Pidätkö lapsista yleisesti ottaen?
Miten suhtaudut muihin lapsiin kuin omiisi? Pidätkö sukulaisten lapsista?
Myönnän ihan suoraan, että itse en pidä lapsista. Otsasuoneni tykyttää junassa, jos samassa vaunussa on äänekkäitä tai riehuvia lapsia (toki vanhemman asia pitää lapsestaan huolta). En jaksa olla esimerkiksi juhlissa, jos ei voi aikuisten kesken keskustella vaan lapset "valtaavat" tilan muutenkin kuin fyysisesti.
Omia lapsia kuitenkin haluaisin. Uskon suhtautumiseni muihinkin lapsiin muuttuvan oman lapsen myötä.
Kommentit (6)
Omat lapset ovat asia erikseen, heitä rakastan ja heistä pidän huolta. Muut taas.. no, en tule kauhean hyvin toimeen vieraiden lasten kanssa.
Pidän aika harvoista lapsista. Vaatii kunnollisen tutustumisen että opin pitämään jostain tietystä lapsesta. Pyrin kuitenkin pitämään tunnelmani visusti salassa sekä lapsilta itseltään että heidän vanhemmiltaan. Kaikille parempi niin.
omien lasten myötä asenne toisia lapsia kohtaan on kuitenkin muuttunut niin, että enää vieraiden lasten temppuilu ei ärsytä. Ensinnäkin tajuan, kuinka kehittymätön lapsi on, vaikka tuntuisikin jo tosi isolta. Toiseksi tiedän, että suuri osa lasten temppuilusta on suoraan vanhempien syy; vanhemmat ovat laittaneet väsyneen tai nälkäisen lapsen tilanteeseen, jossa lapsi ei vaan jaksa, tai vanhemmat itse provosoivat lapsen riehumaan tai itkemään. On paljon perheitä, joissa lapset ilmaisevat sen ahdistuksen ja aggression ilmapiirin joka kodissa vallitsee, mut jonka vanhemmat yrittävät peittää. Kolmanneksi tiedän, että myös minä voin vaikuttaa noihin tilanteisiin. En koe enää sellaista avutonta turhaumaa kuin lapsettomana, kun tunsin että minun täytyy vain sietää sitä lasten mekastusta.
Mutta epäkohteliaat, muita kiusaavat lapset, heistä on välillä hankala pitää!
Ap jatkaa vielä: toki kaikki lapset eivät riehu tai valtaa tilaa. En väitä niin.