Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostolakossa muuttunut

Vierailija
02.03.2015 |

En voi olla ainoa, jota ärysttää. Virve hehkuttaa jatkuvasti omaa erinomaisuuttaan ja ahkeruuttaan sekä jaksaa muistuttaa opintojensa vaikeudesta ja Lontoossaa saamaansa opetuksen korkeasta tasosta. Kehujen aiheeksi kelpaavat myös (videon perusteella hyvin keskinkertainen) kielitaito, ruotsalainen poikaystävä, Tukholman-asunto... Postauksista paistaa läpi se, että Virve pitää itseään huippuälykkäänä ja kuvittelee olevansa jo asiantuntija niin kosmetiikan kemiassa, lainsäädännössä ja markkinoinnissakin. Mitäs ne opinnot ovat kestäneet, reilun vuodenko? Varsinaista kemian asiantuntijuutta, kun lukion ykköskurssin asioitakin piti tankata kuukausikaupalla. Eivät ne banaanidieettikoulutehtävätkään varsinaisesti saa vakuuttuneeksi.

Ikävä sitä Virveä, jonka blogin pääpaino oli oman ylivertaisuuden korostamisen sijaan kosmetiikkatuotteiden arvioinnissa. 

Kommentit (7409)

Vierailija
801/7409 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ihmettele yhtään, vaikka Virve valittelee, että välillä on finnejä ja iho on herkkä. Ei kai se nyt ihmekään ole kun ihoa koko ajan voidella ja rassataan foreolla ja ties millä. Jos iltaisinkin iholle vedetään 14 tuotetta.. Kokeilisi joskus vähän kevyempää otetta, voisi ihokin rauhoittua.

Monivaiheinen (monta tuotetta) ihonpuhdistusrutiini on tarkoituksella tuollainen ja on käytössä ympäri maailman ja erityisesti suosiossa ollut mm. Aasiassa. Kannattaisi perehtyä asiaan edes pintapuolisesti ennen kuin alkaa huudella.

Vaan Suomessa kun on puhdas ilma, niin kannattaako ihoa puhdistella noin pontevasti kuin Aasiassa saasteiden keskellä tehdään? En oikein usko. Ihon oma happovaippa kärsii.

Vierailija
802/7409 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan älyttömän pitkiä postauksia siitä ostaako vai ei ja ilmeisesti kiertelee tosi paljon kaupoissa tuolla matkalla. Ihan hyvä pointti se, ettei tarvitse koko ajan ostaa jotain käteviä säilytysratkaisuja, mutta en ihan oikeasti tajua miksi ei voi ostaa kukallista mekkoa tai muuta vaatetta, vaikka sitä ei joka päivä tai viikko käyttäisikään. Se ei paljoa vie tilaa, mutta tuo vaihtelua ja ehkä tarve käydä kaupoissa vähenee entisestään, kun omassa kaapissa on tarvittavaa vaihtelua.

Mulla on vuosia ollut yksivärisiä ja kukallisia vaatteita eikä mikään ongelma käyttää kukallisia vaatteita Suomessa eikä ne minua mitenkään identifioi; onko Tukholmassa sitten niin erilaista en tiedä kun en ole vuosiin edes käynyt. Kesäisempiä vaatteita pystyy myös mainiosti käyttämään muinakin vuodenaikoina kun asustaa oikein tai viettää aikaa lähinnä sisätiloissa.

Tuntuu tosiaan, että nämä minimalistit, jotka on entisiä shoppailijoita (Ostolakossa, Oma koti valkoinen), puljaa edelleen tavaroiden kanssa tavallista ihmistä enemmän ja miettivät koko ajan tavaroita, ostamista jne

Siis juuri tämä. Ihmeellistä tavaroiden kanssa puljaamista! Joskus virve kirjoitti, että minimalismi vapauttaa materiasta ja tavaran ajattelusta, mutta ei se ainakaan hänen kohdallaan niin tee. Päinvastoin maanisesti koko ajan miettii, mitä voisi vielä laittaa pois. No, on tuolla ihmisellä kyllä pois laitettavaakin. Ihan järkyttävät määrät ollut romua!

