miksi 1-luokkalaista viedään kouluun?
miksi 1-luokkalaista viedään kouluun, jos koulumatka on erittäin turvallinen, siis ei tien ylityksiä ja matkaakin vain noin 600 m? Laspi kuitenkin ihan "normaali"? Vai olenko itse epänormaali kun annan oman 1-luokkalaisen mennä itse kouluun samoissa olosuhteissa..?
Kommentit (118)
miksi 1-luokkalaista viedään kouluun, jos koulumatka on erittäin turvallinen, siis ei tien ylityksiä ja matkaakin vain noin 600 m? Laspi kuitenkin ihan "normaali"? Vai olenko itse epänormaali kun annan oman 1-luokkalaisen mennä itse kouluun samoissa olosuhteissa..?
äiti ei. Haluaa suojella lastaan viimeiseen asti ja pitää lapsena/vauvana.
Av:n mukaan ap on epänormaali. Lapsi pitää ehdottomasti saattaa/kuljettaa noin pitkä matka kouluun. Se on lastensuojelun paikka, jos lapsi kävelee itsekseen noin pitkän matkan. Huomenna on sun ovelle kolkuttaa pari tätiä lastensuojelusta koska sun ip-osoite on selvitetty ja ne teitää missä sä asut.
vai asiasta ihan yleisesti? Jos kyse on jostain tietystä perheestä niin sitten täytyy kysyä tuota syytä suoraan heiltä.
Oma 6-vuotias menee monesti kouluun auton kyydissä, johtuen siitä että lapsen kaverin äiti menee siitä ohi aamuisin (matka 2 km) ja on luontevaa viedä heidät molemmat sinne samalla. Iltapäivällä sitten kaivellaan ne kivet ja ojanpohjat jne. ja tutustutaan matkaan oikein perusteellisesti.
Meillä saatetaan kouluun vielä tokaluokkalainen. Matkalla yksi ison tien ylitys, nopeusrajoitus 80 km / h, linja-auto- ja rekkaliikennettä tiellä. Toisen tien ylityksessä on 50-rajoitus, mutta linja-autoliikenne siinäkin, ja aikataulut sellaiset, että usein tulee linja-auto juuri kouluun mennessä, ja ne bussit ajaa ylinopeutta, kun niillä on tiukat aikataulut.
Taksikyydin lapsi varmaan saisi myös. Mutta kun matkaa on alle 2 km, niin se menee pyörällä niin nopeasti, että ei viitsitä takseja odotella.
Minä antaisin lapsen mennä jo osan matkaa yksin, vain ison tien yli saattaisin. Mutta lapsi ei halua. Ei ole kovin rohkea yksilö eikä pidä muutoksista. Kai se on jossain vaiheessa vain pakotettava menemään yksin osa matkaa.
kyllä me vuosi sitten vielä saateltiin näillä ekoilla viikoilla kouluun. Meidän poika on niin hidas haaveilija, että ei se olis päässyt sinne ikinä, jos ei oltais alkuun oltu hoputtelemassa. Ja toisaalata, jos aamulla aikataulu ja suunta on sama, niin saatellaan vieläkin. Tai kuljetaan aamu yhdessä, yksi kouluun, yksi päiväkotiin ja yksi bussipysäkille. Kivaahan se on :)
Ja koulu on suunnilleen näköetäisyydellä.
Vastaus: kun ei se muuten ehdi. Ei jaksa nousta kovin aikaisin, ja pitää kuitenkin aamutoimet ehtiä ja sitten on jo liian kiire, pitää viedä autolla.
Ei ollut minun lapseni.
Ja aattele: Lapsen koulu on työpaikkani vieressä, joten käyn moikkaamassa häntä koulun ja iltiksen välissä - koska hän haluaa!
Meillä matkalla on yksi tienylitys, mutta silti.
Aloite viemisestä ei tule lapselta vaan hänen äidiltään. Lapsi ei saa yksinään eikä edes kaverin kanssa kulkea minnekään.
Oma lapseni on kyseistä lasta nuorempi ja saa silti kulkea matkan yksinään.
On se kumma, kun täällä menee itsenäistyminen aina vähän överiksi. Kai se nyt on mukavaa, vaikka lapsi osaisikin mennä jo yksin. Eikä minusta edes tarvitse vielä osatakaan.
Lapsi olis halunnut kulkea koulumatkat yhdessä lapseni kanssa, tai ainakin sanoi minulle näin. No, se on tietenkin heidän perheensä ratkaisu, mutta ajattelin että kaverusten olisi ollut mukava kulkea yhdessä kun samalta suunnalta ei muita koululaisia ole.
