Eikö yläkoulusta tule mitään tietoa kotiin?
Esikoinen on ollut nyt seiskaluokalla viikon.
Koulusta ei ole tullut mitään informaatiota kotiin. Ei paperilappua, ei sähköpostia, ei mitään Wilmatunnuksiin liittyvää. Lapsen alakoulun Wilma-tunnukset ovat lakanneet toimimasta. Kun kirjaudun siis sisään Wilmaan omilla tunnuksillani, näkyvät siellä kahden muun lapsen nimet, mutta ei enää jälkeäkään esikoisesta.
Onko tosiaan tapana, ettei yläkoulusta oteta enää mitään yhteyttä vanhempiin, vaan lapsen odotetaan hoitavan koulunkäyntinsä täysin yksin?
Kommentit (31)
5-luokkalaisestani voisin sen uskoa, ehkä jopa ekaluokkalaisestani.
Sen sijaan tämä seiskaluokkalainen on tosiaan niissä sosiaalisissa suhteissaan ja kommunikaatiossaan niin kömpelö, ettei hän ikinä keksisi mitään tuollaista huijausta. Hän on pikemminkin ihan liian rehellinen ja avoin sellaisissakin asioissa, joissa ei pitäisi. Eikä hän osaa lukea mitään sosiaalisia koodeja, eikä ymmärrä mitään "rivien välissä" olevaa, kaiken vittuilun ja kiusaamisen suhteenkin hän on ihan avuton.
Tästä syystä hän tosiaan on sillä erityisluokalla ja se pitäisi opettajankin tietää. Akateemisilta taidoiltaan hän on keskitasoa parempi, pärjää yleisopetuksen matikassa ja lukuaineissa loistavasti, todistuksessa kaikista lukuaineista ja matikasta 9. Vaan kun aina oletetaan, että erityisoppilaat ovat jotain häiriköitä ja huonosti menestyviä ja sellaisina myös kohdellaan...
On se kumma, jos erityisopetus ei pysty huomioimaan oppilaan erityistarpeita. Haluaisin esimerkiksi ottaa kouluun yhteyttä sen suhteen, että lapsen pitäisi päästä sinne yleisopetukseen matikassa ja lukuaineissa, kuten on ollut tähänkin saakka ja kuten keväällä sovittiin. Nyt lukujärjestykseen oli merkitty ilmeisesti pelkkiä erityisopetuksen tunteja... Ja lapsi ei tätä asiaa osaa hoitaa.
ap
Yleensä yläasteen jälkeen muutetaan jo omaan asuntoonkin. .
En tiedä kuin yhden, joka on muuttanut. Kyllä ainakin minun tuttavapiirissäni lukiolaiset ja amislaisetkin asuvat lapsuudenkodissaan. Vanhin lapseni aloitti lukion ja eikä tullut mieleenkään, että hänen pitäisi muuttaa pois (eikä tullut hänelle itsellekään).
laita rehtorille viesti ja hoida opetusasiat sitä kautta, jos muita yhteystietoa ei vielä ole...
ihan turha täällä meuhkata, koulussa on ollut sen satamiljoonaa hommaa näinä alkupäiviä, tietoa tulee varmasti ja vanhempainilta
Lapseni ovat koulussa, jossa on alakoulu, yläkoulu ja lukio. 6.luokan jälkeen wilmatunnukset otetaan pois käytöstä kesäksi kun miettivät luokkakokoonpanoja. Tunnukset avataan koulun alettua. Kahden vanhimman kohdalla olen 7.luokan alkamispäivänä mennyt wilmaan ja tunnukset eivät ole toimineet. Kun koulun alkamiskellonajasta oli kulunut 45 min. soitin kansliaan ja kysyin, että eikö luokkakokoonpanot ole vieläkään selvillä, kun wilmaan ei pääse. Olivat unohtaneet avata. Näin siis kahdesti ja varmaan ensi syksynä kolmannen kerran.
Lukiosta (eri lukio) tuli lappu, että wilmatunnarit postitetaan parin viikon sisällä.
Kyllä ne tunnarit on tärkeät. Näissä kouluissa esim. poissaoloilmoituksia ei voi tehdä muuten kuin wilmalla ja huoltajan on tehtävä ne. Että sillä tavalla on vielä lukiolaistakin hyysättävä - ihan koulun kouln vaatimuksesta.
Kyllä ne tunnarit on tärkeät. Näissä kouluissa esim. poissaoloilmoituksia ei voi tehdä muuten kuin wilmalla ja huoltajan on tehtävä ne. Että sillä tavalla on vielä lukiolaistakin hyysättävä - ihan koulun kouln vaatimuksesta.
Lukiolainen on alaikäinen ja huoltajansa valvonnassa. Huoltajan on todellakin hoidettava osuutensa lapsensa kasvattamisesta aikuisikään asti.
Meidän koulussamme on kesän aikana tehty joku kummallinen ohjelmistopäivitys, ja siitä syystä opettajille luodaan uudet tunnukset. Ne eivät ole vielä valmiit, eikä koulun koneita saa auki. Sen vuoksi emme ole myöskään pystyneet ottamaan koteihin yhteyttä koneiden välityksellä.
Olen jakanut valvontaluokalleni ekana päivänä lukujärjestykset ja omat yhteystietoni. Kävimme läpi lukujrjestyksen lyhenteet ja opettajien nimilyhenteet (kuka opettaja opettaa mitäkin) ja oppilaat kirjoittivat ne vihkoon. Sitä en mitenkään kontrolloi näyttivätkö tietoja vanhemmilleen. Myöhemmin jaoin vinon pinon lupalappuja allekirjoitettavaksi sekä yleisiä koulun ohjeita, mutta en edelleenkään mitään kirjettä vanhemmille. Lähetän sen sähköisesti, kunhan saamme jaettua Wilma-tunnukset vahemmille (meillä kaikille vanhemmille tuli jostain syystä uudet, mikä hankaloittaa tiedonkukua, ehkä ap:llekin kävi näin). Samassa kirjeessä informoin vanhempainillan ajankohdasta.
Erityislapsen kohdalla tietysti ymmärrän, että olisi mukava olla yhteydessä kouluun. Muiden kohdalla malttakaa hetki, eiköhän sitä tietoakin ala tulla. Meillä oli koulussa paljon uusia opettajia, joiden omat tunnuksetkaan tietokoneille eivät toimineet ensimmäisinä päivinä, ja osalta tunnukset olivat muuten vaan vanhentuneet kesän aikana... Lisäksi kestää hetken saada ryhmät jaettua, erityisopen tarpeet arvioitua ja aikataulut suunniteltua. Kaikki ei tapahdu heti ensimmäisellä viikolla.
Siellä oli:
- lukujärjestys täynnä lyhenteitä, joita ei ole selitetty missään
- julkaisulupalappu allekirjoitettavaksi (valokuvat ja työt)
- erityisruokavalioilmoituslappu
- kuljetusavustushakemuslappu(?)
- Moniste, joka on otsikoitu: "Ilmoitus vaarallisen työn tekemisestä ja sen perusteista" (koskee teknisen työn, fysiikan ja kemian laitteita ym.)Ei siis mitään tietoa opettajien nimistä tai yhteystiedoista. Ei mitään kirjettä tai viestiä luokanvalvojalta. Ei kenenkään sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa. Ei Wilma-tunnuksia tai tietoa, mistä tai miten sellaiset saisi.
ap
Vanhemmat eivät päätä, missä ryhmässä oppilas opiskelee, vaan päätöksen tekee koulu.
5-luokkalaisestani voisin sen uskoa, ehkä jopa ekaluokkalaisestani. Sen sijaan tämä seiskaluokkalainen on tosiaan niissä sosiaalisissa suhteissaan ja kommunikaatiossaan niin kömpelö, ettei hän ikinä keksisi mitään tuollaista huijausta. Hän on pikemminkin ihan liian rehellinen ja avoin sellaisissakin asioissa, joissa ei pitäisi. Eikä hän osaa lukea mitään sosiaalisia koodeja, eikä ymmärrä mitään "rivien välissä" olevaa, kaiken vittuilun ja kiusaamisen suhteenkin hän on ihan avuton. Tästä syystä hän tosiaan on sillä erityisluokalla ja se pitäisi opettajankin tietää. Akateemisilta taidoiltaan hän on keskitasoa parempi, pärjää yleisopetuksen matikassa ja lukuaineissa loistavasti, todistuksessa kaikista lukuaineista ja matikasta 9. Vaan kun aina oletetaan, että erityisoppilaat ovat jotain häiriköitä ja huonosti menestyviä ja sellaisina myös kohdellaan... On se kumma, jos erityisopetus ei pysty huomioimaan oppilaan erityistarpeita. Haluaisin esimerkiksi ottaa kouluun yhteyttä sen suhteen, että lapsen pitäisi päästä sinne yleisopetukseen matikassa ja lukuaineissa, kuten on ollut tähänkin saakka ja kuten keväällä sovittiin. Nyt lukujärjestykseen oli merkitty ilmeisesti pelkkiä erityisopetuksen tunteja... Ja lapsi ei tätä asiaa osaa hoitaa. ap
vanhemmat ja koulu ihan yhdessä sopii näistä asioista. Meillä on sovittu erityisen kohdalta jopa miten paljon läksyjä annetaan kerralla! Sulla ei vissiin ole mitään kokemusta tai tippaakaan järkeä...
Vanhemmat eivät päätä, missä ryhmässä oppilas opiskelee, vaan päätöksen tekee koulu.
[
wilma-tunnukset.. ATK-henkilöt eivät todellakaan ehdi tuollaisia tehdä.
Vaikka lapsi apua tarvitsee edelleen niin koulusta ollaan sitä mieltä että ei ole koulun asia enää auttaa vaan lapsen olisi asiat jo osattava.
vaan sinun lastasi. Opettaja on kertonut lapsellesi, mikä hänen nimensä on ja miten häneen saa tarvittaessa yhteyden. 13-vuotiaan odotetaan jo osaavan sen verran huolehtia asioistaan, että häneen luotetaan, kunnes toisin todistetaan.
Oppilastietolomakkeet annetaan kotiin täytettäväksi jo ensimmäisenä päivänä.
Takavuosina kävi niin, että yksi oppilas ei ollutkaan vienyt sitä kotiin vaan täyttänyt sen itse, allekirjoituksineen päivineen. Hän sitten itse myös allekirjoitti kokeetkin, ja kun opettaja vertasi sitä oppilastietolomakkeen allekirjoitukseen, sama nimmarihan se oli. Vasta puolen vuoden kuluttua äiti soitti kouluun, häntä kun ihmetytti, miksei koskaan edes kokeita anneta kotiin eikä yhtään mitään papereita koskaan tule. Aika härskiä toimintaa 13-vuotiaalta.
Jos luokanvalvoja on virkavapaalla, isyyslomalla, sairauslomalla tai mistä syystä nyt tahansa pois, poissaolon syytä ei tarvitse kenellekään kertoa.