Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kätilöt suhtautuu ilkeästi jos huutaa synnytyksessä kovaa? :(

Vierailija
26.11.2005 |

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
26.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

lh- ja sh-opinnoissa... :)

Vierailija
22/89 |
26.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakko sanoa synnyttäjälle, että nyt ei huudeta vaan ponnistetaan, koska se vauvakin pitäisi saada sieltä ulos. On tilanteita, joissa vauvan sydänäänet saattavat alkaa laskea ja vaihtoehdot ovat siinä, että mennäänkö sektioon vai saadako äiti yhteistyöhön ja ponnistamaan, niin kyllä siinä joskus joutuu aika napakasti sanomaan, että nyt hiljaa. Itse kyllä selitän synnyttäjälle jälkeenpäin, miksi olen joutunut näin toimimaan. Muutoin mielestä synnyttäjä saa käyttäytyä juuri niin kuin itsestä tuntuu (kunhan ei kiroilisi ihan hirveästi:)). Eikä siitä metelistä todellakaan saa suuttua!

T. Toinen kätilö

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
26.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä yksi kätilö vastaa. Kolme luomusynnytystä takana eikä ääntäkään ole päässyt,joten kyllä se on tahtomisestakin kiinni se itsehillintä.

Vierailija
24/89 |
26.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt 3 kertaa ja yhdellä kertaa myös minulle kätilö joutui sanomaan, että olepas hiljaa, nyt pitäisi ponnistaa! Ei se ammattivalinta siinä synnytyksessä paljon auta (toki tietää asioista enemmän), mutta onneksi siinä vaiheessa ohjat otti käsiinsä se sillä kertaa ammattilainen. Meidän vauvalla nimittäin äänet meni liian matalaksi, joten oli kiire saada hänet ulos.

T. Se toinen kätilö

Vierailija
25/89 |
26.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli vuoronvaihto just kun mun ponnistusvaihe oli alkamassa, ensimmäiset sanat oli että hyi onpa sotkuista. vauva oli kakkinut lapsiveteen ja sitä kieltämättä oli joka paikassa:(( en tosin huutanut kuin siinä vaiheessa kun imivät vauvan keuhkot tyhjäksi enkä saanut ponnistaa, tuntui että repeän just. kiroilin niin että huhhuh ja kätilö tiuskasi että suus kiinni nyt, ei saa kiroilla. repesin vielä aika hyvin ja sattui aivan sairaasti kun puudutus ei oikeen toiminut eikä kätilö meinannut uskoa sitä. ai niin kesken ponnistuksen saliin paukkasi jostain 2kpl opiskelijoita joita en ollut ennen edes nähnyt, toinen halusi kätellä (!) kesken ponnistuksen... hmmm.

Vierailija
26/89 |
26.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun täälläkin kätilö kertoo, kuinka se on itsehillinnästä kiinni, että huutaako vai ei.

Vaikka sinä et huutanut, niin mistä sinä tiedät pystyykö joku toinen olemaan hiljaa? Synnytys kun tuskin jokaisella tuntuu samalta kuin sinulla?!

Vierailija
27/89 |
26.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vielä yksi kätilö vastaa. Kolme luomusynnytystä takana eikä ääntäkään ole päässyt,joten kyllä se on tahtomisestakin kiinni se itsehillintä.

Kyse kun ei ole tahtomisesta. Suurin osa synnyttävistä naisista häpeää sitä huutamista jopa niiden kovien kipujen aikana, saatika sitten jälkeenpäin, mutta ei pysty olemaan huutamatta. Vaikka tahtoisi. Eri ihmiset kun kokevat kivun eri tavalla, jokainen synnytys on erilainen ja imisten reagointitavat kipuun ovat erilaisia. Jotkut sulkeutuvat omaan maailmaansa, jotkut itkevät hysteerisesti, jotkut huutavat. Ja kätilön homma on olla siinä tulevan äidin tukena, ei käskemässä olla hiljaa ja ponnistaa muulloin kuin siinä tilanteessa että huutaminen tosiaan vie voimat ponnistamiselta. Ja monilla se huutaminen tai kiroilu saattaa jopa auttaa. Ja silloin kätilön korvilla ei ole mitään väliä. Jollei sitä huutoa tai kiroamista kestä kuunnella, voi vaihtaa alaa. Mutta herkässä tilassa olevalle synnyttävälle naiselle ei vittuilla missään tilanteessa.

Vierailija
28/89 |
26.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itelläni oli aqua-rakkulat ja pari hönkyä ilokaasua. Ensin mörisin, mutta kun kätilö käski keskittää sen energian ponnistamiseen niin tein työtä käskettyä.

Taitaa vaan kiljujilla olla pirun matala kipukynnys! HAH!

Vierailija
29/89 |
26.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos synnyttäjää pelottaa ja sattuu niin, että hän menee välillä tajuttomaksi? Onko silloinkin kätilön asenne vain se, että " komennan napakasti, jotta synnyttäjä saataisiin yhteistyöhön" ?

Jos nimittäin asenne on tuollainen, niin taidan mennä suoraan pelkopolille pyytämään sektiota. Riitti ihan siinä ainoassa synnytyksessä se, että kätilön mielestä olin vain rasittava ääliö. Sitten mentiin sektioon.

Ei kiitos enää yhtä epäempaattista suhtautumista!

Vierailija
30/89 |
26.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

h-hetkellä. Vai auttaako sinun mielestäsi?

Vierailija
31/89 |
26.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kätilö ei ole ollut mieluinen...

Vierailija
32/89 |
26.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntee ylemmyyttä siitä että ei huutanut synnyttäessään?!? Kyllä on joillakin huono itsetunto.

Vierailija
33/89 |
26.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sanoisi, että paraneminen olisi ollut kovin hidasta. Mutta jos uusi alatiesynnytys-yritys on odotettavissa samanlaiseksi, niin tuntuu etten halua edes yrittää.

Kokemus ei pelkästään ollut se, ettei kätilö " ollut kiva" , vaan se, että hänen mielestään olen vain hysteerinen paska. Se ei ikävä kyllä lohduttanut mua lainkaan eikä auttanut toimimaan oikein. Tiesin vain koko ajan, että olen epäkelpo äiti ja huono synnyttäjä.

Sektiopäätös ei ollut minun vaan lääkärin.

Vierailija
34/89 |
26.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja silti pidin synnytystä mahtavana ihanana ja ns. helppona kokemuksena. Luulin sen nimittäin olevan aivan järkkykamalaa!

Vierailija
35/89 |
26.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen synnyttänyt kolme lasta ja täysin luomusti. Yksi painoi 4,5 kg. Ja huusin aivan helvetisti avautumisvaiheen lopussa ja ponnistuvaihe oli aivan eläimellistä huutoa. Hysteerinen en ollut, olin oikein voimieni tunnossa oleva naarasleijona. Minä halusin, että kätilö on hiljaa ja minä saan mesota just niinku haluan. Sanoin jo etukäteen joka kerta, et voin sitte huutaa ja kätilöt sano, et aivan vapaasti. Viimeksi kätilö ja harjoittelija höpöttivät mulle koko ajan kaikkea ihan turhaa ja jouduin sanomaan, että olkaa nyt hiljaa, että saan keskittyä. Loistavasti sujuivat kaikki synnytykset, ilman repeämiä tai mitään ongelmia. Ja kaikki tehtiin just niinkuin minä halusin.

Vierailija
36/89 |
26.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on paniikkihäiriö ja muutenkin pelottaa, että synnytyksessä iskee mieletön paniikkikohtaus - en voi estää sitä mitenkään, jos tulee, kun ei nyt raskaana/synnyttäessä voi edes lääkkeillä vetää itseään reporangaksi. Onpas kiva tietää, että jos näin pääsee käymään, tulen ilmeisesti rauhoitusavun sijaan saamaan murjottavia ja " topakoita" kätilöitä vielä lisäksi itseäni kiusaamaan. Vihamielinen ympäristö todellakin vain pahentaa hyperventilointia ja paniikkitilaa, ja paljon. Pitää vissiin ruveta säästämään - jos rahalla pääsisi jonnekin turvalliseen paikkaan synnyttämään.

Vierailija
37/89 |
26.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hittojako se huutaminen mitään auttaa. Kuten sanottua, se vie vaan energiaa, sitä paitsi se häiritsee myös muita.

Vierailija
38/89 |
26.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nehän yrittää auttaa meitä poloisia äiti-raukkoja, jotka ovat itsensä liemeen saattaneet...

Jos ei apu kelpaa ni synnyttäkää yksin sitten hitto! Aina pitää jostain saada valittamisen aihetta. Menkää sinne rantasaunaan, missä mummonne on syntyny kuulkaa ja sen äiti tuskin on paljon lääketieteellistä apua saanu. Hyvä että henkiin on jääny...!!!

Todella epäkiitollisia ihmisiä tämä lapsikuolleisuuden minimiprosentin maa täynnä!

Vierailija
39/89 |
26.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella epäkiitollisia ihmisiä tämä lapsikuolleisuuden minimiprosentin maa täynnä!

Vierailija
40/89 |
26.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei siitä ponnistamisesta mitään tule huutamalla niin siinä tapauksessa kannattaa ottaa kätilön ehdotus olla huutamatta vastaan. Ei se mitään ilkeilyä ole vaan kokemuksen tuomaa viisautta.

Seuraavan kerran kun teillä on vatsa kovalla, menkää vessaan ja huutakaa kurkku suorana. Mä epäilen, että sitä kakkaa ei saa hevillä ulos punnattua samalla kun huutaa.

Kiroilu ja haistattelu on ainoa, mitä mä en jaksa kuunnella.