Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi se on sinulle ongelma, että joku toinen uskoo Jumalaan?

Vierailija
21.08.2012 |

Niin, miksi?

Miksi et suostu arvostamaan toisen ihmisen uskoa, jos se hänelle on aitoa, ja ei aiheuta muille ihmisille harmia?

Asiallinen perustelu, kiitos!

(ja tämä siis erityisesti niille, jotka täällä aina jokaiseen "uskonnolliseen" aloitukseen tulee jotain mollaamaan)

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

uudestisyntyneet kristityt ovat jotain ihan muuta mitä tässäkin ketjussa monet kuvailevat.

Jos "menettää kyvyn ajatella itse" ja "ohjeet sanellaan seurakunnasta", voisin kuvitella että henkilö on liittynyt johonkin erikoiseen lahkoon eikä suinkaan ole uudestisyntynyt Pyhästä Hengestä!

Samoin, ainakin tuntemani uudestisyntyneet ovat hyvinkin tietoisia omista synneistään ja huonoudestaan, eikä ylpeys tai "olen parempi kuin muut" ajattelu ole todellakaan ajatuksissa. Poikkeuksia aina on. Kyllä uskoviin löytyy ihan yhtä lailla niitä jotka teeskentelee, on leuhkia, ei ymmärrä toisia jne. ihan samoin kuin mihin tahansa muuhunkin väestöön. Mutta pääasiallisesti tilanne on toisin päin.

Eli jos joku "tulee uskoon", kannattaa kysyä että mihinköhän uskot? Jumalaan uskominen on myöskin ihan eri asia, kuin uudestisyntyminen Pyhästä Hengestä. Joku sanoo aurinkoakin Jumalaksi, mutta hän ei ole kristitty silloin.

Ja otaksun että esim tämän ketjun aloittaja on tarkoittanut juurikin uudestisyntyneitä kristittyjä.

Vierailija
2/33 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tottuneet sellaiseen omahyväiseen puheenparteen, jossa lähtökohtaisesti muut on huonompia. Suurin osa ei varmasti edes tiedosta sitä rivien välistä tihkuvaa asennetta. Luulen että usein metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tottuneet sellaiseen omahyväiseen puheenparteen, jossa lähtökohtaisesti muut on huonompia. Suurin osa ei varmasti edes tiedosta sitä rivien välistä tihkuvaa asennetta. Luulen että usein metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan.

tuo asenne on erittäin voimakkaana Raamatussa itsessään ja sieltä väistämättä imeytyy uskonnolliseen yhteisöön.

Vierailija
4/33 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-sodat

-kuka on oikeassa

-miten tulkitaan

-ei rakenneta rauhaa (muut ei usko kuten me joten väärässä) kuin näennäisesti, sisltää erottelun meihin ja teihin

-mitä ihmeen tekemistä koulun kanssa

-sen varjolla vielä tänä päivänä naiset ei voi itse päättää ehkäisystä, koulutuksesta, pukeutumisesta

-sorretaan vähemmistöjä

noi nyt tuli pikasesti mieleen

t. uskovainen

Vierailija
5/33 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ongelma uskovissa on se, että monet luulevat olevansa parempia ihmisiä kuin ei-uskovat ja mun tuntemat uskovat myös ovat pahimpia tuomitsemaan muita ihmisiä esim. homoja ja muita vähemmistöjä. Mun mielestä uskovien pitäisi olla hyvinkin avarakatseisia ja hyväksyä ihmisten erilaisuus. Mun mielestä ylipäätään ihmisten tehtävä ei ole tuomita ketään.

ihan samaa mieltä...

ap

tarkoitin tässä ihan puhtaasti sitä, että joillekin tuntuu usko sinänsä olevan jokin ongelma.. Tottakai uskovaisissakin ihmisissä on idiootteja, mutta tämä on mielestäni sitten eri juttu.

Yleensä näissä ketjuissa täällä ei nimittäin siihen haukkumiseen vaadita kuin se, että joku ilmaisee olevansa ns. "uskovainen".

