Miten pitää toimia, jos työnantaja kieltäytyy antamasta palkkakuittia ja
maksamasta veroja palkastani. Voin ottaa rahat, ilmoittaa palkan verottajalle ja maksaa osuuteni veroista. Mutta millä todistan, että olen ollut tuolla töissä ja saanut heiltä palkan? Onko tällaisissa tilanteissa luvallista tallentaa tilanne salaa vaikka puhelimen videokameralla?
Kommentit (6)
Soita liittoon, niin ottavat yhteyttä työnantajaasi. Yleensä tokenevat jo sillä.
ap, minkä alan firma kyseessä ja kuinka pitkä työsuhde?
Yleensä tietävätkin jo nämä ongelmatyönantajat, ovat ehkä ennenkin antaneet varoituksia ja kehoituksia.
Mulle eräs kaupanalan pienyrittäjä maksoi hieman pienempää palkkaan kuin alan minimi. Alipalkkalaisena en saanutkaan mitään ansiosidonnaista kun lopetin työt ... Olin silloin hölmö ja nuori, enää en ryhtyisi mihinkään ilman asianmukaisia papreita ja liiton mukaisia palkkoja!
Arvatenkin nämä ovat niitä, jotka ovat säästäneet liiton jäsenmaksuissa eivätkä ole jäseniä.
Työsuojelupiiristä löytyy veroveroin ylläpidettyjä viranomaisia, joiden hoitoon nämä ongelmatyönantajat kuuluvat.
kuulun liittoon. mielenkiinnosta kyselin tuota firmaa ja alaa.
irtisanoin itseni joku aika sitten kakkostyöstä ja maksamattomia palkkoja on niin pienellä summalla, että ihan sama saako rahoja. palkkakuitteja olen muutamaan otteeseeen pyytänyt, mutta ainakaan vielä niitä ei ole tullut.
tuntuu vaan, että kun on työkkärin sivuja selaillut, niin ajoittain siellä on aika paljonkin näiden epäilyttävien työnantajien ilmoituksia. työkkärin sivuilla pitäisi selkeästi tulla joku systeemi, että tällaisten firmojen ilmoituksia ei julkaistaisi. jos vaikka firmasta tehty kolme ilmoitusta liittoon palkanmaksuepäselvyyksien takia, niin firma kieltoon ilmoittelun suhteen.
palkka varmaan maksettu tilille...