Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain kuulla, että ex oli laittanut taas vanhemman sisaruksen yksin vahtimaan taaperoa!!!

Vierailija
17.08.2012 |

Aaargh, tästä on jo monet kerrat aiemmin puhuttu. Meillä siis tuo yhteinen taapero ja exällä toinen teini-ikäinen lapsi meidän edeltäneeltä ajalta.

Kuulin, että oli jättänyt sisarukset keskenään ja lähtenyt itse pariksi tunniksi omille asioilleen.

No taapero oli sitten alkanut kiukuttelemaan ja vanhempi oli soitellut pommeja omalle äidilleen, että ei saa isäänsä kiinni ja hätä olisi kova.

Tänään sitten sain kuulla tuolta isomman lapsen äidiltä tästä tapahtumasta ja että tämä äiti oli myös yrittänyt saada isää kiinni puolituntia puhelimella, eikä isä ollut vastannut. Lopuksi oli ilmaantunut kotiin.

Ja tämä ei ollut ensimmäinen kerta! Jopa lastenvalvojan olen pyytänyt sanomaan isälle, että teini-ikäiselle ei tarvi kaataa vastuuta nuoremmasta sisaruksestaan.

Olen pyytänyt, että vanhempi lapsi ottaisi minuun yhteyttä, jos isä jättää heidät kahden, mutta lapsi ei ilmeisesti halua suututtaa isäänsä soittamalla minulle..

Mitä minun pitäisi tehdä teidän mielestä?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä perheeseen kuuluu, että toisista pidetään huolta. Kymmenvuotias leikkii nelivuotiaan kanssa kauppareissun ajan ja 15-vuotias katsoo pienempiään tarvittaessa iltaisin. Ei tosin joka päivä, eikä viikoittainkaan. Hyvin on mennyt ja lasten välit ovat loistavat.

Vierailija
22/45 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hänen kaverinsa myös on ihan ulkoisestikin ihan pikkupoikien näköisiä ja tosi lapsellisia vielä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen niin kamala, että olen pannut esikoisen jopa 7-vuotiaana vahtimaan 5-vuotiasta, kun kierrän kipeän koiran kanssa puiston (näkyy ikkunasta) ympäri ja mies työmatkalla.

Tänäänkin esikoinen hakee pienemmän ip-kerhosta jne.

Noin meidän lapsuudenkotikin toimi. Minä päivystin kuusivuotiaana pikkusiskoani isonveljeni kanssa. Ja se sisko oli vauva ja veli juurikin tuon 14.

Vierailija
24/45 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on tilanne se, että teini haluaa viettää mielummin isäviikonloppunsa isänpuoleisten sukulaisten luona, kuin isänsä luona, johtuen nimenomaan siitä, että isä sysää isoa osaa taaperonhoidin vastuusta teinille. Ap

Silloin sun lapsi tosiaan saisi 100% isänsä huomion...

Mutta, minusta on ok, että tuon ikäinen vahtii taaperoa sen aikaa, kun isä käy tupakalla tai laittaa ruokaa.

Ja satunnaisesti on ok tuokin, että isä käy hoitamassa jotain asiaa aamusta. Kunhan sitä ei joka kerta tapahdu.

mutta mielestäni on väärin, että sisarussuhteet kärsivät. Ja on ok joo jos se olisi satunnaista ja varsinkin, jos lapset olisivat isällään pääsääntöisesti, mutta luulisi aikuisen ihmisen pystyvän hoitamaan kotihommat ilman jatkuvaa teinin apua. Kyllä minä saan ruoat keitettyä ja lämmiteltyä, vaikka olen ihan yksin taaperon kanssa kotona. Myös juoksevat asiat luulisi saavan hoitoon, niin ettei niitä tarvi niinä kuutena päivänä hoitaa milloin on lastensa kanssa.

Ap

Vierailija
25/45 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin pienen hoitajaksi muuten kuin akuutissa hätätilanteessa. Ok on, että katsoo sen tupakallakäynnin, ruuanlaiton tai vaikkapa koirankusetuksen ajan, mutta vahtimaan niin, ettei edes puhelimeen vastata!

Itselläni täällä neljä lasta, nuorin 2,5v ja vanhin 10v, ovat isänsä luona (periaatteessa) joka toinen viikonloppu. Isän luona noina viikonloppuina on myös hänen uuden avon lapset, joista vanhempi n. 15v... eivätkä (tietääkseni) kertaakaan ole jättäneet nuorinta tämän vanhimman vahdittavaksi (muun lauman kylläkin).

Ja jos mitä meillä kotona on lastenvahteja, täysi-ikäisiä, niin aina on vahdille numerot mistä saa kiinni joko minut tai jonkun muun, jolta apua ongelmatilanteessa saa. Ei pientä(kään) lasta voi jättää toisen vahdittavaksi ilman, että on itse tavoitettavissa. Se on ihan yhdentekevää onko vahti oma sisarus tai puolikas sellainen vaiko rahalla palkattu. Vahdin kuuluu tietää minkä ajan on vastuussa ja mistä apua saa, jos sitä tarvii.

Vierailija
26/45 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen niin kamala, että olen pannut esikoisen jopa 7-vuotiaana vahtimaan 5-vuotiasta, kun kierrän kipeän koiran kanssa puiston (näkyy ikkunasta) ympäri ja mies työmatkalla.

Tänäänkin esikoinen hakee pienemmän ip-kerhosta jne.

Noin meidän lapsuudenkotikin toimi. Minä päivystin kuusivuotiaana pikkusiskoani isonveljeni kanssa. Ja se sisko oli vauva ja veli juurikin tuon 14.

ihan samanlailla hoitanut nuorempiani lapsena, mutta asuimmekin 24/7 samassa taloudessa.

Ap

Vierailija
27/45 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

MITEN ne sisarussuhteet kärsivät, jos sisarukset ovat yhdessä tismalleen kuin normaaliperheessä??

Vierailija
28/45 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

MITEN ne sisarussuhteet kärsivät, jos sisarukset ovat yhdessä tismalleen kuin normaaliperheessä??

että teini näkee taaperon vain pakollisena rasitteena, jota hän aina isälle mennessään joutuu vahtimaan ja hoitamaan jatkuvasti. Tämän takia viettää usein aikaa serkkujensa/isovanhempiensa luona, ettei hänen tarvitse jäädä hoitamaan sisarustaan jatkuvasti=yhteistä aikaa ja suhteiden luomista sisaruksen kanssa jää vielä vähemmän.

Ap

Vierailija
29/45 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesta riippuen 13,5 vuotias voisi pärjätä 1,5-vuotiaan kanssa todella hyvin tai huonosti. Mutta tuo, ettei isä saavu sovittuun aikaan eikä edes vastaa puhelimeen, voi hyvin hätäännyttää lapsen. Jos jättää lapsen vahtimaan lasta, pitää aikuisen pystyä sentään pysymään sovitussa aikataulussa ja vastata puhelimeen! Kun kyse ei vissiin mistään ensiapuun kiiruhtamisesta.

Muutoinkin on ikävää, jos isä tekee harvoin tapaamastaan lapsesta lapsenvahdin toiselle harvoin tapaamalle lapselleen. Ymmärrän hyvin jos teini ei enää kaipaa isänsä luo. Hoitaako teini muuten vaipat, ruuan lämmittämiset jne yhdessä isänsä kanssa, eli osallistuuko isä myös? Jollei, niin mitä isä tekee noina aikoina?

Vierailija
30/45 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joskus lämmittää ruokaa tai joskus vahtii pari tuntia, onkin tosiaan "kovaa" teinillä!

Vierailija
31/45 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen nähden, että meillä noin 11v isosisarus on vienyt 2,5v pikkusisarustaan ulos leikkimään, ei se ole kauhea juttu, jos sisällä teini hoitaa 1,5v ikäistä.

Tämä siis minun mielipiteeni. Mutta tavoitettavissa pitäisi isän kyllä olla ihan koko ajan, jos jättää lapsensa keskenään.

Vierailija
32/45 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joskus lämmittää ruokaa tai joskus vahtii pari tuntia, onkin tosiaan "kovaa" teinillä!

näet isääsi kahdesti kuukaudessa muutaman päivän ajan, siitäkin ajasta käytät ison osan siihen, että vaihdat sisarukselle vaippaa, lämmität ruokaa, viet leikkipuistoon silläaikaa kun isä tekee ruokaa, vahdit kun isä käy tupakalla, "nopsasti" kaupassa, hoitamassa "pikkujutun", hoitaa tietokoneella "tärkeitä" asioita jne.

Isä hakee perjantai iltana ja vie sunnuntai aamupäivällä teinin kotiin. Eipä siinä ehdi paljon viettää laadukasta isä-lapsi aikaa muutenkaan, saati sitten, kun kokoajan hoidat pikkusisarusta.

Ja joo, tilanne olisi ihan eri, jos se isä olisi myös 24/7 maisemissa, mutta kun ei ole..

Ap

Vierailija
33/45 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ratkaisu on olla näkemättä isää ollenkaan?

Miksi ne lapset on niin vähän siellä isällä?

Vierailija
34/45 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta et varmaan voi oikein tehdä mitään, jos isälle puhuminen ei onnistu. Varmaan parasta, että teini sanoo asiasta itse painokkaasti isälleen. Pyydä sinä häntä edelleen sinun luoksesi tapaamaan pikkusisarustaan, että saavat myös "normaalia" sisarusten välistä aikaa.

näet isääsi kahdesti kuukaudessa muutaman päivän ajan, siitäkin ajasta käytät ison osan siihen, että vaihdat sisarukselle vaippaa, lämmität ruokaa, viet leikkipuistoon silläaikaa kun isä tekee ruokaa, vahdit kun isä käy tupakalla, "nopsasti" kaupassa, hoitamassa "pikkujutun", hoitaa tietokoneella "tärkeitä" asioita jne.

Isä hakee perjantai iltana ja vie sunnuntai aamupäivällä teinin kotiin. Eipä siinä ehdi paljon viettää laadukasta isä-lapsi aikaa muutenkaan, saati sitten, kun kokoajan hoidat pikkusisarusta.

Ja joo, tilanne olisi ihan eri, jos se isä olisi myös 24/7 maisemissa, mutta kun ei ole..

Ap

Vierailija
35/45 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun erottiin. Yhdessä oltiin kuitenkin oltu jo 10v ja 3 lasta ennestään.

Tokihan naisten pitää olla selvännäkijöitä ja vastuussa mys miehensä mielenliikkeistä. Jos mies pettää, jättää, alkoholisoituu, hakkaa tai karkaa niin vika on toki naisen huonossa miesvalinnassa.

1,5-vuotias lapsi ja jo on erottu!

Kyllä tuonikäinen voi ihan hyvin toimia lastenvahtina. Minäkin olin tuonikäisenä jo naapureissakin lastenvahtina ja 14-vuotiaana koko kesän lastensiirtolassa töissä!

Vierailija
36/45 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ratkaisu on olla näkemättä isää ollenkaan?

Miksi ne lapset on niin vähän siellä isällä?

Ja teinit on teinejä;) Ap, ihan typerää että sut tuomitaan, kiva että näet mikä tilanteessa todellinen ongelma, etkä kuvittele, kuten ikävän moni tekisi, että se eka lapsi ei tykkää sun taaperosta tms. Ja tosiaan, ei lasten tarvitse olla isällään enemmän siksi että isukki voisi useammin jättää heidät keskenäänXD

Vierailija
37/45 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta et varmaan voi oikein tehdä mitään, jos isälle puhuminen ei onnistu. Varmaan parasta, että teini sanoo asiasta itse painokkaasti isälleen. Pyydä sinä häntä edelleen sinun luoksesi tapaamaan pikkusisarustaan, että saavat myös "normaalia" sisarusten välistä aikaa.

Ap

teiniä sanomaan isälleen mitä ajattelee, mutta kun hän näkee niin harvoin isäänsä, niin ei halua riidellä/loukata. Ja tiedän kyllä itsekkin, että exälle on vaikea sanoa ei, on kova manipuloija.

Ovat exällä niin harvoin, koska ex ei "pysty" ottamaan heitä useammin. Sanoo, että tarvii omaa aikaa jokatoinen viikonloppu (jolloin yleensä myös usein on tehnyt töissä perjantain vapaaksi, että saa itselleen pitkän viikonlopun). Ja luonnollisestikaan viikolla ei voi lapsiaan luokseen hakea, tätä meidän taaperoa käy katsomassa meillä säännöllisen epäsäännöllisesti myös viikolla, mutta vierailut kestävät max. tunnin. Teiniä on ottanut esim. kesälomalla vähän useammin, mutta aika harvassa ovat tapaamiset kyllä.

Ap

Vierailija
38/45 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ls-ilmoitus.

Lasta ei pakottaa hoitamaan lasta ja teinisi kärsii tilanteesta.

1v. on täysin vahdittava. Aivan eri asia kuin 4v.

Meidän naapurissa 13v. poika ja en kyllä jättäisi 1v. hänelle hoitoon.

Vanhempien on itse hoidettava omat lapsensa. Vapaaehtoinen hoito on eri asia.

Vierailija
39/45 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tunnekylmä tyyppi, joka ei kovinkaan syvällisesti välitä teini-ikäisestä lapsestaan. Lähinnä tuntuu haluavan vaan ilmaisen ja kätevän lapsenvahdin 1v:lle.

Vierailija
40/45 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en antaisi tuon ikäisen hoitaaomaa 1,5 vuotiasta, mutta ehkä sisarus on eri. Tuntemani 13 vuotiaat ovat vielä aika lapsia itse.