Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytyksessä ei saa syödä = tottako?

Vierailija
22.08.2012 |

Tällaista minulle on väitetty, mutta mikä on totuus? Kuulostaisi vähän hassulta, ettei esim. 20-tuntiseksi venyneessä synnytyksessä saisi laittaa mitään suuhunsa. Omasta kunnostahan on tietysti kysymys, mutta JOS on kykenevä syömään?

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka hätäsektio, niin on vaarallista, jos mahassa on ruokaa, se voi mennä keuhkoihin. Mun synnytys kesti 32 tuntia enkä syönyt mitään, ei kyllä edes tullut mieleenkään syöminen.

Vierailija
2/55 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja totta on,ei saa syödä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kohdunsuu oli n. 6 cm auki. Selitys oli se, että jos joutuukin keisarileikkaukseen niin siitä ruokailusta on jotain haittaa. Lapsi syntyi ihan normaalisti alakautta, mutta istukka ei irronut sitten nillään, joten se leikattiin. Muistan sen hillittömän janon, mikä mulla oli synnytyksen jälkeen, mutta vain huulia kostutettiin...

Vierailija
4/55 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne voi tuoda jotain mehua, että saa energiaa jos synnytys kestää monta tuntia. Kyllä itsellänikin teki tiukkaa, kun synnyksessä kesti ja mies kävi välillä syömässä...mutta synnytyksen jälkeen saa onneksi syötävää.

Vierailija
5/55 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka nyt mistäkin sitten laskee synnytyksen alkaneen. Mä olin ainakin ehtinyt vedellä hyvinkin paljon ruokaa ennen kuin vihdoin sairalassa (puhelimitse) uskottiin että ne mun supistukseni ihan oikeasti ovat supistuksia.

Supisteli vuorokauden verran niin että mulle sanottiin ettei kyse voi olla oikeista supistuksista, joten söin ihan normaalisti koko ajan. Kun sitten vihdoin tuntui etten yksinkertaisesti enää kestä, ja että synnärillä pitää tehdä jotain tilanteelle vaikka ei olisikaan oikeita supistuksia, hädintuskin ehdin sairaalaan ennen kuin vauva syntyi.

Ei ole niin helppoa määritellä.

Vierailija
6/55 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kerran saanut tuoremehua, koska supistukset olivat "uneliaita".

Toisessa synnytyksessä minulla oli jano ja pyytelin jatkuvasti vettä. Kätilö antoi kerran vettä ja iski sen jälkeen käteen nesteytystipan ilmoittaen, että juoda ei saa.

Vierailija
7/55 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin supistusten kanssa kotona vuorokauden syömättä, laitokselle mennessä oli sitten jo niin auki että sain epiduraalin. Kivut hävisi ja armoton nälkä iski ja kysyin saisiko vaikka leivän mutta tosiaan tuon leikkausriskin takia sai lasin mehukeittoa ja appelsiinimehua. Synnytyksen jälkeen palasi nälkä ja saatiin lohta ja perunaa ja pyörryinki heti sen jälkeen :D

Vierailija
8/55 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä syömistäkään varsinaisesti kielletty, todettiin vain, ettei se ole kovin suositeltavaa. Ei kyllä ollut nälkäkään, mutta huomasin verensokerin laskun lisäävän huonovointisuutta. Tätä helpottaakseni napostelin jotain pientä supistusten välillä sekä lisäksi mehukeittoa (tätä ihan kätilön suosituksesta). Esikoisen synnytys eteni sen verran hitaasti, että nämäkin tulivat ajankohtaiseksi. Kuopusta synnyttäessä ruoka oli viimeisenä mielessä. Silloinkin join kyllä.

Vierailija
9/55 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käynnistettiin synnytys aamulla yhdeksältä ja mulle tuotiin vielä saliin ihan kunnon ruoka kymmeneltä. Lapsi syntyi kolmelta. Jos olisi kauemmin mennyt niin olisivat leikanneet kun sydänäänet heikot, että vissiin aika riskillä sitten söin. Enkä tiedä miksi edes sain ruokaa... :O

Vierailija
10/55 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kyllä saanut juotavaa tai lähinnä kätilö pakotti juomaan mehua (kamala pahoinvointi aina supistusten aikana ja mitään ei tehnyt mieli ja mut pakko oli juoda ja seuraavassa hetkessä sitten oksensin). Ja synnytys kesti vain 10 h eli ei mitenkään pitkään.

Vierailija
11/55 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sain ison mukillisen mustikkakeittoa, kätilö toi minulle.

Koskaan mustikkakeitto ei ole maistunut NIIN taivalliselta ja saanut aikaiseksi sellaista energiaa kuin silloin. Heh.

Vierailija
12/55 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai nyt alkusupistusten aikana saa syödä. Niitähän voi olla koviakin loppu vaiheessa ja sitten loppuvat.

Ekan kerran menin Hesen kautta sairaalaan, lähittivät kotiin odottamaan.

Olen kyllä ottanut peräruiskeen molemmissa.

Vierailija
13/55 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukuttaminen on vaarallista, jos mahassa on ruokaa / juomaa, koska intubaatioputkea laitettaessa mahansisältö usein nousee ylös ja ihminen saattaa vetää sen keuhkoihinsa. Siitä taas seuraa paha keuhkokuume, joka voi olla hengenvaarallinen. Tästä syytä 6 tuntiin ennen nukutusta ei saisi syödä koskaan.

Tottakai esim. onnettomuustilanteessa nukutetaan, jos on pakko, mutta riskejä se lisää huomattavasti.

Samasta syystä synnytyksessä ei saisi syödä, mikäli on olemassa pienikin riski, että seuraavan 6 tunnin kuluessa voidaan joutua kiireelliseen tai hätäsektioon. Ensisynnyttäjälle saatetaan siis ihan alkuvaiheessa antaa ruokaa. Samaten jos synnytys näyttää kestävän ja kestävän, niin usein saatetaan antaa jotain kevyttä ja nopeasti mahasta eteenpäin menevää (esim. juotavaa, jogurttia, tms.). Mitään raskasta, rasvaista tai isoa ateriaa ei anneta kellekään.

Siihen ei tietenkään voi vaikuttaa, mitä ihmiset kotonaan syövät, mutta ei siitä silloin tuomiotakaan tule jos ihmiset keuhkokuumeeseen menehtyvät siksi, että ovat itse syöneet. Sen sijaan jos sairaalassa on annettu ruokaa, niin vika on sairaalan henkilökunnassa.

Vierailija
14/55 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lapset syntyneet aina illalla. Ja synnytyksen vuoksi on ollut koko päivä syömättä. Ja synnytyksen jälkeen saa sitten kaksi voileipää ja kärrätään nukkumaan. Eikä mieskään saa tulla mukaan, kun on yö, joten ei voi tuoda ruokaa.

Eka yö on sitten mennyt aina nälässä valvoessa. Mutta mitäpä siitä, on niillä parilla voileivällä sentään selvinnyt hengissä yön yli.

Vierailija
15/55 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuotiin mehua ja jugurttia, vähän myöhemmin leipää. Lisäksi söin oman suklaapatukkani ja senkin luvan kanssa..niin ja tämän kaiken ehdin vetäistä neljässä tunnissa, olin jo 5cm auki kun menin synnärille;) ilokaasuissa mulle iski kauhea mässy.

Vierailija
16/55 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jugurttia söin myös. Mä olisin vähintään pyörtynyt, jos en olisi mitään saanut syödä. Synnytys kesti 38 tuntia.

Vierailija
17/55 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin sairaalan ammeessa leipää ja myöhemmin suppareiden välissä aamupalan.Ei kukaan edes kyseenalaistanut kun pyysin näitä.Toinen synnytys oli tämä ja eka oli ongelmaton.

Vierailija
18/55 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salissa ihan sain vetää naamaani lämpimän ruoan :)

Ja söin hyvällä ruokahalulla :) Supistukset eivät olleet kipeitä ja taisin olla auki n. 6-7 senttiä.

Vierailija
19/55 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei syöminen ja juominen käynyt edes mielessä.

Vierailija
20/55 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin käynnistykseen ja olin tipassa klo 9 alkaen. Klo 11:30 sain lounaan ja samalla sanottiin, että lounaan jälkeen puhkaistaan kalvot... Että pitää eka syödä :) No sitten odottelin kyllä lääkäriä klo 13 asti, mutta kuitenkin tunti ruoan jälkeen puhkottin kalvot, eikä kukaan puhunut mitään mistään syömättömyyksistä.

Kolmatta synnytin just lounasaikaan, olin taas käynnistyksessä ja aamupalan sain klo 7:30 normaalisti, klo 9 tippaan ja vauva syntyi klo 12. Katselin kyllä levottomasti kelloa ja mietin, milloin saan ruokaa :D Se tuotiin sitten vasta kun oli synnytetty vauva ja jälkeiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi