Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostolakossa muuttunut

Vierailija
02.03.2015 |

En voi olla ainoa, jota ärysttää. Virve hehkuttaa jatkuvasti omaa erinomaisuuttaan ja ahkeruuttaan sekä jaksaa muistuttaa opintojensa vaikeudesta ja Lontoossaa saamaansa opetuksen korkeasta tasosta. Kehujen aiheeksi kelpaavat myös (videon perusteella hyvin keskinkertainen) kielitaito, ruotsalainen poikaystävä, Tukholman-asunto... Postauksista paistaa läpi se, että Virve pitää itseään huippuälykkäänä ja kuvittelee olevansa jo asiantuntija niin kosmetiikan kemiassa, lainsäädännössä ja markkinoinnissakin. Mitäs ne opinnot ovat kestäneet, reilun vuodenko? Varsinaista kemian asiantuntijuutta, kun lukion ykköskurssin asioitakin piti tankata kuukausikaupalla. Eivät ne banaanidieettikoulutehtävätkään varsinaisesti saa vakuuttuneeksi.

Ikävä sitä Virveä, jonka blogin pääpaino oli oman ylivertaisuuden korostamisen sijaan kosmetiikkatuotteiden arvioinnissa. 

Kommentit (7419)

Vierailija
1621/7419 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ei ollut monta päivää sitten kun Virve kertoi siitä puutteellisesta ruotsin kielen taidostaan, ja miten käyttää vain englantia kun ei ole oppinut ruotsia ollenkaan kaikkina vuosina mitä on maassa asunut… vai mitenkäs ne yksityiskohdat tarkalleen menivätkään…

Tänään esittelee kahta alkuviikosta lukemaansa ruotsinkielistä kirjaa. 🙄 Ei huonompi olematon kielitaito ollenkaan jos toistasataa sivua suhteellisen haastavaa tekstiä menee per päivä ihan harrasteena.

Minäkin olen ihmetellyt tuota, että on moneen kertaan valitellut ruotsin kielen taitoaan. Näyttää kuitenkin aika usein lainaavan ruotsinkielisiä kirjoja. Voi tietty olla, että lukee suht sujuvasti, mutta puheen tuotto ei ruotsiksi onnistu yhtä hyvin.

Asuin vuosia Ruotsissa ja koin ettei kielitaitoni ollut kovin hyvä. Pystyin kyllä lukemaan kirjoja, ja jutustelemaan niitä näitä, mutta esim vähänkin vahvempi murre teki puheen ymmärtämisen mahdottomaksi, itse jouduin koko ajan hakemaan sanoja ja kirjoittaessa tarkistamaan oikeinkirjoitusta ja esim virallisiten asioiden hoito oli raskasta byrokratiakielen takia. Työkieli oli englanti, joten ruotsia ei sen puitteissa tullut juuri käytettyä.

Eli siinä mielessä ymmärrän miten joku voi lukea kirjoja kielellä x ja silti kokea olevansa siinä huono.

Asun on/off Ruotsissa ja olen kaksoiskansalainen. Tällä hetkellä asun taas Ruotsissa. Suomen kouluruotsilla ei tee täällä mitään. Ei siis yhtään mitään. Olen joutunut opiskelemaan kielen lähes nollasta. Murre alueet ovat selkeitä ja suomalainen saattaa puhuessa ymmärtää parhaiten Pohjois-Ruotsin murteen; selkeää ja helppoa kuunneltavaa.

Minulla oli pitkään etten puhunut. Ensimmäiset 5 vuotta puhuin englantia, vähäsen saatoin arkipäivän asioita sanoa ruotsiksi. Kuuntelin oikein sujuvasti ja luin monia tekstejä. Nykyään puhun hieman enemmän, mutta palaverit ovat aina englanniksi. Asiakaspalaverit pyritään pitämään ruotsiksi, mutta niissä en tuo sitten omaa kantaani pahemmin esille. Kirjoitan virallisia papereita ruotsiksi ja sähköpostit tarvittaessa ruotsiksi. Luen edelleen kirjoja, lehtiä ja kaikkea mahdollista ruotsiksi. Suomenkielen olen huomannut köyhtyvän, en osaa enää minua nuorempien slangisanoja tai lyhenteitä. Lisäksi olen huomannut radikaalin kirjoitustaidon heikentymisen viimeisten vuosien aikana niin minulla ja muilla suomalaisilla.

Virven kohdalla varsinkin ymmärrän kun hänellä on lukivika kuten minulla. Tekstin tuottaminen niin kirjoittaessa ja puhuessa on usein haastavaa.

Vierailija
1622/7419 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä eri mieltä kouluruotsin hyödyttömyydestä. Vahvoihin murteisiin siitä ei ole hirveästi apua, mutta ihmeesti helpotti asioiden hoitoa kun osasi virallista ruotsia lukea, ja kyllä sillä arkiasiat suoritti esim kaupassa ja jutteli niitä näitä tuttujen kanssa. Asuin siis isommassa kaupungissa Skånessa, ja kommentit minusta melko tankerosta kielitaidostani olivat positiivisia kun he minua kuitenkin ymmärsivät. Itse pyrin hoitamaan mahdollisimman paljon asioita ruotsiksi alusta alkaen, vaikka työkieli oli englanti enkä edelleenkään pidä ruotsiani sujuvana. Mutta aivan ehdottomasti oli kouluruotsista minulle hyötyä, ihan eri meininki kuin silloin kun asuin muutaman kuukauden Ranskassa, josta en osaa kunnolla edes alkeita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1623/7419 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta ihmiset aloittivat viime vuonna paljon uusia harrastuksia koronan takia, joten voi olla johonkin harrastukseenkin liittyvä sivu.

Viime vuoden tuloiksi oli kirjattu 75 000 €, josta ilmeisesti on erityisesti kiittäminen passiivisia tuloja (palkkatöissä ei ollut, jotain konsultointikeikkaa kyllä).

Äänikirjapalveluista kai jonkin verran passiivista tuloa tulee. Mutta täytyyhän tuollaisen summan takana olla joku erityisen rahakas keino tehdä riihikuivaa. Virve on aina sanonut, että passiivisen tulon lähteet kannattaa tehdä omien mielenkiinnon lähteiden mukaan, niin hänkin on tehnyt. Muistelen vielä, että on kuitenkin sanonut ettei liity kosmetiikkaan. Vaikea nähdä Virvellä vaikkapa urheiluharrastukseen keskittyvää sivua. Rahasta ja säästämisestä hän sen sijaan tykkää puhua ja lainasivustothan voi rakentaa sisällöllisesti niin, että toitottaa siellä kuinka juuri tämän lainan avulla säästää kuluissa ja koroissa jne.

Vierailija
1624/7419 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ei ollut monta päivää sitten kun Virve kertoi siitä puutteellisesta ruotsin kielen taidostaan, ja miten käyttää vain englantia kun ei ole oppinut ruotsia ollenkaan kaikkina vuosina mitä on maassa asunut… vai mitenkäs ne yksityiskohdat tarkalleen menivätkään…

Tänään esittelee kahta alkuviikosta lukemaansa ruotsinkielistä kirjaa. 🙄 Ei huonompi olematon kielitaito ollenkaan jos toistasataa sivua suhteellisen haastavaa tekstiä menee per päivä ihan harrasteena.

Minäkin olen ihmetellyt tuota, että on moneen kertaan valitellut ruotsin kielen taitoaan. Näyttää kuitenkin aika usein lainaavan ruotsinkielisiä kirjoja. Voi tietty olla, että lukee suht sujuvasti, mutta puheen tuotto ei ruotsiksi onnistu yhtä hyvin.

Asuin vuosia Ruotsissa ja koin ettei kielitaitoni ollut kovin hyvä. Pystyin kyllä lukemaan kirjoja, ja jutustelemaan niitä näitä, mutta esim vähänkin vahvempi murre teki puheen ymmärtämisen mahdottomaksi, itse jouduin koko ajan hakemaan sanoja ja kirjoittaessa tarkistamaan oikeinkirjoitusta ja esim virallisiten asioiden hoito oli raskasta byrokratiakielen takia. Työkieli oli englanti, joten ruotsia ei sen puitteissa tullut juuri käytettyä.

Eli siinä mielessä ymmärrän miten joku voi lukea kirjoja kielellä x ja silti kokea olevansa siinä huono.

Asun on/off Ruotsissa ja olen kaksoiskansalainen. Tällä hetkellä asun taas Ruotsissa. Suomen kouluruotsilla ei tee täällä mitään. Ei siis yhtään mitään. Olen joutunut opiskelemaan kielen lähes nollasta. Murre alueet ovat selkeitä ja suomalainen saattaa puhuessa ymmärtää parhaiten Pohjois-Ruotsin murteen; selkeää ja helppoa kuunneltavaa.

