"Saako" lastenne kaverit syödä teillä?
Mua on jotenkin suuresti ruvennut nyppimään tytön yksi kaveri, joka pölähtää meille aina ruoka/herkku aikaan! Ja "kamala" nälkä tietenkin (kyllä se kotonaan ruokaa saisi, en usko että johtuu siitä). Jotenkin en ole osannut sanoa tälle, että mene kotios syömään, kun mun mielestä nää on asioita jotka keskustellaan jo kotona. Nyt sovittiin oman lapsen kanssa että HÄN sanoo kaverille, että odota hetki (pihassa), käyn äkkiä syömässä, tuun kohta.
Miten muut toimivat?
Kommentit (43)
jos siis suunnistavat porukalla meille koulun jälkeen.
Jätskiä ja muuta sellaista on myös välillä tarjottu. Ja ovat näköjään porukalla omatoimisesti kaapeista herkkuja kaivaneet (siitä en kyllä tykkää ja olen pojalle sen sanonutkin).
Ihan ruokaa en ole tarjonnut. Kun meillä töistä tullessa ruoka-aika niin olen saattanut pojan kaverilta kysyä että onko nälkä, haluaako leipää tmv.
Jotenkin oletan että jokainen huolehtii lapsestaan sen verran että ruoka on järkätty ja käyvät kotonaan syömässä. Meidän pojan kaverit asuvat sen verran lähelläkin että syömässä käy kotona äkkiä.
niin niille tarjoan minäkin.
Nyt poika 8v. ja ymmärtää, että ne joiden luona lapseni ei saa mitään, niin niille ei enään tarjota ruokaa.
Vituttaa vaan sellaiset vanhemmat, jotka ajavat jopa pihalle lapseni, kun syövät.
Lapseni ei kuitenkaan ole kaverikylässä kuin ehkä kerran viikossa.
meille ei esimerkiksi enää iltapäivisin lapset, joiden vanhemmat eivät tarjoa ruokaa. Ei tarvitse miettiä siinä tapauksessa, että pitävätkö lastani kerjäläisenä.
viihtyvät meillä paremmin kuin kotonaan. Pari voisin satunnaisesti ruokkiakin, mutta en 2 -5:tä isokokoista ylimääräistä kaveria joka päivä. Maitoa ja näkkäriä saavat aina, muuten syövät kotonaan.
Voivat odottaa ulkona tai lasten huoneessa, kun me syödään.
Olen myös ohjeistanut omia lapsia että toisten perheessä annetaan automaattisesti perheelle ruokarauha, jos on nälkä niin voi tulla kotiin syömään.
ihan oma-aloitteisesti, syöttäisitten hänet päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen?
Minusta ongelma on vanhemmissa, jos sama lapsi kulkee jatkuvasti kaverien luonaa ruokaa kärkkymässä nälkäisenä. Valitettavasti näitä tapauksia on, ja syynä on usein se, että vanhempia ei kiinnosta huolehtia heidän ruokailustaan tai kotiintuloajoista.
Satunnaiset kyläilyt ovat sitten eri asia.
minä en ymmärrä niten lapsi eroaa aikuisesta
Eikö sinusta olis noloa, jos SINUN oma lapsesi olisi vastaavalla tavalla "pummina" jollain kaverilla?
En nyt tarkoittanut että enkö itse IKINÄ ostais jätskiä tms. koko porukalle, vaan kyse oli pyytelemisestä, tms. norkoamisesta.
ap.samalla tavalla lapsi saisi ruokansa kun aikuinenkin saa
Joskus se on monta kertaa viikossa, joskus saattaa olla useemman kerran päivässä. Kerran oli kuukauden aikana lähes joka päivä
meillä käy niin monta lasten kaveria, etten anna ruokaa kenellekkään. Hyvä kun omani pystyn ruokkimaan ;) Joskus harvoin anna välipalaa, mutta yleensä en sitäkään. Olen tässä asiassa nipo ja tarkka. Painotan myös omille lapsille, etteivät syö toisten kotona.