Niinhän ne anorektikotkin ajattelevat yleensä vain ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/7409 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä sellaista keinotekoista minimalismia, että omistetaan vaikka useammat lakanat, mutta sitten niistä hankkiudutaan eroon vain koska halutaan olla minimalisteja. Jos jäljelle jätetään vain yhdet, niin ne kuluvat vain nopeammin ja sitten pitää olla pian ostamassa uudet. Jokin järki kaikessa intoilussa, itse arvostan enemmän sitä että tavarat kulutetaan aina loppuun ja ei osteta tilalle uutta ennen kuin tarve on, kuin että projektia joudutetaan sillä että käyttökelpoisesta tavarasta luovutaan.

Vierailija
804/7409 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virve hommasi jonkin aikaa sitten pyörän, 26" koska 28" aikuisten pyörä on hänelle liian iso kun on niin lyhyt. Pisti vaan silmään kun tänään postasi instan storyyn kuvan itsestään pyörällä ja pyörä on selvästi ihan liian pieni, olisi kannattanut valita se normaalin kokoinen.

Vierailija
805/7409 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ihmettele yhtään, vaikka Virve valittelee, että välillä on finnejä ja iho on herkkä. Ei kai se nyt ihmekään ole kun ihoa koko ajan voidella ja rassataan foreolla ja ties millä. Jos iltaisinkin iholle vedetään 14 tuotetta.. Kokeilisi joskus vähän kevyempää otetta, voisi ihokin rauhoittua.

Monivaiheinen (monta tuotetta) ihonpuhdistusrutiini on tarkoituksella tuollainen ja on käytössä ympäri maailman ja erityisesti suosiossa ollut mm. Aasiassa. Kannattaisi perehtyä asiaan edes pintapuolisesti ennen kuin alkaa huudella.

Vaan Suomessa kun on puhdas ilma, niin kannattaako ihoa puhdistella noin pontevasti kuin Aasiassa saasteiden keskellä tehdään? En oikein usko. Ihon oma happovaippa kärsii.

Mulla ainakin meni naama ihan ruvelle liikaa jynssäämällä.

Vierailija
806/7409 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin meni naama ihan ruvelle liikaa jynssäämällä.

Sama juttu mulla. Kokeilin kaksoispuhdistusta yli puolen vuoden ajan kun sitä oli hehkutettu muuallakin niin paljon, mutta se pisti ihoni todella huonoon kuntoon. Virve väitti jossain postauksessaan, että ihon huonontuminen ensi alkuun kuuluu asiaan ennen kuin iho tottuu uuteen syväpuhdistavaan hoitorutiiniin. Vaihdoin hoitotuotteet jossain vaiheessa miedoimpiin mitä löysin, mutta silti iho oli kuiva, näppyläinen ja ärtynyt. Lopulta lopetin emulsiomainen putsari - geelimäinen putsari - kasvovesi - seerumi jne yhdistelmillä läträämisen ja ostin apteekista Sebamedin oliiviöljyä sisältävän pesunesteen. Jos kasvoissa on meikkiä, otan sen ensin pois puhdistusöljyllä ja sitten pesen kasvot tuolla Sebamedillä. Meikittöminä päivinä pesen vain Sebamedillä. Aamuisin en pese lainkaan vaan pyyhkäisen kasvot kasvovedellä. Ihon kunto parani parissa viikossa.

Vierailija
807/7409 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse blogia seurannut ja osuin sattumalta tähän ketjuun. Tuli vain mieleen, mitä jos hän ei itse päättänytkään kokeilla tätä työttömänä oloa? Mitä jos hänet vain yksinkertaisesti sanottiin irti? Pelastaakseen kasvonsa hän sitten valitsi kehitellä tämä suurilla säästöillä elämisen?

Vierailija
808/7409 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole itse blogia seurannut ja osuin sattumalta tähän ketjuun. Tuli vain mieleen, mitä jos hän ei itse päättänytkään kokeilla tätä työttömänä oloa? Mitä jos hänet vain yksinkertaisesti sanottiin irti? Pelastaakseen kasvonsa hän sitten valitsi kehitellä tämä suurilla säästöillä elämisen?

Niinpä. 🤔 Joku täällä varmaan tietää, milloin blogissa innostuttiin näistä asioista ja joku toinen tietää, kuinka pitkä on ruotsalainen irtisanomisaika. Jos osuvat yksiin, niin mielenkiintoinen ajallinen yhteensattuma.

Vierailija
809/7409 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisi olla vähän minimalistisempi noissa postauksissaan. Kuka tuota omahyväistä lässytystä jaksaa metritolkulla lukea. Tykkäsin aiemmin, siksi vieläkin välillä vilkaisen.

Mä en jaksa sitä tapaa, jolla Virve puhuu yleisölleen opettavaiseen sävyyn asioista, joista hänellä ei todellisuudessa ole meriittejä ja kapasiteettia puhua. Esim. Ruotsin koronalinja ja moni muu nyt blogin uudistuksen jälkeen käsittelyssä ollut aihe. On kiva, että Virve pyrkii kehittämään itseään, mutta se ei tee hänestä erilaisten aiheiden asiantuntijaa, ja sekin, ettei Virven älykkyys ole ihan sitä terävintä kärkeä paistaa aina jossain pisteessä läpi. Se on ok, mutta lukijana en halua nähdä tekstiä, jossa tällainen ihminen puhuu kuin olisi asemassa, josta käsin voi opettaa yleisellä tasolla muita. Lisäksi ihmetyttää jonkin verran Virven tapa vuoroin lytätä ruotsalaisia maanrakoon (minkä voin sinänsä ainakin tiettyyn pisteeseen ymmärtää, mullakin palaisi ajoittain käämi jos "hyvä fiilis" menee kaiken muun edelle...) suorastaan siitä ilakoiden, ja vuoroin taas puhua muille Ruotsista ymmärtäväiseen, opettavaiseen, positiiviseen ja valaistuneeseen sävyyn. Jälkimminen tuntuu ensimmäiseen nähden hyvin epäaidolta.

Vierailija
810/7409 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo Virven työkuviot ovat olleet aiemminkin sangen mielenkiintoisia. Pidempään seuranneet saattavat muistaa, että Virve on ollut irtisanoutumassa töistään jo muutamaan otteeseen aiemminkin.

Ekalla kerrallahan Virve väitti Elevenin toimitusjohtajan tulleen rukoilemaan, ettei Virve lähtisi ja antoi tälle mahdollisuuden päättää itse työnkuvansa, työaikansa ja palkkansakin. Hänelle palkattiin myös alaisia. Sitten työ oli vähän aikaa innostavaa, kunnes Virve oli taas irtisanoutumassa ennen kuin lähti Thaimaahan kirjoittamaan sitä kosmetiikkakirjaansa. Silloin työpaikalle sopi, että hän lähtee ennaltamainitsemattomaksi ajaksi maailmalle, tekee töitä reissusta sen verran kun jaksaa ja jos jaksaa ja työpaikka säilyy odottamassa. Mietin jo silloin, että voiko yksittäinen työntekijä olla firmalle noin tärkeä, että käytännössä saa päättää itsenäisesti, että mistä hänelle maksetaan palkkaa.

Vierailija
811/7409 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en jaksa uskoa, että Virven nykyinen koe-eläkeläisyys olisi ihan puhtaasti omasta toiveesta lähtöisin. Sellaista soutamista ja huopaamista (ja muutama emämoka, joita tässäkin keskustelussa on käsitelty) ehti työkuvioissa olla vuosien ajan, että en ihmettelisi, jos numerofirmassa olisi päätetty etsiä tilalle joku enemmän palkkatyöorientoitunut tekijä. 

Vierailija
812/7409 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo Virven työkuviot ovat olleet aiemminkin sangen mielenkiintoisia. Pidempään seuranneet saattavat muistaa, että Virve on ollut irtisanoutumassa töistään jo muutamaan otteeseen aiemminkin.

Ekalla kerrallahan Virve väitti Elevenin toimitusjohtajan tulleen rukoilemaan, ettei Virve lähtisi ja antoi tälle mahdollisuuden päättää itse työnkuvansa, työaikansa ja palkkansakin. Hänelle palkattiin myös alaisia. Sitten työ oli vähän aikaa innostavaa, kunnes Virve oli taas irtisanoutumassa ennen kuin lähti Thaimaahan kirjoittamaan sitä kosmetiikkakirjaansa. Silloin työpaikalle sopi, että hän lähtee ennaltamainitsemattomaksi ajaksi maailmalle, tekee töitä reissusta sen verran kun jaksaa ja jos jaksaa ja työpaikka säilyy odottamassa. Mietin jo silloin, että voiko yksittäinen työntekijä olla firmalle noin tärkeä, että käytännössä saa päättää itsenäisesti, että mistä hänelle maksetaan palkkaa.