Minulla oli pitkään etten puhunut. Ensimmäiset 5 vuotta puhuin englantia, vähäsen saatoin arkipäivän asioita sanoa ruotsiksi. Kuuntelin oikein sujuvasti ja luin monia tekstejä. Nykyään puhun hieman enemmän, mutta palaverit ovat aina englanniksi. Asiakaspalaverit pyritään pitämään ruotsiksi, mutta niissä en tuo sitten omaa kantaani pahemmin esille. Kirjoitan virallisia papereita ruotsiksi ja sähköpostit tarvittaessa ruotsiksi. Luen edelleen kirjoja, lehtiä ja kaikkea mahdollista ruotsiksi. Suomenkielen olen huomannut köyhtyvän, en osaa enää minua nuorempien slangisanoja tai lyhenteitä. Lisäksi olen huomannut radikaalin kirjoitustaidon heikentymisen viimeisten vuosien aikana niin minulla ja muilla suomalaisilla.

Virven kohdalla varsinkin ymmärrän kun hänellä on lukivika kuten minulla. Tekstin tuottaminen niin kirjoittaessa ja puhuessa on usein haastavaa.

Siis miten niin Virvellä lukivika? Enpä kyllä muista hänen ikinä kertoneen moista.

Vierailija
1625/7419 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta ihmiset aloittivat viime vuonna paljon uusia harrastuksia koronan takia, joten voi olla johonkin harrastukseenkin liittyvä sivu.

Viime vuoden tuloiksi oli kirjattu 75 000 €, josta ilmeisesti on erityisesti kiittäminen passiivisia tuloja (palkkatöissä ei ollut, jotain konsultointikeikkaa kyllä).

Äänikirjapalveluista kai jonkin verran passiivista tuloa tulee. Mutta täytyyhän tuollaisen summan takana olla joku erityisen rahakas keino tehdä riihikuivaa. Virve on aina sanonut, että passiivisen tulon lähteet kannattaa tehdä omien mielenkiinnon lähteiden mukaan, niin hänkin on tehnyt. Muistelen vielä, että on kuitenkin sanonut ettei liity kosmetiikkaan. Vaikea nähdä Virvellä vaikkapa urheiluharrastukseen keskittyvää sivua. Rahasta ja säästämisestä hän sen sijaan tykkää puhua ja lainasivustothan voi rakentaa sisällöllisesti niin, että toitottaa siellä kuinka juuri tämän lainan avulla säästää kuluissa ja koroissa jne.

Nyt vasta etsimään lainasivustoja, joiden teksti on samanlaista (hakukoneoptimoitua) kuin Virven tuottama teksti on 😀

1626/7419 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän Virve jossain kohtaa instassa suoraan mainosti jotain lainasivustoa, minkä kautta yhdistää vanhoja lainoja. En nyt muista, oliko jopa blogissa juttu.

Vierailija
1627/7419 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiennyt, että Virvellä on lukihäiriö. Jos on, niin sitä suuremmalla syyllä kieltäydyn uskomasta, että lukee ruotsiksi kirjan päivässä.

Jossain instastoryssa Virve kertoi, että ei ole koskaan Suomessa asuessaan edes lukenut yhtään kaksikielistä kylttiä loppuun, on aina lopettanut lukemisen suomenkielisen tekstin päättyessä. Ymmärrän tämän hyvin nyt kuultuani, että on lukihäiriö, ja on kyllä nii-in ristiriidassa sen innokkaan lukemisen kanssa. Me innokkaat lukijat kun luemme joutaessamme aina tarkkaan kaiken tielle eksyvän aamiaismurojen pakkausselosteesta lähtien 😂

Olen ymmärtänyt Virven ruotsin kielitaidon puutteen olevan todella iso. Ruokakaupastakin ostaa aina sitä filmjölkiä eikä osaa kääntää piimäksi, samoin vihannestenkin nimet vähän hakusessa. Kirjat sujuu sit kyllä joo.

Vierailija
1628/7419 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virvehän on hehkuttanut sitä poikkeuksellisen vaaleaa luonnollista viileää hiusväriään. Onko nyt joku optinen illuusio kuvassa, kun viileän vaaleassa näyttäisi olevan kämmenen leveydeltä tummemmanvaaleaa harmahtava juurikasvua? Näin kesän lopulla hiukset ovat vaaleimmillaan, kun aurinko on vaalentanut sävyä koko kesän.

Vierailija
1629/7419 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virvehän on hehkuttanut sitä poikkeuksellisen vaaleaa luonnollista viileää hiusväriään. Onko nyt joku optinen illuusio kuvassa, kun viileän vaaleassa näyttäisi olevan kämmenen leveydeltä tummemmanvaaleaa harmahtava juurikasvua? Näin kesän lopulla hiukset ovat vaaleimmillaan, kun aurinko on vaalentanut sävyä koko kesän.

Eikö hän on sekä kertonut olevansa luonnollisesti eloveena että käyttävänsä hieman vaalentavaa suihketta hiuksiinsa? Muistelen jotain sellaista.

Vierailija
1630/7419 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten Virvelle osuukin aina kohdalle nuo työnantajat, jotka ovat valmiita muuttamaan vaikka mustan valkoiseksi saadakseen pitää Virvestä kiinni? Nyt uusi työnantaja on valmis muutaman kuukauden työnteon perusteella räätälöimään Virvelle sopivan työtehtävän ja Virve saa luonnollisesti parannella itseään niin pitkään kun haluaa. Onko tämä joku ero Suomen ja Ruotsin työkulttuurien välillä, koska Suomessa Virven työsuhde olisi jo purettu koeajan puitteissa enkä ole kuullut täällä missään, että yksittäisen rivityöntekijän terveysasiat asetettaisiin työnteon sujuvuuden edelle.

On näissä asioissa aika iso ero. Suomessa on helpompi laittaa ihmisiä pois ja irtisanoa. Vaikka moni luulee toisin. Ruotsissa työntekijöistä välitetään enemmän, jos niin voi sanoa.

Vierailija
1631/7419 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikomuksenani oli käydä lukemassa uusimmat blogipostaukset, mutta en kovin pitkälle jaksanut, sillä

jokainen

lause

oli

kirjoitettu

omalle

rivilleen.

Ei tuollainen ole hyvää hakukoneoptimointia, kun luettavuus kärsii.

Ihan järkyttävää! Virve on kuitenkin ihan vastikään tehnyt korkeakouluopintojakin. Luulisi ainakin sieltä olevan tiedossa, että yhden virkkeen mittaiset kappaleet eivät ole hyvää kieltä!

Yhden virkkeen mittainen kappale voi olla (pysäyttävä) tehokeino, mutta ei koko teksti voi koostua niistä. Tulee vain kuva, että kirjoittaja on laiska ja välinpitämätön, kun ei jaksa sidostaa tekstiään kokonaisuudeksi, joka palvelee Lukijaa parhaiten. Tätä tosin esiintyy myös lukivaikeuden omaavilla, mutta siinä kyse ei ole tietenkään laiskuudesta.

Just todella raskasta tekstiä lukea kun jokainen lause on kilometrin mittainen ja lauserakenteeltaan monimutkainen. Paljon on Virvellä vielä opittavaa kuinka kiinnostava ja soljuva teksti luodaan niin että sitä HALUAA lukea.

Kertoo bloggaajasta aika paljon, että kirjoittaa mieluummin hakukoneita kuin lukijoitaan varten. Onko kukaan lukenut sitä hänen ihonhoitokirjaansa? Onko yhtä raskasta tekstiä? Kustannustoimittaja tuskin tuollaista kuraa päästää painoon asti, vaikka näiden bloggaaja"kirjailijoiden" kohdalla rima taitaakin olla vähän matalammalla.

Olen lukenut Virven kirjan ja se oli tyyliltään paljon parempi kuin blogitekstit ovat. Ei siis niin rikkonainen ja toisteinen. Muistaakseni sisältökin oli hyvä ja monipuolinen. Kustannustoimittaja oli tehnyt hyvää työtä.

Minusta Virve oli ennen paljon parempi kirjoittamaan. Uupumisen ja/tai masennuksen myötä monella kognitio heikkenee, kuuluu ihan taudin oireisiin.

Alkoi sen verran kiinnostamaan tämä erikoinen kirjoitustyyli, että kävin blogin arkistoissa tutkimassa koska hän on siirtynyt tähän lause=kappale–tyyliin. Olipa iso ero vaikkapa vain parinkin vuoden takaisissa postauksissa ja nykymenossa. Paljon paremmin kirjoitettuja postauksia, kunnolliset kappaleet, vähemmän toistoa ja jaarittelua, kuvia iloisen näköisestä ja kauniista naisesta. (Ei taida nykyään juurikaan julkaista kuvia itsestään?) Ja sitten vuoden 2019 jälkeen jotain tapahtuu. Postaustahti tippuu vähitellen 20–30 postauksesta kuukaudessa 3–5 kuukausittaiseen postaukseen, postausten rakenne muuttuu tähän raivostuttavaan yhden lauseen kappaletyyliin, sisältö vähenee, jaarittelu ja toisto lisääntyy, kaikki ilo häviää. Joko bloggaaminen on vaan alkanut kyllästyttämään pahasti ja tekee sitä enää vaan siitä saatavan rahan takia, tai sitten hän ei vaan ole voinut kovin hyvin pitkään aikaan. Surullinen muutos joka tapauksessa. Noita vanhoja postauksia lukiessa muistin taas miksi tästä blogista joskus pidin, nykyään siitä ei ole enää oikein mitään jäljellä.

Mä oon ajatellut, että Virven selittelevä postaustyyli johtuu osaksi siitä, että hän yrittää taklata jo etukäteen kaikki satunnaiselle lukijalle mieleen nousevat kysymykset. Mä oon sitä mieltä, että Virve kärsii perfektionismista ja postaustyylin tarkoituksena on olla niin selväsanainen, ettei lukijalle voi jäädä mitään vääriä käsityksiä tai epäselvyyksiä. Muuten Virve kokisi epäonnistuneensa postaajana.

Olikohan viime viikolla, kun Virve instastoorissa teilasi perfektionismiepäilyt sillä varjolla, että ei muussa elämässään pyri täydellisyyteen. Samalla hän pohti, että tuntuisi väärältä olla pyrkimättä parhaaseen mahdolliseen työsuoritukseen, kun se häntä kuitenkin kiinnostaa. Mä luulen, että Virve ei hahmota, että jos parhaaseen pyrkiminen aiheuttaa tän tason uupumisen,  niin tavoite on epäterve.

Toinen asia, mitä oon miettinyt, on ihan ikääntyminen. Virvekin taitaa olla jo kolmikymppinen ja mun kokemuksen mukaan nuoruuden innostus ja tehokkuus karisee ajan myötä useimmilla. Se ei tarkoita samaa kuin tyhmentyminen, mutta se saattaa näkyä hitaampana ja pohdiskelevampana työnteko tyylinä, mikä ehkä tuntuu Virvelle vieraalta?

Itse aikoinaan hermostuin siihen, kun joka blogitekstin perään oli kirjoitettu samantyylinen kysymys, olipa aihe mikä vaan. Se alkoi minun silmiini näyttää teennäiseltä, mitä se tietysti olikin. Koska se herättelevä kysymys ja tietyn käsikirjoituksen mukaan postauksen kirjoittaminen aktivoi vuorovaikutukseen ja kommentointiin, mikä tietysti on hyvä asia.

Paitsi lukijalle. Minä olen myös niitä tyyppejä, jotka lukivat 10 kirjaa lapsena yhtäaikaa ja jos muuta luettavaa ei ollut, tavasin mainoksia ja maitopurkkeja :D Sikäli minusta on hyvä juttu, että entinen ei-lukija ja kirjoista kiinnostumaton on nyt niitä ahmiva. Vaikka sitten self-helpiä tai "hömppää". Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että jokaisen elämässä pitäisi olla hippunen hömppää. Itsellä se on vaikkapa wicca-opaskirjat tai Stephen King ja arvatkaa kehtaanko tällaista kertoa? Sehän pilaisi vakavahenkisen imagoni. Joten nostan hattua Virvelle, jos hän on lukenut jotain kevyempää. En ole itse lukenut noita sisar-kirjoja, pitäisi varmaan kokeilla.

Vierailija
1632/7419 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heidän minimalistikodissaan ei ole patalappuja, vaan käyttävät pyyhettä patalappuna. Tuo tavaroiden karsiminen on kyllä mennyt yli, kun patalapuistakin on pitänyt luopua. Sen sijaan pieniä koriste-esineitä on hyvä olla useita :)

Vierailija
1633/7419 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä40097 kirjoitti:

Kyllähän Virve jossain kohtaa instassa suoraan mainosti jotain lainasivustoa, minkä kautta yhdistää vanhoja lainoja. En nyt muista, oliko jopa blogissa juttu.

Anyfin?

Vierailija
1634/7419 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas siellä syödään lihaa, vaikka Virven mukaan ”ei muuten liiemmin lihaa syödä”. Mitä nyt vaan leikkelepaketteja näkyy kuvissa jne…

Vierailija
1635/7419 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heidän minimalistikodissaan ei ole patalappuja, vaan käyttävät pyyhettä patalappuna. Tuo tavaroiden karsiminen on kyllä mennyt yli, kun patalapuistakin on pitänyt luopua. Sen sijaan pieniä koriste-esineitä on hyvä olla useita :)

Onhan Virvellä tässä tietyllä tapaa pointti eli mitä vähemmän tarvitaan erityisiä, vain yhteen tehtävään tarkoitettua asioita, sitä vähemmän tarvitaan rahaa esineiden hankintaan ja sitä vähemmän tarvitsee tuottaa lisää tavaraa maailmaan. Olettaen siis, että ne Virven pois marittamat patalaput ovat päätyneet käyttöön kierrätyskeskuksesta. En ole voinut olla huomaamatta, että vaikka Virve hankkiutuu tavaroista vastuullisesti eroon, hän ei kuitenkaan hanki uusia tavaroita vastuullisesti kierrätyskeskuksesta tai muuten käytettynä.

Vierailija
1636/7419 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan Virvellä tässä tietyllä tapaa pointti eli mitä vähemmän tarvitaan erityisiä, vain yhteen tehtävään tarkoitettua asioita, sitä vähemmän tarvitaan rahaa esineiden hankintaan ja sitä vähemmän tarvitsee tuottaa lisää tavaraa maailmaan. Olettaen siis, että ne Virven pois marittamat patalaput ovat päätyneet käyttöön kierrätyskeskuksesta. En ole voinut olla huomaamatta, että vaikka Virve hankkiutuu tavaroista vastuullisesti eroon, hän ei kuitenkaan hanki uusia tavaroita vastuullisesti kierrätyskeskuksesta tai muuten käytettynä.

Just tuo pointti että hän ei näytä ostavan tavaraa käytettynä, paitsi muistaakseni vaatteita ja kenkiä osti ainakin muutamat (jotkut legginsit muistan ainakin). Mutta noita sisustusesineitä todellakin on kaikki kierrärit väärällään, varmasti ois löytynyt..

Mutta se tiedettiinkin että ei näihin minimalismijuttuihin liity ilmasto tai ekologisuus ollenkaan, pelkästään raha.

Vierailija
1637/7419 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö hän on sekä kertonut olevansa luonnollisesti eloveena että käyttävänsä hieman vaalentavaa suihketta hiuksiinsa? Muistelen jotain sellaista.

OK, kiitos tästä. Muistan vaan tämän jutun siltä ajalta, kun seurasin hänen blogiaan. Virve oli silloin tummahiuksinen ja kasvatti + vaalensi tummasta väristä omaan vaaleaan. Silloin Virve hehkutti tätä poikkeuksellisen vaaleaa omaa väriään, jota ei enää koskaan värjätä.

Kaunis on tuo oma värikin, tosin suomalaisittain ihan tavallinen vaalea. Sitä en siis kritisoi vaan vain sitä, että jopa oman hiusvärin kuvailussa piti höpöttää omiaan. Se poikkeuksellisen vaalea oma luomuhiusväri oli jo silloin vuosia sitten ihan vaan vaaleaksi raidoitettu.

Vierailija
1638/7419 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kolumni minikodeista.

https://yle.fi/uutiset/3-12057802

Virve hehkuttaa mutta kaikki eivät mene minikotilankaan.

Vierailija
1639/7419 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kolumni minikodeista.

https://yle.fi/uutiset/3-12057802

Virve hehkuttaa mutta kaikki eivät mene minikotilankaan.

Virve on itsekin (pitkästi) kommentoinut tätä Instagramin tarinoissa.

Vierailija
1640/7419 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Virvestä on liian vaivalloista ja epämukavaa laittaa kierrätysroskat portaiden alle tai viedä samantien varastoon, niin toivottavasti hän ei kokeile van lifeä josta on puhunut. Se ei todellakaan ole niin mukavaa ja kätevää kuin elämä minitalossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan