Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vauvan painoarvio..

Vierailija
16.08.2012 |

Onko ketään joka olis käynyt vauvan painoarviossa ja saanut sieltä vastaukseks että vauvalla on iso pää ja painaa viikkoihin nähden aika paljon..

Ja kun on synnyttänyt niin arvio ei olekkaan pitänyt lainkaan paikkaansa..

Mun siskolle sanottiin noin ja nyt pelkää synnytystä ihan kamalasti.

Kyselen koska haluan lohduttaa sitä sillä että arviot ei pakosti päde.. Omaa kokemusta ei vielä ole.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla ei vauvan päästä sanottu mitään mutta kun kävin viikolla 37 viimisessä ultrassa,lääkäri arvioi vauvan painoksi 3700 gr ja sanoi että kannatta varautua TOOODEEELLLLAAAA isoon vauvaan,voi painaa syntyessää jopa 4,5 kg...No,jännitin kans hieman sitten synnytystä:Poika syntyi viikolla 39 ja painoi ihan normaalin 3,6 kg...eli oli pienempi mitä lääkäri arvio edes 37 viikolla :) Eli ei ne aina pidä paikkaansa..heittelevät puolin ja toisin...

Vierailija
2/17 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistaa että kyseessä on arvio! Itse odottelen esikoista ja painoarvioiden mukaan hyvä kokoinen lapsonen olisi tulossa.. Synnytyksen suhteen sitä ei kannata murehtia, sillä ei vauva mahdu niin suureksi kohdussa kasvamaan etteikö mahtuisi synnytyskanavastakin kulkemaan. Kyllä se synnytys minuakin pelottaa ja hirvittää, mutta auttaa kun siitä keskustelee ääneen puolison/kätilön/terveydenhoitajan/edes jonkun kanssa!

Täytyy luottaa omaan kroppaan. Itselläni auttaa ajattelu, että aina ovat naiset synnyttäneet niin isoja kuin pieniä vauvoja ja hengissä selvinneet. Ei se voi olla ylitsepääsemöttömän kauheaa. Suosittelen lukemaan ASIAtekstejä synnytykseen liittyen, osallistumaan synnytysvalmennuksiin ja välttämään muiden omakohtaisia synnytystarinoita, mikä voi pahentaa pelkoja...

Synnytys pelottaa aivan kaikkia! Mutta suosittelen ottamaan synnytyspelon (vaikka ei olisikaan kyse hirmuisesta pelkäämisestä vaan vain jännityksestä) asian puheeksi neuvolassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla vauva arvioitiin 3,5kg viikkoa ENNEN synnytystä.. kerkesi siis vielä kasvaa ja oli syntyessään vain 3,1kg. Voit hänelle myös kertoa, että toisilla isompi vauva ollut helpompi synnyttää, ei se koko sano mitään :)

Vierailija
4/17 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennustettiin 3800g esikoisesta ja kuopuksesta. ei sais kyllä pelotella alan ammattilaiset, kannattaa mennä pelkopolille jos oikeesti on ihan paniikissa! mulla loppujenlopuksi synty lapset 3400g kuopus ja 3600g esikoinen risat päälle.

mulla ei ollut mitään synnytyspelkoja valmistin itseni synnytykseen katsomalla synnytys sarjoja yms...

Vierailija
5/17 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minulla koko raskausajan arviot oli, että pieni vauva n.3kg mutta sitten olikin 4kg ja iso pää joten oli kyllä aika "puskeminen" vaikka oli 2.lapsi.

1.lapsi oli alle 3kg ja se arvio oli oikein.

Vierailija
6/17 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mulla kävi niinpäin, että esim esikoisen kohdalla sanottiin että vauva on KORKEINTAAN 3200g ja viikkoa myöhemmin syntyessään oli himpan yli 4kg. Painoarvio tehdään reisiluun pituudesta, eli jos sattuu olemaan pitkäjalkainen lapsi, painoarvio voi heittää pahastikin liikaa plussan puolelle. Meillä lapset on kaikki olleet pitkäselkäisiä ja se taas saa aikaan sen että painoarvio on ollut joka kerta todella paljon vähemmän kuin todellisuus.

Vierailija
7/17 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisesta oli alkuun arvio. n4,5kg rv 37 laitoksella, kun olin synnyttämässä arvio oli 3,3kg ja syntyi 3,290. Eli vika heitti vaan 10g

Toisesta arvio oli max-3,6kg sama rv 37. Syntyessään 40+0 oli paino 4,280g

Eli molemmat rv 37 arviot on heittänyt paljon. Ja esikoinen syntyi 39+5

Vierailija
8/17 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos =) toivottavasti saan siskoni rauhottumaan edes vähäsen kun kerron näistä teidän kokemuksista.

Vierailija
9/17 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja painoi 3,2 kg.

Vierailija
10/17 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanottiin juurikin rakenneultrassa ekan kerran että on suhteessa tosi iso pää ja kookas vauva. Mä nyt olin lähinnä ihan kauhuissani koko raskauden ajan et sillä on vähintäänkin vesipää tai jotain muuta. Kävin aika tiuhaan ultrassa kun olen diabeetikko, ja joka ultrassa tuon jälkeen tuli kommenttia että pää on edelleen tosi iso verrattuna muuhun vartaloon ja painoa tulee nopeasti. Viimeisen ultran painoarvio oli 4,6kg.

Lopputuloksena syntyi sektiolla rv 39+5 50cm ja 3650g, ei ollut edes sitä isoa päätä vaan ihan normaali, terve vauva:D

Vierailija
11/17 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että painoarvio oli esikoisesta 3700g sinä päivänä kun syntyi. Painoi 4220g eli puoli kiloa enemmän.

Vierailija
12/17 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoarvio tehdään reisiluun pituudesta, eli jos sattuu olemaan pitkäjalkainen lapsi, painoarvio voi heittää pahastikin liikaa plussan puolelle. Meillä lapset on kaikki olleet pitkäselkäisiä ja se taas saa aikaan sen että painoarvio on ollut joka kerta todella paljon vähemmän kuin todellisuus.

Tässä on osatotuus, mutta ainakin kättärin yliaikaiskontrollissa painoarvio tehtiin kolmen eri mitan perusteella: pään ja vatsanympärykset sekä reisiluun mitta. Pitkäjalkainen vauva antoi aika paljon isomman arvion (jopa 4,5 kg) kuin todellinen koko (3775) oli, tosin lääkäri sanoi jo tilanteessa, että ei voi olla niin iso, kun ulkomittani olivat niin pienet.

Vierailija
13/17 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoista odottaessa minulla oli raskausdiabetes, jonka takia kävin usein ultrassa kasvukontrollissa. Viimeisessä ultrassa n. vikko ennen synnytystä vauvan arvioiin painavan n. 3800g ja syntyessään poika oli 3990g, eli painoarvio piti kutinsa.

Toista taas ei niin tiuhaan ultrailtu ja viimeinen painoarvio tehtiin käsin vatsan päältä tunnustelemalla vkolla 38 ja lääkäri veikkasi vauvan painavan jo ainakin 4kg. Ja toivoi vielä, että syntyispä ennen laskettua aikaa, niin minä pääsisin helpommalla. Menetin yöuneni moisen lausunnon takia. Kun lapsi lopulta syntyi 41+0 ja painoi 3565g päätin, etten enää luota noihin käsikopelolla veikattuihin painoarvioihin.

Vierailija
14/17 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja näon ollen pienin lapseni. Kaverilla juuri arvioitiin 3d:ssa, että tulee tosi iso, yli nelikiloinen. Vauva oli sitten reilut 3800g. Että näin.

Vierailija
15/17 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla arvio piti melko hyvin kutinsa. Veikattiin la:n tienoilla, että paino on n. 4,1 kg. Reilun viikon myöhemmin vauva syntyi ja painoi 4,2 kg. Ja oli iso päänympärys - 38 cm.

Silti synnytys sujui ihan hyvin, enkä edes ole kovin isokokoinen itse (163 cm pitkä ja normaalipainoinen). En ottanut stressiä koosta, vaan menin synnytykseen avoimin mielin. Ponnistusvaihe oli tosin melko pitkä ja episiotomia leikattiin, mutta muuten kaikki sujui tosi mallikkaasti. Ja toipuminen oli nopeaa. Enää raskaudesta on muistona vain raskausarvet navan ympärillä. :)

Vierailija
16/17 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ultrattiin tuhkatiuhaan toisen ongelman vuoksi ja sain aina painoarvion siinä sivussa. Se heitti ainakin yli puoli kiloa, taisi olla lähempänä kiloa, pelkäsin aina että iso lapsi tulossa, mutta eipä siinä niin käynyt.

Vierailija
17/17 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

rv.37+0 sanottiin, että menee 3,5 kilon päälle laskettuun aikaan. Päivää ennen synnytyst 41+1 sanottiin, että 3,7-3,9kg. No, 4,7kg tuli.

Kakkosesta menin 40+5 kokoarvioon neuvolan lähetteestä liittyen esikoisen kokoon. Arvio keskusneuvolasta: 4020g. Neuvolatäti oli sitä mieltä, että keskusneuvolan ultraaja on epätarkka ja laitti TAYS:iin toiseen arvioon seuraavana päivänä. Sieltä kokoarvio 3960g. Vauva syntyi päivä tuosta toisesta ultrasta koolla 3975g eli kyllä olivat tarkkoja toisella kertaa...:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä