Ehtisikä pk:n tädit pitää lastani kantorepussa?
Vauvani on 10kk ja aloittaa päiväkodin. Ei vielä kävele ja sylin tarve on suuri. Uskaltaisikohan hoitajilta kysäistä, jos voisivat välillä kantaa lastani kantorepussa, vaikka ulkoillessa? Ryhmäsä on 12 lasta, 9kk-3v.
Kommentit (29)
Vauvani on 10kk ja aloittaa päiväkodin. Ei vielä kävele ja sylin tarve on suuri. Uskaltaisikohan hoitajilta kysäistä, jos voisivat välillä kantaa lastani kantorepussa, vaikka ulkoillessa? Ryhmäsä on 12 lasta, 9kk-3v.
usein kyllä pienet istuvat ulkona rattaissa jos eivät viihdy keinumassa tai hiekkalaatikolla.
Sylin saanti päiväkodissa riippuu taas niin henkilökunnasta, ryhmän "lapsimateriaalista" ja ryhmän toimintatavoista (onko omahoitajuutta jne.)
t.2
3, lue kysymys ja vastaa siihen, jos ei kokemusta, jätä vastaamatta.
Ehkä rohkenen kysyä. Onko muilla kokemusta?
pukemasta hänelle päälle, tarpeen tullen pitämään toistakin lasta yhtä aikaa sylissä, niin itse ainakin suostuisin mielelläni.
Mutta jos se estää hoitamasta muitakin niin silloin se ei valitettavasti onnistuisi.
reilun tunnin ulkoilun ajan... Itse pidän päiväkodin pihalla lapsia sylissä kun istun, en muuten.
mutta jos on normimäärä lapsia, niin ei taida helpolla onnistua. Paitsi jos hoitaja on tottunut kantamaan repussa tai liinassa (omia tai hoitolapsia). Nimittäin jos reppu estää hoitamasta samalla muita lapsia, niin ei ole oikein asiallaista muille.
Ja vaikket kysynytkään, niin minäkin sanon että mitäpä jos hoitaisit noin pienen kotona vielä vaikka puoli vuotta. Kauhea ajatellakaan tuonikäistä hoidossa.
Vauvat joko itkevät vaunuissa, itkevät maassa tai itkevät keinussa.
Aika kaukana on käsityksesi nykypäiväkodista, jos ajattelet jonkun kanniskelevan lastasi.
reilun tunnin ulkoilun ajan... Itse pidän päiväkodin pihalla lapsia sylissä kun istun, en muuten.
pitäisi ehdottomasti hakeutua muualle töihin jos ei terveys kestä työntekoa.
Kyllä hoitajan pitää pystyä kantamaan lasta yli tunninkin ja ihan seisaaltaan.
Toivottavasti et ole töissä siellä mihin lapseni aikanaa menee hoitoon.
Vaan sen ajan kuin ohjelmaan muuten sopii, esim. 20min? Ulkoillessa ei tarvitse toisille vaippoja vaihtaa ja reppu voi tarvittaessa olla selkäpuolella, mahtuu toki vielä eteenkin.
miettinyt että säästäiskö noi lasten kantoreput siihen kun palaan taas töihin. Retkillä ja ulkoilessa olis kätevää laittaa pienimpiä reppuun kyytiin. Olis kädet vapaat muille lapsille ja ei itellä rasittus hartiat toisin kun sylissä kannettaessa. En tykkää itse istuttaa pieniä turhaan rattaissa. Etenkin alkuun hoidon alottaessa olis kiva pitää paljon sylissä kun vielä turvaton olo pienellä. Monesti myös päivän lopussa sylin tarve kasvaa.
Olen kyllä miettinyt että täytyisi kysyä toki asiaa lasten vanhemmilta ensin.
työskentelen juurikin 12 lapsen alle kolmivuotiaiden ryhmässä ja syliä yritän parhaani mukaan jakaa kaikille, mutta tiukka tekee. aamuisin ja iltapäivisin meitä on useimmiten vain 2 aikuista koko ryhmän kanssa ja hyvä että saadaan kaikki syötettyä, potalla käytettyä, vaipat vaihdettua ja pihalle. Meilläkin on kymmenkuinen joka nukkuu kahdet unet eli on hereillä juuri silloin kun muut nukkuvat ja tämäkin järjestely tarkoittaa sitä, että joka päivä yksi meistä kolmesta luopuu lakisääteisestä tauostaan ja ruokailee tämän pienen kanssa. Kyllä päiväkoti on usein noin pienelle tosi rankka paikka, vaikka toki välillä ainoa mahdollisuus. Meilläkin kolme erityistä tukea arvitsevaa ryhmässä, mutta ei avustajaa koska noin pienille ei ole saatu vielä mitään diagnoosia.
luulisin, että vanhemmat mielellään suostuisivat repussa kantamiseen. Ja hoitajallehan se on tosiaan ergonomisempaa, kuin sylissä pitkään kantaminen, ainakin jos on hyvä reppu.
