Kolmannen lapsen vanhempainiltaan. Ja olen edelleen äideistä nuorin.
Asutaan keskiluokkaisella alueella, jossa äidit ovat hyvinkoulutettuja ja saavat lapset selvästi keskimääräistä vanhempina. Eipä täällä ole näkynyt ainuttakaan alle kolmekymppistä ensisynnyttäjää aikoihin.
Minä tein asiat toisinpäin ja perustettiin perhe kaksikymppisenä, jonka jälkeen menin opiskelemaan. Olen kaikissa äiti-lapsi-piireissä, perhekahviloissa ja vanhempainilloissa 10-15v nuorempi muita. Aluksi se oli todella vaivaannuttavaa istua nuorena tätien joukossa, mutta nyt alkaa tottua.
Eipä voi mitään, oma oli valinta. Mutta taas tulee ahdistava olo, kun menee kolmannen lapsen vanhempainiltaan ja tiedän jo etukäteen olevani taas reippaasti muita äitejä nuorempi. Tulee niin lapsellinen olo!
Kommentit (33)
Tarkoitan sitä, että on ollut todella outo ja ulkopuolinen olo vanhempainilloissa, joissa 40v äidit ovat jakkupuvuissaan ja korkokengissään kyykkimässä päiväkodin penkeillä joulujuhlissa, kun minä pukeudun ihan normaalin 25-vuotiaan tavoin.
No kuule, mä olen kohta nelikymppinen pienen lapsen äiti ja kuljen järjestään farkuissa ja hupparissa tai sitten jossain mukavassa mekossa. Että se siitä jakkupukuikäteoriasta...
Mulla muuten ei ole hajuakaan siitä, minkä ikäisiä muiden lasten äidit tai isät on ja ei suoraan sanottuna kiinnosta pätkääkään.
muiden kyttäämiseen, tee jotain ongelmillesi, mm huonolle itsetunnolle. 3 koululaisen äitinä kannattaisi olla ne lapsuudentarumat tai muu moska jo vähän käsiteltynä, muuten se siirtyy lapsiinkin. Mut sä vaan mietit muiden ikiä ja jakkupukuja. Vähän ryhtiä tuohon touhuun, eiks je. Sentään 3 lapsen äiti. Sulla on vastuuta, se pitäs kanssa kantaa
en ole ikinä ajatellut muiden äitien ikiä, olen kyllä muutaman kerran miettinyt onko tuo äiti vai isoäiti.
Mutta näin se vain on, lapsia tehdään myöhemmin, koska:
-ei ole turvaverkkoja kuten ennen
-ei ole rahaa tehdä lapsia aikaisemmin
Joten onnekkaita olette te, jotka pystytte tekemään lapsenne aikaisemmin :)
yritäpä vahvistaa itsetuntoasi.
Mun on vaikea kuvitella, että toiset vanhemmat keskittyisivät jotnekin sua dissaamaan. Eiköhän nyt keskimäärin ihmiset keskity nyt omiin asioihinsa, ovat ihan tyytyväisiä jos saavat työn ja lapset hoidettua.
ap tekee hätäisiä johtopäätöksiä ikien suhteen ihan vain vaatetuksen perusteella? Ei jakkupukuun pukeutuminen kerro välttämättä iästä vaan siitä, mitä henkilö vaikkapa tekee työkseen.
Itse olen tosi huono arvioimaan ihmisten ikää, joten ei ole tullut mieleenkään ahdistua tuollaisista. Jotkut vanhemmat ovat sosiaalisempia kuin toiset, tuskin se missään iässä muuttuu. Ihmiset ovat mitä ovat.
Sentään 3 lapsen äiti. Sulla on vastuuta, se pitäs kanssa kantaa
sait ap:n aloituksesta sen kuvan, että hän ei kanna vastuutaan vanhempana? Kertoo aika paljon sinusta kyllä, että saat tuollaisen käsityksen :O
Ymmärrän ap pointtisi. Itse sain esikoiseni 25-vuotiaana, ja joskus tuntuu hassulta se, että suurin osa lapsen kavereiden vanhemmista on minua paljon vanhempia. Esimerkiksi oli huvittavaa, että he puhuivat päiväkodin hoitajista "nuorina tyttöinä", ja he ovat saman ikäisiä kuin minä.
Lisäksi minua ja miestäni on joskus pidetty kouluttamattomina yms., siis tehty sellainen oletus lasten iän perusteella, vaikka molemmilla on akateeminen tutkinto.
maailma muuttuu.. Ennen oli ihan normaalia että vanhempainilloissa oli noin 25-30v. äitejä ja isiä. Nyt se ikähaarukka on 35-40v. tai jopa vieläkin korkeampi..
mua on äitiys ainakin ulkoisesti vanhentanut ihan riittävästi ;)
25-vuotiaana, kun työntelin esikoista vaunuissa, mua luultiin vielä teiniäidiksi ja päiviteltiin kuinka "lapset tekee lapsia". Nyt 30+, useampi lapsi eikä kyllä häivähdystäkään teinimäisyydestä, kyllä on arjen kiire tehnyt tehtävänsä meikäläisen hipiälle...
:D :D :D
mun lapset ei edes tiedä minkä maalaisia niiden kavereiden vanhemmat on!
että lapsesi ei tiedä, missä maassa asuu? Eiköhän kuitenkin suurin osa lastesi kavereiden vanhemmista asu tällä hetkellä kotimaassaan..? (Joka siis ei välttämättä ole sama kuin se maa, jossa on syntynyt.)
että lapsesi ei tiedä, missä maassa asuu? Eiköhän kuitenkin suurin osa lastesi kavereiden vanhemmista asu tällä hetkellä kotimaassaan..? (Joka siis ei välttämättä ole sama kuin se maa, jossa on syntynyt.)
Kyllä esim. ruotsalainen on ruotsalainen, vaikka Suomessa asuisikin. Ketjun varsinaiseen asiaan: kaverini teini-ikäinen poika arvioi minut n. 40-vuotiaaksi, kun olin 25. Että se siitä, mitä "lapset kertovat".
Mä en oo tuntenut itseäni ikinä niin nuoreksi kuin ollessani 35-vuotiaana TKK:lla "vanhempainillassa" kun meidän 19v aloitti opinnot. Arvatkaa vaan oliko muut vanhemmat 45-50 -vuotiaita? Ja itsekin olen DI.
on vahvistaa itsetuntoasi ja itsevarmuuttasi! Eivät kaikki lapsesi luokkalaisten vanhemmat voi pukeutua tyylikkäästi ja "hienosti" vanhempainiltaan, olivat kuinka vanhoja tahansa. Havainnoit varmaan valikoivasti. Pukeudu itse vaan niin, että tunnet olosi hyväksi. Varmasti kukaan ei erityisesti tarkkaile sinua.