Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Stadin asunnot -kohta asunnoton!

Vierailija
05.03.2015 |

Miten niitä Stadin asuntoja oikein jaetaan? Olen ollut jo monta vuotta asunnonhakija (muutaman kuukauden välein aina uusinut hakemukseni), haen yksiötä tai kaksiota, luokitukseni on erittäin kiireellinen, olen ollut välillä opiskelijana, sossun asiakkaana, työttömänä tai pienipalkkaisena, jolla määräaikainen asunto, huonossa suhteessa, eronneena, kaikki alueet valittuna ja silti en ole saanut yhtään asuntotarjousta!

Ihmettelen, kun välillä kuulee, että joku on saanut asunnon muutaman tunnin tai viikon haun jälkeen ilman että olisi edes kiireellisesti asunnon tarpeessa. Menevätkö asunnot suhteilla vai miten niitä jaetaan? 

Ihmeellinen luokitussysteemi, kun valtaosa hakijoista on luokiteltu erittäin kiireellisiksi. Silti vain 6 % saa asunnon. Stadin asunnoilla on pakko olla joku oma epävirallinen kriteeristönsä, joilla asuntoja jaetaan. Vai menevätkö ne täysin sattumanvaraisesti?

Kohta olen oikeasti asunnoton, eikä minulla ole mitään paikkaa, minne mennä koirani kanssa :( 

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 15:38"]

Muakin vähän ihmetytti aikoinaan että millä perusteella sain kämpän. Laitoin vielä vanhemmilla asuessa hakemuksen, kävin töissä ja mulla oli hyvät tulot eikä mitään varsinaista muuttouhkaa. Soitin vielä parin päivän pääsyä hakemuksen jättämisestä toimistolle, kun kaveri kertoi että se saattaa nopeuttaa asioita. Viikko ton jälkeen kilahti asuntotarjous sähköpostiin, ihana iso kaksio Pasilassa.

En tiedä vaikuttiko tuo puhelu (toisessa päässä oli aivan ihana tyyppi joka lupasi tehdä parhaansa jotta saisin kämpän), vai oliko vaan mieletön tuuri. Tulee aina huono omatunto kun lueskelee miten jotkut huonossa tilanteessa olevat sitten eivät saa niitä kämppiä.

[/quote]

Mulla sama tilanne, paitsi että asuttiin vanhempien kanssa vuokralla ja se vuokrasopimus oli loppumassa. 3kk olin jonossa siis 19 vuotiaana, asuin vanhempien luona, kämppä lähtemässä alta, vakityöt ja luottotiedot kunnossa. En saanut kämppää vaikka soitin sinne toimistolle joka ma, ke ja pe. Lopulta sitten asuin 4 kaverin olohuoneissa melkein kuukauden ennenkuin löytyi kämppä. Hakemusalueena mulla oli koko Helsinki ja asunnon kokona yksiö tai kaksio.

Vierailija
22/80 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain opiskelijana kaksion (45neliötä tupakeittiöllä) alle viikossa. Sitä kuukausi ennen sain tarjouksen uudesta rivarikaksiosta Mellunmäessä. Tämä oli vuonna 2011. Minullakin luottotiedot kunnossa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmioita onkin helpompi saada, mutta yksinäiselle ei varmaan kolmiota anneta.

Olen miettinyt kimppakämppään muuttamista, mutta koira vaikeuttaa asioita. Samoin asumistukijärjestelmä, koska kimppakämpässä suurin sallittu vuokra on vain n. 350 €, johon tukea maksetaan. Huoneiden vuokrat ovat kuitenkin lähes yhtä kalliita kuin halvimmat yksiöt täällä Helsingissä. Jos toinen käy töissä, voi olla, ettei tukea makseta ollenkaan. 

Ap

Vierailija
24/80 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei sinä, joka sait Satolta keskusta-asunnon sossupummina (kaikella kunnioituksella :)). Paljon sulla on vuokra? Katselin, että keskustan pikku yksiötkin ovat reilusti yli 1000 €. Eihän sossu suostu noin suuria vuokria maksamaan?  

Vierailija
25/80 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että ratkaisevana tuossa asunnon saamattomuudessa on tässä tapauksessa ne tulot jotka määräävät sen, kuinka kauan joutuu asuntoa jonottelemaan. Nirsoudesta tässä ei tunnu olevan kyse kun vuokrakatto on korkea, kaikki asuntokoot ja alueet kelpaavat. En keksi tähän muuta syytä, sillä itse sain aikanani poikaystäväni kanssa Helsingin kaupungilta asunnon päivän sen jälkeen kun olimme laittaneet hakemuksen. Laitoimme vaihtoehdoksi kaikki alueet, kaikki asuntokoot sekä maksimivuokra 800€ kuussa. Meillä molemmilla on vakituinen työpaikka, ja saimme yhden noista Jakomäen juuri peruskorjatuista kolmioista. Varmaan myös sillä on ollut merkitystä että vanhempani ja kolme lasta (minä mukaan lukien) asuimme 80 neliön kolmiossa ja poikaystäväni oli pääkaupunkiseudun ulkopuolelta.

Oletko miettinyt kämppäkaverin etsimistä? Se voisi helpottaa asunnonsaantia, sillä kaksin vuokrakulut katetaan paljon helpommin ja mikäli kämppis tekee töitä se myös helpottaa. Toinen vaihtoehto on lähteä yksityisiltä markkinoilta etsimään, josta voi hyvällä tuurilla saada asunnon jos saa jostakin hyvät suositukset. Minä ja poikaystävä otimme hänen äitinsä mukaan yhteen yksityisen asuntonäyttöön ja tämän jälkeen olisimme saaneet kyseisen asunnon, en tiedä oliko tällä vaikutusta asiaan. Tietty myös lemmikki on hankala juttu, etenkin noissa opiskelija-asunnoissa joissa ei niitä juuri saa olla :(

P.S kaikki Helsingin "arvelluttavia" alueita karttavat, ei se ole niin kamalaa. Tietty jos työmatka on sietämätön ei ole järkevä muuttaa hirveän kauas, mutta alueen imagollisista syistä ei jotain aluetta kannata jättää väliin. Olen itse Espoosta, jonka vuoksi Jakomäkeen muuttaminen kuulosti maailman viimeisimmältä asialta ennen kuin tänne muutin. Olen nyt kuitenkin asunut täällä lähes 2 vuotta ja lähes kaikki huhut joita olen äitini suusta paikasta kuullut ovat kumoutuneet. Olemme ensimmäiset asukkaat peruskorjatussa asunnossamme ja paikka on todellakin kuin uusi. Asumme myös melko rauhallisella alueella ja rapussamme asuu ihan tavallisia ihmisiä. Palvelut ovat hyvät, lähellä on uimahalli ja S-market sekä päiväkoti, terveysasema ja kirjasto. Ostarilla ja kapakoissa toki hengailee niitä elämän koulun käyneitä mutta jos kyseisiin tyyppeihin ei kiinnitä huomiota kaikki on ookoo. Ulkomaalaisia on myös paljon, mutta suuri osa on kelvollista sakkia enkä ole vielä tähän mennessä keksinyt juuri valittamisen aihetta. Ärsyttää kun tämäkin alue on saanut leimansa joskus 60-luvulla ja jos toteaa asuvansa Jakomäessä sinun oletetaan automaattisesti olevan köyhä maahanmuuttaja tai työtön alkoholisti vaikka olisit fiksu työssäkäyvä ihminen. Toisaalta tämä on myös plussaa, koska vuokrataso täällä on todella alhainen ja asuntojen kunto kuitenkin enimmäkseen erinomainen.

Vierailija
26/80 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. tuossa ap:lle asunto, kipin kapin hakemusta tekemään:

http://www.sato.fi/fi/asunnot/21246

Vierailija
27/80 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisää heti vapaita koteja:

http://www.sato.fi/fi/asunnot/19420

http://www.sato.fi/fi/asunnot/21035

http://www.sato.fi/fi/asunnot/20265

satolla on heti vapaita yksiöitä montakin alle 800 euroa kuussa. Jopa Töölöstä löytyy lähiöistä nyt puhumattakaan.

Toki kaupungin asunnot ovat halvempia, mutta jos asunnottomuus uhkaa niin...

Vierailija
28/80 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lasta yh, luottotiedot kunnossa, työpaikka valituinen. Asunnon tarve kiireellinen, syytä en lähde tänne erittelemään. 2 v stadin jonossa, alueet laajat mutta ei kuitenkaan kaikki alueet. Kahdessa vuodessa 0 tarjousta. Ja en usko hetkeäkään ettei kolmiota ole vapautunut yhtään toivomiltani alueilta.

Vierailija
29/80 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap kuinka kauan asunut helsingin alueella? 

Vierailija
30/80 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 17:43"]Ja lisää heti vapaita koteja:

http://www.sato.fi/fi/asunnot/19420

http://www.sato.fi/fi/asunnot/21035

http://www.sato.fi/fi/asunnot/20265

satolla on heti vapaita yksiöitä montakin alle 800 euroa kuussa. Jopa Töölöstä löytyy lähiöistä nyt puhumattakaan.

Toki kaupungin asunnot ovat halvempia, mutta jos asunnottomuus uhkaa niin...
[/quote]

Ei noi Saton tai VVOn kämpät oikeasti ole vapaita, niihin on jo asukkaat yleensä katsottuina. Ja ap:llahan oli tuonne hakemu.

T. Monta kuukautta asuntoa aikanaaan odottanut

Vierailija
31/80 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 00:46"]

Pienet asunnot menee miltei kaikki sisäisillä vaihdoilla, isompiin saattaa päässä jonosta käsiksi. Kokeile laajentaa hakusi kolmioihinkin, niitäkin saa alle 800e vuokralla.

[/quote]

Eivät tarjoa yksinäiselle kolmiota.

Vierailija
32/80 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virkailijat antavat asuntoja tutuilleen. Asukasvalintakriteerit on niin laajat että periaatteessa kenelle tahansa (poislukien ne joilla on liikaa omaisuutta) voi asunnon antaa ja kiinni ei ole mahdollista jäädä. Näin ne asiat menee, ei riitä asuntoja niitä oikeasti tarvitseville kun sukulaiset ja tutut kiilaa ohi.

Vierailija
33/80 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita VVO:lle hakemus! Kaverini haki yksiötä tai kaksiota Helsingistä, vuokra max. 750€. Laittoi hakemuksen tämän viikon ke ja to tarjottiin asuntoa. Siellä on ilmeisesti nyt jonkun verran vapaana.

Vierailija
34/80 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai vain lähettele niitä hakemuksia sillä pitää myös soitella perään ja kysellä ja soittaa uudestaan ja uudestaan...

Vierailija
35/80 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 18:30"]

Et kai vain lähettele niitä hakemuksia sillä pitää myös soitella perään ja kysellä ja soittaa uudestaan ja uudestaan...

[/quote]

Soittelu ei auta, mainitsevat siitä erikseen sivuillaankin. Tiedän myös erään joka kävi lähes joka arkipäivä toimistolla paikanpäällä ja silti sai odottaa neljä vuotta asuntoa.

Vierailija
36/80 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 18:12"]

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 17:43"]Ja lisää heti vapaita koteja: http://www.sato.fi/fi/asunnot/19420 http://www.sato.fi/fi/asunnot/21035 http://www.sato.fi/fi/asunnot/20265 satolla on heti vapaita yksiöitä montakin alle 800 euroa kuussa. Jopa Töölöstä löytyy lähiöistä nyt puhumattakaan. Toki kaupungin asunnot ovat halvempia, mutta jos asunnottomuus uhkaa niin... [/quote] Ei noi Saton tai VVOn kämpät oikeasti ole vapaita, niihin on jo asukkaat yleensä katsottuina. Ja ap:llahan oli tuonne hakemu. T. Monta kuukautta asuntoa aikanaaan odottanut

[/quote]

Satolla on ihan oikeasti vapaita asuntoja, kummallista, että eivät huoli ap:Ta asukkaaksi, todella kummallista. Itse asiassa soitin tässä välissä tuolla työskentelevälle tuttavalleni ja vapaita asuntoja on. Ja joka kuukausi vapautuu uusia. Onkohan ap mahtanut hakea myös vakuutusyhtiöiden vuokra-asuntoja, Ilmarinen, Keva, Merimieseläkekassa (ei tarvitse olla merimies) jne.

Vierailija
37/80 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 18:30"]Et kai vain lähettele niitä hakemuksia sillä pitää myös soitella perään ja kysellä ja soittaa uudestaan ja uudestaan...
[/quote]

Et todellakaan tee näin, ei auta mitään. Saat vain työntekijöiden verenpaineen kattoon ja saatat tehdä hallaa haullesi. Tällaisesta toiminnasta tarinoitsijoilla on ollut soittelun ja asunnon saannin kanssa vain sattumaa.

älä rajaa alueita. Kolmiota et voi saada yksin. Jonossa on 40 000 muutakin, ja perheet menee aina tarveharkinnassa edelle. Oletko kolunnut myös pienien säätiöiden vuokrakohteita?

Myös jonkun kämppiksen kanssa kolmion hakeminen voisi toimia.

Vierailija
38/80 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.vuokraovi.com/vuokra-asunnot

Tossa nyt on ainakin muutama vuokra-asunto helsingin, espoon ja vantaan alueelta. 

Vierailija
39/80 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satolla on vuokrat karanneet käsistä aivan täysin.. Eivät todellakaan kohtaa asunnon kunnon kanssa.
Tunnen satolta työntekijöitä jotka sanoo aivan samaa. Eikä vvo:n hinnat paljoa jää huonommaksi. Järkyttävää kiskomista

Vierailija
40/80 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 19:44"]

Satolla on vuokrat karanneet käsistä aivan täysin.. Eivät todellakaan kohtaa asunnon kunnon kanssa. Tunnen satolta työntekijöitä jotka sanoo aivan samaa. Eikä vvo:n hinnat paljoa jää huonommaksi. Järkyttävää kiskomista

[/quote]

Totta, että ovat hintavia. Mutta jos ap:lla on varaa lähes 800 euron vuokraan, niin ehkä kannattaisi sellainen asunto ottaa mieluumin, kuin jäädä taivasalle. Myös yksityiseltä saa asuntoja tuohon hintaan, esim. vuokraturva.