Missä rajoissa 20 vuotiaan lapsensa asioihin voi puuttua?
Antaisitko tasan 20 vuotiaan asua omillaan, täysin itsenäisesti? Puuttuisitko mies/naisvalintoihin? Yms.
Kommentit (23)
ellei sitten kyse ole sairaiden vanhempien auttamisesta tai opiskelusyistä.
Jos vanhempi antaa parikymppiselle lapselleen rahaa, esim. opintoavustusta, toki hänellä on oikeus tietää, että raha menee vaikka vuokraan eikä viinaan. Jos lapsi aikoo tehdä jotain itsetuhoista, seurustella vaikka häntä pieksevän miehen kanssa, vanhempi voi silloin puuttua tilanteeseen.
Muutoin ei vanhemmilla ole enää mitään nokan koputtamista aikuisen lapsensa asioihin.
olin 20v kun muutin pois kotoa, ts. asuin siis myös 20v kotona :) Olisi ollut hölmöä muuttaa ennen yo-kirjoituksia pois, eikä minulla sen puolen olisi ollut siihen varaakaan. Vastaavassa tilanteessa oli moni ystäväkin.
Muutin omaan kämppään heti yo-kirjoitusten jälkeen, niin tuntuu tekevän suuri osa nuorista.
Useampi kirjoittaja ei tunnu tajuavan, että alkuvuodesta syntynyt ja lukion aikaan vuoden vaihdossa ollut kirjoittaa ylioppilaaksi 20 vuotiaana.
20 vuotias saa laittaa alaston kuviaan facebookiin, jos haluaa. Kukaan ei pysty täysi-ikäistä ihmistä kieltämään. Kyllä tuon ikäinen on kypsä vastaamaan itse seurauksista, jos toimii typerästi. Ihminen ei kasva KOSKAAN aikuiseksi, jos vielä 20 vuotiaana kohdellaan kuin lasta ja määräillään. 20 vuotiaalla on täysi oikeus ottaa vastuu itse itsestään. Hän saa LAIN MUKAAN tehdä omat päätöksensä.
- yrittävät määrätä opiskeluista ja työpaikoista
- vaativat saada päättää talon tai asunnon (sitten vielä toki haukkuvat valintani)
- haukkuvat miestäni (vääränlainen)
- haukkuvat lapsiani (rumia ja "hitaita")
- vaativat ja määräävät että he eivät mene vanhana laitoshoitoon vaan MINUN tyttären kuuluu hoitaa heidät kotona
- tivaavat raha-asiat ja palkat, ja kommentoivat joka ikistä ostosta ja haukkuvat sen
Välit on siis jäiset ja tekisi mieli katkaista, mutta silti joka s***nan asian ne arvostelevat, haukkuvat ja kommentoivat. Ja ei todellakaan auta se että sanon että "en kaipaa kommentteja".