Missä rajoissa 20 vuotiaan lapsensa asioihin voi puuttua?
Antaisitko tasan 20 vuotiaan asua omillaan, täysin itsenäisesti? Puuttuisitko mies/naisvalintoihin? Yms.
Kommentit (23)
Päihteiden väärinkäyttöön puuttuisin vahvasti niin paljon kuin voisin, muutoin en puuttuisi asioihin.
todellakaan enää kuulu vanhemmille.
lähtien kun muutti 300 km:n päähän opiskelemaan... ei ole tarvinnut juuri mihinkään puuttua kun on oikein fiksu ihminen, mutta 20-vuotias on jo aikauinen etenkin jos asuu itsenäisesti muualla eikä sulla ole häneen määräysvaltaa. Voithan tietysti motkottaa hänen valinnoistaan ja kavereistaan, mutta ei se taida paljon auttaa. Lain mukaan hän päättää itse asioistaan, pakottaa ja puuttua et voi.
Vaikka tiedän että korkean asumisen hinnan vuoksi esim pääkaupunkiseudulla nyhjäävätkin kodeissaan.
Jotkut äidit varmasti koittavat vaikuttaa lastensa mies/naisvalintoihin vielä lapsen ollessa nelikymppinen. Ei se silti järkevää ole.
itse olit 20, tarvitsitko vanhempiesi mielipidettä mies- ja naisasioihisi? Entä muuhun?
Minulla on kolme parikymppistä poikaa. En voisi kuvitella puuttuvani heidän asioihinsa. Ovat tulleet kertomaan kyllä sydänsuruista ym., mutta silloin yritän kuunnella kieli keskellä suuta ja olla antamatta valmiita vastauksia. Toki tuen, jos sitä pyydetään. Kaikki asuvat omillaan, kahdella on omistusasunto.
siis onistusasunto, joita kumpikin pyysi meidät vanhemmat katsomaan ostotilanteessa ja antamaan arvionsa. Kuitenkin kumpikin teki itse päätöksen ostamisesta.
Musta tuntuis aika erikoiselta jos 20-v asuis kotona
Mä asuin kotona 21-vuotiaaksi. Ei siinä mitään erikoista ollut.
Ensinnäkin 20v tekee ihan kuten itse haluaa jos ei ole holhouksen alainen. MUTTA kyllähän minä toivottavasti lapsen vanhempana keskustelen hänen kanssaan monista asioista ja saan sanoa mielipiteeni mutta lapsi tekee kuitenkin itse päätöksensä miten haluaa.
Puolison valinnassa kuvittelisin että sanon mielipiteeni jos sitä minulta kysytään ja muussa tapauksessa voin jutustelun ohessa heittää erilaisia kysymyksiä/kommentteja joilla saisin lapseni toivottavasti ajattelemaan asioita monelta kantilta (ai afrikasta, voisitko kuvitella että asutte joskus siellä tai suostuuko hän asumaan Suomessa sittenkin kun teillä on lapsia, kumman kulttuuriin lapset kasvatetaan jne).
Itse käyn vieläkin vanhemmillani kerran tai pari kuukaudessa vaikka ikää jo 40v. Vanhempani saavat kommentoida sitä haenko töihin vai jäänkö kotihoidontuella hoitamaan lapsia kotiin jne. Minä teen päätökset itse mutta mielelläni kuulen erilaisia näkökantoja asioihin ennen päätökseni tekoa. Ja vanhempani hyväksyvät päätökseni vaikka ne eivät ole sitä mitä he toivoisivat. Toivon samaa lapsiltani ja suhteeltani heihin tulevaisuudessa.
Eli otsikkoon vastauksena 20 vuotiaalle lapselle voi jutella ja heitellä ajatuksia, kysymyksiä, kannustaa jne mutta hän saa itse tehdä päätöksensä ja niiden päätösten kanssa eletään ja niitä vanhempien tulisi myös kunnioittaa eikä arvostella.
ellei sitten kyse ole sairaiden vanhempien auttamisesta tai opiskelusyistä.
Jos vanhempi antaa parikymppiselle lapselleen rahaa, esim. opintoavustusta, toki hänellä on oikeus tietää, että raha menee vaikka vuokraan eikä viinaan. Jos lapsi aikoo tehdä jotain itsetuhoista, seurustella vaikka häntä pieksevän miehen kanssa, vanhempi voi silloin puuttua tilanteeseen.
Muutoin ei vanhemmilla ole enää mitään nokan koputtamista aikuisen lapsensa asioihin.
Jos siihen asiaan olisi vanhempi puuttunut, välit olisivat menneet iäksi.
Nyt ollaan samaisen miehen kanssa oltu aviossa jo 15 vuotta.
Moni vanhempi saisi puuttua näiden muka-aikuisten parikymppisten elämään vähän enemmän.
mutta en näe siinä mitään noloa. päinvastoin, hienoa, jos on niin hyvät välit yms että se voimii.
vai asutteks te kaikki varkaudessa, missä kämpät yms ei maksa mitään?
