Aamun Hesarissa pitkät koulumatkat
Joku itkee, kun eskarilainen joutuu talsimaan 5km talvella pimeässä bussipysäkille.
Minkä helkutin takia on pitänyt muuttaa korpeen? Niillä on siellä omistustalo, joten kukaan ei ole pakottanut muuttamaan sinnevaan valinta on ollut vapaaehtoinen. Vaan kun se on niin ihanaa, kun ei ole naapureita häiritsemässä. Tässä sitten asian kääntöpuoli.
Kommentit (75)
Helsingissä eskarilaista ei saa lähettää yksin eskariin vaikka matka olisi 10 metriä vaan hänet pitää saattaa sisälle asti aj luovuttaa opelle.
Minun mielestäni tuo kuulostaa kyllä vähän oudolta; ette siis voineet laittaa kotia mihinkään muualle kuin juuri sinne mihin olette syntyneet? Edes pari kilometriä lähemmäs kouluja ym.? Kannatan vahvasti esim. (oikeiden) syrjäseutujen ihmisten oikeuksia, mutta joku roti pitäisi ihmisten vaatimuslistoissakin olla.
Hauskasti vastattu :)
Viisi kilometriä yksin pimeässä kävelyä olisi todella kohtuuton matka eskarilaiselle.
Kilometrin matkan kotipihasta ovat meidän eskarit kulkeneet ilman nikottelua. Pelkoa sen sijaan on aiheuttanut se vilkasliikenteinen tie, jonka joutuu ylittämään päästäkseen pysäkille, siinä kun on 80km/h rajoitus ja aivan liian moni ajaa ylinopeutta kun on niin houkutteleva suora pätkä. Olen ollut asiasta poliisiin yhteydessä ja aika usein ovat nopeusratsiaa siihen järjestäneet. Hyvä niin.
Täällä korvessa sukumme ovat asuneet yli miesmuistin. Miehen isoisovanhemmat perustivat tämän maatilan ja omat isovanhempani perustivat sahan tästä kolmen kilometrin päähän. Nyt me jatkamme tilaa, emme mitenkään voisi muuttaa kylälle koulun kylkeen, emme myöskään valita (paitsi poliisille siitä ylinopeudesta).
Tiedän myös tapauksia ihan tästä läheltä, että perheitä on houkuteltu halvalla tonttimaalla. Muutama tähän höynäytykseen on mennyt, rakentanut talon ja ollut mielissään vieressä olevasta lähikoulusta. Kun lapset ovat tuleet kouluikään, kaupunkin on lakkauttanut koulun. Koulumatka onkin sitten 20km suuntaansa.
ja on ollut suvun valinta pörrätä korvessa. Silloin tulee itse järjestää kuljetus!
Ihmetyttää, että oikein lehteen pitää kirjoittaa.
Jos lähtee siitä, että haluaa asua korvessa, pitää kantaa vastuu myös niistä valinnan ikävämmistä puolista. Suomessa kuitenkin huudetaan yhteiskuntaa hoitamaan "velvollisuutensa" tässä, kuten kaikissa muissakin asioissa. Yksilön vastuu on poltettu roviolla jo ajat sitten.
ANteeksi Mutta minä en ole ikinä muuttanut korpeen. Minä olen SYNTYNYT tänne.
M
Näin on tehty takavuosikymmeninä ja vuosisatoina, työn perässä tai milloin mistäkin syystä. Sossudemarien luoman hyysäysyhteiskunnan myötä se on Suomessa lopetettu ja ihmisille on annettu oikeus istua persiillään vaikka missä Kyrvätperällä ja vaatien odottaa, että sinne kannetaan mieluinen työ, asunto ja toimeentulo oman kärsän eteen.
Taksi hakee eskarilaiset kotoa asti, siis jos se kilometriraja ylittyy. Kotona pitää myös olla aikuinen vastassa, sillä lasta ei jätetä yksin. Varsinkin talvella pidetään huolta, että lapsi ei jää yksin pakkaseen.
Ekaluokkalaiset joutuvat kävelemään omavastuun joka on 1,5 kilometriä.
Terv. tarkoituksella syrjään rakentaneet (lähimpiin lapsinaapureihin useampi kilometri matkaa)
Mutta minä en ole ikinä muuttanut korpeen. Minä olen SYNTYNYT tänne.
M
Lisään vielä että jos oot itse selvinnyt matkoista niin miksi sun lapses ei selviäisi.? Joojoo, vastaat tietty että lähikoulu mitä kävit, lakkautettiin. Mutta hei, oma valinta jäädä sinne.
Toki mua säälittää pienet jotka joutuu kohtuuttoman matkan talsimaan pimeässä ja/tai vaarallisilla teillä, mutta vanhemmat tekee sen lopullisen päätöksen missä asuvat. Se on vähän niin että turha itkeä enää siinä vaiheessa kun paskat on jo housuissa.
Ihan kehtaavat asua siellä pöndellä, jopa muuttaa sinne lasten kanssa. Onhan siellä se kyläkoulu jonne kävelivät matkat, mutta onneksi kunta sen lopulta lakkautti. Kalliiksi kävi meille taajamassa asuville, verotkin nousi. Eikä ne mitään katuvaloja tarvitse tai kunnallistekniikkaa, muuttakoot tänne lähiöihin missä muutkin asustaa.
Ja että nyt sitten vielä kaiken päälle kehtaa valittaa ettei
ihan vapaasti saa muuttaa ja maksaa siitä talosta 100 000 euroa vähemmän. Me muut maksetaan se 100 000 euroa enemmän siitä, että olemme palvelujen ulottuvilla emmekä oleta kaupungin kustantavan sitä, että olemme halvemman kämpän vuoksi muuttaneet korpeen ja saavamme rusinat pullasta. Ja ihan saman verran veroja maksetaan me kaikki.
Mistä sinulle on tullut sellainen hullu kuvitelma, että me olisimme MUUTTANEET tänne korpeen?
Ei, me olemme syntyneet tänne. Lapseni isä ihan kirjaimellisesti kotona tuossa vajaan kilometrin päässä nykyisestä asunnosta, ja minä synnytyslaitoksella kirkonkylällä, mutta lapsuudenkoti oli hyvin syrjäisessä paikassa.Meidän kotimme, myös lastemme koti on juuri täällä. Mihin me kotoamme lähtisimme?
Minun mielestäni tuo kuulostaa kyllä vähän oudolta; ette siis voineet laittaa kotia mihinkään muualle kuin juuri sinne mihin olette syntyneet? Edes pari kilometriä lähemmäs kouluja ym.? Kannatan vahvasti esim. (oikeiden) syrjäseutujen ihmisten oikeuksia, mutta joku roti pitäisi ihmisten vaatimuslistoissakin olla.
Meillä oli myös sellainen tilanne, että asuimme keskellä Kurvia (ei-helsinkiläisille tiedoksi, että kyseessä siis varmaan Stadin vilkkaimpia kohtia sekä liikenteen että spurgujen, narkkien ym. häiriötekijöiden suhteen, ei siis todellakaan paikka missä 7 vuotias voisi kuljeskella yksin). Olimme asuneet siinä jo 10 vuotta (ja mies syntynytkin sinne, melkein naapuriin) ja viihdyimme todella hyvin. Lasten lähestyessä kouluikää meille oli kuitenkin selvää, että muutammme toiselle,rauhallisemmalle alueelle, tai sitten järjestämme asiat niin että toinen vanhemmista pääsee aina viemään kouluun vielä tokallakin luokalla. Jälkimmäinen olisi ollut hankalaa, joten muutimme hieman rauhallisemmalle alueelle jossa lapsen uskaltaa päästää itse kävelemään bussipysäkille. Olisikohan kannattanut ryhtyä vaatimaan, että kunta järjestää lapsellemme saattajan koulumatkalle,koska me haluamme asua juuri tässä emmekä kolmen kilometrin päässä?
Miksi ihmeessä me täältä olisimme muuttaneet?
Täällä meillä on koti ja koko elämä. Taajamassa olisimme ensimmäiseksi joutuneet investoimaan asuntoon, vuokralla asuessa maksamaan joka kuukausi.
Sitä paitsi näin kaukana "korvessa" asuville kuuluu maksuton koulukuljetus. Sattumalta asumme sen verran ison tien varressa, että bussille oli vain parisataa metriä matkaa.
Mutta ei se kilometrikään mitään, kyllä me aikuiset olemme lapsina sellaista matkaa pimeällä hiekkatiellä, tai itse asiassa lumisella kulkeneet. Isovanhemmat vielä pitempää matkaa.
Eli me olemme siis varsinaisti (oikealla) syrjäseudulla asuvia, emme siinä vajaan kolmen kilometrin päässä koulusta.
Kyllä, jotkut muuttavat lähemmäs koulua tarvittaessa. Omat vanhempani muuttivat talveksi koulun viereen silloin, kun nuorin(!) sisko lähti kouluun. Oli vissiin liian heiveröinen kulkemaan sen parin kilometrin matkan yksin.
Kilometri on pitkä matka eskarilaiselle kävellä yksin pimeässä, mutta tässähän ei varsinaisesti ole kyse siitä vaan äidin laiskuudesta. Ensi vuonna lapsi joutuu sen kuitenkin kävelemään, ei kaikki koulukyyditkäät hae kotipihasta. Ja miksi pitäisikään, miksi lapsi ei voi kävellä sitä matkaa yksin? Kilometrin koulumatka on arkea tuhansille koululaisille ympäri Suomea joka päivä.
Esikoulu ei ole pakollinen, sen voi hyvin jättää väliin ainakin sellaisina päivinä kun on äidin mielestä liian huono sää lähteä ulos.
ne jotka haluaa asua kalliisti, on sitä mieltä että halvemmalla asuvat joutuvat tasapuolisuuden nimissä maksamaan kunnallisista palveluista enemmän??
Kyllä se on ihan oma valinta, että haluaa asua keskellä kaupunkia törky-ylihinnoitellussa asunnossa. Miksi yhteiskunta olisi velvoitettu paapomaan niitä, jotka ovat maksaneet jollekin yksityiselle grynderille pirusti liikaa asunnostaan? Jos minä ostan Vuittonin laukun, niin pitääkö mun päästä nopeammin hammaslääkärijonossa kuin tavallisen repun omistajan?
Suomessa ei ole vuosiin saanut rakentaa taloaan sinne, minne tahtoo vaan ELY-keskuksen ympäristöpuoli on aika rankasti karsinut rakentamista. Tonsin voi korvesta ostaa, rakennuslupaa ei saa. Poikkeusluvatkin ovat nykyisin harvinaisia.
Suomessa ei ole vuosiin saanut rakentaa taloaan sinne, minne tahtoo vaan ELY-keskuksen ympäristöpuoli on aika rankasti karsinut rakentamista. Tonsin voi korvesta ostaa, rakennuslupaa ei saa. Poikkeusluvatkin ovat nykyisin harvinaisia.
5km taajamasta ei ole paljon aikuiselle, mutta pienelle eskarilaiselle ja koululaiselle on.
Aiemmin koulukyytejä ei tarvittu niin paljon, koska oli enemmän kyläkouluja. Kyydit on tulleet tarpeellisiksi, kun kouluja on keskitetty. Tässä on ilmeisesti kuitenkin säästetty verorahoja jonkun verran kun on siirrytty koulun ylläpidosta kyyditykseen.
Eihän se nyt niin mene, että vain kaupunkilaisilla olisi oikeus yhteiskunnan kustantamiin palveluihin. Palveluiden määrässä mitaten kaupunkilainen saa varmasti paljon enemmän kuin se haja-asutusalueella asuva, vaikka kuuluisikin koulukyydin piiriin.
Meillä oli myös sellainen tilanne, että asuimme keskellä Kurvia (ei-helsinkiläisille tiedoksi, että kyseessä siis varmaan Stadin vilkkaimpia kohtia sekä liikenteen että spurgujen, narkkien ym. häiriötekijöiden suhteen, ei siis todellakaan paikka missä 7 vuotias voisi kuljeskella yksin). Olimme asuneet siinä jo 10 vuotta (ja mies syntynytkin sinne, melkein naapuriin) ja viihdyimme todella hyvin. Lasten lähestyessä kouluikää meille oli kuitenkin selvää, että muutammme toiselle,rauhallisemmalle alueelle, tai sitten järjestämme asiat niin että toinen vanhemmista pääsee aina viemään kouluun vielä tokallakin luokalla. Jälkimmäinen olisi ollut hankalaa, joten muutimme hieman rauhallisemmalle alueelle jossa lapsen uskaltaa päästää itse kävelemään bussipysäkille. Olisikohan kannattanut ryhtyä vaatimaan, että kunta järjestää lapsellemme saattajan koulumatkalle,koska me haluamme asua juuri tässä emmekä kolmen kilometrin päässä?