Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko teille tulla kylään ilman,että ilmoittaa? entä yökylään?

Vierailija
14.08.2012 |

siis lasten kaverit. Voiko esim kutosluokkalainen vaan huikata huoneestaan kun tuut että ''Emma on meillä'' ja sitten tiedät laittaa ruokaa kaverillekkin esim, vai pitääkö sulle koulun jälkeen soittaa että voiko emma tulla meille? Entä yökylät? Varmaan nuoremmilla ei mutta voiko esim ysiluokkalainen tulla illalla kaverin kanssa kotiin ja sanoa, että tultiin Oonan kanssa, että oonakin jää meille varmaan yöksi.

Kiellätkö usein kavereita tulemasta jos pitää kysyä? miksi?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se tulla kylään ja yleensä se käy ja ruokaakin saavat. Mä olen sitten ilman, jos ruoka loppuu. Yökyläänkin saa tulla jo 5. luokkalaisen kaverit ilman vanhempien varmistamisia. Sitten kun tuota ikää alkaa tulemaan, niin varmaan pitää alkaa soittelemaan, että onko meidän lapsi oikeasti jonkun luona yökylässä ettei ole karannut hummaamaan. Harvoin kiellän.

Vierailija
2/24 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuli mieleen tuosta että tiedät laittaa ruokaa kaverillekkin että mun tyttären joka on nyt kasilla niin kaverilla pitää odottaa kaverin huoneessa kun kaveri syö. Tätä en ymmärrä! Tottakai sillä kaverilakin tulee nälkä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan myös tietää, ketä kavereita meille on milloinkin tulossa, koska en halua kotini olevan kuin pommin jäljiltä lasten kavereiden käydessä meillä.

(Meillä teinit saavat jo parissa päivässä kämpän kaatopaikkaa muistuttavaan tilaan...).

Asunnon ei tarvitse olla supersiisti, mutta ainakin kylpyhuoneen ja keittiön olisi oltava siinä kunnossa, ettei lapsiani kiusattaisi ainakaan likaisen ja törkyisen kodin takia.

Vierailija
4/24 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan ilmoittamattakin, mutta aina jos ovat kotoa itse poissa pitää kysyä lupa (lapset 6-17-v) ja näin aina toimivatkin.

Yökyläilyistä sovitaan tietenkin aina aikuisten kesken!

Vierailija
5/24 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

6,9,14 ja 16

6v kaverit tietysti kysytään vanhemmilta saako tulla. Jos vanhemmat antaa luvan, eskarista haen molemmat ja sitten kuudelta ruoan jälkeen n. 30min ja sitten vien kotiin/vanhemmat hakee, jos haluavat.

9v kaverit saa tulla, kun varmistaa kaverin vanhemmilta että käykö. Koulun jälkeen saa olla seitsemään asti. Jos asuvat kauempana, vien kotiin, jos lähempänä, niin menevät useimmiten ihan itse.

14v kaverit saa tulla, ja jos kaverilla tapana soittaa vanhemmille niin hyvä. Meidän 14v ei enää tarvitse soittaa, kunhan on kotona yön. Jos jää yöksi, pitää ilmoittaa.

En kumminkaan vaadi, että kaverin pitää soittaa vanhemmille, koska oletan, että 14v osaa jo hoitaa itse ymsyms.

Yhdeksään asti saa olla, pyytämällä myöhempäänkin. Yöksi voi jäädä, ei siitä minulle tarvii ilmottaa.

16v kaverit saa tulla vapaasti, ja 16v saa mennä vapaasti. Jos ei tule yöksi kotiin, tykkään kumminkin että laittaa viestin.

6&9v yökylät sovitaan ja varmistetaan kamujen vanhempien kanssa.

14&16v hoitavat asiat itse kuinka parhaaksi näkee, meille saa kumminkin aina tulla.

Vierailija
6/24 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan ilmoittamattakin, mutta aina jos ovat kotoa itse poissa pitää kysyä lupa (lapset 6-17-v) ja näin aina toimivatkin.

Yökyläilyistä sovitaan tietenkin aina aikuisten kesken!

Miten että ''aina jos ovat kotoa itse poissa''? Milloin kaverit tulee teille niin että lapsi itse poissa? :D

Vierailija
7/24 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis lasten kaverit. Voiko esim kutosluokkalainen vaan huikata huoneestaan kun tuut että ''Emma on meillä'' ja sitten tiedät laittaa ruokaa kaverillekkin esim, vai pitääkö sulle koulun jälkeen soittaa että voiko emma tulla meille? Entä yökylät? Varmaan nuoremmilla ei mutta voiko esim ysiluokkalainen tulla illalla kaverin kanssa kotiin ja sanoa, että tultiin Oonan kanssa, että oonakin jää meille varmaan yöksi.

Kiellätkö usein kavereita tulemasta jos pitää kysyä? miksi?

Ei alakoululainen eikä yläkoululainen, eikä myöskään lukiolainen. Onneksi kuitenkin lapsilla on kodin säännöt päässään ja tietävät että meille ei saa tulla ketään ilmoittamatta siitä etukäteen minulle ja miehelle ja yökylään saa tulla vain parin päivän varoitusajalla.

