Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kätilöt suhtautuu ilkeästi jos huutaa synnytyksessä kovaa? :(

Vierailija
26.11.2005 |

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole kivunlievitystä. Yleensä ponnistamisen tarve on samanlasita kuin ulostamisentarve eli painontunnetta ei nk.kipua. Se toksi sattuu, kun vauva tulee ulos ja venyttää paikat, mutta esim. spinaalipuudutusta ei käytetä yleisesti sen takia, koska on kuitenkin tarkoitus, että äiti tuntee ponnistamisen tarvetta ja vauva syntyy.

Vierailija
82/89 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksan aina ihmetellä tätä porukkaa, joka arvostelee synnyttävää naista joidenkin esteettisten seikkojen perusteella! Ikäänkuin synnyttäjänkin päätehtävä olisi näyttää ja kuulostaa sievältä ja ajatella ensin kaikkia muita läsnäolijoita ja seinänaapureita! En tarkoita tässä mitään kätilölle kiroilua, se on tietenkin asiatonta, mutta minusta nainen saa ja sen pitääkin synnyttäessään unohtaa koko hel*tin itsensä kontrollointi ja keskittyä itse asiaan. Siihen kuuluu toisille huutaminen, toisille ei. Niin kauan kunnes joku esittää mulle tarpeeksi isoon otokseen perustuvan tilaston siitä, että huutavien synnyttäjien ponnistusajat on pitempiä ja komplikaatiot tavallisempia, en usko sanaakaan siitä, että huutaminen olisi haitaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan loukkaannu siitä, jos joku arvostelee osaa oman ammattikuntani edustajista huonoiksi työssään. Kun itse tiedän olevani hyvä. Outo ajatus, jos kätilöitä ei saisi arvostella siinä kuin muitakin? Kun lisäksi sen ammattikunnan edustajilla on vielä todella iso rooli ihmiselämän isoimmassa tapahtumassa eli jälkeläisen syntymässä.

Terveisin se, jonka mielestä osa kätilöistä on kusipäitä

Vierailija
84/89 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. väkivaltaisesti käyttäytyvästä synnyttäjästä voidaan tehdä rikosilmoitus. Kenenkään - ei edes kätilön tarvitse kokea väkivaltaa tai ylenpalttista meteliä työpaikallaan.

Vierailija
85/89 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmaan ihan hyvä laskentaekonnomi kaupan kassalla!

Vierailija
86/89 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan nyt kyse kuitenkin synnytyksessä huutamisesta - ei väkivaltaisuudesta kätilöä kohtaan?

Ja sinulle, jota oma amttikuntani noin kovin kiinnosti - teen väitöskirjaa humanistiselta alalta eli olen tutkija. Enkä loukkaannu ollenkaan, jos joku haukkuu jotakuta toista tutkijaa. Jos haukkuu minua, toki loukkaantuisin ja miettisin, misä vika.

Edelleenkin kysyn, miksei saisi sanoa ääneen, että on olemassa huonoja kätilöitä?

Vierailija
87/89 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen niitä " hyviä synnyttäjiä" , luomuna menee ja ilman kiljumisia (2 kpl synnytyksiä takana), Mutta ei mulla mikään korkea kipukynnys ole. Mä alan itkeä jos potkaisen polven johonkin ja kyyneleet valuuu kulmakarvoja nyppiessä...

Mutta jotenkin se synnyttäminen vaan luonnistuu multa hyvin, vaikka muuten olen tosi huono kestämään kipua. Mutta mä olen kyllä aika paljon fyysisesti ja henkisestikin työstänyt itseäni ennen synnytyksiä, ja annan ison kiitoksen niille taidoille, esim. kyky rentoutua ja hengittää rauhallisesti ja tosi syvään. Ne ovat kaikkien opeteltavissa, eivät tietenkään joka tilanteessa auta, mutta veikkaanpa että suurinta osaa auttaisivat.

Vierailija
88/89 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos synnytyksessäkin ponnistettaisiin nopeasti ja räväkästi, niin varmaan huuto saisi sen ponnistuksen hyvin lähtemään.

Mutta jos huuto todella auttaisi tuollaista pitkäjänteistä puurtamista, niin miksei esim. juoksijat huuda juostessaan?

Vierailija
89/89 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen syntyi (onneksi?) sektiolla, joten koko synnytystapahtuma on minulle täysin uusi kokemus. Kokemus joka kauhistuttaa jo etukäteen...

Koska pelkään ja tunnen epävarmuutta, toivon saavani napakan, mutta empaattisen kätilön. En töykeää ja ilkeää, mutta sellaisen joka ottaa tilanteen haltuun ja jakaa tarpeentullen " käskyt" tiukasti. " Nyt huuto seis ja ponnistetaan!" on mielestäni ihan asiallinen kommentti.

Olen hiljainen ja rauhallinen luonne ja pelkään hallinnan menettämistä. En varmasti tule synnytyksessä huutamaan (tai saati sitten kiroilemaan!) kätilön kiusalla. Jos kuitenkin näin käy, toivon kätilön vaan saavan minut takaisin tilanteeseen, eikä loukkaantuvan tai suuttuvan käytöksestäni.