Mielestäni se ei ole millään lailla tuomittava ominaisuus, ellei siihen sitten tosiaan yhdisty jotain muita negatiivisiä piirteitä.

ap

pään sisällä elävä usko voi teoriassa tuoda hyvää henkilölle itselleen mutta muuttuessaan uskonnoksi tulee erilaiset normit ja toimintamallit kehiin ja useimmiten ne tuo mukanaan enemmän haittaa kun hyötyä

Vierailija
6/33 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös ap kysynyt, miksi ne ketjut pitää mennä pilaamaan? Nyt taas suistui raiteiltaan tämä keskustelu.

Vierailija
7/33 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös ap kysynyt, miksi ne ketjut pitää mennä pilaamaan? Nyt taas suistui raiteiltaan tämä keskustelu.

eikö täs just tullu perusteluja sille?

vai vaivaako sua se että asiaa on pikkusen vaikea rajata omaksi kivaksi?

justiin on osoitettu että se ei mene ihan niin ja siinä vastaus ap:n kysymyskeen....

Vierailija
8/33 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja on totta, että tämä on väärä foorumi... tuli vain tuosta yhdestä esirukouspyyntöketjusta mieleen, kun jonkun sinnekin oli pakko heti änkeä solvaamaan ja haukkumaan... En vain ymmärrä.

Ap

Tarkoititko tätä ketjua?

http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1678089/esirukouspyy…

Mitä ap itse tykkäisit, jos joku täällä pyytäisi muslimisiskoilta esirukousta, että sinusta tulisi muslimi? Voitko myöntää että ajatus saattaisi mielestäsi olla edes hippusen loukkaava?

Vierailija
9/33 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovat ei todellakaan pidä itseään muita parempina. Tuollaiset lausumat vain paljastavat ihmisen, eli panettelun halun, sillä uskova elää tosiaankin armosta tietäen, ettei yksinään ole mitään. Mitä pidemmälle uskossa ja Jumalan läheisyydessä etenee sen enemmän ymmärtää oman syntisyytensä ja oman kertakaikkisen voimattomuutensa sitä miksikään muuttaa. Minä väistyy, sinä saavut.

Jos kertoo olevansa uskossa, tai se tulee jotenkin ilmi, alkaa käännytys yleensä heti. Ristiretket nyt ainakin puidaan. Sitten haukutaan naiiviksi (lapsen usko on jees!) Nämä ihmiset eivät kuitenkaan voi olla asiantuntijoita ilman uskoa, ja toisaalta eivät voi sanoa, etteivät usko, koska eivät edes tunne sitä mihin eivät usko. Edes Raamatun läpi lukeminen ei kylmälle sydämelle asiaa avaa, sillä Raamattu ei ole kirja, vaan Henki.

Joo, AP kysyi ihan jotain muuta, mutta tulipahan sanottua.

Vierailija
10/33 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovat ei todellakaan pidä itseään muita parempina.

että sä kirjoitit tähän ketjuun siksi, että salaa sisimmässi mietit ateismia, ehkä tiedostamattasi, ja nämä keskustelut kiehtovat sinua koska tiedät ateismin olevan ainoa totuus, niin voitko käsi sydämellä väittää ettei tuollaisesta puheesta välity tietty halveksiva ja keskustelukumppanin yläpuolelle asettuva asenne?

Vierailija
11/33 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään henkilökohtainen uskominen ei ole minulle ongelma. Uskonnosta tulee ongelma kun vaaditaan että muutkin elävät sen uskovaisen määrittelemällä tavalla ja luokitellaan ihmisiä hyviin uskovaisiin ja huonoihin ei-uskovaisiin.

Vierailija
12/33 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

he olettavat että ateistit eivät voi olla tietoisia omista 'synneistään' tai sanotaanko mieluummin moraalisesta epätäydellisyydestään. Samoin uskovaiset ajattelevat ettei ole muita tapoja kasvaa ihmisenä ja löytää armo. Ateisti vaan löytää armon itsestään eikä jostain ulkopuolisesta voimasta.

Usko on vaarallista epäkypsien ihmisten kohdalla siitä syystä, että usko ei ole tiedon väärti, ja jos ihminen perustaa käytöksensä uskon varaan, ylilyönnit ovat erittäin todennäköisiä.

Sinänsä minua ei haittaa esirukouspyynnöt eikä hiljainen uskominen vaikka metsän keijuihin niin pitkään kuin minun ei tarvitse uskoa niihin. Omakin ateistinen maailmankatsomukseni perustuu uskoon siinä mielessä, että uskon hyvyyteen, rakkauteen ja inhimillisyyteen, vaikkei niidenkään voida todistaa aina ja aukottomasti olevan hyväksi.

Vierailija
13/33 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

intomieliset uskovaiset estävät evoluution opettamisen kouluissa uskonnollisista syistä ja vaativat luomisoppia tilalle.

Mielestäni uskonnonopetuksen paikka on kirkoissa, ei kouluissa.

Vierailija
14/33 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki säälittää vähän että on niin vahvasti luottavainen ihmisten keksimään ristiriitaiseen oppijärjestelmään

Vierailija
15/33 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- uskovaisia tuntuu kovasti haittaavan se, kun joku ei usko. Kutsutaan ateistiksi ja muuta.

Uskonto on mielestäni yksityisasia jos mikä. Käännytys saa ihokarvani pystyyn, samoin kuin evoluutioteorian vastainen toitotus. Uskonasiat ja tiede olisi syytä pitää ihan erillään.

Vierailija
16/33 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskonnollisissa aloituksissa mollataan kuin muissakin. Aloituksen todellisuuteen perustumattomat väitteet, rivien välissä kettuilu, itsekorostus ei-uskovaisia mollaamalla ja niin edelleen.

Vierailija
17/33 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten sen kysymyksen voisi yhtälailla asettaa toisinkin päin.

Mutta siis tämä kysymykseni oli niille, joille se tuntuu olevan jonkinlainen mollamisen aihe, jos joku uskonsa esim. täällä osoittaa.

Harvan aidon uskovaisen olen kylläkään ketään sen vuoksi kuullut haukkuvan, että joku ei usko... Tyhmää toki myös, jos niin on.

Vierailija
18/33 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joku toinen ei usko Jumalaan.

Vierailija
19/33 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä joku sitten yrittänyt käännyttää? En ole huomannut.. Ap:n aloitukseen kyllä yhdyn, enemmän sitä niin päin on.

Ps. Ateisti ei ole haukkumanimi, niin kun ei uskovainenkaan.

Vierailija
20/33 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten sen kysymyksen voisi yhtälailla asettaa toisinkin päin.

Mutta siis tämä kysymykseni oli niille, joille se tuntuu olevan jonkinlainen mollamisen aihe, jos joku uskonsa esim. täällä osoittaa.

Harvan aidon uskovaisen olen kylläkään ketään sen vuoksi kuullut haukkuvan, että joku ei usko... Tyhmää toki myös, jos niin on.

Ja haluaisin sanoa vielä, että itse en ole sellainen "julistava" uskovainen, mutta tunnen sellaisia, ja kadehdin heitä, sillä he ovat selvästi löytäneet sen "totuuden" elämäänsä, ja haluavat vain hyvää muille sitä julistamalla.

Tottakai, jos on itse jotain hyvää löytänyt, toivoisi, että muutkin sen löytäisivät. Minäkin haluaisin sellaisen todellisen uskon vilpittömästi löytää.

Ja on totta, että tämä on väärä foorumi... tuli vain tuosta yhdestä esirukouspyyntöketjusta mieleen, kun jonkun sinnekin oli pakko heti änkeä solvaamaan ja haukkumaan... En vain ymmärrä.

Ap