meidän pitäisi pärjätä 80 eurolla 20 päivää, onnistuuko?
Äiti ja lapsi. Tämän kuun lapsilisät, palkat ym. menevät laskuihin. Laskujen jälkeen jää 80 euroa, elatustuki tulee ensi kuun 10. ja siihen asti pitäisi pärjätä tuolla kahdeksallakympillä, eli 4 euroa per päivä olisi rahaa käytettävissä huomisesta tuohon syyskuun 10.päivään. Ruokaa on kaapissa jonkin verran. Vinkkejä?
Kommentit (25)
Meitäkin kaksi, äiti ja teinityttö.
Joka vielä harrastaa urheilua monena päivänä viikossa, joten ruuan on oltava monipuolista.
Tosi tiukkaa on kyllä ollut. Esim. kahvia ei ole nyt ollut enää tällä viikolla rahaa ostaa. Ja jännittä kuinka bensat riittää.
Leipää olen leiponut itse, ollaan käytetty soijarouhetta, pakkasesta ja puskista marjoja, tehty puuroja, turkkilainen jugurtti on riittoisaa, tehty välillä suolaista piirakkaa esim. sienistä tai sipulista.
Lihan syöminen on ollut vähäistä, mutta onneksi tuossa soijarouheessa on runsaasti proteiinia, joten sitä olen lisäillyt vähän joka ruokaan.
kuten tuossa jo aiemmin täsmensin, niin kotona tehty leipä on ok vain just uunista otettuna, seuraavana päivänä se on sitkeää jänttänää. Olen suurperheen äiti ja leivoin kyllä aikanaan, ja olen maistanut yhden sun toisenkin naisen kotitekeleitä, eivät ole sen kummempia.
meillä on aina leivottu ruisleipä, ja leivinuunissa se on kyllä maailman parasta, vielä seuraavinakin päivinä:)
Tosin mikään leipähän ei pysy tuoreena montaa päivää, onneksi on pakastimet, josta voi nostaa sen verran mitä syö.
t.suurperheestä myös, jos se nytjoku meriitti on:D
Kaikki 80 euroa meni ruokaan ja päivittäistarvikkeisiin, mutta söimme hyvin ja terveellisesti. Onneksi ei tullut yllätysmenoja!
Tein mm. kalakeittoa, kanakeittoa, kasvissosekeittoa, kanaa+uunijuureksia, lohta+perunamuusia, linssipihvejä, makaronilaatikkoa, pellillisen pitsaa, kana-parsakaali-pinaattipiirakkaa, salaatteja... Pakastin osan ruoista ja söimme samaa ruokaa sitten muutaman päivän päästä uudestaan.
Lisäksi ostin 4 kg Pirkan sämpyläjauhoja, joista leivoimme isot määrät sämpylöitä pakkaseen. Leipää ei tarvinnut ostaa siis ollenkaan. Taikinaan sekoitin porkkanaa, pinaattia, auringonkukansiemeniä.
Marjoja poimin muutaman litran, osa meni suoraan iltapuuroon, osa pakkaseen. Hedelmät ja juurekset ovat tähän aikaan vuodesta halpoja, joten ei tarvinnut niistä tinkiä. Myöskään kahvista en tinkinyt (joku sitä ehdotti).
Tarkkaan suunnittelin ja budjetoin ennen kauppaan menoa. 4 kertaa kävimme kaupassa ja jokaiselle kerralle oli budjetoitu n. 20 euroa. Tänään saatiin rahaa, mutta ei tässä vieläkään tuhlailemaan päästä - samalla linjalla jatkamme.
Silloin kun joutuu köyhäilemään, leipä jätetään veks kokonaan.
Mä en edes köyhäile, mutta en käytä leipää. Säästyy mielettömästi rahaa.
Perunapohjaiset ruuat on tolla budjetilla kova sana. Viljat kannattaa syödä nyt puurona. Leipää ehtii ostamaan sitten taas ,kun on rahaa.
Ja se on totta että itsetehty leipä maistuu pahalta nopeasti. Ja leikkeleet ne vasta maksaakin ym. leivän päälliset.