miksi 1-luokkalaista viedään kouluun?
miksi 1-luokkalaista viedään kouluun, jos koulumatka on erittäin turvallinen, siis ei tien ylityksiä ja matkaakin vain noin 600 m? Laspi kuitenkin ihan "normaali"? Vai olenko itse epänormaali kun annan oman 1-luokkalaisen mennä itse kouluun samoissa olosuhteissa..?
Kommentit (118)
ärsyttävältä mammalta, että en antaisi minäkään lapseni kulkea hänen lapsensa kanssa.
Katso ap peiliin ja löydät syyn sieltä, miksi naapuri vie lapsensa kouluun.
Kyllä meillä tuo ekaluokkalainen menee ihan yksin kouluun, tokana päivänä halusi mennä jo. Meiltä näkee suoraan koulun nurkalle ja yksi ainut tien ylitys.
Lapsi ei saa yksinään eikä edes kaverin kanssa kulkea minnekään.
Katsos, perheitä ja tapoja on erilaisia. Useat omien lasteni kavereistakaan eivät kuljeskelleet yksinään ekaluokalla, syksyllä nyt ainakaan.
Jos sinä annat ekaluokkalaisesi tehdä jotain, ei se tarkoita sitä että sinä ja tapasi ovat normi.
Minä kun vein lapsia kouluun ihan vain sen takia, että oli kiva. Ja toiseksi, samalla reissulla tuli käytyä kaupassa.
Joskus on ihana hemmotella omia lapsiaan.
Ap, jos kovin ahdistaa niin ammattiapu on ihan hyväksi tuohon naapurikyttäämiseen.
Käytän samalla koiranpennun lenkillä. Iltikseen lapsi menee, jos haluaa. Jos ei halua, voi tulla työhuoneelleni tai sitten lähdemme kotiin.
6
Jos oma työmatka menee koulun ohi? Että hyppää itse autoon ja laittaa lapsen kävelemään kaatosateessa (niinkuin tänä aamuna Espoossa) samaa tietä koululle?
Minusta on tärkeää, ettei kaikkea kaadeta heti ekaluokkalaisen vastuulle. Siellä koulussa on paljon opeteltavaa ja vastuuta 4 tunnin aikana: omista tavaroista ja vaatteista huolehtiminene, vessakäynnit, uloslähteminen kenkienlaittamisisneen, ruokalassa tarjottimen kanssa ruokien ottaminen, läksyt, ip-kerhoon siirtyminen 2 kadun yli jne:
Oikeastiko joku tavallinen ekaluokkalainen ei osaa syödä tai käydä vessassa ja pistää kenkiä jalkaan?
Oliko lapsi esikoulussa?
kutosluokkalaistakin kouluun, jos olemme lähdössä aamulla samaan aikaan.
oma luokka on parakissa, osa tunneista toisesta parakissa, ruokailu on työmaa-alueen takana koulun alakerrassa. Iltis on eri rakennuksessa, jälleen pitää kiertää työmaa-aluetta.
Vessa on sitten ihan muualla, jälleen väliaikaisten kulkureittien takana ihan muualla.
Kyllä, lapsi kävi eskarin, mutta kouluun meni soveltuvuuskokeen kautta, koko rakennus on uppo-outo, samaten koulualue, koska me asumme 14 kilsan päässä.
Eli kyllä, hänellä on ollut ihan opettelemista siinä uudessa koulussaan. Minäkin eksyin kahtena päivänä, kun yritin päästä sieltä työmaa-alueelta iltikselle... Minulla tosin ei ole eskaria käytynä kun minun aikoinani sellaisia ei edes ollut, mutta lasketaanko yliopisto korvaavaksi?
Minusta on tärkeää, ettei kaikkea kaadeta heti ekaluokkalaisen vastuulle. Siellä koulussa on paljon opeteltavaa ja vastuuta 4 tunnin aikana: omista tavaroista ja vaatteista huolehtiminene, vessakäynnit, uloslähteminen kenkienlaittamisisneen, ruokalassa tarjottimen kanssa ruokien ottaminen, läksyt, ip-kerhoon siirtyminen 2 kadun yli jne:
Oikeastiko joku tavallinen ekaluokkalainen ei osaa syödä tai käydä vessassa ja pistää kenkiä jalkaan?Oliko lapsi esikoulussa?