AP
niin tarvitsee kotihoitoa. Jos ryhmässä paljon pieniä, niin joutuu kyllä monesti ihan siellä lattialla lojumaan.
Olen nähnyt toimivan ryhmän, jossa oli vain yksi vauva ja oli tosi tyytyväinen hoidossa.
Kerran näin ryhmän jossa oli monta pientä, jotka huojuen kävelivät ja kaikki parkuivat.
Hoitajat eivät pystyneet pitämään kaikkia tyytyväisinä.
Näky oli kaamean surullinen.
Jokaisen täytyy pystyä hoitamaan lapsensa 2v. asti kotona, että lapsi edes pysyy pystyssä ollessaan hoidossa.
Kerran näin ryhmän jossa oli monta pientä, jotka huojuen kävelivät ja kaikki parkuivat.
Hoitajat eivät pystyneet pitämään kaikkia tyytyväisinä.
Näky oli kaamean surullinen.
Siis mä niin inhoan näitä "kerran näin" -ohikulkiessa, hetkellinen tilanne kun et edes tiedä, mitä on tapahtunut niin tulet tänne antamaan käsityksen, että alle 1-vuotiaat itkevät aamusta iltaan ja hoitajat ovat täysin kyvyttömiä rauhoittamaan ryhmää. Kunnon provoilija!
Mä en ole koskaan edes ajatellut, että hoitajat kantaisi lapsia sylissä, mutta nyt kun AP otit esiin niin miksikäs ei, jos heillä olisi kunnon välineet. Kyllä ainakin kannattaa kysyä -ja osoita kysymyksesi sille vähän nuoremmalle hoitajalle, koska ne vanhemmat on niin kärttysiä ja leipääntyneitä, että eivät takuulla suostu.
ryhmässä aloittaa 10kk ikäinen lapsi ja ei mikään rimpula! :D Ehdotin heti työkavereille että hankittaisiin rinareppu, onhan se paljon kivempi kuin rattaissa istua. Ja mä pidän kyllä lapsia sylissä oikein mielelläni mutta en varmaan jaksaisi tuntia-kahta joka ulkoillaan :P kannattaa kysyä ehdottomasti! Ja älä huoli, mulla on ryhmä täynnä pikkuisia ja tyytyväisiä ovat ja savat syliä ja turvaa. Ja olen vienyt omatkin lapset pienenä hoitoon, eipä oikein ollut vaihtoehtoa...
Aikaa ehkä on, mutta selkä ei kestä. Ryhmässä on 11 muutakin syliteltävää ja ihan olin ajatellut jatkaa päiväkotityötä eläkeikään asti.
Päiväkotityössä selkä on eniten kovilla. Meillä työterveys on ohjeistanut, että jos lasta pidetään sylissä, silloin ollaan istumassa. Ei kanneta.
Päiväkoti on 10kk vanhalle laitos. Valitettavasti se on totuus. Miksi et hakenut lasta perhepäivähoitoon?
niin varmasti voitaisiin ulkona pitää repussa. Ja miksei välillä sisälläkin. Sisällä tosiaan hankaloittaa vaippa-ja pottarumbaa. Tai selkä joutuisi liian koville. Ulkona taas mielummin pitäisin lasta selkäsidonnassa kuin sylissä. Sehän rasittaa selkää paljon vähemmän ja kädet jää vapaaksi esim. antamaan vauhtia keinussa jne.
Mutta jos lapsi kovin kovin painava, niin sillon ei jaksa kantaa selässä eikä pitää sylissa seisaaltaan kovinkaan pitkään.
Aina ei ole vaihtoehtoa pitkään kotihoitoon tai perhepäivähoitoon.
En ollut ohikulkija ja oma lapseni oli kyseisessä tarhassa.
4-5 lasta itki ja pystyssä pysyminen oli epävarmaa.
Lapset olivat ulkona ja hoitajille vaan tilanne oli liian haastava.
Vauvan paikka on kotona ja se on sanomattakin selvää.
Kannattaa kysyä päiväkodin henkilökunnalta, meitä on moneksi.
itse olen omahoitajana ulkoillut pieni kantoliinassa, minulle se oli luontevaa ja kun kyseinen lapsi oli liinailuun tottunut. Tiimin jäseneni eivät olleen ennen edes liinaa nähneet....Joten he eivät olisi siihen varmastikaan ryhtyneet. (Vaan kantaneet lasta sitten käsissään, itki ulkoillessa muualla kuin sylissä).