Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meillä alkoi operaatio ruokalaskun pienentäminen

Vierailija
16.08.2012 |

huono satovuosi nostaa taas ruuan hintaa.

Lisäksi minulla on menossa projekti oma talous kuntoon.

Ruuan laadusta en tingi, lisäaineita meillä vältellään edelleenkin.

Pakastimeen olen haalinut jo ison kasan marjoja, itse kerättyjä, osa edullisia ostoksia torilta.

Porkkanoita, punajuuria ja sipulia on kasvamassa.

Heti aamusta käytiin leipomon myymälässä. Eilen leivottuja ruispaloja n. 4pkt (oli yhdessä isossa säkissä) maksoi 2€, ohrarieskaset 1€/kpl. Ostamani kasa riittää kuukauden ja maksoi 8€.

Ruokakaupassa sitten oli banaanit 89snt/kg, kermaa -30% laputettuna, samaten ostoskärryyn poimittiin mm. lähiteurastamon naudanlihaa, paistijauhelihaa ja maustamattomia broilerin fileitä nekin -30%

Ruokaostokset teki 35€ ja noilla pärjätään maaanantaihin asti. Laskin, että 20-30€ säästyy helposti/vko eli vuosi tasolla puhutaan jo reilusta tonnista.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin pesäpalloja ne sämpylät jo samana iltana. Ostan mieluummin kaupasta sen leivän mitä syön. Tuoremehu ei ole turhake, on kiva ottaa sitä lasillinen aamupalalla. Maitoa ei aikuinen ihminen tarvitse, sitä ei jääkaapissani ole ollut kymmeniin vuosiin, kuten ei myös voita/margariinia eikä sokeria.

Suosin punaisen leiman tuotteita, joita voi myös pakastaa. Vihanneksista ostan sesongin vihanneksia, jotka ovat kulloinkin halvimmillaan. En osta jäätelöä tai karkkia, enkä limuja, koska turhia nekin. Samoin kuin keksit, kakut ja leivokset.

En käy työpaikkaruokalassa, jossa lounas maksaisi 5,80 e/pv, kuten muut työkaverini käy. En käy siellä myöskään kahvilla, vaan olen mukana kimppakahvikassassa, jolloin töihin viedään 1 pkt kahvia/kk kukin. Ja otan kahvin kanssa mieluiten ruisleivän, muutoinkin mulla on eväät mukana.

Näin meillä.

Vierailija
22/25 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli laadi joka päivälle oma ruokansa. Silloin tietää mitä kunakin päivänä on ruuaksi ja helppo käydä kaupassa ostamassa ko. ruokien tuotteet, ei mitään muuta.

Esimerkiksi tälläinen järjestys:

-Maanantaina pasta (voit tehdä mitä tahansa pastaa: sienistä, pekonista, lohesta, jauhelihasta, kanasta, pinaatista jne.)

-Tiistaina kiusaus (janssonin, lohi, kana, liha, kinkku jne.)

-Keskiviikkona keitto (taas valinnan mukaan tomaatti, pinaatti, kala, liha, minestro, hernekeitto jne.)

-Tostaina kasvisruoka (falafelit, kasvispihvit, moussaka, kasviskeitto, punajuurivuoka jne.)

-Perjantaina herkkupäivä (pitsaa, tortilloja, mistä pidättekin)

-Lauantaina pataruoka tai risotto (karjalanpaisti, burgundinpata, meksikolainen pata, katkarapurisotto, sienirisotto jne.)

-Sunnuntaina jotain hyvää, ehkä vähän kalliimpaakin, omien mieltymysten mukaan esim. pihvit ja kermaperunat, uunilohi ja muusi, lohkoperunat ja lihapullat, lasagne jne.

Noin on se perusrunko kunnossa, ja tarjouksia voi hyödyntää. Jos lohi tarjouksessa, tee ensin siitä pasta ja sitten kiusaus lopuista jne.

Ja toki vuodenajan mukaan voi vaihdella, esim. grillausta jonakin päivänä jne. Ja mitenkään orjallinen ei tarvitse olla :) mutta pääpiirteittäin noin.

On helppoa mennä kauppaan, kun tietää mitä tekee. Jos menee "mitähän sitä ostais" tyylillä niin kärry on kohta täynnä ruokaa. Moni miettii vasta kaupassa mitä tekee, on helppoa kun tietää sen ruuan mitä tekee ja pitää vain päättää tekeekö kanapastan vai sienipastan.

Tämä on täysin totta, tässä säästää! Kokeilin tätä itse ari kuukautta sitten, mutta kesän aikana ote lipsui. Kaupasta ei tullut tuolloin ostettua kuin ne tarvikkeet, joita tarvitsi kunkin viikon ruokiin. Yleensä tein vielä sen verran isot annokset, että sai osan pakkaseen - näin jollekkin kiireiselle viikolle valmiit ruoat!

Joku kirjoitti säästävänsä kun ei osta irto jogurtteja. Itse olen vertaillut hintoja useasti ja jotkin irtojogurtit ovat halvempia kuin isot litran tai puolentoista litran jogurtit! Kannattaa tarkastella hintoja joka kauppareissulla, ne muuttuvat koko ajan! Eikä yleensä alaspäin...

Katson myös lähes aina kilohinnan. Jos ostat esim lihaa, ja 300g paketin kilohinta on 15€ ja 1kg paketin kilohinta 8 €, ostan tottakai kilohinnaltaan lähes puolet halvemman (todennäköisesti saman kasvattajan lihaa). Vaikka en tarvitsisikaan kuin sen 300g, loput pakkaseen!!

Jotkut myös elävät luulossa, että Rainbow, EuroShopper yms ovat aina halvempia, tämä ei pidä paikkaansa! Katsokaa kilohintaa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
18.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun mieheni kanssa kahdestaan ja meillä meni viime viikolla kauppaan 130e. Sillä ostin kuiva-ainekaapin täyteen soijarouhetta, tonnikalaa (joo tiedän, että on suhteellisen kallista, mutta säilyvyys on erinomainen), erilaisia riisejä, erilaisia pastoja, herneitä, kokonaisia mustapippureita, ananaspaloja, persikkaa, tomaattimurskaa, ruisjauhoja (olisin ostanut vehnäjauhojakin, mutta sitä on jo kaapissa), kaurapuuroa ja maitojauhetta. Jo pelkästään noilla pärjättäisiin viikon verran. Pakkaseen sitten ostin seitiä, lohikuutioita (joo sekin oli arvokasta, mutta pakkasessa säilyy) ja pakastevihanneksia (olivat tarjouksessa). lisäksi ostin porkkanoita, perunaa, sipulia, valkosipulia, punajuuria ja herkkusieniä (tuoreet herkkusienet olivat kilohinnaltaan halvempia kuin säilykkeet). Jääkaapin uumeniin ostin sitten tarjousmakkaraa, tarjousbroileria ja jauhelihaa, sekä ruokakermaa. Periaatteessa ruokaan meni alle 100e, sillä ostin myös pesuaineita, hygieniatuotteita ja wc-paperia.

Ennen kauppaan menoa tein kuukauden ruokalistan, jonka mukaan sitten mennään. Leivät leivotaan itse, muunnellen maustamista. Kun joka päivä leipoo tuoretta, niin ei se edes tarvitse kaverikseen muuta kuin voita :)

Ruuassa säästäminen vaatii oikeasti aikaa, hermoja, suunnitelmallisuutta ja ruokakirjoja (nyt kun olemme molemmat työttömiä, niin tähän kaikkeen on aikaa). Olemme tosiaan vasta viikon verran syöneet kaikennäköistä ja olemme jopa vähän jäljessä aikataulusta, kun kahtena päivänä syötiin samaa ruokaa.

Ainoa mikä minua rassaa on se, että suklaat on jäänyt kaupan hyllyille (tosin olemme päässeen sukulaisten marjapuskien ääreen, joten makeanhimo on talttunut omilla leivonnaisilla). Sekin harmitti alkuun, kun lihaa ei voi syödä joka päivä, mutta siihenkin tottuu nopeasti, kun luottaa ruokaohjeisiin ja yllättyy iloisesti :) On jopa paino lähtenyt laskuun, eikä nälkää ole tarvinnut vielä nähdä, eikä tarvitse nähdä tulevaisuudessakaan.

Anteeksi pitkä viesti, varsinkin tylsästä kauppalistasta, toivottavasti kuitenkin jollekkin on apua minun säästövinkeistäni.

Vierailija
24/25 |
18.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten te osaatte/pystytte tekee just tasan sen verran ku ruokaa syödään?

Vierailija
25/25 |
18.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- tähän viittasi joku jo edellä: osta vain sen verran ruokaa kuin tarvitset. Siksi minä en osta viikon ruokia kerralla, vaan vain parin päivän, vaikka suunnittelenkin ruuat pitkäksi aikaa. JOs aikatauluissa tuleekin muutos, voi helposti tehdä muutoksia, eikä ruoka jää jääkaappiin homehtumaan

- leivon vaalean leivän itse, mutta meillä lapset tykkäävät vain tummasta, joten sitä on pakko ostaa kaupasta. Leipä säilytetään pakkasessa, että ei ehdi pilaantua.

- ostan jugurttia vain harvoin ja sen sijaan ostan rahkaa (lapset syövät valtavia määriä jugurttia, tyyliin litra kerralla ja sitten tavaruoka ei maistu)

- ostan peruselintarvikkeita (esim. sokeri) varastoon ison määrän, jos hyvä tarjous. Esim, sokeria nyt syksyllä 0,75 e/ kilo, ostin 20 kiloa. Talvella sokeri ollut 0,90 -1,15/ kilo.

- ostan hyvää vaikka se olisi kalliimpaa. Paha halpa jää helposti syömättä. JÄtän appelsiinimehun pääsääntöisesti ostamatta ja kun ostan, ostan sen Tropicanan.

- pidän kirjaa menoista. NÄkee äkkiä mihin rahat kuluu. Kauppalaskuista erottelen kirjanpitoon ruoka, herkut, pesuaineet, olut ja tarvittaessa muut (lehdet, toimistotavara, ym.) . Herkkuihin kuluuu helposti oikeasti paljon rahaa.

- joskus kaupassa saatan tehdä koko ajan päässälaskutoimitusta, kun nostan uuden tuotteen kärryyn. Tietää paljonko laskua on tulossa ja miten valittu tuote aina nostaa kauppalaskua. Hillitsee muuten ostamista tosi tehokkaasti. Helppo myös laittaa itselle maksimisumma miten paljon rahaa saa käyttää = pysyt budjetissa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi