Onko tässä mitään järkeä? Töihin menosta...
Nelilapsinen perhe, kaikki juuri ja juuri koulussa. Isopalkkainen isä - rahalla pärjätään koko perhe, kun niukasti eletään. Äiti on kotona. Lapset harrastavat, äiti kuljettaa. Kuljetuksia on n. 7 edestakaista viikolla, viikonloppuisin yksi säännöllinen ja epäsäännöllisiä silloin tällöin, noihin satunnaisiin kuljettaa isä. Äiti tekee lähes kaikki kotityöt. Välillä äidin aika tuntuu ihan loppuvan kesken, nukkumiselle ei aina jää tarpeeksi aikaa. Isä tekee vähän kotona ns miesten hommia. On hiukan lasten kanssa. Lopun ajan isä viettää pelaten itsekseen tietokonepelejä, välillä yömyöhään. Isä on sitä mieltä, että äidin olisi jo aika mennä töihin, että olisi välillä rahaa tehdä jotain kivaa. Äitiä ahdistaa, koska pelkää, että joutuisi silti tekemään kaikki kotityöt, lapset jäisivät vaille huomiota ja joutuisivat jättämään rakkaat harrastuksensa. Isä lupaa että tekisi enemmän kotitöitä. Äiti ei uskalla luottaa siihen, koska ei näe mitään merkkejä siitä, että näin todella kävisi. Nyt ei taida vanhempien arvomaailmat kohdata...
Kommentoikaa, kiltit!
Kommentit (75)
Kuulostat ihan minun äidiltäni. Kökki kotona vuosikymmenet ja se töihinmeno oli juurikin samanlaista "mäenhaluu"-vinkunaa kuin sinulla.
Ja onhan se tietty noloakin tipahtaa hyväpalkkaisen herran rouvasta ihan vaan minimipalkkaiseksi omalle tasolleen...
Pitäisi kulkea kahdella bussilla, joten aikaa menisi jopa 2,5 h suuntaansa. Illan aikana ei ehdi... Matkat eivät ole noin pitkiä, vaan julkiset kulkevat huonosti. Ap
Isi on koneella... Ap
Siis sun ongelma onkin parisuhteessa. Sitä enemmän suosittelen sua hankkimaan työpaikan, jotta pääset joskus omillesi.
...muistan hyvin vielä ne neljän vuoden takaiset tuntemukset, kun pelotti yli kymmenen vuoden kotonaolon jälkeen lähteä opiskelemaan, hyppy tuntemattomaan. Minullakin oli kaikenlaisia "syitä" ollut mielessäni vuosia miksi olisi parempi jäädä kotiin. Nyt voi sanoa, että kyllä kannatti repäistä.
Olihan se aluksi shokki kaikille, kun jouduttiin järjestelmään arkea ihan uusiksi. Lapset ja mies olivat tottuneet monenlaisiin palveluksiin, jotka nyt lankesivat heidän itsensä tehtäväksi.
Mieti vielä sitäkin, että ennemmin tai myöhemmin sinun on jätettävä kotipesä. Vaikka rahallisesti ei hirveitä summia jäisi enemmän, kertyy eläkettä ja loma tuntuu lomalta!
46
VAIKKA sinulla olisi vain se 2 tuntia joka päivä aikaa tehdä kotitöitä rauhassa ilman perhettä (kuten sanoit, kun viimeinen lapsi menee klo kymmeneksi kouluun, voi ensimmäinen jo päästä kahdeltatoista), olisi sekin 10 tuntia rikkumatonta kotityörauhaa viikossa! Luuletko, että kovin moni työssä käyvä perheellinen saa kymmentä tuntia viikossa pyhitettyä aikaa vain koti- ja juokseville askareille.
Ja haloo, miten niin kotitöitä ja muita juoksevia juttuja ei voisi tehdä vaikka joku lapsista onkin kotona? Ymmärrän, että ekaluokkalaista on hyvä olla välipalan kanssa vastassa, mutta miten sitä vanhempien lastesi kouluunlähtöajat tai kotiintuloajat sinuun vaikuttavat? Etkö voi jatkaa imurointia, vaikka yläasteikäisen koulupäivä päättyy?
Ja kuten niin moni jo onkin sanonut, NE LAPSET EIVÄT IKÄNSÄ PUOLESTA EDES OLE KOTITÖIDEN TIELLÄ, VAAN APUNA!
Taloudellisesti jäätte tietysti plussan puolelle, vaikka et mitään uraa loisikaan. Moni ihminen elättää itsensä ns. "hanttihommilla", ja ihan mistä tahansa minimipalkkaisesta työstäkin saa täyspäiväisenä yli tonnin kuussa rahaa bruttona. Se on yli 12 000 euroa vuodessa: eikö tämä muka ole merkittävä lisä minkä tahansa perheen tuloihin?
Kuulostaa kyllä todella omituiselta, ettei kouluikäisten normaaleiden (ei siis mitään vaikeita erityislapsia) lasten äiti, joka on vieläpä parisuhteessa (ei siis yksinhuoltaja) ehtisi mennä töihin kotitöiden ja "lastenhoidon" takia. Niinhän kaikki muutkin tekee!
Ymmärrä, miksi minun pitäisi kokonaisuudessaan tehdä enemmän kuin mies.
illalla sitten kotityöt puoliksi miehen kanssa.
Rivakasti. On kauppareissut keskitetty. Ap
1) Sanot että pärjäätte NIUKASTI elämisellä. Mitä jos miehesi on kyllästynyt niukasti elämiseen? Olisin itsekin, on todella turhauttavaa painaa duunia eikä koskaan riitä raha mihinkään.
2) Lapsesi ovat jo koululaisia. Miten ihmeessä olet muka niin työllistetty kotona? Mitä ihmettä oikein teet päivät pitkät?
Mun mielestä kannattaa toki olla tarkkana, että mies sitten varmasti tekee osansa kotitöistä, mutta missään nimessä työssäkäyntiä ja kotitöitä ei voi verrata toisiinsa, varsinkin kun lapset ovat jo noin isoja. Eli tähän asti sinä olet rentoillut kotona ja mies on tehnyt työt.
Jos olisin sun mies, en itsekään suostuisi tuohon teidän järjestelyyn.
äiti iltatöihin.
Äiti tuo perheeseen rahaa, isä oppii hoitamaan lapset ja iltahommat ja tajuaa ettei se ole ihan peace of cake.
Hirveästi apua, että kuka ehtisi keräämään aina kaikki kamat? Siivoushan on siihen nähden pieni juttu. Toisaalta imuroidakin pitäisi pari kertaa viikossa, kyllä siihenkin äkkiä rahaa menee, jos ulkopuolisella teettää. Mitään ihmeellistä työpaikkaa minun on turha odottaa ilman työkokemusta. Ap
ennakkoluuloisia ja negatiivisia viestejä täällä. Ennenvanhaan oli ihan normaalia, että vain mies kävi töissä, ja vaimo hoiti kodin. Miksi sitä nykyaikana pidetään jotenkin tabuna?
Joku alumpana vain ihmetteli, että lapsethan ovat päivät koulussa. No ei ne ole samaan aikaan kun sen pari tuntia. Ja ymmärrän kyllä arvostaa sitä aikaa, kun saan tehdä keskeytyksettä asioita. Ei ne lapset kuitenkaan nekään mitään kotiorjia ole. Niilläkin menee aikaa syömiseen ja läksyjen tekoon, harrastuksiin, harrastusmatkoihin ja harrastusten läksyihin. Pitää niille leikkiaikaakin jäädä, vaikka kotitöistäkin osan tekevät. Usein vaan lasten kotitöiden tekemisen vahtimiseen ( että tulee tehtyä) menee aikaa niin, että monesti itse tekisi nopeammin. Tärkeä niitä kotitöitä on silti harjoitella.
Ja meillähän nää harrastukset on TOSI järkeviä. Roikkua AV:lla, kun voisi aikuisten oikeasti vaikka siivota tai pyykätä!! :D Kerro pliis mitä pahempaa on pleikkarin peluussa?
Voisitko nyt kuitenkin kertoa, miksi halusit tehdä ne neljä lasta juuri tämän(tyyppisen) miehen kanssa?
Nimimerkillä en suosittele kenellekään lähestymistä saati avioliittoa saati neljää lasta aikuisen miehen kanssa, joka pelaa tietokonepelejä...
Kotitöitä tekevää tai ilmeisesti kovin viitseliästäkään tyyppiä. Siksi aikoinaan kotiin jäinkin, että mies sai käyttää energiaansa työntekoon. Niin, ja illanviettoja ja yön yli työmatkojakin miehellä on jonkin verran, ne vielä hankaloittaisivat lisää eli kuormittaisivat minua, jos tekisin töitä kodin lisäksi muuallakin.Ap
Muuten on kuitenkin kunnollinen mies
On myös ison organisaation talouspäällikkö sekä loistava aviomies ja isä, eli ei se pelaaminen tee kenestäkään sen huonompaa. Sehän on nykyään yhä enemmän aikuisten harrastus. Mun mies ei sitten toisaalta notku pubeissa.
Pelkään vaan, että sitte lasten harrastukset jäisivät... :( ap
Öö, mitä hoitamista on tuon ikäisissä lapsissa? Vaipan vaihtoa ja pyllyn pyyhkimistä vai?
Aitoutta selvittämään ajatuksiani. Nyt annan ajatusten vielä hautua, ja menen samalla tekemään kotitöitä. Tulen vielä myöhemmin kurkkaamaan, jos jollakulla vielä löytyy sanottavaa. Ap
eroa varmuuden vuoksi. Mieshän on sika, kun on pakottanut sinut kotiorjaksi.
Jos et mene töihin, niin jatkat olemista miehen hyväksikäyttämänä; jos pääset töihin, huomaat pian, että oma mies on tylsä eikä tee kotitöitäkään ja uuden miehen hankkiminen on vain ajan kysymys.
on samassa tilanteessa neljä vuotta sitten, lapsia viisi. Tein ratkaisun, että aloitin itse opiskelut kuopuksen aloitettua koulun. Nyt minulla on ammatti ja työpaikka ja perhekin oppi tekemään osansa kotitöistä.
Minua itseä helpotti se, että kotona ollessa oli siisteys yms. rimat korkealla, mutta kun opiskelin ja nyttemmin olen töissä, olen voinut laskea rimaa hyvällä omallatunnolla.
Todellakin suosittelen ap:lle kouluun/töihin lähtemistä, se antaa perspektiiviä ja sisältöä elämään. Asiat tuppaa järjestymään ja ainahan on se takaportti olemassa että voi palata kotiäidiksi, jos homma perheen ja työn yhdistäminen käy liian raskaaksi.