iltaruuaksi jokainen menköön kotiinsa. Sovin siis jo etukäteen monelta pitää lähteä kotiin. Jos se ei jostain syystä onnistu (kyyti yms) ja kaveri on meillä vielä ruoka-aikaan, niin annan kyllä ruokaa. Myös oma lapseni tulee aina ruoka-aikaan kotiin. Joitain harvoja poikkeuksia on
meillä käy niin monta lasten kaveria, etten anna ruokaa kenellekkään. Hyvä kun omani pystyn ruokkimaan ;) Joskus harvoin anna välipalaa, mutta yleensä en sitäkään. Olen tässä asiassa nipo ja tarkka. Painotan myös omille lapsille, etteivät syö toisten kotona.
Jos ip ollaan jonkun kotona, oletan lapsen saavan myös välipalaa, muuten voi mennä jonkun toisen kaverin kanssa.
Ei tule mitään, jos lapsen pitää olla 5 tuntia nälässä kunnes tulee kotiin päivälliselle.
etkös ole opettanut lapsillesi että ensin kotiin välipalalle ja läksyjen tekoon ja sitten vapaata aikaa kavereiden kanssa ? mistä tämä nykypäivän hetki koulusta kavereille- systeemi on lähtöisin ?
En vastaa vieraiden lapsista ja heidän syömisistään, en todellakaan ;)
Päivällinen on aina puoli kahdeksan aikaan. Silloin viimeistään lähetetään vieraat lapset kotiin. Jos tulevat suoraan koulusta meille, saavat syödä samaa välipalaa kuin omat lapsemme.
Jos oma lapsi on kylässä koulun jälkeen, sille ei tarvitse tarjota ruokaa, tai jos tarjotaan, se tulee siitä huolimatta kotiin puoli kahdeksaksi syömään.
Odottavat lasten huoneessa tai ulkona kun meillä syödään.
Meidänkään lapset eivät syö muualla.
etkös ole opettanut lapsillesi että ensin kotiin välipalalle ja läksyjen tekoon ja sitten vapaata aikaa kavereiden kanssa ? mistä tämä nykypäivän hetki koulusta kavereille- systeemi on lähtöisin ?
En vastaa vieraiden lapsista ja heidän syömisistään, en todellakaan ;)
Puolelta päivin viiteen on pitkä aika olla yksin. Lapsi tekee läksyt aina kaverin kanssa. K.A. 9,2
Ja suurin osa menee kaverille heti koulusta, joten sen jälkeen on hyvin vähän kavereita enää jaossa.
joka taitaa tulla meille ihan ruoan takia. Hänen äitinsä on ilmeisesti alkoholiongelmainen, päätellen sekä tytön puheista että siitä kun kerran hänelle soitin oli aika sekaisin keskellä päivää. Nälkähän sillä tytöllä usein ihan on kun kotona kuulemma ei koskaan ole kuin nakkipaketteja ja leipää. Ikävämpi juttu on että viime viikolla hän jäi kiinni meiltä varastamisesta. Poikamme näki kun hän otti 20 euroa mieheni ulkotakin taskusta ja tuli minulle kertomaan. Täytynee taas soittaa sille äidille ja toivoa että olisi kunnossa jossa voi keskustella. Ja jos ei ole, miettiä täytyisikö tuommoisesta jo ilmoittaa johonkin eteenpäin.
joka taitaa tulla meille ihan ruoan takia. Hänen äitinsä on ilmeisesti alkoholiongelmainen, päätellen sekä tytön puheista että siitä kun kerran hänelle soitin oli aika sekaisin keskellä päivää. Nälkähän sillä tytöllä usein ihan on kun kotona kuulemma ei koskaan ole kuin nakkipaketteja ja leipää. Ikävämpi juttu on että viime viikolla hän jäi kiinni meiltä varastamisesta. Poikamme näki kun hän otti 20 euroa mieheni ulkotakin taskusta ja tuli minulle kertomaan. Täytynee taas soittaa sille äidille ja toivoa että olisi kunnossa jossa voi keskustella. Ja jos ei ole, miettiä täytyisikö tuommoisesta jo ilmoittaa johonkin eteenpäin.
Ei ehkä siitä varastelusta, mutta jos äiti on päissään vaikka on alaikäinen huollettavana, niin pitää ilmoittaa. Sen voi tehdä nimettömänäkin.
Kun itse en tykkää että omat lapseni norkoilisivat muiden nurkissa ruoka-aikaan, niin sillä olen varmistanut asian lasten kavereiden vanhempien kanssa.
Yleensä omat lapset eivät saa olla kavereillaan ennen ruoka-aikaa ja meillä onkin lasten kavereiden vanhempien kanssa käytäntö, että ne kaverit kysyvät vanhemmiltaan että saavatko tulla, vanhemmat ilmoittavat viestillä meille että saako vai eikö (pari kaveria on sellaisia että valehtelevat lupansa siksi noin) ja samalla ilmoittavat että kuinka pitkään lapsi saa olla kylässä.
Jos vierailuaikaan osuu ruoka-aikamme, kysyn että saako lapsi syödä meillä ja vanhemmat sitten vastaavat mitä vastaavat.
Kuulostaa ehkä monimutkaiselta, mutta homma toimii uskomattoman hyvin.
Meillä on päivittäin 1-5 kaveria paikalla, eli ei todellakaan tarjoilla ruokaa kaikille. Jos on erikseen sovittu, että joku viettää meillä koko päivän esim kesälomalla, niin sitten tottakai pääse myös ruokapöytään. Muuten en kyllä varaudu ruokkimaan vieraita.
Koulun jälkeen kyllä joskus tyhjentävät jääkaappia oikein urakalla (omien lasteni luvalla tietenkin). Jostain syystä tuntuvat viihtyvän parhaiten meillä, vaikka toivoisin että kävisivät välillä tyhjentämässä muidenkin kaappeja.
tilanteesta riippuen. etenkin jos olen vartavasten sopinut jonkin lapsen vanhempien kanssa kyläilystä niin hankin sellaista syötävää jota kaveritkin syövät.
sellaisia ylläri kaveri kyläilijöitä en ruoki kuin harvoin.
joskus tällaista "ongelmaa" kotona. Eräs isä tupsahti "vahingossa" ruoka aikaan lastensa kanssa kylään. (Olivat vaimon kanssa eronneet ja rahat tiukilla, kun niitä käytettiin tupakkaan, karkkiin, mäkkäriin jne) Toinen lapsista noin 7v toinen 5v ja tämä 5v aivan järkyttävän nirso!
Kerran tein koko päivän ruokaa haudutin karjalanpaistia monta utntia uunissa. Tyttö pääsi pöytään ja ilmoitti maistamatta "Mä en tällaista paskaa syö!!" Eri asia ruokkia muutama lapsi silloin tällöin, kuin ns koko perhe jatkuvasti. Etenkin jos ruokkiminen on yksipuolista. Miettikää (te jotka syötätätte lapsenne muualla alituiseen.) että kuinka paljon säästätte, kun lapset syö muualla, ja kuinka paljon se on toiselta perheeltä pois.
Meillä menee vieraat/veljet jne jääkaapille ihan omin nokkinensa, mutta se on toimii puoloin ja toisin. Mikäli ruokaa laitetaan esim miehen veljien ollessa meilä, niin auttavat kysymättä ruuanlaitossa, kuten mielestäni käytöstapoihin kuuluu...
esim toissapäivänä oli edellisen päivän kalasopan rippeet, ei riittänyt ulkopuolisille. vaikka ihalijoita olikin pöydän ääressä.. oikeesti miten ne toiset jaksaa käyttäytyäkin välillä, ihan kuin heillä ei syötäis oikeeta ruokaa tai olis ruokaa ollenkaan. Hyvistä perheistä vielä mukulat, mehän tässä ollaan ihan wt sakkia.