Maitoallergia ja voi/suklaa
Mun käsittääkseni asia on niin, että maitoproteiinille erittäin allergiset eivät voi käyttää voita lainkaan, olenko väärässä? Mites sitten suklaa?
Tuli vaan mieleen, koska tuttavani käyttää reilusti tavallista voita ruoanlaitossa ja muutenkin 8-vuotiaansa ruokavaliossa, (siis aivan päivittäin) mutta kerran viikossa karkkipäivänä ei puhettakaan, että poika voisi saada palaakaan tavallista suklaata. Onko tämä tavallista maitoallergikoille (nyt ei siis puhuta laktoosi-intoleranssista.)
Kommentit (25)
mutta äiti on itse päätellyt tämän, ja sen takia korvannut maitotuotteet täysin muilla tuotteilla. Sinänsä ihan ok kun tietää mitä tekee, ja hyvähän se on jos pojan vatsavaivat ovat paremmat, mutta mulle tuli vain mieleen, että maalaisjärjellä ajatellen päivittäinen voinkäyttö voi tuskin olla sen parempi kuin tyyliin yksi suklaanpala kerran viikossa.
että voi ruuanlaitossa kypsentyy ja silloin voi syödä sitä. Mahdollista on myös, että lapsi on maidon lisäksi allerginen itse suklaalle.
Eli kyllä on mahdollista.
ei margariinista tai muustakaan ravintorasvasta. Äidin mukaan voissa rasva jotenkin kompensoi maitoproteiinia niin, että sitä voi käyttää siksi runsaastikin. (Esim. voisulaa vähän kaiken ruoan päälle.)
sinisessä keijussa ei oo maitoproteiinia, ei muyöskään esim sunnuntai margariinissa.
Ja suklaalle lapsi ei muuten ole allerginen, hän syö viikoittain luontaistuotekaupoista ostettua suklaata.
että voi ruuanlaitossa kypsentyy ja silloin voi syödä sitä. Mahdollista on myös, että lapsi on maidon lisäksi allerginen itse suklaalle.
ei margariinista tai muustakaan ravintorasvasta. Äidin mukaan voissa rasva jotenkin kompensoi maitoproteiinia niin, että sitä voi käyttää siksi runsaastikin. (Esim. voisulaa vähän kaiken ruoan päälle.)
On kyllä tuon mamman ihan omaa keksintöä.
T: maitoallergisen äiti
Komppi tälle. Joillakin allergiaoireita tulee vain kypsentämättömistä ruoka-aineista.
Mielestäni kyllä kannattaisi tuo allergia ihan lääkärissä todeta, sillä maitoallergia rajoittaa hirveästi ruokavaliota. Tai voihan sitä itsekin tehdä maitoaltistuksen esim. vuoden välein, mutta paras se olisi tehdä lääkärissä, niin on lääkkeitä heti varoilla, jos oireet tulee.
t: maitoallergikon äiti
sopii maito kypsennettynä. Jos kovasti allerginen niin sitten ei.
Rasvakompensaatiot (vai mikä lie olikaan??) taitaa olla ihan äidin omia teorioita...
Suklaata on kyllä myös maidotonta.
Mutta ekana kyllä tulisi mieleen että äidin diagnoosi ei nyt ihan pidä paikkaansa.
T. tämän kirjoittaja, jolla 2 maitoallergista lasta.
Ja tuo että paljon rasvan kanssa ei välttämättä oireile pitää paikkaansa laktoosi-intoleranssissa (tutkimuksia löytyy varmaan googlettamalla), ei maitoallegiassa eli siinä ko. äidillä mennyt asiat sekaisin.
(laktoosi-intolerantikkoja löytyy myös perheestä)
ei maitoallegiassa eli siinä ko. äidillä mennyt asiat sekaisin. (laktoosi-intolerantikkoja löytyy myös perheestä)
No tää vois kyllä pitää paikkansa, koska hän nimenomaan väittää lapsen olevan allerginen maitoproteiinille, ei siis laktoosi-intolerantti. Ja samalla kuitenkin lapsi voi hyvin syödä myös Herbalifen (kai painonhallintaan tarkoitettu) proteiinipirtelöjauhetta, jossa on maitoproteiinikonsentraattia.
Koska täältä tuntui nyt siis löytyvän näitä oikeasti maitoallergisia ja heidän äitejään, niin kysymys vielä maitoproteiinikonsentraatista: voivatko laktoosi-intolerantit käyttää tuotteita, joissa on maitoproteiinikonsentraattia?
Kyselen ihan sen takia, koska mietin täällä just siis että mitä oman poikani kavereille voi syöttää kun ovat kylässä. Varsinkin tämä yksi on vähän ongelmallinen, koska musta tosiaan tuntuu, että äiti sotkee vähän näitä juttuja.
Meidän maitoproteiinille allerginen lapsi ei voi syödä voita tai mitään muutakaan maitotuotetta yhtään.