Oma lapseni haluaa ehdottomasti kävellä, vaikka voisin hänet autolla viedä. Rehtori sanoi tutustumistilaisuudessa, että jos vain mahdollista (siis jos on turvallinen matka), niin antakaa lasten kävellä kouluun, koska autoliikenne koulun lähellä lisääntyy, jos kaikki tuodaan kouluun.
Jäin vain miettimään, että miksiköhän vievät. En kehtaa kysyä, koska asia ei kuulu minulle metriäkään, kunhan pohdin ;-DDD
t. ap
Jokainen perhe tekee omat ratkaisunsa - ja kypsät aikuiset tekee ne ilman auktoriteetteja tai muiden sohlaamista.
On se kumma, kun täällä menee itsenäistyminen aina vähän överiksi. Kai se nyt on mukavaa, vaikka lapsi osaisikin mennä jo yksin. Eikä minusta edes tarvitse vielä osatakaan.
Siitä, että lasta vauvatetaan niin, ettei koululaisena kykene tekemään mitään itsenäisesti.
99 % näissä tapauksissa kyse on siitä, että vanhempi ei kykene päästämään lapsesta irti eikä usko, että lapsi osaisi kävellä suoraa tietä muutaman sadan metrin kouluun. Se todellakin on taito, mikä kouluun menevällä TÄYTYY olla.
Minä kun vein lapsia kouluun ihan vain sen takia, että oli kiva. Ja toiseksi, samalla reissulla tuli käytyä kaupassa.
Joskus on ihana hemmotella omia lapsiaan.
Ap, jos kovin ahdistaa niin ammattiapu on ihan hyväksi tuohon naapurikyttäämiseen.
ei halua lapsensa kävelevän sinun lapsesi kanssa.
Omakin lapsi olisi halunnut kulkea erään tosi vittumaisen ja lellityn kakaran kanssa. Sellaisen peruskiusaajan, tiedättehän.
Minä vaivihkaa sain heidän tiensä eroamaan ja tosiaan, kuskasin omaa lastani kouluun niin kauan, että oma lapsi sai parempia kavereita.
Hankalaa oli tosiaan, että tuo kiusaajakakara asui naapurissa ja oma lapsi oli vielä niin naivi, että halusi kaveerata sen kanssa. Mutta minä tiedän siitä perheestä niin paljon, että en halunnut lastani sellaiseen porukkaan.
Ratkaisu oli hyvä. Naapurin kakara polttaa jo tupakkaa tällä hetkellä ja kaljakin kai maistuu.
Ehkä se naapuri haluaa suojella lastaan, eikä halua päästää sinun pentusi kanssa liikkeelle.
Lapsi olis halunnut kulkea koulumatkat yhdessä lapseni kanssa, tai ainakin sanoi minulle näin. No, se on tietenkin heidän perheensä ratkaisu, mutta ajattelin että kaverusten olisi ollut mukava kulkea yhdessä kun samalta suunnalta ei muita koululaisia ole.
Oma lapseni haluaa ehdottomasti kävellä, vaikka voisin hänet autolla viedä. Rehtori sanoi tutustumistilaisuudessa, että jos vain mahdollista (siis jos on turvallinen matka), niin antakaa lasten kävellä kouluun, koska autoliikenne koulun lähellä lisääntyy, jos kaikki tuodaan kouluun.
Jäin vain miettimään, että miksiköhän vievät. En kehtaa kysyä, koska asia ei kuulu minulle metriäkään, kunhan pohdin ;-DDD
t. ap
Minä kun vein lapsia kouluun ihan vain sen takia, että oli kiva. Ja toiseksi, samalla reissulla tuli käytyä kaupassa.Joskus on ihana hemmotella omia lapsiaan.
Ap, jos kovin ahdistaa niin ammattiapu on ihan hyväksi tuohon naapurikyttäämiseen.
