Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies ei halua minun sukunimeäni enkä minä hänen..

Vierailija
22.08.2012 |

eikä hän myöskään halua että pidän omani "siinähän menis kaikki ihan sekaisin!". Molemmilla on suht harvinainen sukunimi, mutta olen jo suhteen alusta asti sanonut että omaani en vaihda. Nyt kun naimisiinmeno on tullut puheeksi, mies on kuin ei olisi asiasta kuullutkaan. Ei siis olla varsinaisesti tapeltu aiheesta, mutta pientä naljailua ollut.

Onko muilla ollut tällaista tilannetta?

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajateltiin tosin sitten keksiä ihan uusi sukunimi. Jostan kuitenkin luin, että kahden sukunimen yhdistäminen olisi kiellettyä uutta sukunimeä luodessa, tarkoittaako se ettei esim. voitaisi yhdistää nimiämme ja olla 'Kalliosuutari' (esimerkki!)?

Vierailija
62/66 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisella ei ole koskaan "omaa sukunimeä" - sehän on aina jonkun miehen sukunimi JOKA TAPAUKSESSA :D

Isältäs oot nimes saanu, tai jos olet äitisi sukunimellä niin hän on sen joltain mieheltä jostain syntyessään/naimisiin mennessään saanut.

Oma nimi on se, mitä on lapsuudesta asti tottunut käyttämään. Oman nimen säilyttämisen taustalla voi olla puhtaasti mukavuudenhalu: ei kiinnosta opetella uuden sukunimen käyttöä eikä lähteä uusimaan henkilöpapereita yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta yhdysviivalla ei voi ottaa molempia sukunimiä sellaisenaa.

Eli esim. Kallio ja Suutari voivat todellakin ottaa nimen Kalliosuutari mutta Kallio-Suutari ei käy.

Ajateltiin tosin sitten keksiä ihan uusi sukunimi. Jostan kuitenkin luin, että kahden sukunimen yhdistäminen olisi kiellettyä uutta sukunimeä luodessa, tarkoittaako se ettei esim. voitaisi yhdistää nimiämme ja olla 'Kalliosuutari' (esimerkki!)?

Vierailija
64/66 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiukemmin omaan sukuunsa kuin miehen sukuun, siksi oman sukunimenkin pitäminen on luonnollista.

Tuntuisi oudolta olla anopin ja appiukon kanssa samalla nimellä. Luonnollisesti omat vanhempani ja oma suku ovat mulle läheisempiä ja siten mieluummin leimaudun nimeni kautta heihin kuin miehen sukulaisiin.

Vierailija
65/66 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisella ei ole koskaan "omaa sukunimeä" - sehän on aina jonkun miehen sukunimi JOKA TAPAUKSESSA :D

Isältäs oot nimes saanu, tai jos olet äitisi sukunimellä niin hän on sen joltain mieheltä jostain syntyessään/naimisiin mennessään saanut.

Mulle on ihan sanomattakin selvää että otan mieheltäni sukunimen kun menemme ensikesänä naimisiin. TIETTY. Ja lapset ristitään miehen nimellä kuten kuuluukin.

Esim. maaseudulla sukunimi on tullut tilan nimestä. Ja jos tilan tytär avioituu, tilalle tuleva mies sai naisen sukunimen. Että silleen.

Vierailija
66/66 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on sama nimi kuin lapsellani ja myös lapsella on sama nimi kuin isällään. Me olemme perhe. En ole perhe enää sukuni kanssa, enkä liioin mieheni suvun kanssa.