Minä ja mieheni voimme syödä joskus kypsennettyjä juustoja ja maitojäätelöitä vaikka jugurteista ja maidosta(laktoosittomista) tulemmekin kovin kipeiksi. Ja se minkäverran voimme syödä maitotuotteita vaihtelee paljon oman voinnin ja tilanteen mukaan. Juuri ennen tärkeitä juhlia ei taatusti syödä mitään maitotuotteita (koska ei voi olla varma tuleeko kuitenkin kiusallisiakin oireita) mutta kotioloissa saatetaan sitten syödä vapaammin kun vessa on lähellä jne. Miehelleni muuten tulee tosi herkästi oireita maitosuklaasta. Tosin isoista määristä maidotontakin suklaata tulee vaivoja.
Käsittääkseni jotkut maitoallergiset ovat allergisia vain jollekkin tietylle maidon osalle (hera, kaseiini jne). Ja allergilistoilla olen törmännyt siihen että jotkut maitotuotteet sopii ja toiset ei. Eli jos allergia ei ole kovin voimakas (vain mahakipuja jne) niin sitten voi hyvinkin olla että lapsi sietää jonkinverran joitakin maitotuotteita esim juustoja, voita jne. Mutta ne täytyy sitten vaan kokeilla jokaiselle henkilökohtaisesti miten se toimii.
AP:na en käyttäisi maitoallergisten ruokiin voita vaan esim. sinistä keijumargariinia. Muutenkaan en antaisi mitään maitoa sisältävää ellei vanhempien kanssa ole sovittu...
t. Maitoallerginen ja maitoallergisenlapsen äiti
voissa ei kovin paljon ole maitoproteiinia, etenkin kun eihän sitä yhdessä ruoka-annoksessa niin kovin paljon ole.( alle 1 g/ 100 g, jos syö vaikka 10 g, siinä on alle 0,1 g maitoproteiinia. Vrt vaikka maito itse n 3, 5 g / 100 g, ja tuo desin maitoannos on vielä pieni). Moni maitoallerginen varmasti sietää voita kohtuullisessa määrin, mutta eivät kaikki. Jotkut voivat saada pahoja oireita jo hyvin pienistä määristä. Lisäksi se kypsentäminen voi vaikuttaa sietämiseen joillakin.
Mitä siihen suklaaseen tulee, niin riippuu kai, paljonko siinä on maitoa ja paljonko sitä syö. Helposti siitä varmaan saa enemmän kuin voista. En nyt kyllä jaksa alkaa laskemaan ja miettimään asiaa. Tosin jos voita sietää, ei varmaan yhdestä palasta vielä saa oireita, mutta kivempi ehkä ostaa sellaista suklaata, josta ei tule oireita isommastakaan määrästä.
käytettiin vain margariinia ja leivän päälle laitettiin maidotonta keijua. Maidottomia suklaita löytyy jopa ruokakaupasta, oliko se nyt maraboun tummasuklaa ja jotain muitakin eli hyvin voi syödä suklaita.
Ehkä allergia ei ole vielä niin paha, kun sitä ei ole tutkittu, mutta näin äiti yrittää välttää pahimmat ongelmat.
Osallehan ruuan keittäminen poistaa sen allergisuuden, mutta meillä ei ainakaan huomattu mitään eroa.
maitoallergisen äitinä ja itse l-i:na. Meidän allergikko voi nyt 7-v syödä päivittäin juustoa tai sitten pienen määrän kypsennettyä maito-ruokaa (esim. kiusaus tehty laktoosittomaan kermaan). Mutta edes tummaa ns. maidotonta suklaata ei voi syödä palaakaan. Tämä tilanne tällä hetkellä, tosin meidän oma lääkäri on ihan allergologi, joka tehnyt paljon tutkimusta siedätyksestä ja seuraa pojan kasvua ja kehitystä tiheästi.
Minä taas en siedä maidon laktoosia, mutta voin juoda laihdutuspirtelöä, jossa proteiinia - sille en ole allerginen.
Maitoallergiaahan yritetään monesti saada hallintaan siedättämällä. Silloin ruokavaliossa ei saa olla pientäkään määrää maitoa missään muodossa. Pitkään aikaa ollaan ilman ja sitten aletaan lisäämään pikkuhiljaa maitotuotteita ruokavalioon. Siinäkin edetään varovaisesti ja pidetään mitat tarkkoina. Jos on maitoallerginen lapsi ja hänelle kuitenkin syötetään koko ajan sitä maitoa, niin todennäköisesti on loppuikänsä maitoallerginen ja monethan saavat siihen päälle vielä rasitteeksi soija-allergian, jos ovat sairastaneet kauan.
Ja ainakin meillä juuri voista tulee pahin reaktio. Kun taas normaalia suklaata pystyy syödä palan tai kaksi ihan hyvin.
Muiden tilanteesta en osaa sanoa mitään mutta vähän hassulta kieltämättä kuulostaa....
Ei oikein päde äidin päätelmä siitä, että voin rasva jotenkin vaikuttaa.
Eri valmistajien tuotteissakin muuten saattaa olla eroa, ainakin lievästi allergisten kohdalla. Jotain tuotetta sietää, kun se on käsitelty jotenkin eri tavalla kuin toinen.
Aika erikoista, että lapsi ei reagoi aina siihen... ;)