Ostolakossa muuttunut
En voi olla ainoa, jota ärysttää. Virve hehkuttaa jatkuvasti omaa erinomaisuuttaan ja ahkeruuttaan sekä jaksaa muistuttaa opintojensa vaikeudesta ja Lontoossaa saamaansa opetuksen korkeasta tasosta. Kehujen aiheeksi kelpaavat myös (videon perusteella hyvin keskinkertainen) kielitaito, ruotsalainen poikaystävä, Tukholman-asunto... Postauksista paistaa läpi se, että Virve pitää itseään huippuälykkäänä ja kuvittelee olevansa jo asiantuntija niin kosmetiikan kemiassa, lainsäädännössä ja markkinoinnissakin. Mitäs ne opinnot ovat kestäneet, reilun vuodenko? Varsinaista kemian asiantuntijuutta, kun lukion ykköskurssin asioitakin piti tankata kuukausikaupalla. Eivät ne banaanidieettikoulutehtävätkään varsinaisesti saa vakuuttuneeksi.
Ikävä sitä Virveä, jonka blogin pääpaino oli oman ylivertaisuuden korostamisen sijaan kosmetiikkatuotteiden arvioinnissa.
Kommentit (7419)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, nyt Virve on irtisanoutunut työpaikastaan.. Aikoo oman jaksamisen puitteissa tehdä yritykselle pienempiä hommia oman firman kautta.
Virvellä ei taida olla mitään sairauspäivärahaan oikeuttavaa diagnoosia, joten hän ei oikein voi jatkaa sairaslomalaisenakaan yrityksen listoilla. Virve myös kertoi itse hylänneensä firman ehdotukset osa-aikaisesta työn tekemisestä (osa-aikaisuuden perusteena siis jaksamisen tukeminen). Tällaisissa tilanteissa työsuhde väkisinkin päättyy, koska työntekijä ei täytä omaa osuuttaan sopparista (tee niitä töitä) eikä osoita asianmukaista perustelua sille (sairauslomatodistus, ei diagnoosia eikä hoitoa eikä suunnitelmaa kuntoutuksesta). Onko se sitten irtisanoutuminen vai työsuhteen purku, ei tällaiset pikku detaljit tietenkään 19-34 m2 asunnossa asuvaa koske.
Olen jotenkin käsittänyt Virven jutuista, että Ruotsissa tuo (työ)uupumus-diagnoosi oikeuttaisi sairauspäivärahaan. Suomessa taas diagnoosiksi kirjoitetaan masennus korvausten takia. Mutta ehkä näin ei olekaan?
Taisi olla niin, että ei ole uupumukseltaan jaksanut hakea sairauspäivärahaa tai vastaavaa. Omien sanojensa mukaan.
Kaiken hän saa kuulostamaan aina jotenkin ekstrahienolta. 😃 Vaikka käytännössähän hän elää ihan syrjäytyneen elämää: Elää toimeentulominimillä. On työtön. Asuu puolison kanssa 19m2 yksiössä. Vaihtaa vaatteet kerran viikossa. Ei jaksa meikata. Kiertää jopa 10 km päässä olevien ruokakauppojen alelaareja ja kulkee matkat polkupyörällä. Harrastaa kirjaston kirjoja ja ilmaislehtien treffi-ilmoitusten lukemista. Viettää jopa 23 h vuorokaudessa sängyssä. Kärsii vahvasta jaksamisen puutteesta ja alakuloisesta mielialasta.
Ja kaikki tämä saadaan kuulostamaan joltain ihailtavilta elämänvalinnoilta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, nyt Virve on irtisanoutunut työpaikastaan.. Aikoo oman jaksamisen puitteissa tehdä yritykselle pienempiä hommia oman firman kautta.
Virvellä ei taida olla mitään sairauspäivärahaan oikeuttavaa diagnoosia, joten hän ei oikein voi jatkaa sairaslomalaisenakaan yrityksen listoilla. Virve myös kertoi itse hylänneensä firman ehdotukset osa-aikaisesta työn tekemisestä (osa-aikaisuuden perusteena siis jaksamisen tukeminen). Tällaisissa tilanteissa työsuhde väkisinkin päättyy, koska työntekijä ei täytä omaa osuuttaan sopparista (tee niitä töitä) eikä osoita asianmukaista perustelua sille (sairauslomatodistus, ei diagnoosia eikä hoitoa eikä suunnitelmaa kuntoutuksesta). Onko se sitten irtisanoutuminen vai työsuhteen purku, ei tällaiset pikku detaljit tietenkään 19-34 m2 asunnossa asuvaa koske.
Olen jotenkin käsittänyt Virven jutuista, että Ruotsissa tuo (työ)uupumus-diagnoosi oikeuttaisi sairauspäivärahaan. Suomessa taas diagnoosiksi kirjoitetaan masennus korvausten takia. Mutta ehkä näin ei olekaan?
Taisi olla niin, että ei ole uupumukseltaan jaksanut hakea sairauspäivärahaa tai vastaavaa. Omien sanojensa mukaan.
Kaiken hän saa kuulostamaan aina jotenkin ekstrahienolta. 😃 Vaikka käytännössähän hän elää ihan syrjäytyneen elämää: Elää toimeentulominimillä. On työtön. Asuu puolison kanssa 19m2 yksiössä. Vaihtaa vaatteet kerran viikossa. Ei jaksa meikata. Kiertää jopa 10 km päässä olevien ruokakauppojen alelaareja ja kulkee matkat polkupyörällä. Harrastaa kirjaston kirjoja ja ilmaislehtien treffi-ilmoitusten lukemista. Viettää jopa 23 h vuorokaudessa sängyssä. Kärsii vahvasta jaksamisen puutteesta ja alakuloisesta mielialasta.
Ja kaikki tämä saadaan kuulostamaan joltain ihailtavilta elämänvalinnoilta?
Jaa, ei minulle ainakaan ole tullut mielikuvaa, että hän yrittäisi syöttää omaa elämäntapaansa muille ”ihailtavana”. Ja kirjaston kirjojen lukemisella, pyöräilyllä ja meikkaamattomuudella nyt ei ole mitään tekemistä syrjäytyneen elämän kanssa. Off topic, mutta saisi useampi ihminen pyöräillä sen sijaan että menisi laiskana muutaman kilsan matkoja autolla.
Toivottavasti ei tule luminen talvi, muuten voi olla hankalaa pyöräillä ruokakauppoihin päivittäin. Mahdollinen sähköpotkulautakin voi olla jäisellä tiellä painavien kassien kanssa vaarallinen.
Onko tuo ylenmääräinen, yhtäkkinen kirjastohehkutus jokin Virven kirjoittaja-imagoon kuuluva juttu?
Te olette kiusaajia. Katsokaa nyt teidän kommentteja. Enkä ole Virve.
Vierailija kirjoitti:
On täällä varmasti jokunen ihan kiusaamismielessäkin liikkeellä oleva, mutta aika moni kyllä pohtii Virven itsensä itsestään luomaa somepersoonaa kaikkine vinkeineen. Pääosin asiallista on mielestäni pohdinta ja spekulaatiot täällä. Muutama ihan typerä haukkumiskommentti toki joukkoon mahtuu. Kukaan ei esimerkiksi voi mitään kasvojenluustolleen tai vartalonmallilleen.
Virve jakaa itsestään todella henkilökohtaisia tietoja suurelle seuraajajoukolle. On ihan luonnollista, että ihmiset ihmettelevät esimerkiksi omasta näkökulmastaan erikoisia valintoja tai epäloogisuuksia. Saati sitten arvioivat työkseen kirjoittavan tekstintuottotaitoja.
Minua aina mietityttää se että kun ovat vapaaehtoisesti lapsettomia ja hehkuttaneet sitä elämäntyyliä ja sitten käytännössä se elämä on noin käpertynyttä ja masentunutta ja surullista. Varmasti siis on elämästään nauttiviakin veloja. Mutta en ole itse törmännyt eikä tämäkään blogi vakuuta siltä että pelkkä avioliitto, työ ja harrastukset riittäisivät aikuiselle sisällöksi.
Vierailija kirjoitti:
En usko Virven uupumukseen. En tiedä yhtään uupunutta ihmistä, jolla olisi ollut voimia ahmia monta kirjaa viikossa ja suunnitella jotain tuhannen kilometrin pyhiinvaellusta. Sitä, että energiaa riittää itselle mielekkäisiin asioihin, mutta ei esimerkiksi töiden tekemiseen, kutsutaan motivaatiopulaksi. Uupumistermin taakse on vain niin näppärää mennä piiloon silloin kun ei huvita ottaa vastuuta omista valinnoista ja kohdata/käsitellä epämiellyttäviä asioita, kuten vaikka että mieluummin makaa kotona puuhailemassa omiaan kuin käy töissä.
Ja se tekstin määrä, minkä Virve kuitenkin jaksaa tuottaa! Mutta ehkä kyse ei olekaan siitä, että virve olisi varsinaisesti työkyvytön, vaan siitä, että hän ei vaan tässä tilanteessa kykene siihen työhön, jonka hän keväällä aloitti. Jaksaahan hän tosiaankin kirjoittaa blogitekstejä ja päivittää instaa, mitkä ilmeisesti myös hänen työtään.
Vierailija kirjoitti:
Minua aina mietityttää se että kun ovat vapaaehtoisesti lapsettomia ja hehkuttaneet sitä elämäntyyliä ja sitten käytännössä se elämä on noin käpertynyttä ja masentunutta ja surullista. Varmasti siis on elämästään nauttiviakin veloja. Mutta en ole itse törmännyt eikä tämäkään blogi vakuuta siltä että pelkkä avioliitto, työ ja harrastukset riittäisivät aikuiselle sisällöksi.
No tässä esimerkki täysin turhasta ja ilkeästä kommentista. Vela on ihan aidosti onnellinen ja elää näköistänsä elämää; ja toisaalta jos ei ole, syyn ei tarvitse olla lasten puute. Ei minunkaan masennukseni johtunut siitä että minulla ei ole lapsia, vaan siitä että aivojeni kemiallinen tasapaino oli järkkynyt. Harva asia elämässäni on tuottanut minulle niin paljon iloa kuin se että olen lapsivapaa. Samoin laaja velaystäväpiirini on täynnä elämästä nauttivia ihmisiä. Jätetään tällaiset kommentit siis sinne viime vuosisadalle, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomalla voi tosiaan olla ihan liikaa aikaa pohtia omaa oloaan, eli kaivaa ja tutkia omaa napanöyhtäänsä. Itse olen lapsettomana sitä mieltä, että jos minulla olisi lapsia, moni turha asia jäisi veivaamatta. Tokihan silloin voisi olla muita murheenaiheita. Ja tuovathan ne lapset monipuolista sisältöä elämään, ilman, että pitää sitä hakemalla hakea. Mutta eivät kaikki lapsettomat ole samanlaisia ja osa löytää elämälleen syvemmän merkityksen helpommin kuin osa.
Vierailija kirjoitti:
Olen tähän ketjuun monesti kommentoinut. Minusta suurin osa tämän ketjun kommenteista on sellaisia, että jos niitä lauottaisiin päin naamaa tai kirjoiteltaisiin blogin kommentteihin tms, niin saattaisivat ollakin kiusaamista ja ainakin hyvin huonoa käytöstä.
Toisaalta en koe minkäänlaiseksi kiusaamiseksi sitä, että näistä asioista ylipäätään keskustellaan. Julkisen blogin, julkisen Instagram-tilin tai vastaavan sisältö on tosiaan julkista ja siitä saa keskustella ja kommentoida.
Ihmisen yksilönsuoja on suhteessa hänen julkisuutensa asteeseen. Mattimeikäläisen jokaista pieraisua ei ole sopivaa rääpiä julkisesti, kun taas jatkuvasti julkisuudessa omasta halustaan (vrt. esim. virkansa puolesta julkisuudessa oleva henkilö) ja jokaisen ateriansa nettiin kuvaavan ihmisen tai ”influensserin” kohdalla kynnys yksityisyyden suojaan on sangen matala.
Nämä vaikuttajat ihan kirjaimellisestikin elävät siitä, että me luemme, klikkaamme, kiinnostunemme ja keskustelemme heidän asioistaan. Tämä ketju maksaa ihan kirjaimellisesti Virven asuntolainaa.
Onko oman elämänsä myyminen julkisuuteen sitten sen lieveilmiöiden väärti? Jokainen saa sen valita itse. Virve on tehnyt oman valintasi ja on myös oikeutettu halutessaan muuttaa mielipidettään. Aika monen nuoren mielestä someinfluensseri on kuitenkin yhä edelleen se unelmaduuni.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo ylenmääräinen, yhtäkkinen kirjastohehkutus jokin Virven kirjoittaja-imagoon kuuluva juttu?
Näin ainakin annetaan ymmärtää. Voi tietenkin jotenkin liittyä siihenkin, että Virvellä on diili äänikirjapalvelun kanssa (linkki blogissa, biossa ja varmaan vähän kaikkialla).
Vierailija kirjoitti:
Virve kärsii työuupumuksesta ja sen lisäksi maailmassa on edelleen pandemia. Jos asiat olisivat toisin niin Virve miehensä kanssa olisi varmasti maailmalla elämässä juuri sellaista elämää kuin haluavat. Lapsettomuudella ei ole mitään tekemistä tilanteen kanssa, eivätkä lapset ole ratkaisu elämän ongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikki tämä saadaan kuulostamaan joltain ihailtavilta elämänvalinnoilta?Jaa, ei minulle ainakaan ole tullut mielikuvaa, että hän yrittäisi syöttää omaa elämäntapaansa muille ”ihailtavana”. Ja kirjaston kirjojen lukemisella, pyöräilyllä ja meikkaamattomuudella nyt ei ole mitään tekemistä syrjäytyneen elämän kanssa. Off topic, mutta saisi useampi ihminen pyöräillä sen sijaan että menisi laiskana muutaman kilsan matkoja autolla.
Voimme toki jokainen muodostaa itse mielipiteemme asiasta. 😀 Mutta jos luet tämän ketjun aloitusviestin kuuden vuoden takaa, tämä ketju nimenomaan lähti siitä ärsytyksestä, kun Virve aina kaikessa haluaa korostaa erinomaisuuttaan ja paremmuuttaan. Joten kyseessä on aika kantava teema kuitenkin.
No ihan oikeasti, täällä on naureskelevia kommentteja tyyliin jaahas, mahtaakohan ensi vuonna tulla lunta, mitenköhän hän pärjää polkupyörällään kjeh kjeh, mitä tuo on muuta kuin vahingoniloista negatiivista aivan turhaa kommentointia? Oletteko te kateellisia hänen tuloilleen? Sitten nuo typerät vela-kommentit myös. Jokuhan tässä ketjussa jo aiemmin myönsi että on kateellinen kun Virven elämä on tuollaista helppoa someilua ja itse raataa jossain duunarityössä pienellä palkalla. Siksi ne hänen blogitekstinstä ärsyttävät näitä ärsyyntyjiä.
Juu, bloggaaja laittaa itsensä julkisuuteen, mutta kuulkaa, jokainen voi pysähtyä siellä omalla näppiksellään ennenkun kirjoittaa viestiä "Olenko tässä nyt hieman toksinen. Millainen ihminen haluan olla? Haluanko kirjoittaa tällaista negatiivista soopaa, vai voisinko ehkä keskittyä johonkin positiivisempaan". Sitten vaikka lakkaa seuraamasta blogeja jotka ärsyttää.
Olen ihan vilpitön tässä enkä mitenkään liity tähän Virveen. Uskon että te kiusaajat osaatte kyllä olla ihmisiksi, jos yritätte.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan vilpitön tässä enkä mitenkään liity tähän Virveen. Uskon että te kiusaajat osaatte kyllä olla ihmisiksi, jos yritätte.
Tosi vilpittömältä tosiaan kuulostat. 😀 Haukut muita kiusaajiksi, toksisiksi ja vielä implikoit, ettei olla ihmisiäkään. Sitten vielä loppukaneettina toteat itse olevasi muita parempi ja kaiken tämän yläpuolella.
Ja kuten entinen työkaverini totesi: ”Kaikki negatiivinen palaute on kateutta.” Annoimme hänenkin aina pitää mielipiteensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi vilpittömältä tosiaan kuulostat. 😀 Haukut muita kiusaajiksi, toksisiksi ja vielä implikoit, ettei olla ihmisiäkään. Sitten vielä loppukaneettina toteat itse olevasi muita parempi ja kaiken tämän yläpuolella.
Ja kuten entinen työkaverini totesi: ”Kaikki negatiivinen palaute on kateutta.” Annoimme hänenkin aina pitää mielipiteensä.
Teidän kommentit ON tosi toksisia. Ette koskaan kehtaisi sanoa noita juttuja päin naamaa.
Kyllä mullakin on joitain negatiivisia mielipiteitä Virveen tai sen kertomiin asioihin liittyen, mutta on tosi monta tapaa sanoa nuo asiat, ja toisaalta tarvitseeko ihan kaikkea edes sanoa ääneen. Keskustelu on ihan ok mutta sen kyllä sisimmässään tietää milloin ihan vaan ilkeilee, ja milloin saa mielipiteensä.
Siis täällähän on todella siistiä, valtaosin hyvää tarkoittavaa kommentointia ja pohdiskelua. Suorastaan harvinaisen tasokasta keskustelua moneen muuhun vastaavaan ketjuun verrattuna!
Jep, minäkin veikkaan motivaatiopulaa. Ennen sitä kutsuttiin laiskuudeksi. Nykyään kai tavallisen lumihiutaleen syndroomaksi.