Olen kieltänyt yökyläilyjä jos meille on jo joku ollut tulossa, seuraavana päivänä on aikainen herätys tai lähtö jonnekin jne. Mielellään en ota yövieraita kuin viikonlopuksi.

Ja antaa tulla. Olen tiukkis ja tylsä äiti, eikös niin. =D

Vierailija
8/24 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tarvitse kenenkään kysellä, jos tuovat kavereita päiväsaikaan. Ruokaa meillä ei tarjota kuin harvoin. Kyllä meilläkin odotetaan lapsen huoneessa, en pidä kovin mukavana sitä, että joku vieras roikkuu tuolini takana, kun syömme. Yökyläilyistä sovitaab aina erikseen, niihin pitää lukiolaisenkin kysyä lupa.

Vierailija
9/24 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tarvitse kenenkään kysellä, jos tuovat kavereita päiväsaikaan. Ruokaa meillä ei tarjota kuin harvoin. Kyllä meilläkin odotetaan lapsen huoneessa, en pidä kovin mukavana sitä, että joku vieras roikkuu tuolini takana, kun syömme. Yökyläilyistä sovitaab aina erikseen, niihin pitää lukiolaisenkin kysyä lupa.

Vierailija
10/24 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille saa tulla aina. Ei tarvitse kysyä. Kyllä 15v kavereineen on huoneessaan ihan rauhassa, ei minua häiritse.

Päivällisen tarjoan kuudelta, meillä saa olla yhdeksään.

Vierailija
11/24 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat juuri näitä surullisia tapauksia, jotka voivat liehua yönsä missä vaan vanhempien tietämättä, koska vanhemmat luottavat ettei meidän muru mitään tee.. :-( Luulin et tommoset vanhemmat ovat kuolleet sukupuuttoon.

Vierailija
12/24 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kaverit, joita tulee ja menee, ja on talon täydeltä välillä, eivät saa. Ruokkisin heidät mielelläni, jos minulla olisi siihen aikaa ja rahaa. Tällä hetkellä ei ole mahdollisuutta noin sataan ylimääräiseen ruoka-annokseen kuukaudessa. t.9

Vierailija
13/24 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kyllä saa tulla. Mutta ei aina yökylään.

Vierailija
14/24 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan maalaispitäjässä, jossa lapset liikkuvat suhteellisen vapaasti. Ollaan asuttu myös kaupungissa, jossa monet vanhemmat olivat sitä mieltä, että kaverikyläilyt olisi pitänyt sopia ainakin päivää aiemmin eli spontaanisti ei sopinut kyläillä. Minua moinen ajattelutapa suorastaan ahdisti. Eli päiväaikaan lapset ovat aina tervetulleita. Ruokaa annan, jos joku viipyy pitempään. Yleensä tarkistan vähintään lapselta, että odottaako äiti kotona syömään. Yökyläilyt ovat asia erikseen. Niitä voi harrastaa loma-aikana ja joskus viikonloppuisin. Silloin tarkistan kaverin vanhemmilta onko ok, jos lapsi tulee meille yökylään tai omani menee kaverille.

Vierailija
15/24 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyelläkin varoitusajalla lasten parhaat kaverit kävivät syömässä meillä ja minä kävin usein lapsena naapureiden lounasta syömässä :)

Vierailija
16/24 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä meidän koti tuntuukin olevan kulmakunnan nuorisotila, mutta ei se minua haittaa.

Meillä on meidän säännöt ja niiden mukaan mennään ja kaikkia lapsia komennan kuin omiani. Jos se sopii, niin aina ovat kaikki tervetulleita.

Musta on hienoa tuntea lasten ja teinien ystävät ja kaverit ja erityisen hienoa on se, että lapset tykkää kavereitaan meille tuoda ja kaverit meillä viihtyvät.

Voisihan nuo tuolla kylilläkin kuljeskella ja notkua ties missä, mutta tykkään paljon siitä, että lapset ystävineen pitävät meidän kotia tukikohtanaan ja tietävät, että meille voi aina tulla, oli tilanne ikä hyvänsä. Ja näin pysyn tietysti myös kärryillä, keiden kanssa aikaa viettävät.

Vierailija
17/24 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ruokaa tietysti tarjotaan! Yökylätkin sopivat lyhyelläkin varoitusajalla. Omilla lapsilla toki on kotiintuloajat, ei saa riekkua öitä ties missä.

Vierailija
18/24 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mun maailma siihen kaadu jos desi kastiketta ja peruna kaksi enemmän menee

Vierailija
19/24 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis aikuisia.

Kyllä lapsetkin kysyvät luvan, saako tulla javereita ja yökyläilijöistä jutellaan jo ainakin päivää aiemmin.

Toivon myös, että aikuiset ilmoittavat tulostaan ennakkoon, sillä teen vuorotyötä ja joskus lepään arkena.

Vierailija
20/24 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mun maailma siihen kaadu jos desi kastiketta ja peruna kaksi enemmän menee

että jollakin on toisenlaiset tavat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän