Nyt tarvitaan APUA!!!!
Moikka!
Meillä on kohta 7kk vauva ja 3v lapsi. Vauvan sänky oli vielä muutama päivä sitten meidän sängyssä kiinni ja kun isompi lapsi heräsi, hän tuli meidän huoneeseen aamulla ja kiipesi usein vauvan sänkyyn. Ei mitään pahaa tarkoituksella ikinä tehnyt, mutta rakastaa niin paljon, että rutisteli vauvaa kovasti ja välillä laittoi peittoa vauvan naamalle tarkoituksena peitellä vauva nukkumaan. Aina kiellettiin kun heräsimme siihen, että vauva itkee. Nyt siirsimme vauvan sängyn pois meidän sängystä kiinni, mutta tänään aamulla vanhempi lapsi oli notkeana lapsena kiivennyt vauvan sänkyyn. ONNEKSI vain istui siellä eikä tehnyt muuta, mutta kun en ymmärrä MIKSI EN HERÄÄ siihen kun hän kiipeää sinne!? Heräämme mieheni kanssa vasta kun vauva itkee. Pelkäämme todella paljon, että vahingossa tiputtaa vauvan lattialle pinnasängystä tai tukehduttaa niin ettemme herää. Mikä neuvoksi??? Ja asiallisia kommentteja ja vinkkejä kaivattaisiin. Kiitos kaikille! :)
Kommentit (11)
kulkusia, tms., jotka kilkattaa kun toinen kiipeeää sänkyyn.
Itseasiassa keksin, että pinnasänkyjen paitoihin voisi naulata isot levyt niin ettei isompi lapsi pääse kiipeämään eikä saa jalkaa mihinkään väliin joka helpottaa kiipeämistä...mutta onko muita ideoita?
Jos isompi lapsi nukkuu omassa huoneessaan, niin laita niitä kilikelloja makuuhuoneenne ovankahvaan. Kuulet kun lapsi tulee huoneeseen aamulla.
Tai jos kilikelloon et herää, niin sitten jotain peltistä joka pitää kovempaa rätinää.
eikö tuon ikäisen jo pitäisi ymmärtää mitä EI tarkoittaa? Vauvan sänkyyn EI kiivetä?
Minä olen myös sitä mieltä, että kyllä 3v. ymmärtää mitä EI tarkoittaa.
Ainakin meillä ovat molemmat lapset jo 1v. ymmärtäneet mitä EI tarkoittaa ja ovat ihan tavallisella järjellä varustettuja eikä mitään superlapsia.
Jos lapsi ei nyt usko teitä tärkeässä asiassa niin miten luulette hänen uskovan kieltoja myöhemmin?
Kyllä kuuluisi, kirjojen mukaan. Itseasiassa kirjojen mukaan kuuluisi sen ja sen ikäisen lapsen osata ja tietää sitä ja tätä, vaan harmi kun lapset kasvavat ja oppivat omassa tahdissa eivätkä kasva WSOY:n kirjojen mukaan. Tässäkin tapauksessa lapseni kyllä tietää mikä on EI, vaan eikös tuohon ikään kuulu rajojen kokeileminen. Että semmosta.
eikö tuon ikäisen jo pitäisi ymmärtää mitä EI tarkoittaa? Vauvan sänkyyn EI kiivetä?
Kyllä kuuluisi, kirjojen mukaan. Itseasiassa kirjojen mukaan kuuluisi sen ja sen ikäisen lapsen osata ja tietää sitä ja tätä, vaan harmi kun lapset kasvavat ja oppivat omassa tahdissa eivätkä kasva WSOY:n kirjojen mukaan. Tässäkin tapauksessa lapseni kyllä tietää mikä on EI, vaan eikös tuohon ikään kuulu rajojen kokeileminen. Että semmosta.
Ainakin meillä ovat molemmat lapset jo 1v. ymmärtäneet mitä EI tarkoittaa ja ovat ihan tavallisella järjellä varustettuja eikä mitään superlapsia.
Jos lapsi ei nyt usko teitä tärkeässä asiassa niin miten luulette hänen uskovan kieltoja myöhemmin?
Sulle ei varmaankaan ole tullut mieleen, että lapsella saattaa olla esim jotain pieniä kehitysviivästymiä puheen tuottaminen/ymmärtämisen kanssa? Mun asia ei nyt ollut se, että miten saan lapseni ymmärtämään koska tämän hän kyllä ymmärtää, mutta kokeilee rajojaan. Vaan asiani ja kysymykseni oli aivan toinen. Hienoa, että sun lapset ovat niin täydellisiä ja ymmärtävät kaiken mitä sanot ja käsket. Kaikki lapset ovat erilaisia.
musta jotenki tuntuu et asian ydin nyt jäi huomiotta...
tosiaan jokainen lapsi on erinlainen ja osa tottelee ja osa taas kokeilee rajojaan :)
tuskin tää 3v. kiusallaan käy herättämässä pikkusta kun kerta rakastaa ym.
pitäis osata ajatella laajemmin ja auttaa tai antaa neuvoja siihen asiaan mitä kysytään...
musta nuo kilikellot oli hyvä idea ja jos niitä saa laitettua oviin ja kummankin sänkyihin jotenkin ettei suuhunsa pistä :) ompele vaikka kiinni kankaanseen niin saat hienot sängyn koristeet samalla :D
Jos lapsi ei nyt usko teitä tärkeässä asiassa niin miten luulette hänen uskovan kieltoja myöhemmin?Kiitti sinulle! Tosiaan jotku lähtivät vähän harhailemaan muille teille ja takertuivat pikku juttuihin, joka ei edes ollut pointtina!
Ja minusta myös noi kilikello ideat olivat hyvät! Kiitos siitä ideasta!
musta jotenki tuntuu et asian ydin nyt jäi huomiotta...
tosiaan jokainen lapsi on erinlainen ja osa tottelee ja osa taas kokeilee rajojaan :)
tuskin tää 3v. kiusallaan käy herättämässä pikkusta kun kerta rakastaa ym.
pitäis osata ajatella laajemmin ja auttaa tai antaa neuvoja siihen asiaan mitä kysytään...musta nuo kilikellot oli hyvä idea ja jos niitä saa laitettua oviin ja kummankin sänkyihin jotenkin ettei suuhunsa pistä :) ompele vaikka kiinni kankaanseen niin saat hienot sängyn koristeet samalla :D
Nyt teidän täytyy laittaa joku kilikello johonkin - vauvan sänkyyn tai oveen, josta reipas 3-v aamusella tepsuttelee sisään.