Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kaikki sanoo, että opettajan pedagogiset opinnot on yhtä höpinää

Vierailija
13.08.2012 |

ja ihan läpihuutojuttu?

Just sain lukkarin käteen ja aamusta iltaan on ainakin kursseja, sitten vielä päälle kirjallisia tehtäviä, harjoitteluja jne.

Häh? Onko ne muuttanut systeemiä vai mikä juttu tää on?

Luennoilla läsnäolopakko, eli ei ihan työn ohessa onnistu, kun opetusta ma-pe klo 8.15-16 (ja jonain päivinä 19 astikin)

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
17.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneekö täällä nyt pedagogiset (eli joka sisältää myös opetusharjoittelun) ja kasvatustieteen appro sekaisin käsitteinä?

Pedagogiset opinnot olivat TODELLA hyödylliset, ja käytännönläheisetkin (kun seurattiin toisten pitämiä tunteja ja pidettiin omia opetustuokioita, joita sitten ryhmässä arvioitiin), mutta kasvatustieteen appro (joka SISÄLTYY pedagogisiin opintoihin pakollisena) oli hyvin pitkälti pelkkää teoreettista liipalaapaa mm. vanhoista (siis antiikista nykypäivään) kasvatustieteen teorioista. Tai vaikkapa erilaisten psykoosien esittelyä (siis oikeasti, moniko törmää työssään PSYKOOSISSA oleviin oppilaisiin), kun taasen erityispedagogiikka oli vapaaehtoinen kurssi. Ihan varmasti voisi kasvatustieteen perusopintoihin sisällyttää vaikkapa filosofian sijaan erityispedagogiikkaa, äänenkäyttöasioita, tai vaikka sitten keinoja, miten fyysisissä tilanteissa voi ottaa tilanteen haltuunsa (esim. tappeluissa tai muissa uhkaavissa tilanteissa). 

Vierailija
22/26 |
17.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan ylempiä. LÄPIHUUTOJUTTU ne eivät todellakaan ole; kuormittavuuslaskelmat ovat ihan hanurista, eli TÖITÄ SAA TEHDÄ aamusta iltaan ja viikonloppuisinkin. Teoreettinen sisältö on sitten vähän niin ja näin: osa teoriasta on ihan tieteellisesti perusteltua ja mielenkiintoistakin, osa sitten tosiaan tätä itsestäänselvyyksien pseudotieteellistämistä. Siinä monet opiskelijat ovat yhtä mieltä, että opinnot ovat monelta osin aika etäällä opetustyön arjen tarpeista.

Mutta siis et voi kuvitellakaan tekeväsi niitä opintoja töiden ohessa. Ne ovat täyspäiväistä opiskelua vuoden ajan (voi toki pilkkoa pienempiin osiin ja tehdä kahden tai ääritapauksessa jopa neljän vuoden aikana). En tiedä, missä onnistuu harjoittelu omalla työpaikalla, mutta ainakin Helsingin yliopiston OKL:lla aineenopettajaksi kouluttautuva nimenomaan EI SAA tehdä harjoitteluita paikassa, johon hänellä on työsopimus. Harjoittelut tehdään pääsääntöisesti normaali- eli harjoittelukouluissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaahan, ovatko pedagogiset oikeasti niin rankat kuin väitetään? Itselläni on pieni lapsi ja pedagogiset edessä. Monet ovat lytänneet jo suunnitelmani pedagogisten suorittamisesta täysin, mutta en jaksa itse uskoa, että niiden suorittaminen olisi mahdotonta äitinäkään. Uskotteko, että pedagogisten ja äitiyden yhdistäminen on tuhoon tuomittu yritys?

Vierailija
24/26 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää siltä, että ihmiset kokevat tuon rankkuuden hyvin eri tavalla. Ehkä meillä on erilaisia lähtökohtia opintoihin. Minulle on aivan vieraita nuo väittämät, että pedagogiset opinnot olisivat jotenkin kuormittavat ja että töitä pitäisi tehdä aamusta iltaan ja viikonloppuisinkin vuoden ajan. Ei kyllä todella. Vasemmalla kädellä ne teki, ja samaan aikaan olin kokopäivätöissä. Ehkä alla ollut työkokemus teki opinnoista helppoa, asiat olivat ennestään tuttuja, ilmiöt saivat vain teoreettiset nimet opintojen myötä. Raporttien kirjoittamiseen ei mennyt enempää aikaa kuin mitä kirjoittamiseen kului. Pidin tehtävänantoja viikon ajan mielessä, tarkkailin kulloinkin vuorossa ollutta ilmiötä luokassani  ja jäsentelin työtä tehdessäni aiheeseen liittyviä ajatuksia päässäni. Viikon lopuksi kirjoitin raportin puhtaaksi, ja siinähän ei paria tuntia enempää mennyt, kun vähän lisäsi jostain kirjasta korulaiseita sekaan.

Vierailija
25/26 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienen lapsen kanssa voi totta kai tehdä opinnot. Jos siis lapsi on päiväkodissa tai saat muuten pakollisten luentojen ja harjoittelujen ajaksi hoitajan. Ei se sen kummempaa työtä ole kuin mikään muukaan.

Itse teen juuri nyt pedagogisia Helsingin yliopistolla ja kyllä ainakin meillä varttuneemmilla opiskelijoilla melkein kaikilla on lapsia. Luennoilla olen myös nähnyt vauvojakin nukkumassa vaunuissaan.

Go for it! Tietysti opiskelu lapsen kanssa on erilaista kuin ilman lasta, mutta niin se on tavallinen työelämäkin ja itse asiassa koko elämä :)

Vierailija
26/26 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiinnostavaa tietää, miten sinä kokopäivätöissä ollut sitten järkkäsit työsi, kun oli pakollisia luentoja ja ryhmätöitä??? Ei mun työnantaja ainakaan ollut niin joustava, että antaisi mun olla joka päivä poissa klo 8-18 välillä! Mutta toki noita superihmisiä aina on. Vai teitkö opintosi kuitenkin OAMK:ssa tai jossain monimuoto-opetuksessa kuitenkin?