Luulen, että totuus on jostain välistä. Hyvistä työntekijöistä pyritään pitämään kiinni ja heidän työnkuvaansa voidaan uudelleenjärjestellä mieluisammaksi. Ihan kaikkea Virve tuskin on saanut päättää, vaikka varmasti hänellä on ollut sananvaltaa moneenkin asiaan. Kyllähän töistä normaalistikin pääsee vuorotteluvapaalle.

Luulen, että Virve on jo pidempään ollut tyytymätön johonkin elämässään. Ehkä hänellä on kolmenkympin kriisi. Hän kuitenkin on saavuttanut nuorella iällä todella paljon. Harva on tuossa vaiheessa elämää maajohtajana, kirjoittanut kirjan ja brändännyt itsensä kosmetiikan asiantuntijaksi. Voi tulla tunne, että mitäs nyt. Mihin tähdätä seuraavaksi? Virve kirjoitti irtisanouduttuaan, ettei yrityksen kasvu motivoinut häntä enää. Hän oli kuitenkin Elevenillä lähes viisi vuotta ja sen on pitkä aika tänä päivänä. Joku toinen olisi ehkä vaihtanut firmaa ja yrittänyt edetä urallaan mutta entä, jos ei tiedä mikä sen uran haluaisi olevan.

Virve ei vaikuta sopeutuneen kovin hyvin elämään Ruotsissa, mikä voi olla yksi syy siihen yleiseen tyytymättömyyteen. Hänellä on nyt mahdollisuus pohtia rauhassa, mitä hän haluaa tehdä elämässään. Välivuosi voi tehdä hyvää omille ajatuksille. Monelle se välivuosi voi olla samalla, kun hankkii perheenlisäystä mutta miksei sellaista voisi pitää muutenkin. Samalla voi kehittää itseään kouluttautumalla, näkemällä maailmaa tai ihan vain tutustumalla itseensä. Virve selkeästi hakee suuntaa itselleen self help -kirjojen avulla ja se hänelle suotakoon.

Vierailija
813/7409 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun introverteistä keskustelu on tuntunut olevan taas pinnalla, niin Virve vaikuttaa juurikin sellaiselta parjatulta introvertiltä joka jatkuvasti korostaa omaa tietämystään ja kuinka kaikki mitä hän tekee pitää olla koko ajan jotenkin älyä haastavaa ja taitoja kehittävää, muuten ei saa tekemisestä mitään irti jos se ei jollain tavoin sivistä vaan tuntuu turhalta ajan hukkaamiselta.

Vierailija
814/7409 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. 🤔 Joku täällä varmaan tietää, milloin blogissa innostuttiin näistä asioista ja joku toinen tietää, kuinka pitkä on ruotsalainen irtisanomisaika. Jos osuvat yksiin, niin mielenkiintoinen ajallinen yhteensattuma.

Ruotsissa irtisanomisaika määrittyy työsuhteen pituuden perusteella. Lyhin aika on kuukausi ja jokainen työvuosi tuo kuukauden lisää. 4-6 vuotta työskennelleellä irtisanomisaika olisi 3 kuukautta.

Vierailija
815/7409 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virve hommasi jonkin aikaa sitten pyörän, 26" koska 28" aikuisten pyörä on hänelle liian iso kun on niin lyhyt. Pisti vaan silmään kun tänään postasi instan storyyn kuvan itsestään pyörällä ja pyörä on selvästi ihan liian pieni, olisi kannattanut valita se normaalin kokoinen.

Mä olen Virveä pidempi mutta ajan monen mielestä liian pienellä pyörällä. Syynä se, että olen lyhytjalkainen ja isommassa pyörässä satulaa ei saa säädettyä sopivalle korkeudelle, en halua että pysähtyessä vaikka valoihin ei satulassa istuen jalat melkein yllä maahan ja joka pysäyksellä olisi pakko hypätä satulasta pois jos meinaa pysyä pystyssä.

Vierailija
816/7409 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä sellaista keinotekoista minimalismia, että omistetaan vaikka useammat lakanat, mutta sitten niistä hankkiudutaan eroon vain koska halutaan olla minimalisteja. Jos jäljelle jätetään vain yhdet, niin ne kuluvat vain nopeammin ja sitten pitää olla pian ostamassa uudet. Jokin järki kaikessa intoilussa, itse arvostan enemmän sitä että tavarat kulutetaan aina loppuun ja ei osteta tilalle uutta ennen kuin tarve on, kuin että projektia joudutetaan sillä että käyttökelpoisesta tavarasta luovutaan.

