Asuntolaina yksin?
Haluaisin tietää, että
-paljonko saitte lainaa
-paljonko oli omaa rahaa
-ja paljonko on kk tulonne/brutto
-oma ikä?
Itse ostamassa ensiasuntona yli 40-vuotiaana, ja vaikka lainatarjouksia on pankeilta tullut niin mietin että kaatuuko kaikki siihen että mulla ei ole omaisuutta ja käsirahaa on liian vähän. Kertokaa siis pliis teidän lainansaannin edellytykset. Ja kiva olisi jos laina olisi otettu nyt maksimissaan viiden vuoden sisällä, ajat on kuitenkin muuttuneet niin ei voi verrata jonnekin 20 vuoden takaiseen tilanteeseen.
Kommentit (28)
Otin 240 000 euroa asuntolainaa 3200 euron nettotuloilla 37-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
noin 7 vuotta sitten, 38 vuotiaana ostin reilun 100 000€ 1960-luvun kerrostaloasunnon.
Omaa rahaa reilut 30 000€, lainaa pankilta alle 70 000€. Vakituinen täysiaikainen työ, mutta Tulot reilusti alle mediaanin.Marginaali lainalle on kyllä aika korkea .90%. 12kk euribor-lainalle, annuiteettilyhennyksellä
niin ja laina-aika 25 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:noin 7 vuotta sitten, 38 vuotiaana ostin reilun 100 000€ 1960-luvun kerrostaloasunnon.
Omaa rahaa reilut 30 000€, lainaa pankilta alle 70 000€. Vakituinen täysiaikainen työ, mutta Tulot reilusti alle mediaanin.Marginaali lainalle on kyllä aika korkea .90%. 12kk euribor-lainalle, annuiteettilyhennyksellä
Miksi noin pitkä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
noin 7 vuotta sitten, 38 vuotiaana ostin reilun 100 000€ 1960-luvun kerrostaloasunnon.
Miksi noin pitkä?
Olen eri, mutta itse otin 30 vuoden asuntolainan varmuudeksi, mutta loppujen lopuksi maksoin lainan 16 vuodessa pois kiitos alhaisten korkojen.
2 vuotta sitten 45 vuotiaana 100k lainaa.
Omaa rahaa asuntoon oli n120k.
Marginaali 0.48%.
Bruttotulo n 60k vuodessa.
20 vuoden laina-aika mutta koitan maksaa noin puolta nopeammin.
T. Ikisinkku
Vierailija kirjoitti:
Oletko avannut jo ASP-tilin?
Ei sitä saa yli 40-vuotiaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko avannut jo ASP-tilin?
Ei sitä saa yli 40-vuotiaat.
Otapas nyt asioista vähän selvää.
Kauppahinnasta lainan vakuudeksi kävi 70% - eli 30 % piti olla muu kiinnitys tai vakuus - omaa rahaa 35k€ ja vanhemman antama vakuustalletus - lainaa 265k€. Tuon lisävakuuden voi ostaakin. Palkkatulot n.50k€ brutto
Yksin ja yksinhuoltajana 41-vuotiaana lainaa 205 000. Omaa rahaa oli vain 20 000, oli ensiasunto, niin riitti. Tämä oli viisi vuotta sitten. Laina-aika 25 vuotta, syystä että halusin, että rahaa jää elämiseenkin ja tarkoitus myydä asunto pois, kun lapsi aikuistuu.
Nollakorkojen aikana tilanne oli hyvä, nyt ei enää, vaan asumiskulut (korko ja vastike) tähtitieteelliset, tässä sitkuttelen.
Palkka brutto noin 4000/kk, lisänä elatusapu +lapsilisä n. 650€/kk
- lainaa 63 000
- omaa rahaa 9 000
- bruttotulot lainaa ottaessa 2 100
- ikää silloin 37
Laina-aika 25 vuotta, mutta todellisuudessa ylimääräisten lyhennysten takia tulee olemaan n. 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi noin pitkä?
Olen eri, mutta itse otin 30 vuoden asuntolainan varmuudeksi, mutta loppujen lopuksi maksoin lainan 16 vuodessa pois kiitos alhaisten korkojen.
Saitko siis muutettua lainasopimuksesi pankissa 30:stä vuodesta 16 vuoteen? Ajattelin itsekin ottaa maksimiajan tulevaan lainaan, mutta olen kuullut ettei sopimuksia voisi muuttaa enää lennosta.
Vierailija kirjoitti:
Yksin ja yksinhuoltajana 41-vuotiaana lainaa 205 000. Omaa rahaa oli vain 20 000, oli ensiasunto, niin riitti. Tämä oli viisi vuotta sitten. Laina-aika 25 vuotta, syystä että halusin, että rahaa jää elämiseenkin ja tarkoitus myydä asunto pois, kun lapsi aikuistuu.
Nollakorkojen aikana tilanne oli hyvä, nyt ei enää, vaan asumiskulut (korko ja vastike) tähtitieteelliset, tässä sitkuttelen.
Palkka brutto noin 4000/kk, lisänä elatusapu +lapsilisä n. 650€/kk
Tyttärellä oli vaikeuksia saada lainaa. Varakas aviomies maksoi useamman vuoden elatustuen kerralla. Onko teillä tätä mahdollisuutta, saisit lainasummaa alemmas? Se tiukentaa tulevaisuutta, mutta toisaalta alentuneet korot helpottaisivat ja säästäisit koroissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi noin pitkä?
Saitko siis muutettua lainasopimuksesi pankissa 30:stä vuodesta 16 vuoteen? Ajattelin itsekin ottaa maksimiajan tulevaan lainaan, mutta olen kuullut et
Ylimääräiset lyhennyksethän lyhentävät automaattisesti laina-aikaa loppupäästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi noin pitkä?
Saitko siis muutettua lainasopimuksesi pankissa 30:stä vuodesta 16 vuoteen? Ajattelin itsekin ottaa
Kannattaa tarkistaa sopimus, joskus on joutunut maksaman ylimääräistä lyhentyneen laina-ajan vuoksi - itse olen kerran vaatinut pykänä poiston ja onnistui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi noin pitkä?
Tuliko etuajassa maksamisesta lisäkustannuksia?
Olen melkein 38 vuotias kahden teinin yh. Nettotulot noin 3000 euroa + lapsilisä ja ex maksama elatusapu. Ja tämän lisäksi hiukan osinkoja vuosittain. Noin puoli vuotta sitten sain 90 000 lainan. Omaa rahaa laitoin 15 000. Ostin 60-luvun omakotitalon
Ikää parin viikon päästä 46, omaa rahaa 40000, lainaa 170000 (helmikuussa, että ihan tuore). En tiedä, kuinka paljon olisin saanut, kysyin mahdollisuutta ostaa 200000 talon ja sen sain, kalliimpaa en itse olisi halunnut. Tulot pikkaisen alle 50000/vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi noin pitkä?
Miksi ei?
Lyhennykset pysyvät maltillisina ja sellaisina joista suorituu vaikka paska osuisi pahastikin tuulettimeen.
Lisäksi ylimääräisiä lyhennyksiä voi aina tarvittaessa tehdä tai vaikka maksaa loppupuolella laina kokonaan pois. Ei tarvitse tehdä lainaan edes uudelleen järjestelyjä.
Omaa rahaa reilut 30 000€, lainaa pankilta alle 70 000€. Vakituinen täysiaikainen työ, mutta Tulot reilusti alle mediaanin.
Marginaali lainalle on kyllä aika korkea .90%. 12kk euribor-lainalle, annuiteettilyhennyksellä