Tekisitkö mieluummin 6 tunnin päivää vai 4 päivän viikkoa?
Kommentit (43)
vapaapäiväkin olis ns. kiva, mutta se olisi vaan luksusta ja itseensä keskittymistä.. ;D
Meidän kunnassa 6 h hoitopäivästä ei saa maksualennusta, mutta 17 päivästä kuukaudessa saa.
on mukavaa, kun jaksot vaihtuvat. Jos tekee täyttä viikkoa pari jaksoa, voi välissä olla jakso, jossa on vain 3-4 tuntia päivässä neljä päivää viikossa. Se on oikein mukavaa esim. joulun tietämillä, mutta tietysti jos tämmöisiä tuntimääriä tekee, tuntuu se palkassakin. Usein pyydän täydet päivät neljään jaksoon ja viimeiseen sitten lyhyitä päiviä. Joskus onnistuu, joskus ei - rehtorihan ne päättää.
Meidän kunnassa 6 h hoitopäivästä ei saa maksualennusta, mutta 17 päivästä kuukaudessa saa.
On kivempi pitääyksi kunnollinen poissaolo päivä kuin vähentää joka päivä pari tuntia. Molemmista kokemusta ja mulle sopii se vapaapäivä, mutta käytännössä tuossa on epäkohta: 4 täyttä päivää on 32 h ja joka päivä 2 h miinuksena on 20 h. Siitä täysistä päivistäkin voi lisänä yhdestä miinustaa vaikka kahdelta päivältä tunnin tai yhtenä päivänä kaksi.. ;)
Tuossa on kyse puhtaasti hoitopaikoista!
Jos lapsi on rajoitetusti hoidossa, niin tarhaan voidaan ottaa toinenkin lapsi vastaavasti ja lapset eri päivinä hoitoon. Näin maksimoidaan hoitopaikkojen käyttö.
Jos lapsi on 6 h päiviä niin siihen ei voi ottaa muuta lasta rinnalle.
Ei tässä kukaan mieti mikä on hyväksi lapselle. Jos lapsi jaksaa olla hoidossa 6 h niin jaksaa olla myös 8 h. Ihmettelen millainen lapsi EI JAKSA hoidossa olla. Sielä kuitenkin on 3 ruokailua, uniaikaa ja ulkoilua joka vie osan päivästä jo sellaisenaan.
Päälle vähän piirtelyä ja päivä loppuu lapselta kesken..
Kolme vapaapäivää peräkkäin tuntuu ihanalta. Kun meillä molemmilla vanhemmilla on joustava työaika, saamme Pidettyä lasten päiväkotipäivät kohtuullisina ne neljä päivää :)
Meillä oli nämä samat syyt. Ihanaa olla huomenna lasten kanssa kotona :)
vanhemman nelipäiväinen työviikko? ketä varten tuo hoitovapaa olikaan?
vanhemman nelipäiväinen työviikko? ketä varten tuo hoitovapaa olikaan?
Lasten kasvaessa minunkin täytynee vaihtaa 6 tuntiseen päivään.
T. 4 päivän viikkoa tekevä 37
vanhemmat tekevät lyhennettyä työaikaa ja nimenomaan niin, että on vapaapäiviä viikolla. Kyllä se mielestäni palvelee myös koululaisia.
Ei sitten varmaan niin hyvin, jos vain toinen vanhempi pitää yhden vapaapäivän viikolla. Mutta monien ihmisten työaika ei enää nykyään ole viitenä päivänä viikossa 8-16.
Kysyikö ap jotain, miten lapsia palvellaan paremmin, vai???
Työssäni tuollaiset tynkäpäivät olisivat tosi hankalia. Ja haluan olla töissä enkä kiukuttelevien lasten kanssa kotona.
..että sulle tuntuu sopivan oikein hyvin lasten pitkät päivät hoidossa ja itsellesi yksi vapaapäivä lapsistasi ja työstäsi joka viikko.
Lapset saavat heräillä aamulla rauhassa sillä aloitan työt vasta klo 9 ja kotoa lähdetään 8.30.
Päivähoitoikäisen päivät ovat lyhyitä eivätkä koululaiset joudu olemaan yksin viiteen tai kuuten asti illalla kuten monessa muussa perheessä. Miehellä myös joustavat työajat ja on monesti kotona ennen minua (jos tulen päiväkodin kautta olemme kotona n. 15.30).
Joskus kokouksia tms. ja näistä kertyvillä ylitöillä pystyy ottamaan mukavasti vapaata jos on jotain menoja.
En ymmärrä miten 4 päivän viikko hyödyttäisi lapsia.
"lasten takiahan tuo koko systeemi on luotu, haloo."
Ei välttämättä, ihmisiä on mm. osa-aikaeläkkeilläkin. Nuoriakin ihmisiä.
Lapsilla on vain 4 hoitopäivää viikossa. ja sitten oltiin 3 päivää vapaalla.
Ei meillä tullut silti kovin pitkiä hoitopäiviä. Yleensä toinen vei ja toinen haki.
Täällä on monella hankaluuksia ymmärtää muunlaisia valintoja kuin omiaan...
Meillä minä teen 4 päiväistä työviikkoa. Päiväkoti-ikäisten lasten päivät ovat suhteellisen lyhyet, koska työaikamme joustavat ja me vanhemmat saamme järjesteltyä lasten hoitoon viennit ja tuonnit vuorotellen. Perjantait ovat vapaita. Jos tekisin 6 tunnin päivää, eivät lasten hoitopäivät oleellisesti lyhenisi, mutta viikoittainen hoitoaika olisi kokonaisuudessaan pidempi. Meillä ei ole koululaisia, jotka joutuisivat olemaan yksin kotona.
Vaikka meille sopii 4 päivän viikko tällä hetkellä parhaiten, ymmärrän, että ihmisillä on erilaisia tilanteita ja että jonkun toisen perheen lapset hyötyvät eniten 6 tunnin päivistä...
Mutta lähtökohtaisesti 4 pv:n viikkoa. Meillä nyt sekä minä että mies teemme nelipäiväistä. On ihanaa kun lapsella on pitkä viikonloppu pois hoidosta. Itselleni olisi vaikea lähteä töistä kuuden tunnin jälkeen. Olen hidas tai tunnollinen puurtaja tai jotain mutta usein normityöpäiväkin venyy ja työhöni sopisi muutenkin aika huonosti päivän lyhennys.
Lyhennetty työviikko on parasta mitä minulle on työelämässä tapahtunut. Ehdottomasti paras juttu oman jaksamisen kannalta. Tykkäisin ratkaisusta vaikkei olisi lastakaan mutta nyt on kiva kun voi tehdä kaikenlaista mukavaa lapsen kanssa. Välillä käydään lastentapahtumissa ja sukuloidaan välillä taas ollaan ihan vaan talon pihalla ja tehdään arkijuttuja.
Mutta lähtökohtaisesti 4 pv:n viikkoa. Meillä nyt sekä minä että mies teemme nelipäiväistä. On ihanaa kun lapsella on pitkä viikonloppu pois hoidosta. Itselleni olisi vaikea lähteä töistä kuuden tunnin jälkeen. Olen hidas tai tunnollinen puurtaja tai jotain mutta usein normityöpäiväkin venyy ja työhöni sopisi muutenkin aika huonosti päivän lyhennys. Lyhennetty työviikko on parasta mitä minulle on työelämässä tapahtunut. Ehdottomasti paras juttu oman jaksamisen kannalta. Tykkäisin ratkaisusta vaikkei olisi lastakaan mutta nyt on kiva kun voi tehdä kaikenlaista mukavaa lapsen kanssa. Välillä käydään lastentapahtumissa ja sukuloidaan välillä taas ollaan ihan vaan talon pihalla ja tehdään arkijuttuja.
Menossa nyt kuudes vuosi ja saas nähdä miten käy, kun tämä onni päättyy vajaan vuoden kuluttua. Aika on luksusta!
Osittaisen hoitovapaan tarkoitus on mielestäni palvella lapsen tarpeita, eikä aikuisen. Aiemmin tein puolen vuoden pätkän nelipäiväistä, tuolloin äitini hoiti lasta meillä kotona, joten työpäivän pituus ei kovin paljon rassannut poikaa, kun sai olla kotona ja mummon kanssa on läheinen.
Nyt aloitan työt syyskuussa, ja lapset menevät perhepäivähoitoon. Teen kuutta tuntia, sillä mielestäni lyhyet hoitopäivät ovat lapsen edun mukaisia. Miinuspuolena on se, että joutuu miehen kanssa kulkemaan eri autoilla, mutta ei se nyt niin vaarallista ole. Aion tehdä kuutta tuntia niin kauan kuin lain mukaan vain saa.