Samaa mieltä. Meillä on vähennetty tavaran määrää viime muuton yhteydessä noin kolmanneksella, mutta esim. just lakanoita ja joitain vaatteita on edelleen enemmän kuin tarvittaisiin. Ihan siksi, että kuluvat, vaikkakin hitaasti enkä näe järkevänä hankkiutua eroon sellaisista "ylimääräisistä" tavaroista jotka ovat sekä mieluisia että tulevat kuitenkin käytettyä loppuun. Parit vanhat lakanat on jo kuluttettu riekaleiksi, ensin korjattu kun alkoivat saumoista pettämään, sitten revitty siivousräteiksi yms. kierrätyskäyttöön.

Vierailija
817/7409 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ymmärrän sen vähäisen tavaramäärän viehätyksen, mutta itse olen päättänyt toimia toisin vaatteiden suhteen. Kymmenien vuosien aikana on kertynyt aikamoinen määrä vaatteita. Osan laitoin menemään, myin/annoin/lahjoitin, mutta nyt olen ajatellut että annan odotella laatikoissa ja varastoissa. Siis sellaisten, joilla on potentiaalista käyttöä vielä joskus. Näin vaatteet eivät kulu niin nopeasti.

Opin tämän kun käytin koko kesän lempitennareitani. Ne kuluivat ja käytännössä mikäli haluan käyttää tennareita, ostan uudet joka vuosi tai joka toinen vuosi. Ennen minulla oli useita eri kenkiä, ja kaikki kestivät vuosia. Tässä ei edes halpuus eikä heikompi laatu vaikuta mitään - kun käyttökertoja on vähän, tavara kuluu hitaasti. Joten en näe mitään ekologista siinä että laitan toimivaa tavaraa pois. Laitan sitten kun on kulunut.

Olen laskeskellut, että selviän varmasti eläkeikään nykyisillä vaatteillani..

Vierailija
818/7409 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen Virveä pidempi mutta ajan monen mielestä liian pienellä pyörällä. Syynä se, että olen lyhytjalkainen ja isommassa pyörässä satulaa ei saa säädettyä sopivalle korkeudelle, en halua että pysähtyessä vaikka valoihin ei satulassa istuen jalat melkein yllä maahan ja joka pysäyksellä olisi pakko hypätä satulasta pois jos meinaa pysyä pystyssä.

Lyhytraajaisena kommentoin että tismalleen näin! Se jalan pituus on tärkeä, vaikka olisi muuten ns. normaalipituinen. Jos on tappijalka, ajaminen ns. normaalikokoisella pyörällä on epävarmaa ja tuskallista.

Vierailija
819/7409 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun introverteistä keskustelu on tuntunut olevan taas pinnalla, niin Virve vaikuttaa juurikin sellaiselta parjatulta introvertiltä joka jatkuvasti korostaa omaa tietämystään ja kuinka kaikki mitä hän tekee pitää olla koko ajan jotenkin älyä haastavaa ja taitoja kehittävää, muuten ei saa tekemisestä mitään irti jos se ei jollain tavoin sivistä vaan tuntuu turhalta ajan hukkaamiselta.

Olen introvertti itse ja tuollainen omahyväinen kehuskelu ei mielestäni kuulu asiaan mitenkään. Antaa Virven kehittää itseään, jos se on hänestä antoisaa. Itse ihmettelen aina kun ihminen sanoo lukevansa vain tietokirjallisuutta, eikä koskaan fiktiota. Itse kun ahmin kaikkea laidasta laitaan, rakastan kirjoja. Mutta me ollaan erilaisia kaikki.

Vierailija
820/7409 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko ihan outo ja yksin ajatukseni kanssa, kun mietin et jos mulla olisi ruotsalainen mies ja olosuhteiden pakosta hän joutuisi tutustumaan Suomeen niin minä haluaisin näyttää hänelle kaikkea ihanaa, kaunista, mielenkiintoista ja hauskaa enkä tunkea häntä Korsoon kerrostaloon käymään lähialepassa kerran viikossa? Siis olisin ihan täpinöissäni siitä mitä kaikkea keksisin, ja suunnittelisin ja googlettaisin luontoa ja nähtävyyksiä ja..

muuttaisin blogini Mamma matkustaa Suomessa -blogiksi 😀

Sellaiselle olisi kysyntää, joten eiköhän me kohta saada niitä. Voidaan sit haukkua täällä kun erehtyvät haukkumaan jotain meille tärkeää paikkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan