Tekisitkö mieluummin 6 tunnin päivää vai 4 päivän viikkoa?
Kommentit (43)
Kolme vapaapäivää peräkkäin tuntuu ihanalta. Kun meillä molemmilla vanhemmilla on joustava työaika, saamme Pidettyä lasten päiväkotipäivät kohtuullisina ne neljä päivää :)
vapaapäivä tuntuu ihan toiselta kuin 1-2h arkena, pahimmassa tapauksessa se aika menee ruuhkassa tai kaupassa asioita hoidellen
kun lapset ovat pieniä, 4 päivän viikkoa sitten, kun ovat isompia.
myös vielä koululaisten kanssa.
Lasten takiahan systeemi on kehitetty, ei vanhempien!
kun työt alkaa aikaisintaan kymmeneltä ja loppuu viimeistään yhdeksältä, ei kuuden tunnin päivästä ole lapsille mitään iloa. Tunnin työmatka ja iltavuoroja on yhtäpaljon kuin aamuvuoroja, ei mitään järkeä lähteä kahdelta töihin.
Työssäni tuollaiset tynkäpäivät olisivat tosi hankalia. Ja haluan olla töissä enkä kiukuttelevien lasten kanssa kotona.
4 päivän viikko silloin, kun lapset ovat päiväkoti-ikäisiä tai eskarissa.
6 h tunnin päivä koululaisten kanssa.
Itselläni on vuoroviikoin 5 tunnin ja 6 tunnin päiviä ja tykkään tästä järjestelystä. Työhön on vielä tosi lyhyt matka (pyörällä 10min)
6 tunnin päiviä, meillä kolme pientä lasta. Tykkäsi itse siitä rentoudesta, lisäksi lapsille parempi ja myös mulle äitinä. Oli joustava työaika, joten riitti että tuli se keskimäärin 6h/päivä täyteen. Eli pystyi tulla kotiin vaikka neuvoloiden, lääkäreiden ajaksi, tai käymään syömässä keskellä päivää, jolloin pystyin viemään isompia yksitellen kerhoon.
Nelipäiväistäkin kokeili, ja siinä omat hyvät puolensa, mutta meidän perheelle sopi kuitenkin parhaiten tuo lyhennetty työaika. Miehellä 5min. työmatka, ja joustava työaika muutenkin, joten nämäkin voi vaikuttaa.
Työssäni tuollaiset tynkäpäivät olisivat tosi hankalia. Ja haluan olla töissä enkä kiukuttelevien lasten kanssa kotona.
vastaamaan tähän... Lapsiperheissä ajatellaan yleensä näitä asioita lasten(kin) kannalta, eikä vain itsensä.
Perjantait vapaat. Ihanaa - huomenna otetaan lapsen kanssa aamu rauhassa.
tein 4-päiväistä työviikkoa kun työmatka oli pitkä. Yksi ylimääräinen vapaapv tuli tarpeeseen, olin väsynyt ja säästin myös yhden työmatkapäivän.
Nyt kun työmatka on normaalin lyhyt, voisin tehdä 6 tunnin päivää, koska nyt se on itselle se parempi ja jaksaa illallakin paremmin.
On kivempi pitääyksi kunnollinen poissaolo päivä kuin vähentää joka päivä pari tuntia. Molemmista kokemusta ja mulle sopii se vapaapäivä, mutta käytännössä tuossa on epäkohta: 4 täyttä päivää on 32 h ja joka päivä 2 h miinuksena on 20 h. Siitä täysistä päivistäkin voi lisänä yhdestä miinustaa vaikka kahdelta päivältä tunnin tai yhtenä päivänä kaksi.. ;)
Kun matka oli kävellen 5min ja tein 6h/ päivä se tuntui vain "töissä käväisemiseltä".
Mutta jos on yli 30min työmatka, niin eihän se kannata, varsinkin jos menettää samalla ruokatunnin.
Olen itse osittaisella hoitovapaalla (6h/pv). Tykkään tosi paljon. En tajua, kuinka jaksan joskus aloittaa taas 8 tunnin päivät.
6 tunnin työpäivä on täydellisen pituinen. Ottaisen sen, vaikka menettäisinkin yhden vapaapäivän. Toisaalta, olisihan arkivapaakin todella kiva...
8h on järkyttävän raskas päivä jos on 6h tottunut. 6h päivän jaksaa huomattavasti paremmin kuin 8h päivät.
minusta se on parempi vaihtoehto kuin lyhyemmat paivat, joita olen myos kokeillut. Miksi koen etta 4pv on parempi?
1 kokonaiselle arkivapaalle on helppoa sopia menoja: laakari, apteekki, pankki, kauppa, parturi tms mita vain.
Lisaksi saastan ajan, joka kuluisi tyomatkaan ja aamulla laittautumiseen ennen toihin lahtoa.
Kokemuksen mukaan 6h tyopaivat voivat olla vaikeita siten, etta kaikki tyokaverit eivat ymmarra sita, ettei myohaisiltapaivan kokoukset/ puhelut onnistu. Monet tarvitsevat jotakin kun olet lahdossa kotiin ja paivat helposti "venyvat". Helpompi on pitaa 1 kokonainen vapaa kuin lahtea aina "aikaisemmin".
itse olen tehnyt 6 tunnin työpäivää kun lapsi oli esikoulussa/ekalla. Katsoin järkevämmäksi lyhyemmän päivän lapselle päivähoidossa / iltapäiväkkerhossa kuin sen, että yhtenä päivänä minä olisin kotona yksinään kun lapsi on eskarissa/koulussa.
Jos täysin päivähoidettavan kanssa olisin osittaisella, niin 4 päivän viikko olisi optimi.
Sulla joko ei ole lapsia tai et tiedä lapsista mitään.