miksi 1-luokkalaista viedään kouluun?
miksi 1-luokkalaista viedään kouluun, jos koulumatka on erittäin turvallinen, siis ei tien ylityksiä ja matkaakin vain noin 600 m? Laspi kuitenkin ihan "normaali"? Vai olenko itse epänormaali kun annan oman 1-luokkalaisen mennä itse kouluun samoissa olosuhteissa..?
Kommentit (118)
kenties hlauaa omaakin aikaa työpäivän jälkeen, lapsella on harrastuksia, äidillä on menoja jne jne. Tätähän tämä nykypäivä on.
Äitiä kun kerkeää näkemään kotona varmasti aivan tarpeeksi.
joka sen 6-vuotiaasi tekemiset määräät.
Koulua on muutama tunti päivässä. Kaikki muu on sinun käsissäsi.
Enkä ole kuvitellut lapsimääristä yhtään mitään... Mitä sössäät?
Enkä ole väittänyt, että laittaisit pimeään kulkemaan...
Taidat olla toooosi lukihäröinen.
ymmärrättömyyshäiriöinen. Tottakai määrään mitä 6v tekee olenko väittänyt muuta. Saatoin häntä hänen vastusteluista huolimatta, muta koska hän pärjää itse en näe mitään järkeä saattaa tuota 550m. Yksi ylämäki, tien ylitys ja alamäki ja vot ollaan koulun pihassa.
Ja koulun mielestäkin meidän 6v lapsi on terve kävelemään reilun kilsan toiselta koululta toiselle reilun koulun välitunnin aikana.
Itse väität, että haluat paremmat lähtökohdat lapsillesi ja kirjoitaa sitä ennen että olet kulkenut pimeässä lumessa kouluun. luepas uudelleen tekstisi ja puhu sitten lukihäiriöstä.
Sinä aloit riehumaan, että hän "arvauksensa" menivät metsään. Lukihäiriöön kallistun minäkin :)
ohis
Itse väität, että haluat paremmat lähtökohdat lapsillesi ja kirjoitaa sitä ennen että olet kulkenut pimeässä lumessa kouluun. luepas uudelleen tekstisi ja puhu sitten lukihäiriöstä.
Tukia olen hakenut varmasti vähemmän kuin sinä koskaan. Ja palkka on kaukana keskiarvon yläpuolella.
kenties hlauaa omaakin aikaa työpäivän jälkeen, lapsella on harrastuksia, äidillä on menoja jne jne. Tätähän tämä nykypäivä on.
tällä hetkellä, meillä on joitakin yhteisiä harrastuksia. Joten ei päde meille tämäkään. Olen kerennyt harrastamaan ennen lasta ja kerkeän harrastamaan myös, kun lapsi on vähän isompi. Ne harrastukset ei sieltä mihinkään karkaa. Joten sitä äitiä kerkeää tosiaankaan näkemään.
Paitsi että lapsi leikii kavereiden kanssa ulkona, joten asia kon käntynyt niin että äiti ei kerkeä näkemään lastaan.
Sinä aloit riehumaan, että hän "arvauksensa" menivät metsään. Lukihäiriöön kallistun minäkin :)
ohis
kun ne meni ja kovasti.
laitat oman elämäsi jäihin, ja uhraudut lapsellesi, mutta silti haukut niiitä hyyssääjiksi joka saattelevat lapsiaan koulumatkat...
tällä hetkellä, meillä on joitakin yhteisiä harrastuksia. Joten ei päde meille tämäkään. Olen kerennyt harrastamaan ennen lasta ja kerkeän harrastamaan myös, kun lapsi on vähän isompi. Ne harrastukset ei sieltä mihinkään karkaa. Joten sitä äitiä kerkeää tosiaankaan näkemään. Paitsi että lapsi leikii kavereiden kanssa ulkona, joten asia kon käntynyt niin että äiti ei kerkeä näkemään lastaan.
Tuo ihminen kertoi sinulle omasta lapsuudestaan, ei arvaillut mitään teidän elämästänne. Ymmärrätkö?
kun ne meni ja kovasti.
Tästä ketjusta huomaa, että perheissä käsitellään lapsen kouluunmenoa ja itsenäistymistä eri tavalla, ei varmaan oo yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa, koko ketju on siis turhaa sanahelinää.
Saatan vielä itsekkin silloin tällöin nelosluokkalaisen jos vaan mahdollista.
Ihan toinen asia onkin sitten se että lapsia viedään autolla kouluun vaikka matka olisi ihan sopivan mittainen ja tarpeeksi turvallinen. Lapseni koulunpiha aamuisin aivan täynnä autoja ja autot jouuvat toisiaan väistelemään jalkakäytävälle jossa kulkee lapsia. Koulun pihasta on tehty vaarallinen vanhempien toimesta.
Lisä miinuksena se että lapset eivät saa aamuisin terveellistä reippailua ja happea.
Helsinki, puistolan peruskoulu
Ja on muuten hemmetin huonoa suomea tuo "jonkun toimesta". Se kerrotaan jo _peruskoulussa_...
Joskus mietin, onko Suomessa jotenkin vinoutunut käsitys lapsuudesta. Toisaalta nimittäin syyllistetään äitejä (ei tietenkään isejä! : D), jotka laittavat lapsensa tarhaan alle 3-vuotiaina, koska he ovat liian pieniä. Kuitenkin neljän vuoden päästä samojen lasten tulisi jo osata olla lähes täysin itsenäisiä ja "Pärjääjiä", etteivät vaan ole mammanpoikia ja -tyttöjä ja curling-lapsia.
Nykyisessä asuinmaassani lapsia EI saa missään olosuhteissa jättää kotiin noin pieninä, vaikka tarkkaa ikärajaa ei laissa mainitakaan. Olen saanut aika äimistyneitä katseita kavereiltani, kun olen kertonut Suomen käytännöstä. Ja myös kysymyksiä siitä, MIKSI noin pienen edes tarvitsee olla itsenäinen? Miksi ei saa olla vielä vanhemmistaan riippuvainen ja pieni, koska sitä itsenäisyyttä kyllä sitten riittää elämässä monen kymmenen vuoden ajan. En osaa oikein vastata tähän, koska itsekin tietysti kuljin pienenä yksin kouluun, tosin meillä oli joka päivä mummi hoitamassa, ettei meidän tarvinnut olla yksin koko iltapäivää. Se oli kyllä ihanaa.
Vanhemmat huolehtivat täällä, että pienillä koululaisilla on ip-hoitopaikka ja lapset kuljetetaan kouluun (moni kävelee lasten kanssa, koska asumme pienessä kaupungissa ja matka on lyhyt).
laitat oman elämäsi jäihin, ja uhraudut lapsellesi, mutta silti haukut niiitä hyyssääjiksi joka saattelevat lapsiaan koulumatkat...
tällä hetkellä, meillä on joitakin yhteisiä harrastuksia. Joten ei päde meille tämäkään. Olen kerennyt harrastamaan ennen lasta ja kerkeän harrastamaan myös, kun lapsi on vähän isompi. Ne harrastukset ei sieltä mihinkään karkaa. Joten sitä äitiä kerkeää tosiaankaan näkemään. Paitsi että lapsi leikii kavereiden kanssa ulkona, joten asia kon käntynyt niin että äiti ei kerkeä näkemään lastaan.
kuule lapsen takia. Jos uhrautuisin saattaisin häntä sinne koulullekin. Opiskelua en laske harrastukseksi vaika ehkä pitäisi, mutta sitäkin olen pysynyt tekemään työaikana ja iltaisin kotona. Joten se siitä urhautumisesta pelkästään lapselle.
Lapsen kautta on tullut uusia yhteisiä harrastuksia, joista on eriytynyt mun harrastuksia samaan aikaan. En varmasti olisi niitä harrastanut, jos ei lasta olisi.
että kyllä ne siellä odottavat kunhan lapsi kasvaa...
joista on eriytynyt mun harrastuksia samaan aikaan. En varmasti olisi niitä harrastanut, jos ei lasta olisi.
ja harrastuksiakin on, mutta silti olet lapsen kanssa "ihan tarpeeksi". Yötkö teillä on laatuaikaa?
kuule lapsen takia. Jos uhrautuisin saattaisin häntä sinne koulullekin. Opiskelua en laske harrastukseksi vaika ehkä pitäisi, mutta sitäkin olen pysynyt tekemään työaikana ja iltaisin kotona. Joten se siitä urhautumisesta pelkästään lapselle. Lapsen kautta on tullut uusia yhteisiä harrastuksia, joista on eriytynyt mun harrastuksia samaan aikaan. En varmasti olisi niitä harrastanut, jos ei lasta olisi.
on nuorten ja epävarmojen ja useimmiten kouluttamattomien äitien hommaa.
Jollakin pitää päteä.
Paitsi että lapsi leikii kavereiden kanssa ulkona, joten asia kon käntynyt niin että äiti ei kerkeä näkemään lastaan.
ja ai hirveää äitiä, kun silti en saata tätä 6v lastani kouluun saati hae sieltä.