Voiko kodin ulko-oven pitää päivällä lukitsematta rauhallisella okt-alueella, jos ollaan kotona?
Anopin mielestä on kauheaa, ettemme pidä ovea päivällä lukossa. Etenkin jos lapset ovat iltapäivällä yksin, ovea ei kuulemma saisi pitää auki.
Minusta on paljon isompi riski päästää lapset kulkemaan keskenään kouluun kuin antaa heidän olla kotona lukitsemattoman oven takana.
Olemmeko liian uskaliaita? Täällä kyllä naapurienkin ovet näyttävät olevan aina auki...
Kommentit (7)
Vasta nukkumaan mennessä me aikuiset käymme lukitsemassa sen. Mutta harvoin lapset itse jättävät oven nappulaa alas aukiasentoon eli normaalisti meillä on vielä tuossa tapauksessa aikuinenkin silloin kotona.
Meillä ovet on toki auki jos olemme kotona. Paitsi jos lapset ovat ilman aikuisia kotona niin silloin ovi on lukossa. Itse ajattelisin että on parempi ettei kaikki kulkijat pääse sisään. Riippunee myös paljon teidän lasten iästä.
Mutta otetaanpa esimerkiksi joku "taulukauppias". Jos ovi on auki he saattavat tulla sisään ja jututtaa lapsia sisällä samalla katsastaen mitä kaikkea teiltä voi rikoskaverit käydä hakemassa lähiaikoina. Saati sitten jos tuo "taulukauppias" tekeekin jotain lapsille heti. Sinäkin varmaan tiedät että osa noista kauppiaista kulkee ihan rikollisliigojen asioilla ja seassa on myös mieleltään sairaita ihmisiä jne. Meillä on opetettu että lapset eivät avaa yksin ollessaan vieraille ovea.
Tosin näen siinä riskin: nykyään varkaat ovat aivan liian röyhkeitä. Ehkä meidän pitää opetella lukitsemaan ovemme myös päivisin.
Juuri kesällähän oli murtoaalto, jossa varkaat kävelivät sisään sillä aikaa, kun omistajat oli pihatöissä ovet lukitsematta.
Puhumattakaan nyt kaiken maailman sekopäistä, jotka voi tunkeutua sisään tai muuten seurailla.
Meillä ei tasan ole koskaan ovet lukotta, edes kun olemme itse kotona ja pihalla.
Vaikka meillä on kaksi koiraa, jotka haukkuvat kyllä tulijat.
itse kotona. Ihan Hesan kehyksessä ollaan.
Mutta meillä on aina ulko-ovi auki päivisin. Joskus vaikka kukaan ei olisikaan kotona. Ja asutaan rauhallisella omakotitaloalueella Helsingissä. Lapset nyt yläasteikäisiä, mutta näin on ollut aina.
Ja tietenkään lapset eivät ole yksin kotona turvatta!