Miten tyhmä voi työssäoppija olla?!
Laitoin yrityksessämme työskentelevän työssäoppijan (19-vuotias) kauppaan ostamaan taukohuoneeseen maitoa ja kahvia yms. Annoin rahaa mukaan
Noh, tyttö oli sit päättänyt samalla ostaa omia juttujaan ja maksoi kaiken omalla rahallaan ja toi yrityksen rahat takaisin...... -.- joo.. Ei tarvitse maksaa noita plaaplaa, MUTTA TARVITSEN SILTI KUITIN kaikista mitä yritys tarvitsi... Kiva kun siellä näkyy nyt sitten tytön omatkin törsäykset..
Miten 19-vuotias alan opiskelija ei voi tajuta että noin ei vaan tehdä, ei siinä ole rahasta eikä hyvästä tahdosta kyse.
Kommentit (66)
että teidän firmanne ei enää ota vastaan työssäOPPIJOITA, jos ei ole heitä valmis ohjaamaan ja OPETTAMAAN. Osoitat asenteellasi huonoja esimiestaitoja ja estät oppijan oppimista.
Mitään ei voi osata, ennen kuin sen on kerran oppinut. Tulepa sinä meidän firmaan päiväksi, niin minä voin sanoa sinua kymmenen kertaa tyhmäksi. Tai tule sinne kouluun, jossa opetan. Siellä voisimme yhdessä ihmetellä osaamattomuuttasi oikein urakalla.
Kaiken jo osaavaa oppijaa ei ole olemassa - se on paradoksi.
musta tuntuu, että se olet sinä joka on tyhmä, ei se harjoittelija.
Ne koirat älähtää, joihin kalahtaa :D
Enkä häpeä sitä, että tunnen empatiaa jutun tyttöä kohtaan, koska itsekin olen ollut työssäoppija ja aloittanut joskus uudessa työpaikassa. Olen ollut aina uudessa paikassa aloittaessani varsinainen tonttu, joka ei ole heti aloittaessaan tiennyt kyseisen firman käytäntöjä ja osannut kaikkea tuosta vain. Harjoittelun loputtua olenkin sitten ollut aina paljon viisaampi ja monta asiaa rikkaampi. Kiitos siitä niille, jotka ovat vaivautuneet kärsivällisesti opettamaan ja kertomaan eivätkä olettaneet, että osaan kaiken heti.
Toivon, että aloittaja ja moni muukin esimiehenä toimiva tajuaisi tämän ketjun monista vastauksista, että työpaikan itsestäänselviltä tuntuvat käytännöt eivät välttämättä ole itsestäänselviä ummikolle. Käytännöt voivat vaihdella firmojen välillä tai poiketa koulussa opitusta. Kärsivällisyyttä. ;)
T: 49
Olin eräässä liikkeessä harjoittelijana ja huomasin, että asiakkaat kysyivät päivittäin erästä tuotetta, joka oli todella epäloogisessa paikassa. Siihen liittyvät tuotteet olivat toisella puolella kauppaa ja sitten taas tämä yksi tuote keskellä ihan muita juttuja. Menin reippaasti vastaavan puheille ja ehdotin, että voisiko tuon tuotteen paikkaa miettiä vielä uudelleen, päivittäin tulee asiakkaita jotka sitä kysyvät ja kokevat nykyisen hyllytyksen sekavaksi. Vastaava hymyili minulle heleästi ja sanoi "kiitos palautteesta", jatkoi sitten puuhiaan. Tuote pysyi hyllyllä ja ärsyyntyneitä asiakkaita riitti jatkossakin.
Meillä oli mainoskampanja päällä, mutta tilattua tuotetta ei tuotu vaikka sitä olisi pitänyt olla jo. Meillä oli kuitenkin vastaavanlaisia (eri merkki), joten esimies päätti että annetaan niistä sama alennus (hinta suht sama), jotta oven takana odottava ihmismassa ei pahastu. No, päivän mittaan sain tehtäväksi laittaa tuotetta näkyvästi esille ja "laita siihen joku mainoskin, jos jaksat". Raahasin esiin esittelypöydän, siistin sen ja printtasin valmiin esittelytekstin + hinnaston tuotteelle. Esimies tuli kehumaan- vaan tuntia myöhemmin töihin saapunut rouva VISUALISTI (ei oikea työnimike, oli vaan päättänyt ottaa itselleen somistuspuuhat) repi työni pois ja alkoi raivoamaan että kuka on pilannut hänen ajatuksensa mainostuksesta. Ei puhunut minulle viikkoon, pomo kuittasi olankohautuksella.
Meillä kävi myös paikallinen pikkupomo ostoksilla, kehtasi ostaa firman sisäisellä tuotteella ja vaati tuotteille (jotka osti siis itselleen) hyvät alennukset. Koska olin saanut aiemmin tietää, ettei näin voi toimia jatkossa (ilmeisesti aikamoinen ongelma kys.firmassa..), kieltäydyin ystävällisesti ja selitin syyn. Pomo alkoi riehumaan, haukkui minua ja käski erään toisen työntekijän rahastamaan. Tämä antoi alennukset, vaikka oli aivan tietoinen ettei niin saisi tehdä. Kun selvitin asiaa esimiehen kanssa, työntekijä sanoi hänen edessään "mä oon vaan töissä täällä, helpommin siitä pääsee eroon jossei välitä säännöistä"- ja käveli pois. Ei tullut sanomista esimieheltä, mutta hän siirsi minut toisiin hommiin.
Itsekin olen käyttänyt omaa kameraa töissä, tulee parempia kuvia kun osaan käyttää omaani paremmin (ja firman kamerat nyt ovat muutenkin mitä ovat). En hyödy siitä mitään muuta, mutta eipä ole kukaan koskaan valittanutkaan.
asiakkaiden reklamaatiotapauksista. Firman puolesta minulla ei ole edes kameraa, jolla kuvia ottaa.
Olenpa toiminut kerta kaikkisen tyhmästi.