Tässä taas aivan mahtava esimerkki siitä kuinka lapsille tehdään niitä karhunpalveluksia :(
Kiitos! Hyvä, että aukaisit silmäni. Siitähän se johtuu! Onneksi olen niin tyhmä, etten tätä tajunnutkaan. Hyvä että kysyin täältä, täältä saa tällaiset vähän tyhmemmätkin aina onneksi neuvoja. t. ap
ei halua lapsensa kävelevän sinun lapsesi kanssa. Omakin lapsi olisi halunnut kulkea erään tosi vittumaisen ja lellityn kakaran kanssa. Sellaisen peruskiusaajan, tiedättehän. Minä vaivihkaa sain heidän tiensä eroamaan ja tosiaan, kuskasin omaa lastani kouluun niin kauan, että oma lapsi sai parempia kavereita. Hankalaa oli tosiaan, että tuo kiusaajakakara asui naapurissa ja oma lapsi oli vielä niin naivi, että halusi kaveerata sen kanssa. Mutta minä tiedän siitä perheestä niin paljon, että en halunnut lastani sellaiseen porukkaan. Ratkaisu oli hyvä. Naapurin kakara polttaa jo tupakkaa tällä hetkellä ja kaljakin kai maistuu. Ehkä se naapuri haluaa suojella lastaan, eikä halua päästää sinun pentusi kanssa liikkeelle.
Lapsi olis halunnut kulkea koulumatkat yhdessä lapseni kanssa, tai ainakin sanoi minulle näin. No, se on tietenkin heidän perheensä ratkaisu, mutta ajattelin että kaverusten olisi ollut mukava kulkea yhdessä kun samalta suunnalta ei muita koululaisia ole. Oma lapseni haluaa ehdottomasti kävellä, vaikka voisin hänet autolla viedä. Rehtori sanoi tutustumistilaisuudessa, että jos vain mahdollista (siis jos on turvallinen matka), niin antakaa lasten kävellä kouluun, koska autoliikenne koulun lähellä lisääntyy, jos kaikki tuodaan kouluun. Jäin vain miettimään, että miksiköhän vievät. En kehtaa kysyä, koska asia ei kuulu minulle metriäkään, kunhan pohdin ;-DDD t. ap
Mä vein lapsen koululle , kävelin samaa matkaa koulun viereiselle bussipysäkille. Siinä oli vielä kiva jutella asioista yms. Ja lapsi oli ip-kerhossa josta hänet haettiin kotiin. Tokan luokan keväällä lapsi tuli itse ip-kerhosta, ei enää haettu. Lapsi osaa tehdä itsenäisesti asioita eikä ole arka, mutta hänestä oli ihan kivaa mennä yhdessä. Joskus vieläkin kävellään samaa matkaa koululle, vaikka lapsi on jo 11 v.
mun ekaluokkalaiseni aloitti reilu viikko sitten. Saatan kouluun siten, että saa mennä monta metriä edellä ja minä varmistan takana sujuvuuden. Matkaa 2,5 km.
Koulun lähestyessä ekaluokkalaiseni siirtyy omasta aloitteestaan mun viereeni kävelemään. Vaikka reipas on, monesti pyytää mua vielä pihalle kun on piha täynnä lapsia ja meteliä, kunnes löytää kavereitaan.
Minusta on tärkeää, ettei kaikkea kaadeta heti ekaluokkalaisen vastuulle. Siellä koulussa on paljon opeteltavaa ja vastuuta 4 tunnin aikana: omista tavaroista ja vaatteista huolehtiminene, vessakäynnit, uloslähteminen kenkienlaittamisisneen, ruokalassa tarjottimen kanssa ruokien ottaminen, läksyt, ip-kerhoon siirtyminen 2 kadun yli jne: . Meidän mielestä samaan syssyyn ei tarvitse kaikkea alkaa opettelemman, ehditään hyvin yhdessä harjoitella koulumatkaa ees taas. Meistä 7 vuotias on vielä pieni eikät tarvitse olla valmis !
Samoin minusta on mukava kulkea yhdessä, omat kouluajat tulevat mieleeni. Ei varmaan mene kauan kun emme saa kulkea yhdessä, ei saa olla vanhemmat näkyvillä :)
Minä kun vein lapsia kouluun ihan vain sen takia, että oli kiva. Ja toiseksi, samalla reissulla tuli käytyä kaupassa.Joskus on ihana hemmotella omia lapsiaan.
pinenenä mahdollisimman itsenäinen. Meillä ovat kyllä saaneet olla lapsia pitkään, eikä niistä tuon huonompia ole tullut.
Ja aattele: Lapsen koulu on työpaikkani vieressä, joten käyn moikkaamassa häntä koulun ja iltiksen välissä - koska hän haluaa!
idiootteja olette molemmat osapuolet.
Mulle riitti tämä ketju, puolet siitä ihan käsittämätöntä juupas-eipäs-"sä oot sivistymätön"-"eiku ite oot" - kinaa.
Se on moro.
-102, joka olisi toivonut keskustelua itse aiheesta-