Tekeekö KAIKKI äidit
ruuat lapsilleen itse ihan siitä 4kk asti kun saa alkaa syödä kiinteitä?
Vai fuskaatteko?
Myös hedelmäsoseet?
Onko joku joka ei tee mitään itse?
Päivittäin vai pakastatteko?
Pitäkää vaan pölönä mutta mä olen pitkään luullut, että vauvat syö vaan kaupan soseita :D sitten kaverini sai lapsen ja pidin häntä supermutsina kun hän kokkasi lapsukaiselleen kaiken itse. Nyt kun on oma lapsi, pidän itsestäänselvyytenä, että ruoka tehdään itse, mutten tiedä onko se oikeasti itsestäänselvyys?
Kommentit (41)
Minä tein kyllä varmaan 99%:sti, ja päivittäin. Ja tästä ei paljoa uskaltanut esim. sukulaisnaisille kertoa koska jos kertoi sai raivostuneen verbaalihyökkäyksen päälleen, kun kerran on niin KUSIPÄÄ että snobbailee tekemällä vauvan ruoatkin oikein itse. Oletettiin että ihan varmaan jotenkin halveksisin purkkiruoan syöttäjiä, vaikka en niin tee. EN minä halveksi Saarioisten makaronilaatikon tai pakastepizzan syöjiäkään vaikken itse niitä tai muita valmisruokia käytä juuri koskaan.
Mutta nuut kasvikset kestävät ihn hyvin. Kokeile esim.bataattia, kesäkurpitsaa jne. Hyviä ovat pakastettuinakin.
Kun neuvolasta käskettiin pakastaa kun se on niin kätsyä ja sitten voi ottaa aina sen yhden annoksen eikä mee ruokaa hukkaan. Mut mun mielestä soseet menee ihan kamalaksi pakastaessa ts itse en söisi.
Ni pakastaako joku esim perunasosetta ja antaa vauvalle?Mua haluttais antaa niitä kaupan soseita ku olis olis niin helppoa vrt keität kuorit ja sitten haarukalla yrität jotain kukkakaalia muussata. Jää ihan kokkareiseksi ja vauva irvistelee. Yhtä kukkakaalin palaa on nyt vähän tylsä lähtee sauvallakaan soseuttaa. huoh.
Mut en anna ainakaan vielä.
Minä tein kyllä varmaan 99%:sti, ja päivittäin. Ja tästä ei paljoa uskaltanut esim. sukulaisnaisille kertoa koska jos kertoi sai raivostuneen verbaalihyökkäyksen päälleen, kun kerran on niin KUSIPÄÄ että snobbailee tekemällä vauvan ruoatkin oikein itse. Oletettiin että ihan varmaan jotenkin halveksisin purkkiruoan syöttäjiä, vaikka en niin tee. EN minä halveksi Saarioisten makaronilaatikon tai pakastepizzan syöjiäkään vaikken itse niitä tai muita valmisruokia käytä juuri koskaan.
Omassa kaveriporukassani kaikki tekevät sulassa sovussa osan soseista itse ja osa tulee taas purkista, eikä kenelläkään soseasiaan liity sen suurempaa ideologiaa. Tuntuu erittäin omituiselta, että joku _raivostuisi_ minulle siitä, että tykkään keittää vauvalle pari perunaa, pistää sauvasekoittimella soseeksi ja pakastaa :D
niin eikö se oikeasti mene huonoksi pakkasessa?
Olen maailman surkein ruuanlaittaja, mies on kokki, mutta haluan pitää vastuun vauvan ruuista. Tää on joku hyvä mutsi-ajatus :)
-ap
Siinä oli niin paljon vaihtelua etten olisi itse edes keksinyt niin paljon ruokavaihtoehtoja.
Nykyään on reipas koululainen joka maistaa ennakkoluulottomasti kaikkea ja syä miltein mitä vaan. Hyvin on makuaisti kehittynyt vaikka saikin paljon purkkiruokaa.
En edes ymmärrä miksi purkkiruoka olisi pahasta? Nehän on todella tutkittuja ne lastenruuat...
Omassa kaveriporukassani kaikki tekevät sulassa sovussa osan soseista itse ja osa tulee taas purkista, eikä kenelläkään soseasiaan liity sen suurempaa ideologiaa. Tuntuu erittäin omituiselta, että joku _raivostuisi_ minulle siitä, että tykkään keittää vauvalle pari perunaa, pistää sauvasekoittimella soseeksi ja pakastaa :D
En odottanut tuota reaktiota minäkään. Mutta tuntui että sohaisin samanlaiseen ampiaispesään kuin sillä että kertoo kipulääkkeettömästä luomusynnytyksestä, siitähän myös saa nokkavan ja toisia halveksivan supermamman leiman ;)
Mä en viitsinyt soseita edes pakastaa kun tuntui että äkkiä ne sauvasekoittimella surauttaa ja kun päivisin oli paljonkin aikaa kotona äitiyslomalla/hoitovapaalla ollessa.
tein jonkun verran itse soseita, mutta aika vähän, suurimmaksi osaksi syöttiin molempien lasten kanssa sormiruokaa. Kun 6kk oli täysimetyksellä ja alle 1v:na jo söivät samaa kun muukin perhe niin ei siinä edes hirveästi kerennyt keittelemään perunoita. Ja hedelmät hedelminä ja marjat marjoina, ei niitä tarvinnut soseutella? Valmispuurojauhetta ostin kerran ja sitten luin miten helvetisti se sisälsi sokeria! Sen jälkeen tein puurot todellakin itse!!!
mielummin teen ison satsin kerralla ja käytän yli jäävän ajan leikkiin :)
mutta vauvaiässä tein kyllä kaikki ruokasoseet itse, hedelmä/marjasoseet ostin valmiina. Reissussa saattoi olla kaupan ruokasoseita mukana. Tein aina ehkä kerran viikossa kerralla ison satsin yhtä sosetta ja laitoin pakkaseen kerta-annoksina. Näin pakkasessa oli aina valmiina usemapaa erilaista sosetta.
ja ihan normaaleja lapsia ovat edelleen ;). Siirtyivät vuoden iässä samaan ruokaan muiden kanssa. En keksinnyt yhtään järkevää syytä tehdä itse ruoat. No joo, hiilijalanjälki oli aikamoinen :/
Jos omenasta tekee soseen niin eikö se oikeasti mene huonoksi pakkasessa?
Perunat ja puurot toki keitän, mutta en muuta. Useimmat hedelmät ja monet vihanneksetkin annan sellaisenaan (en siis tee niistä soseita, vaan paloittelen ns. sormiruuaksi).
Tosin alkaneet maistella kiinteitä vasta 6kk/7kk ikäisenä ja siirtyneet pääasiassa samaan ruokaan meidän kanssa 10kk ikäisenä.
Ovat muuten kasvaneet erittäin kaikkiruokaisiksi ja ennakkoluulottomiksi ruuan suhteen;-)
Alkuaikoina kamalasti ja väänsin ja käänsin niitä ruokia ja olin surullinen jos en keksinyt tarpeeksi monipuolisia annoksia.
Tein kaikki soseet itse. Myös hedelmä. Pakastin isoja määriä kerralla niin että ruokaa piti tehdä vain parin viikon välein. Kaikki muu pakastuu mielestäni hyvin, mutta perunan tärkkelys menee pakastettaessa huonoksi..
Nykyään 1v 2kk syö samoja ruokia meidän vanhempien kanssa, joskus jätän jotain pois ja joskus lisään jotain lapsen ruokaan. Reissussa satunnaisesti saattaa syödä purkista.
esikoinen söi pelkästään kaupan soseita. Mun tekemiin ei suostunut koskemaankaan. Joskus ennen vuoden ikää siirtyi kyllä samoihin ruokiin kuin muutkin.
Kuopus taas ei suostunut kaupansoseeseen koskemaan lainkaan (paitsi suurin osa hedelmäsoseita). Soseet tein pakkaseen. Kasvissoseita ei suostunut syömään ollenkaan ellei niissä ollut mukana valkosipulia :) Omenasosetta tein jonkinverran itse (kun tuli mummon puista iso sato), mutta muuten hedelmäsoseet oli kaupasta.
itse en edes osasi laitta niin paljon eriliasia ruokia ja tulisi aina laitettua samoja ruokia samalla tavalla.
Sama juttu hedelmäsoseiden kanssa, helpompaa ja nopeaasti erilaisia makuelämyksiä sai purkista, jos olisin itse tehnyt hedelmäsoseet, olisin varmasti tehnyt ne muutamasta hedelmästä.
Ei purkkiruuissa ole mitään pahaa, ei kukaan tässäkään nyt osannut vastata että miksi niitä ei voisi antaa... muistan miten lapsi sai aina niitä puuroja vadelmaa, mustikkaa, ruusunmarjaa... vaikka mitä.
Itse olisin antanut pelkkää kaurapuuroa.
Ei ihme että on nykyään kaikkiruokainen kun oppi uusia makuja maistamaan jatkuvasti.
se jonka lapsi söi purkkiruokaa 1.5 vuotiaaksi.
mutta kaikki muut tein. Keitin puurot oikeista hiutaleista, en antanut vellejä. Samalla ne tuli kun kokkaili muutenkin. Joskus annoin valmisruokia jotta lapsi tottuisi niihinkin ettei tulisi reissusssa hankalaa ilman omia eväitä.
Kasvis- ja lihasoseita on älyttömän helppo tehdä itse! Ja tietää mitä lapsi syö.
ruuat lapsilleen itse ihan siitä 4kk asti kun saa alkaa syödä kiinteitä?
Vai fuskaatteko?
Myös hedelmäsoseet?
Onko joku joka ei tee mitään itse?
Päivittäin vai pakastatteko?Pitäkää vaan pölönä mutta mä olen pitkään luullut, että vauvat syö vaan kaupan soseita :D sitten kaverini sai lapsen ja pidin häntä supermutsina kun hän kokkasi lapsukaiselleen kaiken itse. Nyt kun on oma lapsi, pidän itsestäänselvyytenä, että ruoka tehdään itse, mutten tiedä onko se oikeasti itsestäänselvyys?
En kyllä tajua tätä tee se itse -vimmaa. Etenkin valmiiden hedelmäsoseiden elintarviketurvallisuus on ihan eri luokkaa, kuin itse tehtynä. Niissä kaupan rahtihedelmissä ne pahimmat säilöntämyrkyt ovat. Ja halvemmaksikin tulevat purkit, ainakin jos laskee omalle ajalleen yhtään hintaa. Kyökissä vietetty aika on usein lapselta pois, ja kyllä ne päikkärit kannattaa käyttää lähinnä omaan lepoon (tai parisuhteeseen), jotta jaksaa olla iloinen ja rento lapsen kanssa.
Siis kyllä mekin jotain tehtiin. Esim. itsetehdylle bataattisoseelle ei löydy korvaajaa. Silti äiti, joka tekee KAIKEN itse tuskin ajattelee lastaan vaan luultavasti omia supersuorittajan ideaalejaan.
Kaupan soseista kelpasivat hedelmäsoseet, nekin valikoidusti. Muut soseet tein itse, koska poika ei suostunut kaupan soseita syömään. Alkuun pojan ruokavalio oli niin kapeakin allergiaepäilyjen takia, että oli helpompaa tehdä itse.
eli meijän muksut ovat saaneet kaupan purkkeja -niin ruoka kuin hedelmä purkkeja.
Vauvoille en ole itse ruvennut soseita tekemään, tykkään itsekkin etenkin niistä hedelmä soseista!
Eka muksu rupesi lähemmäs yhden vuoden ikää syömää normi ruokaa(vähemmillä mausteilla) muun perheen kanssa.
Ja samalla tavalla mennään varmaankin tämän toisenkin kanssa :)
Hyvin on purkeillakin pärjätty, välillä maistiaisia myös oma tekemistä ruuista.