Mitä jos "sukupuolineutraali" lapsi onkin tyypilinen stereotypiapoika/tyttö?
Tuottaako se pettymyksen vanhemmille, jotka ovat vahvasti sukupuolipiirteitä vastaan. Jos heidän 2v Ruu-poika kiinnostuukin kaikista toimenpiteistä huolimatta ns poikien jutuista; autoista, kaivureista, jalkapallosta tms.
Onko se pettymys, koska vanhemmat ovat voimakkaasti olettaneet, että näin ei käy, koska he eivät tuputa lapselle tiettyjä perinteisiä poikien juttuja? Ideologia tavallaan murtuu.
Samalla tavalla kuin ehkä joku "miehinen mies" oudoksuu poikansa balettikiinnostusta ja kokee sen kiusallisena.
Kommentit (65)
Pointtihan on se, että lapsi saa itse valita kiinnostuksen kohteensa ilman painostusta vanhemmilta.
Käsittääkseni sukupuolineutraali kasvatus on enemmän sitä että lapselle annetaan vapaammin vaihtoehtoja.
JOs esim poika haluaa kokeilla kynsilakkaa, hän saa kokeilla kynsilakkaa eikä sanota että eieieieiei se on tyttöjen juttu!
JA no, tytöillä nyt on aina ollut vapaampaa, saa käyttää housuja, kiipeillä puissa, leikkiä autoilla jne....
Jos lähtee sille linjalle että haluaa poikien leikkivän "tyttöleluilla" ja päinvastoin kyseessähän ei ole enää sukupuolineutraali kasvatus.
jotenkin ihan sairasta tuokin touhu. Maailmassa nyt vaan on miehiä ja naisia! ei niitä rooleja voi lapsenteossakaan vaihtaa, mies ei synnytä vaikka olis saanu minkä tahnsa hel***n sukupuolettoman kasvatuksen. ARGHHHHH.
Miettikää jos 30-40 luvuilla olis ihmiset harrastanut tollasta touhua...maailma oli vähän raskaampi paikka tuolloin, ainakin fyysisesti. Perheen äidit ois laittanu tytöt sotimaan ja pojat jääneet kotiin pesemään pyykkiä.
jotenkin ihan sairasta tuokin touhu. Maailmassa nyt vaan on miehiä ja naisia! ei niitä rooleja voi lapsenteossakaan vaihtaa, mies ei synnytä vaikka olis saanu minkä tahnsa hel***n sukupuolettoman kasvatuksen. ARGHHHHH.
Miettikää jos 30-40 luvuilla olis ihmiset harrastanut tollasta touhua...maailma oli vähän raskaampi paikka tuolloin, ainakin fyysisesti. Perheen äidit ois laittanu tytöt sotimaan ja pojat jääneet kotiin pesemään pyykkiä.
Vaan ne tytöt jotka olisivat halunneet mennä sotimaan olisivat menneet, eivät kaikki, eivätkä kaikki miehet olisi jääny kotiin.
Se sana neutraali ei tarkoiteta että tytöistä tulisi poikia ja päinvastoin, vaan sitä että kannustetaan lasta olemaan sellaienn kuin itse haluaa, eikä painosteta minkään stereotypian mukaan.
Onpa hankalaa tajuta.
niin VÄKISIN ajaa sitä lasta olemaan "jotain muuta" kuin mitä on!!!
Silloin 30-40-luvuilla ne naiset tosiaan olivatkin raskaissa töissä, kun miehet ammuskeli sodassa. Toki osa naisistakin lähti sotaan mukaan lotiksi ja näkivät vielä enemmän kuolemaa kuin osa sotapojista, kun hoivasivat kuolevia ja pesivät ja pukivat näitä.
Sitten ne kotiin jääneet naiset tekivät käsin ja ilman koneiden apua kaikenlaista pellon raivausta ja pyykinpesua avannossa yms. Hevosetkin oli viety sotaan, joten oli paljon raskaampia maatöitä kuin mihin ne sotaan menneet miehet olivat koskaan tottuneet.
haastattelussa (lehdessä) äiti kertoi, etteivät edes sukulaisille paljastaneet kumpaa sukupuolta heidän syntynyt lapsensa on. Kyllä se on saakelin sairasta ei voi muuta sanoa.
..ja veteraanien kanssa työtä tehneenä voin sanoa, että meillä ei ole mitään käsitystä sodan raskaudesta.
Kyllä sukupuolen vaikutus näkyy ihmisessä vaikka sitä kuinka yrittäisi neutraloida.
En myöskään ymmärrä mitä hyötyä tuosta pitäisi lapselle olla?
Kyllä sukupuolen vaikutus näkyy ihmisessä vaikka sitä kuinka yrittäisi neutraloida.
Onko kukaan nähnyt ainuttakaan tutkimusta, jossa kerrotaan tämän kasvatuksen tuomasta suuresta hyödystä? taitaa olla pillipiipareiden touhuja.
En nyt kuitenkaan mitään ääriainesta ole eli meillä puhutaan tytöistä/pojista sekä naisista/miehistä kun monet käyttää mieluummin esim. sanaa lapsi tai henkilö. Tällä hetkellä meillä kasvaa suorastaan ärsyttävän macho 3-vuotias pikkumies. Ekan kerran huomasin noita piirteitä hänessä reilu puolivuotiaana suureksi hämmästyksekseni. Isänsä nimittäin ei ole mikään kovin äijämäinen tai miehinen omalla mittapuullani. 6-vuotias tyttö on tullut äitiinsä eli minuun ja on hieman poikamainen villikko. Toisaalta tyttö on muuttunut (ympäristön painostuksesta?) enemmän neitimäiseen suuntaan eikä erotu enää yhtä selvästi muista tytöistä. Lisäksi kevään ja kesän aikana on enenevissä määrin alkanut puhua tyttöjen ja poikien väreistä sekä tyttöjen ja poikien leluista. Viimeisimmässä syyttävä sormi osoittaa erityisesti isovanhempien suuntaan.
Itse koin aikanaan ahdistavana sen, että minusta yritettiin väkisin kasvattaa perinteistä tyttöä kun en siihen muottiin äitini suruksi sopinut. Toisaalta ymmärrän kyllä äitiäni miten olisi mukava pukea välillä tyttö oikein tyttömäiseen tapaan sillä sisäinen naiseni on herännyt tässä vuosien saatossa.
Onko kellään lainata ratakiskoa? Tottakai sukupuoli näkyy jollain lailla, sehän on biologiaa. Pointti on se, että LAPSI SAA VAPAAMMIN VALITA!
Minä pyrin siihen, että lapsi saa itse valita kiinnostuksen kohteensa enkä yritä kasvattaa perinteiseen tyttö-/poikamuottiin. Silti ei haittaa, vaikka lapsistani kasvaisi stereotypiaihmisiä, jos he ovat itse kiinnostuksen kohteensa löytäneet.
Enkä muuten usko yhtään tuohon "naiset ja miehet ovat vaan erilaisia" -väitteeseen. Eivät naiset ole biologian pohjalta kiinnostuneita koruista, ulkonäöstä ja vaaleanpunaisesta väristä ja miehet moottorivekottimista ja vauhdikkaista urheilulajeista. Silti jo pienet lapset oppivat nuo tyttöjen ja poikien jutut, koska ne elävät niin vahvasti kulttuurissamme.
tälläkin palstalla olen joskus lukenut, että esim. hieman vanhakantaiset isovanhemmat eivät sietäisi pieneltä pojalta itkua, vaan opettavat, että kunnon pojat eivät itke.
Tai että lapsi toivoo lahjaksi autoa, mutta kummi antaa nuken, kun lapsi kerran on tyttö. Noita tässä kai pyritään välttelemään. Ja tukemaan sitä, että sukupuolirajat muuttuvat ajan myötä eivätkä ole kaikilla yksilöillä yhtä selkeitä.
Kuten kaikessa, tässäkin asiassa ääriajattelu on höpsöä, harvoin tuskin kuitenkaan vaarallista.
Tuo ideologia ei ole vain sitä että lapsi saa vapaammin valita,ei todellakaan.
Jo siinä mennään älyttömyyksiin että lapsesta ei saa puhua tyttönä tai poikana vaikka hän eittämättä jompikumpi on.
Se ei myöskään ole sukupuolineutraalia kasvatusta jos poika saa kokeilla kynsilakkaa,se on aivan tavallista kasvatusta jota suurin osa harrastaa.
Itse koin aikanaan ahdistavana sen, että minusta yritettiin väkisin kasvattaa perinteistä tyttöä kun en siihen muottiin äitini suruksi sopinut. Toisaalta ymmärrän kyllä äitiäni miten olisi mukava pukea välillä tyttö oikein tyttömäiseen tapaan sillä sisäinen naiseni on herännyt tässä vuosien saatossa.
Olin villi, raju poikatyttö, mutta minut puettiin silkkimekkoihin ja minusta yritettiin tehdä hillitty nukeilla leikkijä väkisin. Koin olevani pienestä asti vääränlainen ihminen, kelvoton itsenäni, eikä se tee hyvää itsetunnolle.
Siksi olenkin kasvattanut omiani melko sukupuolineutraalisti, vaikken sellaista termiä ollut kuuullutkaan kun lapset oli pieniä. Ja mulle ei todellakaan olisi millään tapaa ongelma jos lapset olisivat sukupuolistereotyyppinsä mukaisia vahvasti, päinvastoin: helpottaahan se vielä nykyaikanakin ihmisen elämää monella tapaa. Mutta meillä näyttää olevan kyllä niin että tyttö on tullut minuun ja on raju ja villi ja kiinnostunut koulussa perinteisen poikamaisista aineista kuten matematiikka ja fysiikka ja kemia, kun taas poika on tullut isäänsä ja on sellainen rauhallinen, kiltti pohdiskelija, ei ollenkaan machoainesta.
En myöskään ymmärrä mitä hyötyä tuosta pitäisi lapselle olla?Onko kellään lainata ratakiskoa? Tottakai sukupuoli näkyy jollain lailla, sehän on biologiaa. Pointti on se, että LAPSI SAA VAPAAMMIN VALITA!
Kyllä nykyään saa aika vapaasti valita mitä tahansa. En kyllä sitten tiedä tekeekö valinnan vapaus ihmisestä onnellisemman. Mä melkein luulen, että päin vastoin. Voisi olla helpottavaa jos ei tarvitsisi itse valita aina ihan kaikkea.
Kun itse valitsee kaiken ei voi koskaan vierittää syytä kenenkään muun niskoille vaan itse joutuu kantamaan vastuun kaikista mokista ja virheistä mitä on tullut tehtyä. Onko se hyväksi ihmisen psyykelle, että on itse aina vastuussa ihan kaikesta?
Tottakai sukupuoli näkyy jollain lailla, sehän on biologiaa. Pointti on se, että LAPSI SAA VAPAAMMIN VALITA!
Lähtökohtaisesti on tietenkin hyvä, että lapsi saa itse valita. Mutta tuleeko siinäkin raja jossain vastaan? Jos poika haluaa aamulla laittaa hameen päälle ja kynsilakkaa kynsiin ennen kuin menee päiväkotiin, niin vähän hassultahan se tuntuu (ja näyttää)? Vai onko tämä tosiaan ihan ok? Eikö vanhempien pidä yhtään ohjata "oikeille raiteille"?
miettinyt joskus samaa.... oma tyttökin (6v) on ollu ihan tyttö kyllä omastakin tahdostaan :D
ja mikäs sen kivempaa kun saa hienostella.