Meilläkin tavallinen ekaluokkalainen ei osannut noita kaikkea, ja ne taidot, mitkä osasi, vaativat ponnisteluja. Oli kyllä käynyt esikoulun. Lapset ovat erilaisia, mikä näköjään on suuri uutinen joillekin.
ja lapsi kielsi ekan päivän jälkeen saattamasta. :-D
ja lapsi kielsi ekan päivän jälkeen saattamasta. :-D
lapsi on vielä 6v pari kuukautta, mutta niin itsenäinen että. Saatoin häntä toiseen kouluun, koska käy siellä yhtenä aamuna, ja pihalla jo kuului "Lähde kotiin". Saatoin kuitenkin luokkaan asti. Samon ip:kerhoon saattamisesta nousi huuto jo kolmantena päivänä.
Toiset lapset kehittyvät aiemmin toiset myöhemmin, ei se iästä ole kiinni. Toiset vanhemmat eivät halua päästää irti lapsistaan. Maalaisjärkeä voi käyttää ja kuskata, jos suunta on sama tai ulkona hirveä sade/myrsy tai koulutie on vaarallinen. Ainainen kuskaaminen ei ole hyvästä vaan lasta tulisi tukea itsenäisyyteen.
lapsen "itsenäistymisestä"...
Että oikein 6-vuotias tietää jo, että hänen kuuluu olla iso ja heitteillä.
että jo kuusivuotias on noin kaverien vietävissä - ja hänen äitinsä!
Mitä ihmeen pahaa siinä on, jos takaa lapselle turvallisen koulutien??
lapsen "itsenäistymisestä"...
Että oikein 6-vuotias tietää jo, että hänen kuuluu olla iso ja heitteillä.
lapsi on tuon luonteinen ollut aina. Kovapäinen ja minä itse. Ja aika moni koulukaverikin kulkee yksin matkat joten nekin on siten heitteellä.
Kun noin ottaa aivoon niin taidatkin itse kasvattaa mammanpoikaa, joka ei aikuisena kykene edes perunaa kuorimaan ilman äidin apu. Hyysää sinä lapsesi helpoissasi minä en niin tee vaan annan kulkea kun on kerta siihen kykenevä. Maailmalta voi lapsia suojella tiettyyn rajaan asti ja sitten vain luottaa että ne pärjäävät ihan itsekin.
että jo kuusivuotias on noin kaverien vietävissä - ja hänen äitinsä!
vai kavereiden vietävissä. Etpä tunne meidän lasta etkä minuakaan. Harmittaako suakin jotenkin että mun 6v lapsi pärjää eikä roiku äidin helmoissa kuten sun ilmisesti 7v.
ja palstallakin olen purnannut kun tuota termiä viljellään koko ajan, mutta nyt olen kyllä kanssasi täysin samaa mieltä...
35 on aitoa white trashia...
ja niin onlapsen koulussa on moni muukin. Lapsen kaveri kulke kouluun yksin vielä pidemmän matkan. Ai, mutta sehän onkin jo 7 v 8 kk, se lienee täällä hyväksyttävää.
Aika montaa tuntuu harmittavan että 6 v uskaltaa ja haluaa mennä itse kouluun, it-kerhoon ja hoitaa toisella koululla ET-tunnilla käynninkin ITSE. Kohta en ole kotona etätöitä tekemässä joten lähtee ja tulee itsenäisesti.
Ei ihme että nykyajan nuoret on kykenemättömiä mihinkään ja edes vastuuttomia kun av-mammat niitä hyysää joka paikassa ja kaiken aikaa. Ettei vaan pikku nico-petteri joudu ottamaan vastuuta omasta kulkemisestaan tai itsestään.
pieni lapsi on "normaali" (kuten asian ap ilmaisit) silloin kun hän haluaa omilta vanhemmiltaan seuraa, kiinnostusta ja turvaa. Ja vaikkei sitä näyttäisikään haluavan, haluaa silti. Lapsi voi sanoa että "on niin noloo, sä oot niin tyhmä, kyl mä osaan...", mutta silti se sisimmässään kehrää kuin kissa, kun omat vanhemmat välittää...
Semmosta se on hautaan asti, vieläkin kehrään kuin kissa, jos omat vanhemmat vähän paapoo ja hemmottelee välillä, vaikka olenkin ihan "normaali".