Mitä kivaa Suomesta puuttuu -kysely?
MItä sinun mielestä Suomesta puuttuu?
aloitan itse tästä:
kunnon kahvilakulttuuri!
Olisi ihan juoda kohtuuhintaisia KUNNOLLISTA espressoa, lattea jne. Italialaistyyliin, enkä tarkoita siis Starsucksin 'lattea' joka on pelkkää maitoa.
toistaiseksi olen tormänny kalliisiin ja pahanmakuisiin kahveihin.
mitäs vielä?
Kommentit (75)
Tai tavallaan kyllä, kiihkeitä väittelyitä em. aiheista ei synny niin helposti puolituntemattomien kesken, mutta se taas johtuu suomalaisten konsensushakuisuudesta enemmän kuin siitä, ettei mielipiteitä olisi. Pelätään, että toinen loukkaantuu tai ylipäänsä riitaa vältetään. Hyvien ystävien kanssa pystyy kiistelemään kiihkeämminkin. Tai sanotaan että tämä on oma kokemukseni, riippuu toki lähipiirin ihmisistäkin.
Eli minua on ehkä eniten Suomessa harmittanut tietynlainen intellektualismin puute tavallisessa väestössä. Entisestä asuinpaikastani minulla on ikävä ihan tavallisten ihmisten kiivaita väittelyitä politiikasta, ruokakulttuurista, filosofiasta, uskonnosta ja metafysiikasta, kirjallisuudesta, muodista... Täällä usein keskustelu jää usein arkisiin asioihin, jotka nekin on tosin tärkeitä mutta joskus tykkäisi keskustella myös syvällisiä.
Suomesta puuttuu myös tyylikkäät ihmiset, lukuun ottamatta jotain Etelä-Helsingin hienostoalueita. Kaikilla on vaan tuulitakit, farkut ja jotkut halppiskengät. Miehillä kiitospaidat ja naisilla nanson trikoota.
Tuorepuristetut mehut kioskeista ja kahviloista.
koska monet noista tuoreista hedelmistä ei kasva Suomessa, joita taas tuolla muualla on. Mutta kyllä kotimaisista marjoistakin tehty mehu loistaa kahviloissa poissaolollaan, johtuisko siitä, että jos on maalta kotoisin, tekee itse, eikä maksaisi moisesta. Olisko kuitenkin kaupungissa kysyntää?
on yleensä kovin sokeroituja koska nuo kotimaiset marjat on niin happoisia ilman runsasta sokeria, ja monet kaupunkilaiset tuoremehu/smoothieasiakkaat ei taas halua juoda mitään missä on lisättyä sokeria. Eli epäilen marjamehujen menekkiä kaupungeissa vähän. Trooppisista hedelmistä tuorepuristettu täysmehu kyllä menee.
Ei ole kaupan valmistuotteena eikä edes pääkaupunkiseudun kahviloissa. Joistain kahviloista saa jonkinlaista sitruunamarenkia, mutta ei sellaista ylimaallista kuin sen pitää olla :-)
Tai tavallaan kyllä, kiihkeitä väittelyitä em. aiheista ei synny niin helposti puolituntemattomien kesken, mutta se taas johtuu suomalaisten konsensushakuisuudesta enemmän kuin siitä, ettei mielipiteitä olisi. Pelätään, että toinen loukkaantuu tai ylipäänsä riitaa vältetään. Hyvien ystävien kanssa pystyy kiistelemään kiihkeämminkin. Tai sanotaan että tämä on oma kokemukseni, riippuu toki lähipiirin ihmisistäkin.
Eli minua on ehkä eniten Suomessa harmittanut tietynlainen intellektualismin puute tavallisessa väestössä. Entisestä asuinpaikastani minulla on ikävä ihan tavallisten ihmisten kiivaita väittelyitä politiikasta, ruokakulttuurista, filosofiasta, uskonnosta ja metafysiikasta, kirjallisuudesta, muodista... Täällä usein keskustelu jää usein arkisiin asioihin, jotka nekin on tosin tärkeitä mutta joskus tykkäisi keskustella myös syvällisiä.
Mutta huolimatta hyvästä peruskoulusta, suomalaiset eivät ole kovinkaan "sivistyneitä" ja taiteesta, filosofiasta jne. puhumista pidetään jotenkin turhana ja höpöhöpönä. Vähän samaa kuin joskus arvostellaan humanististen aineiden yliopistokoulutusta (kaikkien pitäisi opiskella insinööriksi) tajuamatta mikä on humanististen tieteiden (ja taideaineiden) merkitys ihmiskunnalle ja yhteiskunnalle noin laajemmin. Tuijotetaan vaan sitä, mikä tuottaa kansantaloudellisesti. Siis muka:)
Rasittaa, kun kaikki on niin heviä heti teini-iän mentyä ja varsinkin yli 3-kymppinen ei voi mitenkään tykätä räpistä. Aikuisille on vain iskelmää tai heviä/rockia. Baarit on jotain hevimestoja jne.
Hiphopkulttuuria kiitos!
Suomessa ei ole tavallisia työpaikkoja. Vitut mä kahviloista mutta töitä olisi kiva päästä tekemään.
Kysyttiin mitä KIVAA Suomesta puuttuu, ei mitä tylsää Suomesta puuttuu.
Etupylly sanaa voisi käyttää enemmin
Vaan eipä taitaisi suomalaiset sellaisista kaupoista ostaa koska hinnat olisi välttämättä marketteja kalliimmat
Ei ole siitä kiinni, etteikö suomalaiset ostaisi. Kyllä ne ostaa. Kaikki suomalaiset eivät vain ole löytäneet niitä erikoismyymälöitä, jotka eivät aina ole niillä perinteisillä ruokakauppa-alueilla.
Vaan eipä taitaisi suomalaiset sellaisista kaupoista ostaa koska hinnat olisi välttämättä marketteja kalliimmat
Ei ole siitä kiinni, etteikö suomalaiset ostaisi. Kyllä ne ostaa. Kaikki suomalaiset eivät vain ole löytäneet niitä erikoismyymälöitä, jotka eivät aina ole niillä perinteisillä ruokakauppa-alueilla.
mutta siinä se pointti juuri noissa Keski- ja Etelä-Euroopan sellaisissa myymälöissä onkin että ne on useimmista kuluttajista kävelymatkan päässä. Ei niissä kukaan kävisi jos niitä pitäisi lähteä autolla etsimään jostain ties mistä. Suomessa noita löytyy lähinnä isojen kaupunkien keskusta-alueilta, jonne ei luonnollisesti viitsi lähteä arkisten ruokaostosten takia jos asuu itse lähiössä 10 km päässä. Jos niitä olisi siellä lähiössäkin niin voisi tulla käytettyä, mutta siellä on vain Alepa ja Valintatalo ja jos on isompi lähiö niin Prisma tai Cittari.
lihaa.
miks hitossa suurin osa lihasta pitaa myyda jossain karmeessa valmis marinadissa?
Joskus vuosia sitten oli kai Erottajalla jos en ihan väärin muista.
Kyllä on ikävä, tulis jo takaisin!
alakerran ravintola on Southern Fried Chicken, ei Kentucky?
En ole käynyt tuolla Forumin paikassa. KFC:n tunnen vuosien takaa kun taas Southern Fried Chicken on mulle tuntematon.
KFC on se aito amerikkalainen, niin monessa maassa, mutta miksei meillä?!
Ne on täällä sellaista lötköä lihaa, joka ui kastikkeessa. Esimerkiksi Turkissa ne samat turkkilaiset tekee rapeasta kebabista ihania annoksia, joissa liha ei ui liemestä kosteana. Samoin döner kana? Miksei Suomessa ole sitä?
Eli kaipaan kunnon kebabia.:)
leimautumatta hulluksi tai juopoksi.
Sveitsissä oli joku ohikulkija rikkonut autosta ikkunan kun oli huomannut vauvan olevan siellä kovin kuumissaan. Oli myös toimittanut vauvan ammattilaisten hoidettavaksi. Tästä oli iltapäivälehdissä juttua jokunen päivä sitten.
Vauvan vanhemmat kiittelivät sankaripelastajaa.
Kuinka olisi Suomessa käynyt.
Ihmiset olisivat kävelleet ohi, kun ei toisten asioihin ole soveliasta puuttua. Jokainen hoitakoon omat asiansa.
Jos joku olisi kuitenkin puuttunut, olisi varmasti saanut syytteen auton rikkomisesta ja vauvan varastamisesta ja ties mistä.
Itse olen kerran toimittanut n. 1-vuotiaan tien reunassa käveleskelleen taaperon takaisin kotiinsa. Äitinsä siellä jo näkyi etsivän lastaan ja kun näki minun tulevan kohti lapsen kanssa, tuli vain äkäisenä hakemaan lapsen kotiin. Ei sanonut mitään, mulkaisi vain vihaisesti kun selitin, että löysin lapsen tien reunasta kävelemästä.
Minä kaipaa Suomeen kunnollista ilmapiiriä.
Semmoinen täältä puuttuu.
Suomessa on vuositasolla ihan sama määrä valoisaa aikaa kuin muuallakin. Se vaan sijoittuu kaikki kesään. :D
Suomesta puuttuu yhteisöllisyys, sosiaalisuus ja yksilön vastuu itsestään ja perheestään.
Benefitin meikkejä ja Hermesin hajuvesiä joudun hakemaan tai haetuttamaan ulkomailta.