoonkruunuun kannattaa laittaa myös hakemus.

[/quote]

Espoonkruunusta kaveri sai asunnon (perheetön, työssäkäyvä opiskelija) aika nopeasti, kun oli irtisanottu entisestä vuokra-asunnosta ja jäämässä asunnottomaksi.

Vierailija
52/80 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 20:10"]

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 20:04"]

[/quote]

Ehkä se, että ap on laittanut noinkin ison vuokrakaton tulkitaan siten, että on varaa myös muihin, kuin kaupungin asuntoihin, en ota kantaa onko se oikea toimintatapa, mutta jos itse olisin valitsemassa asukkaita, eikä kaikille olisi asuntoa tarjota, antaisin asunnon sille, jolla ei ole varaa vapaiden markkinoiden hintoihin.

[/quote]

Mä epäilen samaa. Mulla on stadin kaksio ja vuokra 480 euroa kuussa. Laitoin muistaakseni vuokrakatoksi 600 euroa, kun hain, koska sitä halvemmalta ei mistään muualta olisi asuntoa saanut. Sain tarjouksen alle kuukaudessa. Tosin olin silloin vielä töissä. Ei kannata laittaa liian korkealle sitä ylärajaa.

Vierailija
53/80 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma, kun eivät Satolta ole tarjonneet asuntoa mulle, mutta johtuisiko siitä, että tuloni ovat niin pienet. Kuten sanoin, olen hakenut Satolle ja noihin muihinkin. Voi olla, etten ihan jokaiseen eläkesäätiöön ole hakenut, mutta niiden vuokrapyynnöt ovat myös kohtuuttomia. Oikeastihan mulla ei olisi varaa siihen 780 € asuntoonkaan, mitä olin kaupungille laittanut ylärajaksi. Tuloni ovat tippumassa 500 euroon/kk, joten milläs makselet? Saton ja muiden vuokrapyynnöt ovat tosiaan kohtuuttomia. Kaupungilta saa kolmion samaan hintaan kuin Satolta pikku yksiön. Koirani kanssa oltaisiin aika ahtaalla sellaisessa.

Jos saisin uudiskohteen kaupungilta, niin voisin vuoden päästä yrittää päästä halvempaan, jos en olisi löytänyt työpaikkaa siihen mennessä. Jos nyt joudun Satolle tms. en pääse ikinä kaupungille. Ja millä maksan koiran eläinlääkärin ym. ylimääräiset kulut, jos joudun hakemaan sossusta apua vuokranmaksuun? Siksi Sato on viho viimeinen mahdollisuus, jos muuten jään sillan alle. Mutta täysin kestämätön se tilanne on silloin taloudellisesti. Kun on pienet tulot, niin pitäisi olla pienet menot. Olen yrittänyt pärjätä omillani enkä missään nimessä halua joutua uudelleen sossun asiakkaaksi. Se oli  nöyryyttävää ja pelkään, että passivoituisin kokonaan, kun mikään yritteliäisyys tai pätkätöiden tekeminen ei olisi enää kannattavaa. 

Ap

[/quote]

Nyt ihan ensimmäisenä teet niin että laitat sellaisen vuokrarajan minkä voit myös maksaa. Jos saat kaupungin asunnon, jonka vuokra on korkea niin ei kannata luottaa siihen että saisit sen vaihdettua vuoden kuluttua. Jos 50 neliöisen keskimääräinen vuokra on noin 500 €/kk niin aika harva haluaa vaihtaa sen esimerkiksi 750 kaksioon vaikka uudehko olisikin.

Vierailija
54/80 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

[/quote]

Tämä oli monilta osin valaiseva ja tarkentava viesti. Eli haluat nimenomaan kaupungin asunnon. Ihmettelen kovin, että satolta ei sinulle asuntoa tarjottaisi pienten tulojesi vuoksi, siellähän ei sillä tavalla syynätä asukkaita, kuin yksityiset vuokranantajat. He eivät samalla tavalla koe hankalaksi perintätoimistojen käyttöä, kuin yksityishenkilöt. Jos siis luottotiedot ovat kuitenkin kunnossa.

En kyllä ymmärrä, kuinka sinulla nyt olisi varaa 780 euron vuokraan, mutta kohta tulot mahdollisesti yhteensä vain 500 euroa kuussa. Ei sillä summalla Helsingissä pärjää ilman kelan tukea, ellei joku anna asuntoa ilmaiseksi ja kyllä kaupunginkin yksiövuokrat ovat 500 euron kieppeissä, vuokrissahan jyvitetään pieniin asuntoihin suhteessa enemmän kuin isompiin, eli joutuu maksamaan isommista neliöistä kuin mitä asuntoon kuuluu, isoissa asunnoissa sitten päin vastoin

Vierailija
55/80 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuten ymmärrä Saton kanssa kun niissä asuntotarjouksissa lukee aina että asuntoa on tarjottu usealle ja eka saa sen. Kuitenkin niille ei ole ollut muita ottajia. Tarjotaanko niitä todella usealle?

Vierailija
56/80 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut melkein koko ikäni pk-seudulla, Helsingissä 15 vuotta.

Sinä, joka väitit, että Setlementtisäätiöltä S-kodin saa heti, niin ei pidä paikkaansa. En ole saanut yhtään tarjousta, vaikka olen jo toisen kerran uusinut hakemukseni sinne! Vantaan asuntoihin ja Espoonkruunuun olen myös laittanut laajat hakemukset, mutta ei ole niistäkään kuulunut mitään. Ei myöskään VVO:lta tai mistään muualta.

Voikohan vuokraraja vaikuttaa noin? Laitoin siksi korkean rajan, koska en halua rajata kaupungilta mitään pois. 

Luulisin, että uudisasuntoihin yksiöihin ja kaksioihin olisi tunkua muista kaupungin asunnoista, jos joku työssäkäyvä haluaisi vaikka muuttaa itä- tai pohjois-Helsingistä pois. 

Ap

Vierailija
57/80 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheelliset taitavat mennä edelle asuntojonossa. Koiraa ei kaiketi lasketa perheenjäseneksi. Oletko hakenut muualta asuntoa, esimerkiksi VVO:ota?

Vierailija
58/80 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko luottotiedot kunnossa? Monissa kaupungeissa ei enää myönnetä kunban asuntoja luottotiedottomille, etenkään niille joilla on vuokravelkoja. Helsingistä en tiedä. Onko sinun pakko asua juuri Helsingissä? Siis esimerkiksi töiden takia?

Vierailija
59/80 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kunnan asuntoja

Vierailija
60/80 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet asunnot menee miltei kaikki sisäisillä vaihdoilla, isompiin saattaa päässä jonosta käsiksi. Kokeile laajentaa hakusi kolmioihinkin, niitäkin saa alle 800e vuokralla.