20-vuotias kuulostaa aikuiselta, mutta voi luoja kun sitä on silloin vielä lapsi. Moni vanhempi saisi puuttua näiden muka-aikuisten parikymppisten elämään vähän enemmän.
ilman muuta saa suositella ja antaa neuvoja, mutta en ymmärrä, miksi täysi-ikäistä pitäisi määräillä. Hän on lain mukaan täysivaltainen yhteiskunnan jäsen, ja ottakoon vastuuta itsestään ja teoistaan.
Minusta lukion/amatsun/intin jälkeen pikkuhiljaa muutetaan omilleen. Kyse ei ole siitä onko hyvät/huono välit vanhempiin, vaan siitä että tuossa iässä moni menee jo työelämään, joko kokoainaisesti tai sitten opintojen ohessa.
Ymmärrän jos yli 20-v asuu kotona, jos siihen on HYVÄ syy, ja jos kyse on rajatusta ajasta esimerkiksi vuodesta. Esimerkkejä hyvistä syistä: tavoitteena tehdä töitä vuosi jotta voi sitten opiskella ilman lainaa/saa pesämunan omaan asuntoon. Viettää vuoden/osan vuodesta ulkomailla aupairina tmv. jolloin omalle asunnolle ei tulisi käyttöä. Ei kerta kaikkiaan ole löytänyt asuntoa mihin varaa (tämä ongelma pk-seudulla). Haluaa muuttaa yhteen poikaystävän kanssa ja odottaa että tämän intti on ohitse.
Ihmisen on hyvä aikuistua, eli oppia hoitamaan omat asiansa. Monesti kotona asuvalle tulee kaikki kuin Manulle illallinen, se ei tee hyvää. Lisäksi omillaan asuva yleensä joutuu elämään aika pienellä rahalla, mikä sekin kasvattava kokemus. Moni joka asuu kotona saa äidin autoa lainaan aina kun haluaa, ruokana on kallista ja hyvää ruokaa, aamupalan yhteydessä voi lukea sanomalehtiä, sähköä ja vettä voi kuluttaa huoletta eikä edes tiedä paljonko laskut ovat jne. Aika ikävä sitten tipahtaa arkeen missä kaikkeen ei olekaan varaa, nuorempana sopeutuu helpommin kun suurimmalla osalla kavereista on sama tilanne.
ilman muuta saa suositella ja antaa neuvoja, mutta en ymmärrä, miksi täysi-ikäistä pitäisi määräillä. Hän on lain mukaan täysivaltainen yhteiskunnan jäsen, ja ottakoon vastuuta itsestään ja teoistaan.
Ei tiedä, että esim. ei ehkä ole kovin fiksua jaella niitä puolialastomia tai pahimmassa tapauksessa alaston kuviaan fb:ssa ja netissä ylipäätään.
Ja opiskelin tein töitä ja perustin perheen sen miehen kans.15v yhdessä ja olisin suuttunu jos valintoihin olis yritetty vaikuttaa jotenkin. Omien lasten kohdalla on sama vaikka he muuttaisi 16 tai 18 tai 20v omilleen mut yritän saada heidät itsenäistymään kyllä n. 20 v mielellään viimeistään. En ole potkimista pois mutta tuen valinnoissa. Jos tekee normaaleja valintoja niin ei kuulu mulle mutta jos ei esim käy kouluja tee töitä ja vaan ryyppäis niin sille yrittäisin tehdä stopin asui samassa tai ei, mutta kaipa siihen ennalta ehkäisyyn on vielä hyvää aikaa vaikuttaa kun ovat vielä pieniä. :) mies ja naisvalintoihin en myöskään puutu muuta kun ihan ääritilanteessa tietty. Hyvää aikaa kasvattaa järkeviä valintoja tekeviä lapsia vielä tässä. 18v on jo täysi ikäinen kuitenkin ja useimmiten ihan fiksu.
Ja opiskelin tein töitä ja perustin perheen sen miehen kans.15v yhdessä ja olisin suuttunu jos valintoihin olis yritetty vaikuttaa jotenkin. Omien lasten kohdalla on sama vaikka he muuttaisi 16 tai 18 tai 20v omilleen mut yritän saada heidät itsenäistymään kyllä n. 20 v mielellään viimeistään. En ole potkimista pois mutta tuen valinnoissa. Jos tekee normaaleja valintoja niin ei kuulu mulle mutta jos ei esim käy kouluja tee töitä ja vaan ryyppäis niin sille yrittäisin tehdä stopin asui samassa tai ei, mutta kaipa siihen ennalta ehkäisyyn on vielä hyvää aikaa vaikuttaa kun ovat vielä pieniä. :) mies ja naisvalintoihin en myöskään puutu muuta kun ihan ääritilanteessa tietty. Hyvää aikaa kasvattaa järkeviä valintoja tekeviä lapsia vielä tässä. 18v on jo täysi ikäinen kuitenkin ja useimmiten ihan fiksu.
Itse asiassa ei saa laittaa, Facebook pystyy täysi-ikäistäkin kieltämään. Kuvat poistetaan ja ehkäpä tunnuskin! =D